اخبار

بیانات مقام معظم رهبری دردیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت

بیانات مقام معظم رهبری دردیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت

(1396/6/4)

 

با اینکه دوران مسئولیت شهیدان رجایی و باهنر ، بسیار کوتاه بود و نمی‌توان قضاوتی درباره‌ی عملکرد اجرایی آنان داشت، اما همواره از این دو شهید عزیز به نیکی و با تجلیل یاد می‌شود که علت آن، روحیات شخصیتی و مدیریتی آنان، همچون «انقلابی، مؤمن و صادق بودن» است.

 

باید در مسائل دیپلماسی به انقلاب خود افتخار کنیم و از عمل به هنجارهای ملی و برآمده از انقلاب نظیر ظلم‌ستیزی و ایستادگی در مقابل استکبار احساس عزت کنیم. پایبندی به مواضع انقلابی باعث تشخص و برانگیختن احترام دیگران می‌شود؛ ضمن اینکه این کار با استفاده از نرمش و پیچش و طنازی‌های هنر دیپلماسی منافاتی ندارد.

 

ضرورت دارد جهت‌گیری اقتصادی کشور از «اقتصاد رانتی و نفتی» به «اقتصاد مولد و مردمی» تغییر یابد. باید اقتصاد را از نفت خلاص کنیم و این هدف مهم با توجه به امکانات، ظرفیت‌ها و نیروی انسانی کشور تحقق‌پذیر است؛ همان‌گونه که برخی کشورهای بدون نفت، این کار را کرده‌اند.

 

داشتن نیت الهی برای خدمت به مردم، انس با قرآن و دعا، داشتن روحیه‌ی جهادی، عملکرد تیمی اعضای دولت، داشتن تحمل صدای مخالف، ارتباط نزدیک با مردم، تقویت روحیه‌ی مردمی و پرهیز از اشرافیگری، کمک به حرکت‌های مردمی و خودجوش، درنظرگرفتن کارآمدی، تدین، انقلابی و جهادی بودن و پرکاری در انتخاب همکاران، پیگیری و نظارت بر زیرمجموعه، داشتن برنامه‌ی دقیق و مدون و علمی، شجاعت و خطرپذیری در اقدام.

 

تشکیل دولت در موعد مقرر و انجام آسان فرایند شکل‌گیری دولت بسیارمهم و کم‌نظیر بود؛ اکنون نوبت رئیس‌جمهور و وزراست که اقدام و عمل را آغاز کنند/ ۴سال برای انجام کارهای اساسی، زمان کمی نیست همچنانکه امیرکبیر در دوران ۳ساله‌ی صدارت خود،کارهای مهمی کرد که اکنون کشور به فعالیت هایی از آن جنس نیاز دارد.

 

تحمل شنیدن صدای مخالف را داشته باشید و با بالا بردن حلم خود که همان ظرفیت درونی است، از نقادی استقبال و استفاده کنید. ارتباط نزدیک با مردم به‌منظور درک بهتر واقعیات زندگی مردم، داشتن بخش ارتباطات مردمی قوی و سفرهای استانی بسیار خوب و مفید است.

 

لزوم حفظ و تقویت روحیه‌ی مردمی و پرهیز از اشرافی‌گری، به حرکت‌های مردمی که غالباً خودجوش است اعم از فرهنگی، اقتصادی و خدماتی همچون گروه‌های جهادی یا فرهنگی، کمک و مساعدت کنید.

 

در نظر گرفتن کارآمدی، تدین، انقلابی بودن، پرکاری و جهادی عمل کردن در انتخاب همکاران و مدیران زیرمجموعه، اگر همکاران و مدیران شما افرادی با این خصوصیات نباشند، اهداف و مقاصد به سرانجام نخواهد رسید همان‌گونه که طرح تحول آموزش و پرورش و نقشه‌ی جامع علمی کشور به‌رغم زحماتی که برای آن کشیده شد، آن‌گونه که باید، به نتیجه نرسیده است.

 

پیگیری و نظارت بر زیرمجموعه و همچنین «داشتن برنامه‌ی دقیق و مدون و علمی در تصمیم‌گیری‌ها و اقدام، با درنظرگرفتن اسناد بالادستی و سند چشم‌انداز و قوانین مصوب مجلس، شجاعت به خرج دهید و روحیه‌ی خطرپذیری داشته باشید.

 

اقتصاد باید اولویت همه‌ی اعضا و بخش‌های دولت باشد.اگرچه وزارتخانه‌هایی مانند اقتصاد، صنعت، معدن، تجارت و جهاد کشاورزی مستقیماً در مسائل مهمی نظیر تولید و اشتغال مسئولیت دارند اما دیگر بخش‌های دولت از جمله وزارت امور خارجه، آموزش و پرورش، علوم و ارشاد نیز می‌توانند در حل مشکلات اقتصادی، زمینه‌سازی و کمک کنند.

 

آمارهای ارائه‌شده در بخش اقتصاد بر اساس مبانی علمی مطرح می‌شود، اما این آمارها به‌طور کامل و در همه‌جا، نشان‌دهنده‌ی وضع واقعی کشور و زندگی مردم نیست، بنابراین در این میان مشکلی وجود دارد که باید آن را شناخت و حل کرد.

 

بر اساس این آمارها، تورم از چند ده درصد به زیر ده درصد رسیده، اما آیا قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی نیز در همین مقیاس، بالا رفته است؟

 

درباره‌ی رکود هم آمارهای اعلام‌شده درست است ولی هنوز واحدهای کوچک و متوسط فراوانی وجود دارد که زیر ظرفیت کار می‌کنند یا تعطیل شده‌اند و این واقعیت نشان می‌دهد که یک جای کار عیب دارد که باید آن را پیگیری و رفع کرد.

 

مسئولانی که در دولت با اقتصاد، ارتباط مستقیم دارند باید مانند یک تیم هماهنگ، تصمیم‌گیری و عمل کنند و دیگران نیز به آن‌ها کمک نمایند.باید با اجرای صحیح سیاست‌های اصل ۴۴، دولت از تصدی‌گری به تنظیم‌گرایی، تغییر وضعیت دهد و با مشخص کردن راه‌ها و سیاست‌ها، نظارت و نظم را اعمال کند.

 

در عرصه‌ی دیپلماسی باید چابک، بروز، سریع و هوشیار عمل کرد و به فضل الهی در آینده نیز همان‌گونه که تاکنون پیش رفته‌اید و در مقابل دشمنان ایستاده‌اید، عمل کنید.

 

توصیه‌های مقام معظم رهبری به دولت دوازدهم

 

1-  نیت الهی برای خدمت به مردم و حل مشکلات آن‌ها

2- روحیه جهادی وتلاش مضاعف

3- همکاری اعضای دولت به صورت تیمی

4- تحمل مخالفان و استقبال از نقدها

5- ارتباط نزدیک با مردم

6- پرهیز از اشرافی‌گری

7- کمک به حرکت‌های خودجوش مردمی

8- توجه به کارآمدی، انقلابی و جهادی بودن همکاران

9- پیگیری و نظارت بر زیرمجموعه

10- داشتن برنامه دقیق و مدون و علمی

11- داشتن روحیه خطرپذیری در تصمیم‌گیری‌ها و اقدام

12- تمرکز بر اولویت‌های اصلی

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر