اخبار

بیانات مهم امام خامنه ای در سال 95

بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا همزمان با نخستین سالگرد شهادت نزدیک به ۵۰۰ نفر از حاجیان ایرانی در فاجعه‌ی منا
(17/6/95)

 

·        یکی از کارهای واجب بر مسئولان کشورهای اسلامی و حقوق بشری، تشکیل یک هیأت حقیقت‌یاب است تا معلوم شود واقعیت قضیه چیست.

 

·         این شجره‌ی خبیثه‌ی ملعونه دهان‌ها را با پول می بندند.

 

·          باید بدانیم در حادثه‌ی منا و حوادث مشابه، قدرت‌های پشتیبان آل‌سعود هم شریکند/ دست آمریکا در خون شهدای منا آلوده است/ به پشتیبانی آمریکا است که اینها این گناه بزرگ را مرتکب شدند و عذرخواهی هم نمی‌کنند؛ همچنان‌که در یمن و عراق و بحرین و سوریه هم آمریکایی‌ها شریک جرمند/ پشتیبانی آمریکا است که موجب می‌شود این وقیح‌ها این‌جور خیانت کنند و از پشت خنجر به قلب امت وارد کنند.

 

·         در حادثه‌ی منا چند هزار نفر به‌خاطر بی‌کفایتی و سوءعمل یک دولت جان می‌بازند و دستگاه‌های حقوق بشری سکوت مرگ گرفته‌اند/ کسانی که دل به سازمان‌های بین‌المللی می‌بندند، واقعیت آنها را ببینند/ اینها گاهی برای حقوق حیوانات جنجال می‌کنند؛ حالا چند هزار انسان در یک حادثه به خاک و خون کشیده شده‌اند و آنها سکوت محض کرده‌اند.

 

·         حکام سعودی در حادثه‌ی منا حتی یک عذرخواهی زبانی از ملت‌های مسلمان نکردند؛ چقدر اینها وقیح و بی‌شرمند/ اگر نگوییم این حادثه با تعمد بوده، این بی‌تدبیری و بی‌کفایتی، جرم است/ چه تضمینی هست در اوقات مشابه، حادثه‌ی مشابهی رخ ندهد؟/ دنیای اسلام باید گریبان اینها را بگیرد.

 

·         امت اسلامی در حادثه‌ی منا داغدار شد و هفت هشت هزار نفر شهید شدند اما در کشورهای دیگر غیر از ایران عکس‌العملی نشان ندادند و سکوت کردند/ این سکوت، بلای بزرگی است که جان ملت‌های اسلامی را دربرگرفته و این مصیبت است برای دنیای اسلام.



·   جنایات سعودی‌ها با تسلیحات آمریکایی و چراغ سبز آنها صورت می‌گیرد و وقتی سازمان ملل پس از مدت‌ها قصد محکوم کردن این جنایت‌ها را داشت، با پول، تهدید و فشار، دهان آن را بستند/ دبیرکل روسیاه سازمان ملل به این فشارها اعتراف کرد اما باید به جای اعتراف کنار می‌رفت، نه آنکه بماند و به بشریت خیانت کند.

 

·    دشمنی آمریکا منحصر به جمهوری اسلامی نیست، در قضایای اخیر ترکیه اتهامی قوی وجود دارد که کودتا با تدارک آمریکایی‌ها انجام شده؛ اگر این مسئله ثابت شود، رسوایی بزرگی برای آمریکاست/ ترکیه متحد منطقه‌ای آمریکا بود، اما آمریکایی‌ها با اسلام و گرایش اسلامی مخالفند؛ بنابراین در ترکیه نیز که گرایش‌های اسلامی وجود دارد، کودتا به راه می‌اندازند.

 

·   علنی کردن ارتباطات دولت سعودی با رژیم صهیونیستی، خنجری بر پشت امت اسلامی بود/ تجاوز به یمن و بمباران بی‌وقفه‌ی «خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس» و کودک‌کشی مستمر، جرم بزرگ دیگر دولت سعودی است/ امروز دولت سعودی در دست افراد نابخرد است اما تحلیل دقیق مسائل نشان می‌دهد که دست آمریکا در تمام این قضایا وجود دارد.

 

·   کارِ کارگر ایرانی را ترویج کنید/ به مسئولین گفته‌ام وقتی جنس قاچاق پیدا می‌کنید این جنس را جلوی همه آتش بزنید/ بنده به معیشت مردم خیلی فکر می‌کنم و دغدغه‌مندم؛ هر چه بررسی می‌کنم راه حلی جز تکیه به مسائل داخلی ندارد/ اینکه هی تُجّار خارجی بیایند تاکنون بی‌نتیجه بوده. اگر کاری هم بکنند در جهت تسلط بر بازار است که به ضرر ماست.

 

·   اینکه می‌گوییم با آمریکا نمی‌شود مذاکره کنیم، برای تجربه‌ی برجام است. در مسائل منطقه مذاکره با آمریکا سم مهلکی است/ باید راه خودمان را برویم، بگذارید دشمن دنبال شما بدود/ مذاکره شما را از راه صحیح منحرف می‌کند. از شما امتیاز می‌گیرند و به شما هیچ نمی‌دهند. زورگویی و استکبار جهانی یعنی همین.

 

·   من سال گذشته هم گفتم برجام برای ما یک نمونه و تجربه خواهد بود/ حالا معلوم شد که آمریکایی‌ها در عمل چه می‌کنند؛ در ظاهر وعده می‌دهند اما در عمل توطئه می‌کنند. این آمریکاست/ تجربه‌ی برجام به ما نشان داد در هیچ مسئله‌ای نمی‌توان مثل یک طرف مورد اعتماد با آمریکا مذاکره کرد.

 

·    گاهی دشمنان موانعی ایجاد می‌کنند که عاقلانه است موانع را با تدبیر برطرف کنیم اما نباید به او اعتماد کرد؛ نمونه‌اش برجام که مسئولانی که از اول در مذاکرات بودند می‌گویند آمریکا نقض عهد کرده/ ۶ ماه از برجام گذشته و هیچ تأثیر ملموسی در زندگی مردم نداشته. برجام برای برداشتن تحریم بود که برداشته نشده.

 

 

 

دیدار جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور، با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی رهبر انقلاب:

کسانی که معتقدند برای پیشرفت کشور باید به غرب پناه برد، عقل خود را باخته‌اند زیرا عقل می‌گوید باید از تجربه‌ها درس گرفت/ در برجام ثابت شد که آمریکایی‌ها همچنان سرگرم دشمنی با ملت ایران هستند/

من براساس وظیفه‌ی دینی و شرعی و اخلاقی، تا جان در بدن دارم خواهم ایستاد و به مردم هم اعتماد دارم؛ همچنان‌که به نتیجه‌ی ایستادگی یعنی پیروزی یقین دارم.

رسم شده برخی درعین ادعای حمایت از نظام و امام و انقلاب، موضع خود را درباره‌ی فتنه‌ی ٨٨ روشن نمی‌کنند/ موضع من درباره‌ی فتنه کاملاً صریح است و بر روی این موضوع حساس هستم و ملاک، عدم حمایت از کسانی است که سردمدار یا سوءاستفاده‌کننده از فتنه بودند و هنوز تبری نجسته‌اند.

توصیه می‌کنم تشکل‌های دانشجویی یک «جبهه‌ی واحد ضدآمریکایی- ضدصهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام» تشکیل دهند/ می‌توان در فضای مجازی، کمپین‌های دانشجویان مسلمان را براساس مخالفت با سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی شکل داد.

دانشجویان از نظام اسلامی صریح و بدون تقیه دفاع کنند/ البته منظور از دفاع از نظام، دفاع از رهبری نیست بلکه دفاع از مجموعه‌ی ارزش‌های درهم‌تنیده‌ای است که انقلاب با تکیه بر آنها به رشد و بالندگی خود ادامه می‌دهد.

مسئولان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و مسئولان دانشگاه‌ها به تشکل‌های انقلابی کمک کنند. البته همه‌ی تشکل‌ها در برخورداری از حقوق عمومی یکسان هستند اما منطقی است که مسئولان از تشکل‌های انقلابی و متدین، حمایت کنند و زمینه‌ی حضور فعال‌تر آنها را به وجود آورند.

اگر مواضع تشکل‌های دانشجویی در مسائل اصلی به‌خوبی اعلام شود، دشمنان به گزارش‌های تحریف‌شده درباره‌ی جوانان ایرانی دل خوش نمی‌کنند/

نمایندگان تشکل‌ها پیش از خطبه‌های نماز جمعه مواضعشان را به گوش جامعه برسانند/

برهم زدن هر اجتماع و مجلسی، کاری مضر و یا حداقل بی‌فایده است. در مواقع لازم با تشکیل اجتماعات، حرف خود را در قبال اجتماعات مخالف بیان کنید.

دانشجویان نسبت به جریان رسانه‌ای دشمن با سوءظن برخورد کنند/

دشمنان با هزینه‌های گزاف رسانه‌هایی ضد نظام اسلامی با هدف پوشاندن نقاط قوت نظام و برجسته‌سازی نقاط منفی به راه انداخته‌اند/

راهپیمایی روز قدس در روز جمعه در هوای بسیار گرم و با زبان روزه، حقیقتاً یک پدیده است اما این پدیده در رسانه‌های بیگانه انعکاس لازم را نیافت.

رهبر انقلاب با اشاره به برخی انتقادات دانشجویان درباره‌ی تصمیم‌گیری‌های جاری دستگاه‌ها در کشور: براساس قانون و منطق، رهبری نمی‌تواند در تصمیم‌گیری‌های جزئی و اجرایی وارد شود و اگر مسئولین اجرایی دچار اشتباه شوند، مجلس یا رئیس‌جمهور باید مانع شوند/ البته رهبری در مواردی که احساس کند اقدامی حتی جزئی موجب انحراف نظام می‌شود، باید ورود کند و مانع شود.

سخن برخی افراد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی دنبال بهانه‌جویی برای ناسازگاری با قدرت‌ها است، سخنی سطحی است/ تا زمانی که ملت ایران براساس غیرت و سابقه‌ی انقلابی و اسلام، ایستاده است، این مبارزه وجود دارد/ در این مبارزه، دانشجویان جایگاه و نقش ویژه‌ای دارند.

 




*****

 

دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم و فاطمیون، و خانواده‌های شهدای هفتم تیر ۱۳۶۰ بارهبرمعظم انقلاب

(5/4/95)

· 

·   رهبر انقلاب اسلامی موضوع پناه دادن کشورهای اروپایی و آمریکا به عاملان جنایت هفتم تیر سال 1360 را رسوایی بزرگ و تاریخی برای کشورهای اروپایی و آمریکا دانستند و افزودند: این گروه تروریستی کسانی هستند که با ادعای دفاع از خلق و حتی دفاع از اسلام وارد مبارزات شدند اما در ادامه مرتکب فجایعی همچون حادثه‌ی هفتم تیر و ترور مردم عادی شدند و در نهایت در کنار فردی همانند صدام قرار گرفتند و اکنون نیز در زیر چتر حمایت آمریکا قرار دارند.

 

·   حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حادثه‌ی هفتم تیر ماه سال ۱۳۶۰ را حادثه‌ای بزرگ و حاوی درس‌ها و عبرت‌ها خواندند و با گلایه از کم‌کاری‌ها برای معرفی رویدادها و حوادث مهم انقلاب اسلامی و شهدا به نسل امروز خاطرنشان کردند: بعد از گذشت ۳۵ سال هنوز یک فیلم سینمایی یا یک نمایش یا یک رمان درباره‌ی حادثه‌ی هفتم تیر و شهید بهشتی و شهدای این حادثه نداریم و اگر این حادثه تاکنون زنده مانده است، فقط به دلیل روحیه‌ی انقلابی خود مردم است.

 

·   ایشان با اشاره به نگارش کتاب‌های مربوط به عملیات و شهدای دوران دفاع مقدس، همه‌ی مردم به‌ویژه جوانان را به مطالعه‌ی دقیق این کتاب‌ها توصیه کردند و گفتند:

اگرچه در این زمینه کتاب‌های زیادی به رشته‌ی تحریر درآمده است اما هنوز زمینه‌ی نگارش کتاب‌های بسیاری درباره‌ی ابعاد و زوایای مختلف دفاع مقدس و شهیدان والامقام جنگ وجود دارد، زیرا رفتار، گفتار و نحوه‌ی حرکت هر یک از شهدا، دریچه‌ای به سوی یک دنیای معرفتی است.

 

·   هر جا به انقلاب و روحیه‌ی انقلابی تکیه کردیم، پیش رفتیم؛ هر جا از ارزش‌ها کوتاه آمدیم و برای خوشایند عناصر استکبار حرف را جویدیم و خوردیم، عقب ماندیم/ راه پیشرفت، احیای روحیه‌ی انقلابی و مجاهدت است.

 

·   در بحرین یک اقلیت جابر و خودخواه بر اکثریت ظلم می‌کنند. حالا هم عالم مجاهد آقای شیخ عیسی قاسم را مورد تعرض قرار دادند؛ این حماقت و بلاهت است/ شیخ عیسی کسی بود که مانع حرکات تند می‌شد/ این بی‌عقل‌ها نمی‌فهمند که برداشتن شیخ عیسی قاسم یعنی برداشتن مانع از مقابل جوانان پرشور بحرینی علیه حکومت. دیگر هیچ مانعی نمی‌تواند این جوان‌ها را ساکت کند.

 

·   در جنگ نامتقارن دشمنان با ایران، آنها نمی‌دانند چه قدرتی در ایمان به خدا و جهاد وجود دارد/ آنها داعش را برای شکست جمهوری اسلامی ساختند؛ عراق و شام مقدمه بود تا ایران را زمین‌گیر کنند اما قدرت جمهوری اسلامی آنها را در همان‌جا زمین‌گیر کرد/ کسی که به‌عنوان دفاع از اهل‌بیت(ع) می‌رود در واقع دارد از جامعه و شهرهای خود دفاع می‌کند؛ این دفاع از ایران است.

*****




بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با رییس جمهور و اعضاء محترم دولت

 

·   این تصور غلطی است که با آمریکا می‌توانیم کنار بیاییم؛ این درست نیست؛ نمی‌توانیم بر توهم تکیه کنیم/ بحث بر اصل موجودیت جمهوری اسلامی است و با مذاکره حل نمی‌شود/ بعضی خیال می‌کنند که دشمنی‌ها به‌خاطر ستیزه‌گری ما با آمریکا است. جمهوری اسلامی با فرانسه چه کرده؟ چرا فرانسه در مذاکرات هسته‌ای نقش پلیس بد را اجرا کرد و چرا کشورهای هلند و کانادا دشمنی می‌کنند؟

·    در برجام طرف مقابل وظیفه‌اش رفع تحریم‌ها بوده که برطرف نکرده/ مسئله‌ی بانک‌ها حل نشده/ مسئله‌ی بیمه‌ی نفتکش‌ها در سطح محدودی انجام می‌شود/ پول‌های نفت و پول‌هایی که در دیگر کشورها داریم به ما داده نمی‌شود/ آمریکایی‌ها بخش مهمی از تعهداتشان را انجام ندادند اما ما پیش‌پرداخت‌ها را انجام داده‌ایم و غنی‌سازی ۲۰ درصد و فردو و اراک را تعطیل کردیم.

 

·  ما برجام را نقض نمی‌کنیم لکن اگر طرف مقابل نقض کند که الان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا دارند تهدید می‌کنند که برجام را پاره می‌کنیم؛ اگر آنها برجام را پاره کردند ما آن را آتش می‌زنیم.

 

·         موافقان و مخالفان برجام هر دو مبالغه می‌کنند/ نکاتی که می‌گویم مطلقاً مربوط به برادرانی که زحمت کشیده‌اند نیست بلکه به طرف مقابل است/ برجام یک خلل و فرجی دارد که موجب سوءاستفاده‌ی دشمن شده است.

 

·   برنامه‌ی امروز دشمن این است که توانمندی‌های جمهوری اسلامی را متوقف کند یا از بین ببرد یا اقلاً از رشد آنها جلوگیری کند؛ ما باید تا جایی که می‌توانیم توانمندی‌ها را افزایش دهیم/ بنده بارها تکرار کردم باید کشور قدرتمند بشود و توانمندی‌هایمان را افزایش بدهیم/ اگر افزایش دادیم آن‌وقت می‌توانیم به مردم بگوییم مردم آسوده باشید.

 

·  دست‌اندرکاران به این واقعیات توجه و دقت کنند و این حرف را تکرار نکنند که تحریم‌ها برداشته شده است.

 

·   حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به رئیس سازمان انرژی اتمی کشور تأکید کردند: توقعات طرف مقابل را در زمینه‌ی «الیاف کربنِ دارای کاربرد در ساخت سانتریفیوژها» و درخصوص «اندازه‌گیری ۳۰۰ کیلو مواد هسته‌ای» مطلقاً قبول نکنید و زیر بار آنها نروید.

 

 


بیانات مقام معظم رهبری دام ظله در دیدار رئیس و نمایندگان دوره جدید مجلس شورای اسلامی

۱۳۹۵/۰۳/۱۶

 

مجلس شورای اسلامی باید ضمن دمیدن روح آرامش در کشور، «انقلابی» باشد و در قانون‌گذاری انقلابی عمل کند و به مواضع خصمانه و مغرضانه‌ی آمریکا، واکنش نشان دهد و در مقابل سیاست‌های استکبار ایستادگی کند.


وظیفه‌ی قانون‌گذاری مجلس، بسیار مهم و در واقع ریل‌گذاری برای حرکت دولت است.


نمایندگان باید با استفاده از اختیارات قانونی خود همچون تحقیق و تفحص، اجرای صحیح  قانون را پیگیری کنند.


مجلس باید واقعاً در رأس امور باشد و حفظ جایگاه و هیبت واقعی مجلس بر عهده‌ی نمایندگان است.


یکی از ضمانت‌های حفظ جایگاه والای مجلس شورای اسلامی، نظارت مجلس بر خویش است.

 

قانون باید «با کیفیت»، «متقن»، «همه‌جانبه‌نگر»، «واضح»، «بدون تعارض با قوانین دیگر»، «ضد فساد»، «منطبق با سیاست‌های بالادستی»، «برگرفته از دیدگاه‌های کارشناسی بدنه‌ی دولت و خارج از دولت» و «دربردارنده‌ی مصالح ملی به جای مصالح محلی» باشد.


شرایط کشور، شرایط ویژه‌ای است، بنابراین برنامه‌ی ششم باید با دقت و بدون هیچ اغماض و کوتاهی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

 

 حضور نمایندگان تازه‌نفس در کنار برخی نمایندگان با تجربه، زمینه‌ساز یک مجلس با نشاط و با انگیزه است که از تجربیات نمایندگان با تجربه استفاده خواهد کرد.


نمایندگان مجلس، درخصوص عملی شدن اقتصاد مقاومتی بسیار تأثیرگذار هستند زیرا می‌توانند مسیر اقدامات اقتصادی دولت را در مسیر اقتصاد مقاومتی قرار دهند و همچنین این موضوع را از دولت مطالبه کنند.


اگرچه برخی ناشی‌گری‌ها انجام شد و برخی مواضع و صحبت‌های منفعلانه، دشمن را در استفاده از حربه‌ی تحریم، تشجیع کرد اما باید مشکلات اقتصادی به‌ویژه رکود و اشتغال حل شوند و صِرفِ صحبت، فایده ندارد.


خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری یک جوان، از خجلت و شرمندگی جوان بیکار در خانواده‌ی خود، بیشتر است؛ بنابراین باید برای حل این مشکل، اقدامات جدی انجام شود.


قاچاق همچون خنجری به پشت نظام است که مقابله با آن هم آسان نیست اما دولت باید با این پدیده‌ی شوم برخورد کند و مجلس نیز پشتوانه‌ی این برخورد باشد.

 

مسئله‌ی اقتصاد، اولویت فوری و کنونی کشور است اما فرهنگ در بلندمدت از اقتصاد نیز مهم‌تر است.  در موضوع فرهنگ نوعی ولنگاری و بی‌اهتمامی در دستگاه‌های فرهنگی به چشم می‌خورد، زیرا در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضرّ، کوتاهی‌هایی انجام می‌شود.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مجلس شورای اسلامی را نهادی انقلابی و برآمده از انقلاب خواندند و خطاب به نمایندگان تأکید کردند: در قانون‌گذاری و در عمل به وظایف نمایندگی، و در نطق‌ها و موضع‌گیری‌های خود، انقلابی عمل کنید.

 

مجلس باید در مواجهه و مقابله با جریان‌های معارضِ سیاسی علیه انقلاب اسلامی، موضع قاطع و شفاف داشته باشد.


در مقابل گستاخی‌های دشمنان باید به میدان آمد و با پاسخ محکم، دهان آنها را بست، زیرا دشمن در عرصه‌ی سیاسی براساس عکس‌العمل‌ها محاسبه می‌کند و اگر احساس کند طرف مقابل منفعل و اهل عقب‌نشینی است، کوتاه نمی‌آید و زیاده‌خواهی می‌کند.


دشمن در تلاش است تا گسل‌های قومی، عقیدتی و جناحی را فعال و تبدیل به زلزله کند، بنابراین نمایندگان مجلس باید تلاش کنند تا این طراحی دشمن به نتیجه نرسد.


نماینده‌ی مجلس می‌تواند طبق بینش و نگاه سیاسی خود رأی بدهد و در موافقت یا مخالفت با موضوعی اظهارنظر یا انتقاد کند اما به‌هیچ‌وجه نباید همچون برخی مقاطع در دوره‌های قبلی مجلس کار به اختلاف، کشمکش زبانی، یقه‌گیری و تشنج کشیده شود.  در مجلس باید آرامش حکم‌فرما باشد و این آرامش، قطعاً به جامعه نیز منتقل خواهد شد.

 

دشمن برای منطقه‌ی مهم و حساس غرب آسیا نقشه‌های مشخصی دارد و تلاش می‌کند سیاست‌های جمهوری اسلامی را که مانع تحقق نقشه‌های اوست، خنثی کند.


«حضور اسلام و مسلمانان»، «منابع عظیم نفتی و آبراه‌ها» و «رژیم صهیونیستی» این منطقه را برای دشمن بسیار مهم کرده است و نقشه‌ی آنها برای این منطقه نیز همان چیزی است که چند سال قبل از آن به‌عنوان تشکیل «خاورمیانه‌ی جدید» و «خاورمیانه‌ی بزرگ» یاد کردند.


حقایق و واقعیت‌های استکبار و نظام سلطه را در مواضع و نطق‌های خود بیان کنید و مراقب باشید حرف و عمل شما به آمریکا و رژیم صهیونیستی کمک نکند.


دشمن در سه سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی طراحی‌هایی برای نظام اسلامی دارد که در سطح بین‌المللی ادامه‌ی اتهام‌زنی‌ها، در سطح منطقه‌ای از میان برداشتن موانع تحقق نقشه‌های خود و در سطح داخلی فعال کردن گسل‌ها است؛ بنابراین همه‌ی قوا و مسئولان به‌ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در قبال این طراحی‌ها هوشیار باشند.


فرصت نمایندگی مجلس نیز که در اختیار شما عزیزان قرار گرفته، فرصت و موقعیتی زودگذر است که باید این فرصت را قدر بدانید و در انجام وظایف قانونی خود از خداوند کمک بخواهید

*****


بیانات مقام معظم رهبری دام ظله در مرقد امام راحل

این توصیه را توجه کنید؛ آن‌وقت ممکن است در بعضی از این شعارها تجدیدنظر کنید/ اتحاد دولت و ملت را به هم نزنید. ممکن است شما از یک دولتی خوشت بیاید، از یک دولت دیگر خوشت نیاید، اشکالی هم ندارد؛ رقابت‌های انتخاباتی به جای خود، اختلاف‌نظرها به جای خود، حتی انتقاد هم به جای خود! اما دولت و ملت باید همه در کنار هم باشند.

·   تجربه‌ی مذاکرات هسته‌ای را نباید فراموش کنیم؛ این تجربه این است که اگر ما کوتاه هم بیاییم، آمریکا دست از نقش مخرب خود برنمی‌دارد/ برادران و فعالان پرتلاش ما در مذاکره با ۱+۵ به نتایجی رسیدند، جمهوری اسلامی تعهدات خود را انجام داد، آمریکای بدقولِ بدعهدِ بدحساب دارد دبه می‌کند؛ تا الآن دبه کرده است/ در هر زمینه‌ی دیگری هم که شما با آمریکا بحث و مجادله کنید، اگر شما کوتاه بیایید، او کوتاه نخواهد آمد.

·   هر کسی که در جهت اسلام حرکت می‌کند، اگر به آمریکا اعتماد کند، خطای بزرگی مرتکب شده/ عمده‌ی دشمنی‌ها از سوی آمریکا و انگلیس خبیث است/ حالا هم به مناسبت سالگرد امام، دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیس علیه امام به‌اصطلاح سند منتشر می‌کند؛ علیه امام پاکیزه و مطهر! سند را از کجا آوردند؟ از مدارک آمریکایی! آمریکایی که هواپیمای مسافربری را سرنگون می‌کند، از جعل سند ابایی دارد؟ دشمنی انگلیس‌ها این‌گونه است.

·   استقلال اقتصادی یعنی هضم نشدن در هاضمه‌ی اقتصاد جامعه‌ی جهانی/ آمریکایی‌ها بعد از مذاکرات گفتند معامله‌ی هسته‌ای باید موجب ادغام اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی بشود/ ادغام اقتصاد یک کشور در اقتصاد جهانی، افتخار نیست، خسارت است/ مقصود آنها در تحریم، فلج کردن اقتصاد ایران بود، حالا هم از جمله اهدافشان بلعیدن اقتصاد ایران به‌وسیله‌ی هاضمه‌ی اقتصاد بین‌المللی است که سردمدار آن آمریکا است/ استقلال اقتصادی تنها با اقتصاد مقاومتی به‌دست می‌آید.

·   یکی از شاخص‌های انقلابی‌گری، پایبندی به استقلال است؛ حفظ استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی/ استقلال فرهنگی از همه‌ی اینها مهم‌تر است؛ مسئله‌ی مهندسی اطلاعات و این ابزارهای جدید که همه برای تسلط بر فرهنگ یک کشور هستند؛ بنده با این حرف نمی‌خواهم بگویم این ابزارها را از زندگی خودمان خارج کنیم؛ نه! اینها می‌توانند مفید واقع بشوند اما سلطه‌ی دشمن را از این ابزارها بایستی سلب کرد. نمی‌توانیم برای اینکه رادیو و تلویزیون داشته باشیم، آنها را به دست دشمن بدهیم؛ اینترنت هم همین است.

·   من #پنج_شاخص_انقلابی‌گری را ذکر می‌کنم که ما هر جا هستیم باید سعی کنیم در خودمان این پنج شاخص را ایجاد و حفظ کنیم. این شاخص‌ها در همه‌ی افراد ملت ایران می‌تواند وجود داشته باشد:

·    ۱. پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب ۲. هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها ۳. پایبندی به استقلال همه‌جانبه‌ی کشور ۴. عدم تبعیت از دشمن و جهاد کبیر ۵. تقوای دینی و سیاسی

·         این خطاست که خیال کنیم انقلابی یعنی افراطی. این دوگانه‌هایی که سوغات بیگانه‌ها و حرف دشمنان ایران است، نباید در فرهنگ سیاسی ما جا باز کند. اینها انقلابی را می‌گویند تندرو، غیرانقلابی را می‌گویند میانه‌رو؛ این یک دوگانه‌ی بیگانه است. همه باید انقلابی باشند؛

·   این خطاست که گمان کنیم انقلابی فقط آن کسی است که در کنار امام بوده؛ اگر معنای انقلاب را این بگیریم، انقلابی، همین ما پیر و پاتال‌ها خواهیم بود. انقلاب برای همه است؛ جوان‌ها انقلابی‌اند و می‌توانند انقلابی باشند/ با شاخص‌های انقلابی‌گری، یک جوان امروز می‌تواند از من سابقه‌دار در انقلاب انقلابی‌تر باشد.

·   بعد از رحلت امام، هر جا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم؛ هر جا از انقلابی‌گری و حرکت جهادی غفلت کردیم عقب ماندیم. این یک واقعیت است. بنده در این سال‌ها خودم مسئول بودم؛ اگر تقصیری در آن باشد متوجه این حقیر هم هست/ مخاطب این سخن نسل امروز و نسل فردا و نسل فرداهای بعد است. همه مخاطب این سخن‌اند؛ می‌توان این راه را با شیوه‌ی انقلابی حرکت کرد؛ آن‌وقت پیشرفت قطعی است.

·   امام، امام انقلاب بود. قدرت‌های مادی هم که نسبت به امام همواره غضبناک بودند و از امام می‌هراسیدند، بیشتر به خاطر این صفت انقلابیگری بود. امروز هم دشمنان ملت با خصوصیت انقلابیگری او دشمنند. اساساً قدرت‌های مادی از کلمه‌ی انقلاب وحشت می‌کنند/ #امام_انقلابی_ما کشور را به‌وسیله‌ی انقلاب از منجلاب‌ها بیرون کشید/ امام، مسیر و ریل را به سمت هدف‌های بزرگ عوض کرد؛ این هدف‌ها خلاصه می‌شود در #حاکمیت_دین_خدا.

·   یکی از عناوین و اوصافی که درباره‌ی امام راحل عظیم‌الشأن کمتر به‌کار رفته، یک عنوان جامع است که من این‌جور تعبیر می‌کنم: #مؤمن_متعبد_انقلابی/ ما امام را با صفات متعددی همواره توصیف می‌کنیم اما این صفت که ما کمتر امام را با آن توصیف کرده‌ایم یک صفت جامع است. امام مؤمن است، متعبد است و انقلابی است.

*****

 

 

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و نمایندگان منتخب ملت در پنجمین دوره‌ی مجلس خبرگان

(95/3/6)

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، باسپاسگزاری به درگاه پروردگار برای انتخابات خوب، استقبال وسیع مردم و تشکیل مجلس وزین و محترم خبرگان فرمودند:

 

مجلس خبرگان موهبتی الهی است و حتی صرف‌نظر از وظایف خود در قانون اساسی، پدیده‌ای عظیم و تأثیرگذار به شمار می‌رود.


«حاکمیت اسلام»، «آزادی»، «استقلال»، «عدالت اجتماعی»، «رفاه عمومی»، «ریشه‌کنی فقر و جهل»، «مقاومت در مقابل سیل بنیان‌کن فسادهای اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جاری در غرب» و «ایستادگی در مقابل سلطه‌ی جبهه‌ی استکبار» از مهم‌ترین اهداف انقلاب اسلامی ملت ایران است.

 

جبهه‌ی استکبار ذاتاً به‌دنبال فراگیر کردن سلطه بر ملت‌ها است و هر کشور و ملتی مقاومت نکند، در دام‌های آن اسیر می‌شود.

 

البته آن اسلامی می‌تواند در مقابل زورگویان جهانی مقاومت و جبهه‌ی سلطه را نابود کند که به صورت یک نظام حکومتی استقرار یافته و دارای ابزارهای قدرت نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای باشد.


ایشان، حفظ انقلاب را دشوارتر از ایجاد آن خواندند و در تشریح چگونگی مواجهه‌ی صحیح با جبهه‌ی ظالمان جهانی افزودند: دشمنان ملت ایران ابتدا تهاجم سخت را در دستور کار قرار دادند؛ جنگ تحمیلی ۸ ساله، شورش‌های اوایل انقلاب، حمایت از گروهک‌های تروریستی، حمله به سکوهای نفتی ایران و سرنگون کردن هواپیمای مسافربری از نمودهای این تهاجم بود که به یاری پروردگار و در پرتو هیبت الهی امام خمینی (رحمه‌الله) و صبر و مقاومت ملت، به شکست دشمنان انجامید.


تحریم مستمر اقتصادی، حملات پیوسته‌ی سیاسی، تبلیغات اغواگر و زدن عقبه‌های جمهوری اسلامی در دیگر کشورها از روش‌های مرحله‌ی دوم تهاجم دشمنان است که به فضل الهی و پایداری ملت و مسئولان به نتایج مورد نظر آنان منجر نشده است.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مرحله‌ی سوم تهاجم دشمنان یعنی «نفوذ» را بسیار خطرناک و ادامه‌ی همان جنگ نرم برشمردند و تأکید کردند: استکبار در راهبرد نفوذ چند هدف اصلی را دنبال می‌کند: «تأثیرگذاری در مراکز تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر»، «تغییر باورهای مردم» و «تغییر محاسبات و مواضع مسئولان».


ایشان، حمله به مبانی و نهادهای انقلاب از جمله سپاه پاسداران، شورای نگهبان، جوانان حزب‌اللهی و روحانیون انقلابی را از جمله روش‌های جاری بیگانگان خواندند و تأکید کردند: هدف اصلی دشمنان در این مرحله از جنگ نرم، زمینه‌سازی برای تهی شدن نظام از عناصر درونی قدرت است.


اگر این هدف محقق و جمهوری اسلامی از عناصر قدرت تهی شود، از بین بردن آن، یا تغییر اساسیِ جهتِ حرکت آن، کار دشواری نیست، به همین علت است که تأکید می‌کنیم تبعیت نکردن از دشمن و مقاومت در برابر خواسته‌های آن، «جهاد کبیر» است.


نوآوری‌های منضبط دینی به‌وسیله‌ی عناصر با سواد و دارای قدرت استنباط و التیام بخشیدن به زخم‌هایی که دشمن وارد می‌کند از جمله «تفرقه‌ی مذهبی و طائفی»، «اختلافات جناحی» و «ایجاد دوقطبی‌های مصنوعی در کشور»، از دیگر وظایف مجلس خبرگان است.


ایستایی جایز نیست؛ اصل تحول و پیشرفت را برای تحقق اهداف اسلام و انقلاب همواره به‌طور جدی مورد نظر داشته باشید.



ایشان، مقتدر شدن حقیقی کشور را تنها راه «بقا، پیشرفت و تحقق اهداف انقلاب و ملت» برشمردند و افزودند: همه‌ی مسئولان و دستگاه‌ها در این مسیر وظایفی دارند که باید به‌طور جدی به آن عمل کنند.


ایشان اقتدار کشور را موجب امتیازگیری حتی از قدرت‌های اصلی جهان خواندند و خاطرنشان کردند: در غیر این صورت، حتی دولت‌های ضعیف و حقیر هم طلبکار ملت ایران می‌شوند.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح یک نمونه از امتیازگیری از دشمن در پرتو اقتدار کشور افزودند: دوستان عزیز ما می‌گویند در مذاکرات هسته‌ای امتیاز گرفتیم و طرف‌های مقابل صنعت هسته‌ای ایران را پذیرفتند؛ این مسئله البته بعد از عینی شدن اقتدار ایران یعنی غنی‌سازی ۲۰ درصد حاصل شد، چرا که همه می‌دانند در غنی‌سازی، رسیدن به ۲۰ درصد دشوارترین مرحله‌ی کار است.


رهبر انقلاب، «تولید ۱۹ هزار سانتریفیوژ نسل اول»، «به‌کارگیری ۱۰ هزار سانتریفیوژ»، «تولید نسل‌های دوم، سوم و چهارم سانتریفیوژ» و «کارخانه‌ی تولید آب سنگین» را از دیگر نمودهای قدرت هسته‌ای ایران خواندند و افزودند: دشمن که زمانی حاضر نبود وجود حتی یک سانتریفیوژ را در ایران بپذیرد، پس از مواجه شدن با قدرت هسته‌ای کشور، مجبور به پذیرش شد؛ در واقع این امتیاز را آمریکایی‌ها ندادند بلکه ما در پرتو قدرت خود گرفتیم.


رهبر انقلاب افزودند: ان‌شاءالله با عینی شدن نتایج اقتصاد مقاومتی و قدرت‌گیری اقتصاد کشور، دشمن بی‌اثر بودن حربه‌ی تحریم را نیز درک خواهد کرد.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مطالبه و پیگیری تحقق عناصر درونی اقتدار از مسئولان و دستگاه‌ها را ازجمله ظرفیت‌های مجلس خبرگان برشمردند و افزودند: این جمع با عظمت می‌تواند در این روند نیز تأثیرگذار باشد.


ایشان ، تقوا، شجاعت، بصیرت، صراحت به وقت لازم، نهراسیدن از سرزنش دیگران و شناخت صحیح و دقیق از جبهه‌ی دشمن و سازوکارهای آن را از ملاک‌های اصلی انقلابی بودن برشمردند.


گاهی دشمن با هدف خاصی، کارهایی با ظاهر مثبت انجام می‌دهد که در داخل ایران با استقبال روبه‌رو می‌شود اما اگر هدف واقعی او را درک کرده باشیم، فریب نخواهیم خورد.


توصیه‌ی آخر رهبر انقلاب به منتخبان مردم در مجلس خبرگان، اعتماد به نفس درونی و مراقبت از انهزام روحی بود.


ایشان خاطرنشان کردند: مراقب ترس و انهزام درونی خود باشید، زیرا در این صورت در صحنه‌ی عمل هم شکست خواهید خورد.

*****



سخنان مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری

 

v  مهم‌ترین وظیفه‌ی کنونی مراکز دانشگاهی و حوزوی، عناصر و جوانان مؤمن و انقلابی، و همچنین سازمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «اقدام سنجیده و هوشمندانه برای تبیین و روشنگریِ ژرفا و عمق شعارهای انقلاب» و «پرهیز از اقدامات سطحی»، «کادرسازی برای آینده»، و «تدوین علمی تجربه‌های متراکم و شگفت‌انگیز انقلاب در طول ۳۸ سال گذشته» است.

 

v  امام بزرگوار، آن مردِ خدا و حکیم الهیِ واقعی، فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد!
در این منطق، هنگامی که همه‌ی تلاش‌ها و مجاهدت‌ها انجام شده و همه‌ی توان به میدان آورده و در نهایت به خدا توکل شود، دست قدرت الهی همچون پشتوانه‌ای مستحکم به کمک خواهد آمد که نتیجه‌ی آن، آزادسازی خرمشهر در مقابل دشمنی است که از همه‌ی امکانات و تجهیزات برخوردار بود.
با این منطق، امکان آزادسازی همه‌ی دنیای تحت سلطه‌ی استکبار، امکان آزادسازی فلسطین، و امکان اینکه هیچ ملتی مستضعف نباشد وجود دارد.

 

v  هر ملتی که تمام تلاش و مجاهدت خود را به‌کار گیرد و به خدا توکل کند، قطعاً مرعوب قدرت نظامی، مالی، تبلیغاتی و سیاسی قدرت‌ها نخواهد شد.

 

v  تلاش ناموفق جبهه‌ی استکبار در طول ۳۸ سال گذشته برای شکست انقلاب اسلامی، به‌رغم استفاده از ابزارها و توطئه‌های گوناگون، آن را نمونه‌ی بارز پیروی از منطقِ مجاهدت و ایستادگی با توکل بر خدا برشمردند و تأکید کردند: ملت ایران همچنان در صحنه است و جوانان بسیاری حاضرند که جان خود را در راه انقلاب فدا کنند و این، همان چیزی است که قدرت خدا را جلب خواهد کرد.

 

v  در میدان این جنگ، اراده‌ی هر یک از دو طرف سست شود، قطعاً شکست خواهد خورد، بنابراین باید مراقب بود تا تبلیغات و وسوسه‌های دشمن در اراده‌ی مستحکم ما خللی ایجاد نکند.

 

v  امروز برای کشور ما احتمال وقوع جنگ نظامیِ سنتی بسیار ضعیف است اما مسئله‌ی جهاد باقی است و این جهاد که منطقی قرآنی و اسلامی دارد، «جهاد کبیر» و به معنای «ایستادگی، مقاومت و پیروی نکردن از کفار و مشرکین» است.

 

v  آنها تمام ابزارها، فشارها و تلاش‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی و عوامل خائن خود را به‌کارگرفته‌اند تا نظام اسلامی را به زانو درآورند و وادار به تبعیت کنند، اما آنچه که موجب عصبانیت شدید استکبار از ملت ایران شده، آن است که مردم به‌خاطر مسلمان بودن حاضر به تبعیت از استکبار نیستند.

 

v  علت اصلی همه‌ی این دشمنی‌ها و بهانه‌تراشی‌ها (طرح موضوعاتی همچون انرژی هسته‌ای، قدرت موشکی و حقوق بشر) ، تبعیت نکردن از استکبار است زیرا اگر ملت ایران حاضر به تبعیت بود، قطعاً با قدرت موشکی و انرژی هسته‌ای کنار می‌آمدند و هیچ‌گاه نامی از حقوق بشر نیز به میان نمی‌آوردند.

اخیراً در مورد توان موشکی ایران جنجال بسیاری به‌راه‌انداخته‌اند اما بدانند که این هیاهوها تأثیری نخواهد داشت و آنها هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.

 

v  رهبر انقلاب، «ایستادگی»، «تبعیت نکردن از دشمن» و «حفظ هویت انقلابی و اسلامی» را عوامل اصلی اقتدار نظام اسلامی و ملت ایران دانستند و خاطرنشان کردند: آمریکا و دیگر قدرت‌ها، از این موضوع به‌شدت ناراحت هستند و چاره‌ای هم ندارند و بر همین اساس تلاش زیادی کردند که شاید بتوانند مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور را در حیطه‌ی قدرت خود درآورند اما نتوانستند و به توفیق الهی نخواهند توانست.

 

v  وظیفه‌ی اصلی سپاه، «پاسداری از انقلاب» است، بنابراین جهاد کبیر باید سرلوحه‌ی برنامه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد و علت اصلی عصبانیت‌ها، هجمه‌ها و تهمت‌های فراوانی که علیه سپاه مطرح می‌شود، ایستادگی سپاه در مسیر انقلاب و حفظ جهت‌گیری‌ها و روحیه‌ی انقلابی و اسلامی است.

 

v  آینده‌ی انقلاب متعلق به شما جوانان است و شما هستید که باید این تاریخ را با عزت حفظ کنید و بدانید در آینده، خرمشهرها در پیش است؛ البته نه در میدان جنگ نظامی، بلکه در میدانی که ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد و برعکس آبادانی نیز به‌دنبال دارد اما از جنگ نظامی سخت‌تر است.

 

v  ما هیچ‌گاه قائل به قطع رابطه با دنیا و حصار کشیدن به دور خود نیستیم بلکه می‌گوییم ارتباطات سیاسی و مبادلات اقتصادی داشته باشید، اما هویت و شخصیت اصلی خود را از یاد نبرید و هنگامی که می‌خواهید سخن بگویید و یا قرارداد امضا کنید، همچون نماینده‌ی ایران اسلامی و نماینده‌ی اسلام سخن بگویید و پشت میز قرارداد بنشینید و هوشمندانه اقدام کنید.

 امروز دشمن از وارد کردن ضربه‌ی اساسی به نظام اسلامی ناامید است اما با استفاده از ابزارهای مختلف و پیچیده درصدد نفوذ است تا هویت جوان ایرانی، هویت مورد پسند آمریکا و استکبار باشد زیرا در این صورت برای پیاده کردن اهداف و نقشه‌های خود مشکل و هزینه‌ای نخواهد داشت.

 

v  سپاه باید همواره آمادگی‌های نظامی خود را در بهترین و نوآورترین شکل حفظ کند، اما وظیفه‌ی سپاه فقط جنگ در میدان نظامی نیست بلکه در مقطع فعلی، یکی از وظایف مهم همه‌ی دلسوزان، دوستداران و وفاداران به انقلاب از جمله سپاه، تبیین، روشنگری و آشنا کردن ذهن‌ها با اعماق و ژرفای حقایق و شعارهای انقلاب است.

 

v  تبیین شعارهای انقلاب و روشنگری نسبت به عمق این شعارها، از لوازم اساسی تحقق جهاد کبیر است زیرا شعارهای انقلاب، همچون نشانه و شاخص، مسیر صحیح انقلاب و صراط مستقیم را نشان می‌دهند. اگر این مسائل با تعمیق و ژرف‌نگری تبیین شوند، قطعاً ایمان و باور افراد نسبت به این شعارها، از آنها جدا نخواهد شد و ثبات دائمی خواهد داشت.

 

v  گاهی برخی افراد و جوان‌هایی که ممکن است صالح و مؤمن هم باشند، به دلیل مخالفت با یک فرد یا یک جلسه‌ی سخنرانی، هیاهو و جنجال به‌راه می‌اندازند و آن مجلس را بر هم می‌زنند، درحالی‌که من از قدیم با این کارها که هیچ فایده‌ای نیز ندارد، موافق نبوده و نیستم، و معتقدم فایده در تبیین و کار درست و هوشمندانه است.البته گاهی برخی افراد از روی اغراض، این کارهای نادرست را انجام می‌دهند و سپس به‌گونه‌ای وانمود می‌کنند که کار عناصر حزب‌اللهی و مومن است، بنابراین باید کاملاً هوشیار بود.

 

v  لازمه‌ی استحکام رابطه‌ی قلبی با خداوند، «انس بیشتر با قرآن و تدبر در آیات الهی»، «توجه به نماز و ادای آن با حضور قلب» و «استفاده از فرصت ماه‌های شعبان و رمضان» است.

*****




 

 

 

دیدار فرماندهان نیروی انتظامی با رهبر انقلاب

۱۳۹۵/۰۲/۱۹

·   رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان نیروی انتظامی ، موضوع امنیت را بسیار مهم و در درجه‌ی اول اولویت خواندند و با تأکید بر اینکه بدون امنیت، زندگی روزمره‌ی مردم و فعالیت‌های علمی، دانشگاهی، اقتصادی و اداره‌ی کشور امکان‌پذیر نیست، گفتند:

اقدام و عمل در حوزه‌ی اقتصاد مقاومتی و شکل‌گیری شجره‌ی طیبه‌ی اقتصاد درون‌زا نیز نیازمند امنیت است.

 

· ایشان اشاره نمودند:

اعتیاد، شرارت‌ها، و هنجارشکنی‌ها، موجب تهدید امنیت جسمی، جانی و اخلاقی جامعه می‌شود؛ بنابراین باید با استفاده ازدیدگاه‌های کارشناسانه‌ی انسان‌های متفکر و صاحب‌نظر به‌خصوص در درون نیروی انتظامی، برای مقابله با این مسائل، برنامه‌ریزی دقیق کرد.

 

·   در موضوعات مربوط به امنیت اخلاقی، بعد از برنامه‌ریزی دقیق، مستحکم، عقلانی و صحیح، دیگر نباید به مخالفت برخی افراد یا فضاسازی‌های رسانه‌ای توجه شود بلکه باید با توکل بر خدا کار را پیش برد.

 

·  رهبر انقلاب اسلامی افزودند:

«اقتدار و قاطعیت بدون بی‌رحمی»، «سلامت درونی»، «حضور به‌هنگام و سریع»، «عطوفت و کمک به مردم»، و «قانون‌گرایی» عواملی هستند که موجب ارائه‌ی تصویری مثبت از نیروی انتظامی خواهد شد.

باید تصویر یک «یار مهربان و مقتدر» از نیروی انتظامی در ذهن مردم ترسیم شود.

·   برنامه‌ها را بر «عقل و منطق»، «عزم و اقتدار» و «قانون‌گرایی و عطوفت» استوار کنید تا تصویری کاملاً مطلوب از ناجا در ذهن مردم قدرشناس ترسیم شود.

 

·   نظام اسلامی به پشتوانه‌ی ملت، بینی دشمنان را به خاک مالیده است و سعی دشمنان برای ایجاد ناامیدی، بدبینی و اختلاف در کشور نیز در عصبانیت آنها از پیشرفت‌های ایران ریشه دارد.

 

·   حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، همه‌ی مسئولان و مردم را به مراقبت از وحدت موجود در کشور فراخواندند و افزودند:

ایجاد دوجریانی، دوفرقه‌ای و دوقطبی از ضربه‌های مهلکی است که دشمن به‌دنبال آن است.

 

·   رهبر انقلاب با اشاره به چند رویداد مهم ماه‌های اخیر از زحمات و تلاش‌های فرماندهان و کارکنان نیروی انتظامی و وزیر محترم کشور در برقراری امنیت تشکر و قدردانی کردند.

ایشان از صبر و بردباری خانواده‌های فرماندهان و کارکنان نیروی انتظامی نیز که زمینه‌ساز خدمات گسترده‌ی آنان می‌شوند، تشکر کردند.

*****


 


بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان و فرهنگیان

۱۳۹۵/۰۲/۱۳

 



·   وقتی مقابل دشمن از نشان دادن قدرت بترسیم، دشمن پررو می‌شود/ می‌گویند ایران در خلیج فارس رزمایش نداشته باشد؛

·   چه غلط ها!/ از آن طرف دنیا می‌آید رزمایش برگزار می‌کند؛ خب بروید همان خلیج خوک‌ها، اینجا چه می‌کنید!؟ خلیج فارس خانه‌ی ما است. جای حضور ملت ایران است/ این‌طور باید باقدرت‌های زیاده‌خواه مواجه شد.

 

·   جامعه‌ی معلمی کشور یک کار دشوار را با بازده مادی اندک برعهده گرفته/ مواجهه‌ی تربیتی با نوجوان کار کوچکی نیست/ بخشی از انگیزه‌ی معلمی، عشق و محبت و احساس مسئولیت است/ از جامعه‌ی معلمی کشور سپاسگزاری می‌کنم/ مسئولان از مسائل مادی معلمان غافل نشوند.

 

·   زبان علم فقط انگلیسی نیست/ اصرار بر ترویج انحصاری انگلیسی ناسالم است/ زبان‌های دیگر مثل اسپانیولی، فرانسه، آلمانی و کشورهای شرقی هم زبان علمند/ کشورهای دیگر جلوی نفوذ زبان بیگانه را می‌گیرند/ نمی‌گویم از فردا آموزش انگلیسی را تعطیل کنیم، اما بدانیم چه می‌کنیم.

 

·   «هویت مستقل» اولین چیزی است که باید در جوان پرورش دهیم؛ بعد از آن نوبت اقتصاد مقاومتی است/ بارها به مسئولان، عمومی و خصوصی تذکر داده‌ام اما الگوی مصرف اصلاح نشده است؛ این بچه پولدارهای نوکیسه که با آن خودروهای کذایی در خیابان‌ها هستند به همین خاطر است. این را باید از کودکی یاد داد.

*****



بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان
(1/2/95)

 

 

 از ماه رجب برای تقویت بُعد معنویت استفاده کنید. ماه رجب، شعبان و رمضان، بهار معنویت است؛ شما هم در بهار عمر قرار دارید؛ از این بهار معنویت استفاده کنید با یاد و ذکر خدا، استفاده از دعاها، تلاوت قرآن، نماز اول وقت، پرهیز از گناه و اخلاق نیک.

 

·   جمهوری اسلامی می‌خواهد جوان تبدیل شود به عنصر فعال و اثرگذار.

 

·    وظیفه‌ی انجمن‌های اسلامی و مطالبه‌ی من از شما فرزندانم این است که نقش ایفا کنید که همسالان خود را طبق این تعریف درست بار بیاورید. این درصورتی امکان‌پذیر است که در خودسازی توفیق داشته باشید/ اگر کوتاهی کنید خلاف وظیفه و آنچه خدا خواسته عمل کرده‌اید.

 

·  در مسئله‌ی جوان‌ها یک جنگ نرم زیرپوستی فراگیر بین جمهوری اسلامی و آمریکا و صهیونیست‌ها برقرار است/ افسر جنگ نرم را دشمن یک‌جور می‌پسندد و جمهوری اسلامی یک‌جور/

 

· امریکایی‌ها دوست دارند جوان ما شجاعت، انگیزه، امید، تحرک، توان جسمی و فکری نداشته باشد. نسبت به دشمن، خوشبین و نسبت به فرمانده و عقبه‌ی خودی بدبین باشد.

·  یکی از اساسی‌ترین انگیزه‌هایی که قدرت‌های استکباری را به صف‌آرایی علیه ما وادار کرد این بود که یک کشوری بدون اینکه به قدرتی متکی باشد بتواند به عرصه‌ی فوق‌العاده حساس هسته‌ای دست پیدا کند/

 

·  اگر به آنها رو بدهیم فردا سر مسائل زیست‌فناوری و نانو و مسائل علمی دیگر هم بازی درمی‌آورند و اشکال‌تراشی می‌کنند.

 

·   رهبر انقلاب: علیه حزب‌الله لبنان چقدر فعالیت تبلیغی و عملی کردند؛ درعین‌حال حزب‌الله پیکره‌ی رشید خود را در دنیای اسلام نشان می‌دهد/

 

·  گیرم فلان دولتِ فاسدِ وابسته‌ی توخالیِ پوک با پول و دلار نفتی در فلان بیانیه، حزب‌الله را محکوم کند؛ به درک! چه اهمیتی دارد! حزب‌الله و جوانان آن مثل خورشید می‌درخشند و مایه‌ی افتخار دنیای اسلام هستند.

*****

بیانات قابل تأمل رهبر انقلاب با مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام
(11/1/95)

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در سالروز میلاد حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها در دیدار جمعی از مداحان و ذاکران، بیان مباحث کاربردی از زندگی اهل‌بیت علیهم‌السلام را موجب عمق‌یابی و تأثیرگذاری بیشتر مداحی‌ها خواندند و با اشاره به استفاده‌ی مستمر دشمنان از همه‌ی ابزارها برای مقابله با ملت ایران و نظام اسلامی تأکید کردند:

 

در روزگار پیچیده‌ی امروز و فردا، باید از همه‌ی ابزارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دفاعی، برای تقویت جایگاه ایران استفاده کنیم.


ایشان با تبریک عید ولادت حضرت صدیقه‌ی کبری سلام‌الله‌علیها، مداحی و ذاکری اهل‌بیت را، افتخار خواندند و افزودند:

پدیده‌ی مداحی و نغمه‌سرایی به این عمومیت و عمق معانی، از اختصاصات جامعه‌ی شیعی است و جا دارد دانشجویان و پژوهشگران درباره‌ی راه‌های علمی گسترش و عمق‌یابی این پدیده کار کنند.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فهم و بیان مقام با عظمت و نورانی حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها را واقعاً ناممکن خواندند و افزودند: با وجود این، درباره‌ی سیره و رفتار آن حضرت، نکات فراوانی برای بیان و درس‌آموزی وجود دارد.


رهبر انقلاب، «دختریِ پیامبر اعظم» و «همسریِ ولیّ خدا» را نشان‌دهنده‌ی رفعت مقام و جاه و جلال حضرت صدیقه‌ی کبری برشمردند و خاطرنشان کردند: «تربیت دو سید جوانان اهل بهشت»، طهارت «روح و باطن زندگی» و «پرهیزکاری و پاکیزگی قلبی» از جمله ویژگی‌های آن حضرت است که می‌تواند با تقوا و مراقبت دائم، در زندگی فردی و اجتماعی انسان تحقق یابد.


ایشان با توصیه به مداحان و شاعران برای گنجاندن این نکات و حقایق کاربردی در «اشعار، مدیحه‌ها و مرثیه‌های خود» افزودند:

 

ذکر مقامات معنوی، محبت و روشنی دل می‌آورد اما کافی و کارساز نیست و لازم است در هر منبری، درس‌های کاربردی زندگی ائمه علیهم‌السلام، هنرمندانه بیان شود و زمینه‌ساز ولایت و دنباله‌روی عملی از اهل‌بیت گردد.


رهبر انقلاب اسلامی توجه به مسائل روز را در اشعار و مداحی‌ها، ضروری خواندند و خاطرنشان کردند:

 

نظام استکباری، متکی بر «زورگویی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی» از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و ملت ایران فروگذار نمی‌کند و نباید این واقعیت را نادیده گرفت.


رهبر انقلاب با اشاره به استفاده‌ی دشمنان انقلاب از همه‌ی ابزارهای قدیمی و پیشرفته برای خصومت با ایران تأکید کردند:

 

آنها از «گفت‌وگو، مبادلات اقتصادی، تحریم، تهدید نظامی و هر وسیله‌ی دیگر» برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند و ما نیز باید در همه‌ی این زمینه‌ها، توان مقابله و دفاع داشته باشیم.


ایشان، توان نظامی را بیشترین تکیه‌گاه مستکبران برای زورگویی به ملت ایران خواندند و با طرح یک سؤال اساسی افزودند:

 

در این اوضاع جنگل‌وار جهانی، اگر جمهوری اسلامی صرفاً به‌دنبال مذاکره و مبادله‌ی اقتصادی و حتی علم و فناوری برود اما توان دفاعی نداشته باشد، آیا حتی دولت‌های کوچک نیز به خود اجازه‌ی تهدید ملت ایران را نخواهند داد؟


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد شدید از کسانی که روزگار و دنیای فردا را دنیای مذاکره می‌دانند و نه موشک، خاطرنشان کردند:

اگر این حرف از روی ناآگاهی گفته شده باشد، یک مسئله است اما اگر از روی آگاهی باشد خیانت است.

روزگار، روزگار همه‌چیز است وگرنه به‌راحتی و به‌صراحت حق ملت را خواهند خورد.


دشمنان مدام در حال تقویت توان نظامی و موشکی خود هستند؛ در این شرایط چطور می‌گوییم روزگار موشک گذشته است؟


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این حرف‌ها را شبیه حرف‌های برخی اعضای دولت موقت دانستند که اوایل انقلاب می‌گفتند جنگنده‌های اف-۱۴ را که خریده‌ایم به آمریکا پس بدهیم، به دردمان نمی‌خورد!


رهبر انقلاب با تأکید مجدد بر موافقت خود با ابزار دیپلماسی و مذاکره‌ی سیاسی به‌جز چند استثنا افزودند:

طوری تبلیغ نکنند که انگار با گفت‌وگو مخالفیم، ما می‌گوییم باید قوی و هوشیار مذاکره کرد تا سرمان کلاه نرود.


ایشان درخصوص اقتصاد مقاومتی نیز خاطرنشان کردند:

تکرار حرف‌ها و شعارها، کسالت‌بار می‌شود بنابراین هنگام «اقدام و عمل» برای بهبود وضع اقتصادی کشور و اوضاع معیشتی مردم است.


رهبر انقلاب همچنین در ادامه‌ی توصیه به مداحان و ذاکران اهل‌بیت، مقابله با تلاش دشمنان برای تضعیف باورهای جوانان را ضروری خواندند و افزودند:

تلاش می‌شود باور جوانان به «اسلام و کارآمدی نظام اسلامی» تضعیف شود و حتی تداوم حیات جمهوری اسلامی، ناممکن القا شود.



رهبر انقلاب افق آینده‌ی کشور را روشن و شوق‌آفرین خواندند و به مداحان و ذاکران توصیه کردند:با اشعار پرمغز و اجرای هنرمندانه، مستمعین خود را به انسان‌هایی امیدوار، پرتلاش و کارآمد تبدیل کنید و هدایت مردم و بیداری و بصیرت‌افزایی را مهم‌ترین وظیفه‌ی خود بدانید.

*****

 

 

 

بیانات مهم رهبرانقلاب در حرم رضوی بمناسبت حلول سال جدید(95)

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز از سال نو در اجتماع انبوه و پرشور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی علیه‌السلام، ضمن تبریک سال نو به ملت ایران در سخنان مهمی با تبیین معنای حقیقی و «اهداف پنهان و خطرناک تفکر تسلیم‌طلبانه‌ای» که آمریکا و عده‌ای در داخل سعی می‌کنند با ارائه‌ی یک دو راهی دروغین و مصنوعی، به ذهن نخبگان و افکار عمومی ملت ایران تزریق کنند، ده پیشنهاد اساسی برای «اقدام و عمل» در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی بیان و تأکید کردند:

این راه منطقی و در عین حال انقلابی، ایران عزیز را در مقابل تهدید و تحریم مصونیت می‌بخشد و دولت را قادر می‌کند در پرتو همدلی همگانی و کمک و هماهنگی سه قوه، در پایان سال جاری به مردم گزارش عینی و اعتمادآفرین ارائه دهد.


شعار امسال: «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»


رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه انتخاب شعار سال ۹۵، مبنای منطقی و استدلالی دقیق دارد، همه‌ی مردم به‌ویژه جوانان را به تدبر و تعمق در این مبنای استدلالی فراخواندند و گفتند:

انتخاب شعار امسال بر یک تحلیل و نگاه کلان به مسائل کشور مبتنی است. شاید برخی ترجیح می‌دادند که شعار امسال، شعاری فرهنگی یا اخلاقی انتخاب شود اما با توجه به مجموع مسائل کشور، تصمیم بر این گرفته شد که همچون چند سال اخیر، یک شعار اقتصادی انتخاب شود تا به صورت «گفتمان عمومی» رواج پیدا کند.


ایشان در تشریح این نگاه کلان افزودند:

در مقطع کنونی، آمریکایی‌ها به‌دنبال تزریق تفکر خاصی در میان نخبگان جامعه و سپس افکار عمومی کشور هستند مبنی بر اینکه ملت ایران بر سر یک «دو راهی» قرار دارد و چاره‌ای جز انتخاب یکی از این دو راه ندارد!

دو راهی که آنها ادعا می‌کنند این است که ملت ایران یا باید با آمریکا کنار بیاید و یا به ‌طور دائم تحت فشارهای آمریکا و مشکلات ناشی از آن باشد.
براساس این تفکر خاص، با دولتی همچون آمریکا باید کنار آمد و با قبول تحمیل‌های آن، از برخی «مواضع، اصول و خطوط قرمز» صرف‌نظر کرد.


رهبر انقلاب اسلامی افزودند:

در توافق اخیر هسته‌ای نیز که مورد تأیید قرار گرفت و مذاکره‌کنندگان کشورمان نیز مورد قبول بودند، همین اتفاق افتاد و در مواردی، وزیر محترم امور خارجه به من گفت: «ما نتوانستیم برخی خطوط قرمز را حفظ کنیم».


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند:

این یعنی وقتی طرف مقابل دولتی مثل آمریکا است، کنار آمدن با او به معنای صرف‌نظر کردن از برخی مسائلی است که انسان به آنها پای می‌فشارد.


ایشان با تأکید بر اینکه عده‌ای نیز در داخل کشور این تفکر خطرناکِ وجود دو راهی دروغین را قبول دارند و به‌دنبال قبولاندن آن به دیگران هستند، خاطرنشان کردند: این افراد می‌گویند اقتصاد ایران دارای ظرفیت‌های فراوان است که استفاده از این ظرفیت‌ها، فقط با توافق هسته‌ای امکان‌پذیر نیست بلکه مسائل دیگری نیز با آمریکا وجود دارد که ملت ایران و مسئولان کشور باید در مورد آنها تصمیم بگیرند و اقدام کنند.

این افراد می‌گویند همان‌طور که توافق هسته‌ای، «برجام» نام گرفت، گفت‌وگو با آمریکا در موارد دیگر و حتی موضوع قانون اساسی کشور می‌تواند «برجام‌های ۲ و ۳ و ۴» باشند تا با این گفت‌وگوها و توافق‌ها، مردم راحت زندگی کنند و مشکلات آنان حل شود.


ایشان افزودند: معنای حقیقی این تفکر خطرناک این است که جمهوری اسلامی ایران به‌تدریج از مبانی قدرت و امنیت خود و از مسائل اساسی که به حُکم اسلام و در چارچوب نظام اسلامی، به آنها پایبند است همچون مسئله‌ی حمایت از مقاومت و پشتیبانی سیاسی از ملت‌های فلسطین، یمن و بحرین، صرف‌نظر و مواضع خود را به خواسته‌های آمریکا نزدیک کند!


رهبر انقلاب اسلامی گفتند: براساس این تفکر خاص، جمهوری اسلامی ایران باید همچون برخی دولت‌های عربی که با کمال وقاحت دست دوستی به سوی رژیم صهیونیستی دراز کردند، در نهایت با دشمن صهیونیستی کنار بیاید.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه در چارچوب این تفکر خطرناک، عقب‌نشینی‌ها گام به گام ادامه خواهد یافت، خاطرنشان کردند:

اگر براساس خواست و میل آمریکا عمل شود، جمهوری اسلامی ایران باید از ابزارهای دفاعی خود نیز صرف‌نظر کند و دائماً در مقابل چراهای مختلف و زیاده‌خواهانه‌ی آمریکا پاسخگو باشد.


ایشان با اشاره به جنجال تبلیغاتی اخیر رسانه‌های غربی درباره‌ی رزمایش موشکی ایران گفتند:

درحالی‌که آمریکایی‌ها هرچند وقت یک‌بار در منطقه‌ی خلیج فارس که هزاران کیلومتر با آنها فاصله دارد، رزمایش‌های مشترک برگزار می‌کنند، در مورد رزمایش جمهوری اسلامی ایران در خانه و حریم امنیت خود، جنجال به پا می‌کنند.


رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه در صورت قبول این تفکر خاص، زیاده‌خواهی‌های آمریکا و عقب‌نشینی در مقابل او در این حد نیز متوقف نخواهد شد، افزودند: در ادامه‌ی این روند تدریجی، جمهوری اسلامی ایران طبعاً باید به آمریکایی‌ها توضیح دهد که چرا سپاه پاسداران و نیروی قدس را تأسیس کرده است، چرا باید سیاست‌های داخلی با موازین شرع تطبیق داده شوند، چرا باید سه قوه براساس شریعت اسلامی عمل کنند و چرا شورای نگهبان قوانین مغایر با شرع را تأیید نمی‌کند؟


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: اگر در مقابل آمریکا کوتاه بیاییم، دشمن گام به گام جلو می‌آید و کار به جایی می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران از محتوا تهی می‌شود و تنها صورت ظاهری آن محفوظ خواهد ماند.
ایشان افزودند: بر مبنای این «تحلیل و تفکرِ دشمن‌خواسته»، اگر ملت ایران بخواهد از شرّ آمریکا راحت شود باید از محتوای جمهوری اسلامی، مفاهیم اسلامی و امنیت خود دست بردارد.


رهبر انقلاب اسلامی بعد از تبیین ابعاد مختلف این تحلیل خاص، به آسیب‌شناسی آن پرداختند و خاطرنشان کردند:

 

از مواردی که در این تحلیل نادیده گرفته می‌شود این است که هرگونه توافق با آمریکا به معنای ناگزیر بودن ایران به انجام تعهدات و بدعهدی و خدعه و تقلب آمریکا در انجام تعهدات این کشور است که این مسئله را اکنون به عینه می‌بینیم و این یعنی «خسارت محض»


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اثبات این مسئله به توافق هسته‌ای به‌عنوان یک نمونه اشاره کردند و گفتند:

در همین توافق نیز آمریکایی‌ها به آنچه وعده داده بودند، عمل نکردند و اکنون با وجود توافق هسته‌ای، همچنان معاملات بانکی ما دچار مشکل است و پول‌های ایران نیز بازگردانده نشده است زیرا کشورهای غربی و کشورهای تحت تأثیر آنها، از آمریکایی‌ها هراس دارند.


رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند:

آمریکایی‌ها عامل اصلی شکست سیاست «تشکیل خاورمیانه‌ی بزرگ» و مسلط کردن رژیم صهیونیستی بر امور منطقه و همچنین ناکامی‌های خود در یمن، سوریه، عراق و فلسطین را، جمهوری اسلامی ایران می‌دانند، بنابراین دشمنی آنها با ملت ایران اساسی و عمیق است و هنگامی این دشمنی به پایان می‌رسد که آنها بتوانند سلطه‌ی خود را بر ایران احیا کنند.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به بیان دلایل «سلطه‌ی طولانی‌مدت انگلیس و سپس آمریکا بر ایران» پرداختند و گفتند:

انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها در این کشور سنگرهایی را ایجاد کرده بودند که به‌واسطه‌ی آن سنگرها، ادامه‌ی سلطه‌ی خود را امکان‌پذیر می‌کردند اما انقلاب اسلامی به‌دست جوانان انقلابی، این سنگرها را نابود کرد و سنگرهای جدیدی برای حفاظت از جمهوری اسلامی و منافع ملت به‌وجود آورد.


ایشان خاطرنشان کردند:

آمریکایی‌ها اکنون با برنامه‌ریزی و با استفاده از ابزار دیپلماسی، به‌دنبال آن هستند تا سنگرهایی را که تخریب شده بود، ترمیم کنند و سنگرهای انقلاب را از بین ببرند.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس با تصریح اینکه ما با مردم آمریکا مثل همه‌ی ملت‌های دیگر مشکلی نداریم بلکه با سیاست‌های خصمانه‌ی این کشور مقابله می‌کنیم، به بیان واقعیت‌هایی پرداختند که توجه به آنها، راه صحیح حرکت کشور را مشخص می‌کند.



ایشان خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها، سه ابزار اساسی و تأثیرگذار دارند: «تبلیغات»، «نفوذ» و «تحریم».


رهبر انقلاب با تمرکز بر موضوع تحریم افزودند: واقعیت آن است که دشمن احساس می‌کند تحریم‌ها در ضربه زدن به ایران مؤثر است البته رفتار ما هم در تقویت این احساس تأثیرگذار بوده است.



حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس با تمرکز بر مفهوم شعار سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» خاطرنشان کردند:

دولت البته کارهایی از جمله تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی انجام داده و از نتایج خوبی از جمله مثبت شدن تراز بازرگانی و کاهش واردات خبر می‌دهد اما لازم است در این زمینه کارهای اساسی انجام شود.

 

 

 

ده پیشنهاد اساسی برای اقدام و عمل در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی،که مقام معظم رهبری تبیین نمودند:


 


1- شناسایی و تمرکز بر فعالیت‌ها و زنجیره‌های مزیت‌دار اقتصادی» است تا از این طریق، راه‌های متعدد دیگری در تحکیم و رونق اقتصادی گشوده شود.

2- احیا و به حرکت درآوردن تولید داخلی»برخی گزارش‌ها حاکی است شصت درصد امکانات تولید داخلی یا تعطیل است یا زیر ظرفیت کار می‌کند. دولت می‌تواند با تعامل با کارشناسان و اقتصاددانان منتقد، تولید داخلی را زنده کند.

3-   خودداری جدی از خریدهای خارجی که قدرت تولید داخلی را تضعیف کند»

4-  مدیریت پول‌ها و منابع مالی ایران که از خارج وارد کشور می‌شود»البته تاکنون پول‌های ایران با شیطنت آمریکایی‌ها و تحت تأثیر برخی عوامل دیگر به داخل نیامده اما به هرحال باید مراقب بود این منابع مالی صرف اسراف و خریدهای بی‌مورد نشود و هدر نرود.


5-   دانش‌بنیان شدن بخش‌های مهم اقتصادی»

استعداد ایرانی که می‌تواند یک موشک را از فاصله‌ی ۲ هزار کیلومتری با خطای چند متری به هدف بزند حتماً می‌تواند در صنایع مهم دیگر هم از جمله نفت و گاز و تولید موتور خودرو و هواپیما و قطار، نوآوری و خلاقیت کند که دولت باید زمینه‌ی این کار را فراهم کند.

6- بهره‌برداری از بخش‌هایی که قبلاً در آنها سرمایه‌گذاری کلانی شده است مانند پتروشیمی و ساخت نیروگاه»،

7-   مشروط شدن همه‌ی معاملات خارجی به انتقال فناوری به داخل ایران»

8-   مبارزه‌ی جدی و واقعی با فساد، ویژه‌خواری و قاچاق

9-   افزایش بهره‌وری انرژی

10-  نگاه ویژه و حمایتی به صنایع متوسط و کوچک.


ایشان افزودند: البته کارهای دیگری نیز می‌توان در این مسیر انجام داد اما اگر این ده نکته، عملیاتی شود در کشور حرکتی انقلابی، بزرگ و رو به پیشرفت آغاز می‌شود که اقتصاد ایران را مصونیت می‌بخشد و تأثیر تحریم‌ها را کاملاً کاهش می‌دهد.


رهبر انقلاب تأکید کردند:

در صورت اجرای این حرکت منطقی و انقلابی، دیگر کسی در مقابل تحریم‌ها نخواهد لرزید و نیازی نیست برای جلوگیری از تحریم‌های آمریکا، از اصول و مبانی و ارزش‌ها و خطوط قرمز ایران صرف‌نظر کند و کوتاه بیاید.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضرورت کمک مردم و کارشناسان سیاسی و اقتصادی به دولت، و هماهنگی و هم‌فکری سه قوه افزودند:

امیدواریم در پرتو اقدام و عمل برای تحقق اقتصاد مقاومتی، دولت بتواند در پایان سال جاری از احیاء چند هزار کارخانه و کارگاه «صنعتی، تولیدی و کشاورزی» گزارشی عینی به مردم بدهد و مردم هم این اقدامات را احساس کنند و اعتماد و اطمینان یابند.


رهبر انقلاب همچنین «انقلابی عمل کردن» را زمینه‌ساز موفقیت‌های سه دهه‌ی اخیر برشمردند و با تأکید مجدد بر ضرورت تجلیل و قدردانی از نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی خاطرنشان کردند:

دستاوردهای دانشمندان شهید هسته‌ای، موفقیت‌های شهید طهرانی مقدم در بحث موشکی، کاظمی در سلول‌های بنیادی، شهید آوینی و مرحوم سلحشور در مسائل فرهنگی، نشان‌دهنده‌ی این است که روحیه و تفکر انقلابی چگونه گره‌ها را می‌گشاید و موفقیت‌ساز می‌شود.


رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان مسائل فرهنگی را بسیار حائز اهمیت خواندند و افزودند:

بار دیگر به مسئولان تأکید می‌کنم از مجموعه‌های خودجوش مردمی که در سراسر کشور مشغول کار فرهنگی هستند، حمایت کنند.


این مجموعه‌ها باید روزبه‌روز توسعه یابد و دستگاه‌های فرهنگی به جای اینکه آغوش خود را به روی کسانی باز کنند که اسلام و انقلاب و ارزش‌ها را قبول ندارند، به حمایت از بچه‌مسلمان‌ها و نیروهای مؤمن، انقلابی و حزب‌اللهی بپردازند.


رهبر انقلاب خطاب به جوانان میهن نیز خاطرنشان کردند: «

کشور»، و «امروز و فردا» مال شما است، و اگر با ایمان و خودباوری در میدان‌ها حضور داشته باشید و حرکت کنید، آمریکا و بزرگ‌تر از آمریکا هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.



 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر