خبر روز

1402/5/29 یکشنبه

 
بسم الله الرحمن الرحیم
 بیانیه تحلیلی نشست سراسری و سالانه مسئولین کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه پیام نور کشور
 
بخش اول:
انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با تمسک به حبل‌المتین اراده الهی و با عنایت خاص حضرت بقیه الله‌ الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مجاهدت و اخلاص خلف صالحش امام خمینی(ره) و با تکیه بر عزم عمومی مردم نجیب این سرزمین و پیشگامی علمای دین و دانشگاهیان متعهد و تلاش‌های مجاهدان در راه خدا آغاز شد و مسیری چهل و پنج ساله را تا افق ۱۴۰۲ پیموده و توان خود را برای برداشتن گام دوم انقلاب، با زعامت و درایت رهبر فرزانه، حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، برای تحقق آرمان‌های عزت و شرافت امت اسلامی و ایران عزیز، با اقتدار به میدان‌ آورده است.
علی‌رغم همه فتنه‌های دشمنان اسلام و ایران، این نهال و نهاد نوپا و مقدس، با قدرت و شوکت، مسیر شکوه و عظمت را طی کرده و در راستای مقابله با جنگ تمام‌عیار شناختی- ترکیبی استعمار و استکبار علیه ارزش‌های مقدس آن، همچون کوه، با استقامت و صلابت ایستاده و فتنه اخیر دشمنان انسانیت و حقیقت را در ترویج فساد و فحشا در بین جوانان بویژه زنان و دختران غیور و عفیف ایرانی بخوبی شناخته و با آن مقابله کرده است. از این رو بسیج اساتید دانشگاه پیام نور ضمن هشدار به عاملان و غافلان، در زمینه از بین‌بردن حجاب و عفاف شرعی و قانونیِ زنانِ نجیبِ ایرانی، از سران قوا به جدّیت می‌خواهد که تمامِ عزم و توانِ خود را برای مقابله با این بلیّة خانمان‌سوز به میدان آورده و وظیفة خطیر خود را در پاسداشت وصایای شهیدان سرافراز به احسن وجه انجام دهند.
علی‌رغم شکست دشمن در این جنگ شناختی-ترکیبی، بسیج اساتید دانشگاه پیام نور هشدار می‌دهد که این جنگ پایان نیافته و دشمن تمام توان خود را به کار گرفته تا با نزدیک شدن به سالگرد فتنه و با استفاده از مناسبت‌های مختلف (اول مهر، 13 آبان، 16 آذر و انتخابات) به انحاء مختلف بر آتشِ زیرِ خاکسترِ اغتشاشات بدمد و با القای جو نارضایتی، ناامنی و نگرانی در آستانه انتخابات، مردم را دلسردکرده و موفقیت‌های نظام در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، علمی و آزادسازی بخشی از اموال بلوکه شده کشورمان را تحت الشعاع قرار دهد و به زعم خود، شکست در سرنگونی نظام را به بی‌ثبات‌سازی و کشته سازی تبدیل کند که نمونه آن را در حمله وحشیانه تروریستی 22 مرداد به حرم مطهر شاه‌چراغ علیه السلام شاهد بودیم (و البته زهی خیال باطل).
بخش دوم:
در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و اجرای عدالت علمی و فرهنگی، دانشگاه پیام نور به عنوان مولودِ انقلابِ نورانیِ اسلامی ایران و دانشگاه مستضعفین و مردمی‌ترین نهاد علمی کشور، قریب به چهاردهه است که پابه‌پای آرمانهای امامین‌ انقلاب، در جبهه محرومیت‌زدایی علمی و فرهنگی، به جهاد بی‌وقفه علمی در اقصی نقاط کشور مشغول بوده و توانسته با ترسیم چهره یک دانشگاه پیشرو و متکی به شیوه‌های نوین آموزش عالی، بخشی از بار سنگین رسالت توسعه علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور را به دوش گیرد. شکستن سد کنکور در دهه هشتاد از برکات دانشگاه پیام نور بود که توانست با تأسیس مراکز و واحدهای مختلف، در دورترین نقاط محروم کشور، امکان تحصیلات عالی را برای جوانان مستعد این مناطق فراهم کند و موجبات گسترش آموزش عالی در مناطق دورافتاده همراه با عدالت و رفع محرومیت، افزایش برخورداری زنان از آموزش عالی، حفظ فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی و قداست خانواده از طریق بومی‌گزینی و درامان ماندن دانشجویان این مناطق از آسیب‌های اجتماعی ناشی از دوری از کانون گرم خانواده، کاهش مسایل و مشکلات فرهنگی و حفظ ثبات دینی و اعتقادی و ارزش‌های فطری دانشجویان، افزایش سطح دانش و آگاهی جوانان مناطق مرزی و مقاومت بالای آنها در برابر تبلیغات و وسوسه‌های دشمن برای پیوستن به گروه‌های تجزیه طلب و داعشی و... شده است. مهم‌ترین جلوه این خدمت را می‌توان در عدم همراهی و حتی مقابله دانشجویان و اعضای دانشگاه پیام نور با اغتشاش‌گران و طرفداران فتنه (ززآ) دید. یکی دیگر از افتخارات دانشگاه پیام نور شیوه آموزشی کتاب محور است که فرصت مناسبی فراهم آورده تا اساتید این دانشگاه با تألیف و تهیه متون مناسب، به تأسی از منویات مقام معظم رهبری، پیشروِ تحول در علوم انسانی از طریق اسلامی‌سازی و بومی‌کردن آن باشند. همچنین شیوه کتاب‌محور (به جای ارائه یک جزوه کم محتوا) و ارزشیابی‌های هماهنگ و سراسری موجب شده هر آزمون این دانشگاه به مثابه یک کنکور بوده و در نتیجه حدود یک سوم از راه‌یافتگان به دوره‌های تحصیلات تکمیلی، از دانش‌آموختگان دانشگاه پیام نور باشند. پیشگامی در آموزش الکترونیکی و مددرسانی در این رابطه به سایر دانشگاه‌ها در ایام کرونا نیاز به تعریف ندارد. درخشش دانشجویان دانشگاه پیام‌نور و مدال‌آوری در جشنواره‌های مختلف دانشجویی و فعالیت‌های درخشان آن‌ها در اردوهای جهادی و دفاع از حرم اهل‌بیت (علیهم السلام) و تقدیم شهدای مدافع حرم، نیز همواره موجب سرافرازی بوده است. از دیگر افتخارات دانشگاه پیام نور، فعالیت آن در سطح بین‌المللی است که جریان دانشجوفِرِستی را به جریان میزبانی از دانشجویان خارجی تبدیل کرده و ضمن درآمدزایی ارزی، توانِ صدورِ فرهنگِ انقلابِ اسلامی و تغییرِ موازنه قدرتِ علمی به سودِ جمهوریِ اسلامیِ ایران را به نمایش می‌گذارد.
به رغم همه مجاهدت‌ها و ادایِ دینِ دانشگاه پیام نور در دفاع از گفتمانِ نابِ انقلابِ اسلامی، متأسفانه هر از چندی زمزمه‌های ناخوشایندی با پشتوانه طرح‌های غیرکارشناسی درباب ادغام و انحلال این دانشگاه تحت عناوین به ظاهر زیبنده اما در باطن فریبنده‌ای همچون آمایش علمی و مانند آن، باعث ایجاد نگرانی‌هایی در زمینه احتمال نفوذ برخی بدخواهان و مخالفان این دانشگاه انقلابی شده و دلسوزانِ متخصص و متعهد به تحققِ دانشگاهِ ترازِ انقلابِ اسلامی را آزرده خاطر می‌سازد که بارزترین نمونه آن را می‌توان در تلاش برای محدودکردن فعالیتِ این دانشگاه، به آموزش الکترونیکی (به جای آموزش ترکیبی فعلی) و واگذاری املاک و امکانات این دانشگاه انقلابی به سایر دانشگاه‌های نوپا (که به اذعان مسئولین آنان، خود بیش از 500 ملک مازاد در کشور دارند! https://www.irna.ir/news/85081623/) بدون توجه به سرنوشت ده‌ها هزار هیأت علمی و یاوران علمی و خانواده‌های آن‌ها در برنامه هفتم توسعه مشاهده کرد. از این‌رو، با نظر به تجربه ناموفق انحلال و ادغام بسیاری از نهادهای انقلابی (مانند کمیته انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی و حتی مهار زیانبار رشد جمعیت و مانند آن که در بیانات رهبر فرزانه انقلاب نیز بارها به خسارت‌های ناشی از چنین اقداماتی اشاره شده است) و با عنایت به نقش فعال این دانشگاه در تربیت دانشجویان متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی، بسیج اساتید دانشگاه پیام‌نور کشور ضمن هشدار به تمامی مسئولین مرتبط و با تذکر این‌که تصویب تبصره مربوطه در برنامه هفتم توسعه، موجب ناراضی‌تراشی در بین قشر عظیمی از جامعه بخصوص خانواده بزرگ ۴۰۰هزار نفری پیام‌نور و خانواده‌های آنان در شرایط حساس کنونی (سالگرد فتنه ززآ و نزدیک شدن به ایام انتخابات) خواهد شد، حمایت قاطع خود را از حفظ هویت مستقل این دانشگاه و لز‌وم توجه ویژه‌تر حاکمیت به تثبیت و تقویت همه جانبه آن اعلام داشته و از مجلس شورای اسلامی درخواست دارد تصمیم‌گیری در مورد ساماندهی مراکز و واحدهای دانشگاه پیام‌نور را به مسئولان آن واگذار کند تا در طول اجرای برنامه هفتم، این دانشگاه ضمن تلاش برای نیل به خودکفایی مالی همچنان یاور نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در بزنگاه‌ها در همه‌جا و همه‌وقت باشد.
 
والسلام علی عبادالله الصالحین، بسیج اساتید دانشگاه پیام نور (۲۵ مرداد۱۴۰۲)
 
1402/4/12 دوشنبه
بیانیه‌ی بسیج اساتید دانشگاه پیام نور کشور در پی اقدام بزدلانه و منفعلانه آتش زدن مصحف شریف قرآن کریم توسط کفار سوئدی
 
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَأَرَادُوا بِهِ كَيْدًا فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَخْسَرِينَ(انبیاء،۷۰)
 
۱ - کشور سوئد تبدیل به سرزمین شیطان و فتنه‌های آخرالزمانی شده است از تروریستی اعلام کردن سپاه مقدس پاسداران تا به رسمیت شناختن و ثبت کردن رابطه جنسی به‌عنوان ورزش و این بار آتش زدن مصحف شریف، نشان از فروپاشی و انحطاط غرب است و این رویکرد انفعالی قبل از آنکه ضربه‌ای به اسلام و مسلمین باشد موجب رسوایی بانیان، حامیان و فاعلان آن خواهد بود.
۲ - بی‌شک دولت خبیث و مزدور پرور سوئد در برابر عظمت گفتمان قرآن کریم و برنامه‌ریزی انسان‌ساز آن برای مسلمین و آزادیخواهان جهان، کم آورده است و در اقدامی بزدلانه به فتنه‌های شیطانی روی ‌آورده است. کینه این کفار خبیث نسبت به خدا و قرآن نشان از اثربخشی فرمول‌های این کتاب آسمانی در تمام شئون و ارکان زندگی مسلمانان است.
۳ -  همچنان که؛ نمرود نتوانست از پس ابراهیم برآید، به مصاف با خدای ابراهیم رفت و تیری به سمت آسمان رها کرد به این امید که خدای ابراهیم را شکست دهد اما ناگهان پشه‌ای ناچیز مغزش را جوید و همانطورکه قوم لوط، قوم عاد، نمرود، فرعون و سپاه ابرهه به عذاب الهی گرفتار شدند، دیری نخواهد پایید که وعده‌ی الهی در خصوص کشور شیطان صفت سوئد به‌خصوص حکومت جاهل آن محقق خواهد شد و در آتش خشم خداوند زمین‌گیر خواهند شد.
۴ -  بدین‌وسیله بسیج اساتید دانشگاه پیام نور کشور استاندارد دوگانه و یک بام و دو هوای غرب و حکومت شیطانی سوئد که به‌ظاهر دم از حقوق بشر و احترام به عقاید دیگران می‌زند و در عمل آمر و حامی سوزاندن مصحف شریف است را به‌شدت محکوم می‌نماید و از مسلمان و آزادیخواهان جهان دعوت می‌کند تا این اقدام شیطانی را محکوم کنند.
۵ - ر پایان ضمن تسلیت به محضر مبارک حضرت بقیه ا... الاعظم، نایب برحقش امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و عموم مسلمانان جهان، از وزارت امور خارجه خواستار پیگیری حقوقی این اقدام شنیع هستیم.
والسلام
بسیج اساتید دانشگاه پیام نور کشور
1402/4/10
1402/4/6 سه‌شنبه

دیدار خانواده‌های شهدا با رهبر انقلاب

۱۴۰۲/۰۴/۰۴
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار صدها نفراز پدران،‌ مادران، همسران و فرزندان شهدا، شهیدان را قهرمانان برتر تاریخ کشور خواندند و با تبیین جایگاه عالی خانواده شهدا از زاویه‌های مختلف «قرآنی»، «جهادی»، «انسانی» و «اجتماعی»، اهالی هنر و رسانه را به تلاش هرچه بیشتر در زنده‌ نگه‌داشتن هنرمندانه یاد شهدا و الگوسازی برای نسل جوان فراخواندند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از زاویه «ارزش‌گذاری قرآنی»، پدران، مادران و همسران شهدا را دارای فضیلتی بیشتر از دیگر مومنان و مصداق صابرانی برشمردند که خداوند بر آنان صلوات و رحمت می‌فرستد.
ایشان، گذشت پدران و مادران از فرزندان دلبندشان و گذشت همسران شهیدان از محبت عاشقانه و آتشین به همسرانشان را اوج نیکوکاری و انفاق در راه خدا دانستند و افزودند: خانواده‌های شهیدان نمونه بارز جهاد با نفس هستند؛ چرا که با مبارزه و غلبه بر میل و محبت و اشتیاق خود به فرزندان و همسرانشان، آنان را راهی میدان جهاد کردند.
رهبر انقلاب، همه کسانی را که به نحوی از رزمندگان دفاع مقدس پشتیبانی می‌کردند، شریک مجاهدت‌‌‌های آنان خواندند و گفتند: در این میان، کسانیکه میوه‌های دلشان و همسران محبوبشان را در جهاد فی سبیل‌الله همراهی و کمک کردند، نقش بارزی در پیروزی حماسه دفاع مقدس دارند که متأسفانه این جهاد بزرگ پدران، مادران و همسران شهیدان تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است.
ایشان رنج و درد خانواده‌های شهدا در فقدان عزیزانشان را تمام ناشدنی اما مایه عظمت و عزت دانستند و افزودند: از این زاویه نیز پروردگار علو درجات را نصیب این انسان‌های صبور و شکور می‌فرماید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پدران، مادران و همسران شهدا را گنجیه بی‌نظیر یاد و خاطرات شهیدان قهرمان «دفاع مقدس، امنیت، دفاع از حرم و عتبات و مقابله با حوادثی نظیر حوادث سال گذشته» خواندند و افزودند: رفتار این قهرمانان، برجستگی‌های اخلاقی، سبک زندگی و تحولات زندگی آنان برای جامعه به‌خصوص نوجوانان و جوانان الگوساز است که انتشارخاطرات خانواده‌های شهدا در این الگوسازی نقش مهمی خواهد داشت.
ایشان، انقلاب اسلامی را نجات‌دهنده ایران از سقوط به دره «انحطاط اخلاقی،‌ دینی و سیاسی» خواندند و افزودند: جوانان کشور بعد از پیروزی انقلاب هم در همه حوادث سینه سپر کردند و با شکست دشمن در توطئه‌های مختلف و تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها، به ایران عزت و سرافرازی بخشیدند.
رهبر انقلاب در پایان سخنانشان، اصحاب رسانه و هنرمندان همه رشته‌ها را به ترویج هنرمندانه و جذاب یاد و خاطرات شهیدان فراخواندند و گفتند: البته در سال‌های اخیر کارهای خوب در زمینه انتشار کتاب، فیلم و برخی محصولات هنری دیگر انجام شده اما نسبت به کارهای بزرگی که باید بشود، کم است.
 
بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب در این دیدار
 * من یک خطابی بکنم به کسانی که اهل هنرند، اهل رسانه‌اند، اهل نگارشند، قلم به دستند، شاعرند، نقاشند، هنرمندند. این خاطره‌ها را با زبان هنر بایستی نگه دارند. البته کارهای خوبی در این سالهای آخر اتفاق افتاده است، انجام گرفته است، خوب است این کتابها و بعضی از فیلمها، بعضی از کارهای هنری که انجام گرفته با ارزش است باید سپاسگزاری کنیم اما نسبت به آنچه که باید اتفاق بیفتد کم است ما تعداد شهدایمان زیادند هر کدام از اینها یک دنیایی هستند، هر کدام از اینها موضوع یک کار هنری با ارزشند، یا موضوع کار چند کار هنری؛ میشود فیلم ساخت، میشود کتاب نوشت، میشود نقاشی کرد درباره‌ی اینها، اینها را معرفی کرد به نسل جوان. این وظیفه‌ی ماست. شما همسران شهید، پدر شهید، مادر شهید، اگر مراجعه کردند و خواستند که شما مصاحبه کنید امتناع نکنید.
* از لحاظ ارزشگذاریِ نظام ارزشیِ اسلامی، خانواده‌ی شهدا یعنی پدر، مادر، همسر در رتبه‌ی بسیار بالایی قرار دارند. فضیلت اینها از فضیلت دیگر مؤمنین و مؤمنات و اینها بیشتر است.
* اینها همه الگویند. جوان احتیاج به الگو دارد. اینها الگوهای زنده‌ی کشور ما و جوانهای ما محسوب میشوند. یاد اینها باید زنده بماند. چه کسی یاد اینها را میتواند زنده نگه دارد؟ پدران، مادران، آنهایی که اینها را بزرگ کردند، آن همسری که مدتی با اینها زندگی کرده. رفتارهای اینها، پایبندیهای اینها، دلبستگیهای دینی‌شان، دلبستگیهای اجتماعی‌شان، دلبستگیهای عاطفی‌شان، اینها را شرح بدهند. اینها همه درس است. همه‌ی آنچه که در خاطره‌ی شماها از شهیدانتان وجود دارد، اینها همه درس است، اینها باید گفته بشود، اینها باید منتشر بشود، اینها باید مورد استفاده‌ی نسل جوان کشور قرار بگیرد.
* این یک ارزش قرآنی است؛ این صبری که پدر شهید و مادر شهید و همسر شهید برای شهادت فرزندشان کردند که انسان میخواند شرح حال را می‌بیند چه کشیدند اینها وقتی خبر شهادت عزیزشان به اینها رسید و چه صبری کردند، چه تحملی کردند این صبر بالاترین صبرهاست.
خدای متعال در مورد افراد صابر از قبیل این عزیزان میفرماید که «أُولَٰئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ » شما بر پیامبر و آل پیامبر صلوات فرستادید، خدا برای شما صلوات میفرستد.
* شهیدان شما در یکی از حساسترین مقاطع تاریخ کشور، سرنوشت کشور را عوض کردند. انقلاب اسلامی رخ داد تا کشور را که داشت به سرعت به سمت دره‌ی انحطاط اخلاقی و دینی و سیاسی پیش میرفت حفظ کند و حفظ کرد، بعد دشمن حمله‌ی نظامی کرد، این جوانها بودند که رفتند ایستادند هشت سال مقاومت کردند، کشور را نجات دادند.
بعد در طول این زمان تا امروز در فتنه‌های مختلف، در آشوب‌افکنیهای مختلف، در نوع متنوع حملات دشمن، جوانها سینه سپر کردند، تعدادی از اینها به شهادت رسیدند مثل همین حوادثی که در این سال گذشته یا سالهای گذشته اتفاق افتاد، توانستند این کشور را حفظ کنند، سرنوشت کشور را اینها به سمت سربلندی کشاندند.
* اسم جهاد که می‌آید آنچه که اول در مقابل چشم انسان ظاهر میشود آن جوان رزمنده‌ای است که در میدان دارد میجنگد. خب بله، او مجاهد فی سبیل‌اللّه است. اما فقط او نیست؛ مجاهدینی هستند بیرون از میدان.
آن بانویی که خانه‌ی خودش را محل پختن نان برای رزمند‌گان قرار میدهد، او هم مجاهد است.
آن خانواده‌ای که همه‌ی زندگی خودشان را صرف پشتیبانیِ تغذیه و امکانات زندگی برای رزمندگان قرار میدهند آنها هم مجاهدند، جهادند.
در بین مجاهدین بیرون میدان چه کسی رتبه‌اش و منزله‌اش میرسد به اندازه‌ی پدر شهید یا مادر شهید یا همسر شهید؟ اینها مجاهدین فی‌سبیل‌اللّه‌اند. «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِینَ عَلَى الْقاعِدِین‌» شامل اینها هم میشود، اینها مجاهد فی‌سبیل‌اللّه‌اند.
 
1402/3/24 چهارشنبه

دیدار دانشمندان، متخصصان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای کشور با رهبر انقلاب

۱۴۰۲/۰۳/۲۱
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از بازدید ۱.۵ ساعته از نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای در عرصه‌های کشاورزی، پزشکی و سلامت، صنعت، محیط زیست، آب و ساخت نیروگاه؛ در جمع شماری از دانشمندان افتخارآفرین، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای، این صنعت را کلید پیشرفت ایران در بخش‌های مختلف خواندند و با تأکید بر تلاش همه‌جانبه برای ملموس شدن تأثیر پیشرفت‌های هسته‌ای در زندگی مردم، گفتند: بومی شدن صنعت بسیار مهم هسته‌ای نشان‌دهنده ناکامی غرب و تحقیر غرب‌گرایانی است که درصدد تحقیر ملت و تضعیف روحیه کار و امید در کشور بودند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر صمیمانه از دانشمندان، مسئولان و فعالان صنعت هسته‌ای، نمایشگاه مورد بازدید را عالی، خشنودکننده و بشارت‌بخش خواندند و گفتند: باید مردم را با ابعاد گوناگون و تأثیرات این پیشرفت‌ها در زندگی ملت آشنا کرد.
ایشان در تبیین اهمیت ۳گانه صنعت هسته‌ای، این صنعت را به لحاظ پیشرفت و بروز توانایی‌ها، «آبروبخش» کشور دانستند و با اشاره به تأثیر اساسی دستاوردهای هسته‌ای در بهترشدن زندگی مردم، افزودند: صنعت هسته‌ای از لحاظ وزن سیاسی و جایگاه جهانی ایران، موجب آبروی ملی است؛ ضمن اینکه در نقطه مقابل تلاش‌های دشمنان برای بی‌آینده نشان دادن کشور و مأیوس کردن جوانان، روحیه امید و اعتماد به‌نفس ملی را در جامعه زنده می‌کند و به مردم و به‌خصوص جوانان نشان می‌دهد که می‌توان در میدان‌های بزرگ وارد شد و آن‌ها را به تسخیر درآورد.
رهبر انقلاب با استناد به اهمیت راهبردی و در عین حال «عینی و ملموس» صنعت هسته‌ای، آن را از مولفه‌های اساسی قدرت و اعتبار ایران برشمردند و گفتند: هرکس ایران، جمهوری اسلامی و قوت و پیشرفت کشور را دوست دارد، باید برای فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و صنعتی هسته‌ای اعتبار و اهمیت قائل باشد.
ایشان ادعای غرب درباره «ترس از تولید سلاح‌ هسته‌ای در ایران» را دروغ خواندند و افزودند: خود آن‌ها می‌دانند که ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم؛ همانگونه که جامعه اطلاعاتی آمریکا چندین بار از جمله در ماه‌های اخیر به این واقعیت اذعان کرده که هیچ نشانه‌ای از حرکت ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای وجود ندارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تولید سلاح کشتارجمعی (چه هسته‌ای و چه شیمیایی) را مخالف اسلام خواندند و افزودند: اگر این مبنای اسلامی نبود و ما اراده تولید سلاح هسته‌ای داشتیم، این‌کار را انجام داده بودیم و دشمنان هم می‌دانند که نمی‌توانستند جلوی ما را بگیرند.
رهبر انقلاب «مخالفت با پیشرفت ملت ایران» را علت حقیقی گیر دادن دشمنان به صنعت هسته‌ای دانستند و گفتند: این صنعت، کلید پیشرفت چشمگیر کشور و ملت در بخش‌های مختلف است؛ ضمن اینکه دشمنان از الگو گرفتن دیگر ملت‌ها از راه و فکر پیشرفت‌آفرین ملت ایران هراس دارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چالش هسته‌ای ۲۰ ساله دشمنان با جمهوری اسلامی را باعث روشن شدن حقایق متعدد دانستند که بروز توانایی و استعداد خارق‌العاده جوانان ایرانی در دل تهدیدات و تحریم‌های بی‌وقفه مهمترین آنهاست.
«آشکار شدن منطق غیرانسانی و زورگویانه مخالفان پیشرفت ایران»، دومین حقیقتی بود که رهبر انقلاب با اشاره به آن گفتند: آن‌ها فراتر از قراردادهای پادمانی توقعات قلدرمآبانه زیادی دارند؛ اگر آنها دنبال تهدید ملت ایران نیستند، چرا با امن شدن تأسیسات ایران مخالفند؟
 ضرورت بی‌اعتمادی به طرف‌های هسته‌ای، سومین حقیقت آشکارشده در چالش ۲۰ ساله هسته‌ای غرب با ایران بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره آن گفتند: طرف‌های هسته‌ای و آژانس در این سال‌ها وعده‌های زیادی دادند که عملی نشد و ما فهمیدیم به چه کسانی و کجاها باید اعتماد بکنیم یا نکنیم که درک این موضوع برای یک ملت بسیار مهم است؛ همچنانکه بابت بی‌توجهی به این مسئله، خیلی جاها ضربه خورده‌ایم.
تأثیر مشهود پیشرفت‌های هسته‌ای در شکست تاریخی غرب‌گرایان برای تحقیر ملت، واقعیت دیگری بود که رهبری با دانشمندان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای مطرح کردند.
ایشان گفتند: سلطه‌گران از دو روش ملت‌ها را عقب نگه می‌دارند و به استضعاف می‌کشند؛ روش اول، تسلط مستقیم بر ملت‌ها و استعمار آنهاست و روش دوم که خطرناک‌تر است، القای روحیه بی‌عرضگی و «ما نمی‌توانیم» در ملت‌هاست.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اعمال هر دو روش در دوران قبل از انقلاب، افزودند: آن زمان در جلسه‌ای در دیداری تصادفی با یکی از مسئولان رژیم گذشته به کارهای آنها انتقاد کردم؛ آن مسئول در حالیکه «چپاول منابع نفتی ایران، تسلط بر بازار ایران و دخالت‌های حداکثری غرب در سیاست‌های ایران را نادیده می‌گرفت»، با افتخار گفت: این حرف‌های بیهوده را نزنید؛ اروپایی‌ها الان نوکر ما هستند و برای ما اجناس مختلف تولید می‌کنند و ما استفاده می‌کنیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: علاوه بر این نگاه حقیرانه و غرب‌زده مسئولان رژیم گذشته، به جوانان ما هم باورانده بودند که‌ «ایرانی بی‌عرضه و ناتوان است» و به قول یکی از نخست‌وزیران آن دوران، حداکثر استعدادش تولید آفتابه گِلی و سفالی است.
رهبر انقلاب در جمع‌بندی این بخش از سخنان‌شان، پیشرفت‌های هسته‌ای و جلوه‌گر شدن روحیه کار و امید و نشاط را شکست آشکار غرب‌گرایان خواندند و افزودند: آن روزگار، غرب‌گرایان ملت را تحقیر می‌کردند و امروز، ملت با دستاوردها و پیشرفت‌هایش آن‌ها را تحقیر می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امکانات هسته‌ای ایران را بیش از صد برابر سال ۸۲ یعنی آغاز چالش هسته‌ای برشمردند و گفتند: آن‌ها برای متوقف کردن این روند از جنایت و ترور هم کمک گرفتند اما نتوانستند و صنعت هسته‌ای اکنون با تلاش جوانان ملت در این کشور بومی شده و دیگر قابل سلب‌شدن نیست.
رهبر انقلاب در ادامه به یک نکته حاشیه‌ای اما مهم یعنی ایجاد تقابل بین علم و دین در قضیه رنسانس و انقلاب صنعتیِ غرب اشاره کردند و گفتند: یکی از مهمترین خطوط رنسانس این بود که برای پیشرفت علمی باید دین و معنویت کنار گذاشته شود، در حالی که امروز یعنی حدود ۵۰۰ سال پس از آن حادثه، در جمهوری اسلامی، مهمترین کارهای علمی در رقابت با دنیای غرب در حال انجام است، آن‌هم در حالی‌که علم و معنویت به‌گونه‌ای به هم آمیخته شده که پیشران اصلی پیشرفت‌های علمی، جوانان و نیروهای مؤمن و نمازشب‌خوان همچون شهریاری و فخری‌زاده هستند.
ایشان با تأکید بر ضرورت سرریز دانش هسته‌ای در بخش‌های مختلف زندگی همچون سلامت،‌ صنعت،‌ کشاورزی، محیط‌زیست و آب‌شیرین‌کُن، گفتند: خوشبختانه این کار در حال انجام است و من نیز تأکید و اصرار دارم که زندگی مردم، از پیشرفت‌های علمی صنعت هسته‌ای برخوردار شود.
رهبر انقلاب، مسئولان انرژی اتمی را به آگاه کردن مردم از آثار مفید صنعت هسته‌ای سفارش کردند و افزودند: اطلاع مردم از صنعت هسته‌ای محدود به مسئله انرژی و تولید برق است در حالی که اگر از منافع آن در همه بخش‌های زندگی خود مطلع شوند، قدر آنچه را که می‌گفتند حق مسلم ما است بهتر می‌دانند. البته در این زمینه صداوسیما و بخش‌های دیگر هم نقش دارند.
ایشان با تأکید بر «توسعه تجاری‌سازی محصولات و خدمات هسته‌ای» و «افزایش همکاری‌های علمی با کشورهای همسو و غیرمعارض به منظور استفاده هر چه بیشتر از امکانات و پیشرفت‌های دنیا»، در توصیه‌ای دیگر گفتند: موضوع تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را که چند سال قبل اعلام کردیم، جدی بگیرید و این هدف‌گذاری را به صورت برنامه‌ریزی شده دنبال کنید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه کار بر روی ایجاد نیروگاههای با ظرفیت پایین و رایج در دنیا را ضروری دانستند و گفتند: کشور در بخش‌های مختلف به اینگونه نیروگاهها نیاز دارد.
رهبر انقلاب با توصیه مؤکد مسئولان انرژی اتمی به «تکریم، حفظ و صیانت از نیروی انسانی» گفتند: در حال حاضر تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته هسته‌ای بسیار کم است که حداقل باید ۱۰ برابر شود و ضمن جبران مشکلات و سختی‌های خاص این رشته، از دانشمندان موجود حداکثر استفاده، و حفاظت از آنها جدی گرفته شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه افزودند: البته دقت در جذب و ارزیابی نیروی انسانی هم مهم است چرا که دشمن در حال تلاش برای نفوذ و خرابکاری است که در برخی بخش‌ها از این ناحیه ضربه خوردیم بنابراین باید در ارزشیابی نیروی انسانی هم حداکثر مراقبت انجام شود.
ایشان در توصیه بعدی، «حفظ ارتباط، تعامل و همکاری با آژانس البته در چارچوب مقررات پادمانی» را ضروری خواندند و افزودند:‌ توصیه من از ابتدا به مسئولان مختلف صنعت هسته‌ای همین بوده است. البته زیر بار چیزی بیشتر از مقررات پادمانی نروید.
رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه سازمان انرژی اتمی زیر بار ادعاهای خلاف واقع و خواسته‌های زورگویانه طرف‌های مقابل نرود،‌ افزودند: آنچه را موظف به انجام آن هستید انجام دهید اما با ایستادگی بر مواضع خود، نه درخواست‌های زورگویانه را قبول کنید نه ادعاهای گاه و بیگاه و خلاف واقع را که مثلاً‌ فلان وقت فلان کار را کرده‌اید.
ایشان در این زمینه افزودند: البته در خصوص تعهداتی که اسفند ماه سال گذشته انجام شد، طبق گزارش جدیدی که مشاهده کردم، آژانس به تعهدات خود عمل نکرده است.
«پرهیز از تخطی از قانون مجلس در خصوص هسته‌ای» توصیه دیگری بود که رهبر انقلاب در این خصوص گفتند: بر خلاف تصور اشتباه برخی افراد، مصوبه مجلس، قانونی خوب و به نفع کشور و صنعت هسته‌ای است که باید به آن عمل شود و در دادن دسترسی‌ها و اطلاعات از آن تخطی نشود.
توصیه و تأکید پایانی رهبر انقلاب در این دیدار به مسئولان سازمان انرژی اتمی، «حفظ زیرساخت‌های موجود صنعت هسته‌ای» بود.
ایشان در این زمینه گفتند: در طول سالهای قبل، مدیران و مسئولان و فعالان صنعت هسته‌ای، زیرساخت‌های مهمی ایجاد کرده‌اند که در توافقات مراقب باشید این زیرساخت‌ها دست نخورد.
 
1402/3/16 سه‌شنبه
 
بیانات رهبر انقلاب در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمه‌الله)
۱۴۰۲/۰۳/۱۴
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع پرشکوه، عظیم و پرشور مردم قدرشناس و وفادار در سی‌و‌چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، امام راحل را از سرآمدان تاریخ ایران خواندند و با تبیین ۳ تحول بزرگی که امام در سطح کشور، امت اسلامی و سطح جهان بوجود آورد، گفتند: «ایمان» و «امید» امام، عامل نرم‌افزاری و بوجودآورنده‌ی این تحولات عظیم تاریخی بود و هرکسی و هر مجموعه و جریانی که به «ایران، منافع ملی، بهبود اوضاع اقتصادی، پیشرفت کشور و عزت ملی» علاقه‌مند است، باید همه سعی خود را در تقویت «ایمان» و «امید» مردم و جامعه به کار گیرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، امام بزرگوار را پرچم برافراشته رسالت‌های الهی در عصر جاهلیت‌های مسلح قرن‌های اخیر خواندند و با اشاره به نیاز همه مسئولان و مردم به خصوص جوانان به شناخت ابعاد این شخصیت عظیم، افزودند: امام نه فقط سرآمد روزگار ما بلکه از سرآمدان تاریخ ایران است که هیچکس و هیچ جریانی قادر به حذف او از حافظه تاریخ و یا تحریفِ «موثر، طولانی و ماندگار» او نخواهد بود؛ چرا که خورشید را نمی‌توان پشت ابر پنهان کرد.
ایشان با اشاره به ابعاد شگفت‌انگیز شخصیت امام در «دانش‌های دینی، ایمان و تقوا، استحکام شخصیت و قوت و اراده، قیام لله و سیاست‌ورزی انقلابی، و ایجاد تحول در نظام بشری»، افزودند: جمیع این ابعاد در هیچ‌یک از سرآمدان تاریخ ایران دیده نمی‌شود؛ به همین علت امامِ یگانه ما، همیشه زنده خواهد بود و چهره درخشان خود را با صدای رسا به همه معرفی خواهد کرد.
رهبر انقلاب در تبیین تحولات بی‌سابقه‌ای که امام در ایران، امت اسلامی و جهان ایجاد کرد، گفتند: امام با بوجودآوردن انقلاب اسلامی و پیروزی آن بدست مردم، ساخت سیاسی سلطنتی را به مردم سالاری، حکومتی دست‌نشانده و ذلیل را به نظامی مستقل و متکی بر عزت ملی، رژیمی ضد دین را به نظامی اسلامی، استبداد را به آزادی و بی‌هویتی را به هویت ملی تبدیل کرد و یک ملت چشم‌دوخته به دست اجانب را به نیروی معجزه‌آفرین «ما می‌توانیم» مجهز ساخت که برطرف‌کننده همه مشکلات حال و آینده خواهد بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح ابعاد تحول امام در سطح امت اسلامی، به ایجاد بیداری اسلامی، تحرک و آمادگی نسبی در امت اسلامی و تبدیل مسئله فلسطین به موضوع اول جهان اسلام اشاره کردند و گفتند: امام در کالبد افسرده ملت فلسطین جان دمید و اکنون روز جهانی قدس نه تنها در ایران بلکه در پایتخت کشورهای غیر اسلامی هم به صحنه حمایت از مظلومان فلسطینی تبدیل شده است.
خروج از انفعال در مقابل مادی‌گری و جلب توجه ملت‌ها به معنویت، محور اصلی تحول امام در سطح جهان بود که رهبر انقلاب با اشاره به آن، گفتند: آن شخصیت عظیم، رنگ معنوی را در دنیا احیا کرد که هجوم شدید مراکز سیاسی و رسانه‌ای سلطه‌گران به مسائل و موضوعات معنوی و تلاش مبتذل آن‌ها برای ترویج مادی‌گری، واکنشی در مقابل این تحول است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صفحات کاغذ و نوارهای ضبط صوت را تنها عوامل سخت‌افزاری امام برای رساندن پیام‌ها و سخنان‌شان به مردم برشمردند و تأکید کردند: آنچه امام را به آن فعالیت‌های معجزه‌آسا قادر ساخت،‌ دو عامل مهم نرم‌افزاری یعنی «ایمان» و «امید» بود.
ایشان با اشاره به سخنان استاد شهید مطهری بعد از ملاقات با امام خمینی در پاریس، افزودند: مطهری که خود کوه ایمان بود، در امام چهار ایمان مشاهده کرد: ایمان «به هدف، به راه، به مردم و بالاتر از همه، ایمان به خدا».
رهبر انقلاب ایمان به خداوند را در مسیر امام یعنی مبارزه با دشمنان خدا، به معنای ایمان و اعتماد به وعده‌های الهی دانستند و با استناد به آیات متعدد قرآن مجید، افزودند: پروردگار وعده داده است که هرکس او را یاری کند، از نصرتش برخوردار شود؛ وعده داده که گام‌های مومنان را ثابت و مستحکم گرداند، مدافع مومنان باشد و حق و هرچیزی را که به نفع مردم است، ماندگار سازد و باطل را همچون کف روی آب، دچار زوال و نیستی کند.
ایشان با فاصله‌گذاری میان اسلامی که امام به آن مومن بود با اسلام سرمایه‌داری و اسلام التقاطی روشنفکرانِ بی‌اطلاع، افزودند: امام به اسلام کتاب و سنت همراه با اجتهاد متقن و فهم درست، ایمان داشت و برداشت‌های به اصطلاح روشنفکران مدعی اما بی‌خبر از اسلام را قاطعانه رد می‌کرد؛ همانطور که با اسلام افراد متحجر مخالف بود که با برداشتی سطحی احکام سیاسی،‌ حکومتی و اجتماعی اسلام را رد و بی‌مسئولیتی را ترویج می‌کنند.
رهبر انقلاب درباره بُعد دیگری از ایمان امام یعنی «ایمان به مردم»، گفتند: امام با درک عمیق آیات الهی، به انگیزه‌ها و عمل مردم از جمله به رای آن‌ها، اعتماد و اعتقاد عمیق قلبی داشت و در مقابل برخی اظهار نگرانی‌ها می‌گفت «من مردم را بهتر و بیشتر از شما می‌شناسم».
ایشان، وفاداری ملت به راه امام، بردباری و ایمان خانواده‌‌های شهدا، مجاهدات جوانان و اجتماعات عظیم مردم در بزرگداشت دین و مسائل دینی و انقلابی را نشان‌دهنده صحت و عمق شناخت امام از ملت دانستند و افزودند: تعبیر «جمهوری» در نام حکومت یعنی جمهوری اسلامی، ناشی از اعتماد و اعتقاد امام بزرگوار به مردم است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان نمونه‌ای از عمق تفکرِ مبنایی امام خمینی به جمهوریت، گفتند: امام(رض) همانگونه که در اواخر عمر تصریح کردند به اولین رئیس جمهور رای نداده بود، اما چون برای مردم اعتبار قائل بود، حکم همان رئیس جمهور را تنفیذ کرد.
رهبر انقلاب در تبیین «امید» به عنوان دومین عامل نرم‌افزاری در چندین دهه فعالیت تحول‌آفرین امام گفتند: «امید» عنصر دائم و موتور حرکت امام عظیم‌الشأن بود؛ به‌گونه‌ای که در دهه ۲۰ از قیام لله سخن می‌گفت، در دهه چهل عملا وارد میدان قیام شد و در دهه ۶۰، در دل طوفان‌های مهیب نظامی-امنیتی و سیاسی، خم به ابرو نیاورد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، امید دائم امام و پرهیز همیشگی ایشان از یأس را ناشی و متکی بر ایمان آن شخصیت جاودانه برشمردند و گفتند: امام همانگونه که خود می‌فرمود، هیچگاه دچار ناامیدی نشد و معتقد بود وقتی ملت چیزی بخواهد، حتما محقق می‌شود. ایشان با اشاره به تأثیر متقابل و فزاینده ایمان روشن و امید حقیقی بر یکدیگر، افزودند: امید با حرکت همراه است و با تنبلی نمی‌سازد و کسانیکه برای رسیدن به سرمنزل مقصود، به بی‌تحرکی و نشستن روی می‌آوردند در احادیث مذمت شده‌اند.
رهبر انقلاب پس از برشمردن ابعاد ایمان و امید امام، آحاد ملت بخصوص جوانان خوش‌روحیه و پُر تلاش کشور را به عمل به درس‌های امام بزرگوار برای پیمودن راه طولانی و انجام کارهای بزرگ پیشِ رو فراخواندند و گفتند: بدون تردید مهمترین درس و توصیه ایشان به ما، ادامه دادن راه او، نگهبانی از میراث او و دنبال کردن تحول سه گانه‌ای است که در سطح کشور، امت و جهان ایجاد کرد.
ایشان اقتضائات و ابزارهای لازم برای دنبال کردن راه و هدف امام را متفاوت از شیوه‌های ۴۰ سال قبل دانستند و در عین حال افزودند: البته جبهه‌بندی‌ها عوض نشده و امروز هم مانند دیروز، جبهه استکبار، جبهه صهیونیست‌ها و جبهه زورگویان متجاوز در مقابل ملت ایران صف کشیده‌اند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: البته تفاوت جبهه‌بندی امروز با دیروز این است که ملت ایران قوی‌تر و آنها ضعیف‌تر شده‌اند.
رهبر انقلاب از فراموش کردن این جبهه‌بندی به دره‌ای خطرناک در مقابل ملت یاد کردند و با تأکید بر اینکه هر گاه این جبهه‌بندی را فراموش کردیم ضربه خوردیم، گفتند: تحول‌آفرینی‌های امام بزرگوار، دشمنان سرسخت، پر بغض و کینه، جنایتکار و متجاوزی دارد که ملت ایران برای مقابله با آنها باید به همان نرم‌افزار امام بزرگوار یعنی ایمان و امید مجهز باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به مردم، جوانان، نخبگان، هسته‌های انقلابی و مجموعه‌های سیاسی گفتند: هر کسی که دوستدار ایران و منافع ملی و بهبود اوضاع اقتصادی، و به دنبال اصلاح مشکلات رنج‌آور اقتصادی و معیشتی، و در پی جایگاه با عزت ایران در نظم جهانی پیشِ رو است، باید برای ترویج و زنده ماندن ایمان و امید در کشور تلاش کند.
ایشان با اشاره به این واقعیت که بر خلاف خیال اشتباه برخی افراد، «دشمنی‌های استکبار و صهیونیسم جهانی با ملت ایران، بر اثر عقب‌نشینی‌های موضعی کمرنگ یا محو نمی‌شود» خاطرنشان کردند: در موارد متعددی عقب‌نشینی‌های ما موجب شد آنها جلو آمدند و بیشتر متعرّض شدند؛ چرا که هدف اصلی آنها بازگرداندن ایران به دوران قبل از انقلاب یعنی دوران وابستگی و بی‌هویتی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه افزودند: در برخی دولت‌های این چند دهه، افرادی معتقد به عقب‌نشینی و امتیاز دادن بودند اما در یکی از این دولت‌ها، همان کشوری که در مقابل آن عقب‌نشینی کرده بودیم، برای رئیس‌جمهور ما کیفرخواست صادر کرد و او را به دادگاه غیابی کشاند و یا در دولت دیگری که گویا متأسفانه به آمریکایی‌ها کمک هم شده بود، آنها ایران را محور شرارت نامیدند.
ایشان هدف اصلی تلاش دشمنان را «تضعیف ایمان مردم و خاموش کردن شعله امید در دل‌ها» برشمردند و گفتند: حفظ استقلال و عزت و منافع ملی، وابسته به حفظ ایمان و امید است و در این چند دهه، دستگاههای عنود و لجوج استکبار و دستگاههای امنیتی و سیاسی و مالی آنها هر کاری توانستند برای تضعیف ایمان و امید انجام دادند که در موارد معدودی هم پیشرفت کردند اما در اغلب موارد به توفیق الهی مغلوب و منکوب ملت ایران شدند.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، آخرین حلقه از سلسله تلاش‌های دشمنان البته تا امروز را، اغتشاشات پاییز گذشته خواندند و در تبیین اجزای شکل‌دهنده آن گفتند: طراحی جامع این اغتشاشات در اتاق‌های فکر کشورهای غربی انجام، و اجرای آن با پشتیبانی مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای گسترده دستگاههای امنیتی غرب و پادویی عناصر خائن و مزدورانِ پشت‌کرده به وطن و عوامل سیاست‌های خصمانه علیه ایران همراه شد. البته ترکیبی از معدودی مغرض و تعداد بیشتری افراد غافل و احساساتی و کم‌عمق، و جمعی هم از اراذل و اوباش، پیاده نظام این حرکت در داخل کشور بودند.
رهبر انقلاب با برشمردن برخی اقدامات عمیقاً خصمانه غربی‌ها در این اغتشاشات همچون آموزش صریح ساخت بمب دستی در رسانه‌های خارجی، ترویج شعارهای تجزیه‌طلبانه و حرکات مسلحانه، عکس یادگاری گرفتن سیاستمداران ارشد برخی دولت‌های غربی با مزدوران بظاهر ایرانی و شکنجه و به شهادت رساندن دانشجو و طلبه و عناصر انتظامی و بسیجی به دست پیاده‌نظام دشمن گفتند: آنها فکر می‌کردند کار جمهوری اسلامی تمام شده و می‌توانند ملت ایران را به خدمت اهداف خود بگیرند اما احمق‌ها باز هم اشتباه کردند و باز هم ملت ایران را نشناختند.
ایشان هوشیاری مردم در بی‌اعتنایی به فراخوان‌های بدخواهان ایران و نقش‌آفرینی متعهدانه جوانان در خیابانها و دانشگاهها از جمله وظیفه‌شناسی بسیج دانشجویی و بسیج اقشار را باعث ناکامی دشمن خواندند و در عین حال تأکید کردند: نقشه دشمن باطل شد اما این هشدار به همه داده شد که نباید از کید دشمن غفلت کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین شگردهای جبهه مقابل برای ناامیدسازی جوانان، گفتند: سعی آنها این است که با به رخ کشیدن مشکلات معیشتی و تورم و گرانی، جوان ایرانی را ناامید کنند در حالی که اولاً همه این مشکلات قابل رفع است و به توفیق الهی برطرف خواهد شد. ثانیاً مشاهده مشکلات باید موجب افزایش انگیزه برای یافتن راههای رفع آنها و کمک به افرادی ‌شود که در میدان برای حل آنها تلاش می‌کنند. ثالثاً در کنار مشکلات، پدیده‌های امیدآفرینِ بسیار و پُرشماری در کشور وجود دارد که بدخواهان نمی‌خواهند این پدیده‌ها دیده شوند.
ایشان، پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های علم و فناوری، زیرساخت‌های رو به رشد صنعتی و کشاورزی و حمل و نقل، تربیت نیروی انسانی، فعالیت‌های عمرانی در مناطق محروم و دوردست کشور، پیشرفت در سیاست بین‌المللی، عزت ملی و در اقتدار نظامی و دفاعی کشور را از جمله حقایق امیدبخش و نویددهنده آینده روشن خواندند و گفتند: دشمن می‌خواهد این حقایق از یاد برود و جوان ایرانی از آنها مطلع نشود.
رهبر انقلاب با انتقاد از برخی افراد به علت خدشه کردن در مقوله امید و امیدواری و متهم کردن دیگران به بی‌اطلاعی از واقعیت‌ها گفتند: آنها می‌گویند شما از واقعیت‌ها خبر ندارید در حالی که واقعیت مورد نظر آنها همین مشکلات اقتصادی و معیشتی است که همه از آن خبر دارند و در رنج هستند.
اقدام برخی‌ها در اشارات مکرر به وجود افراد بدون پایبندی به دین و انقلاب در لایه‌های اجتماعی، شگرد دیگری برای کشتن امید در دلها بود که رهبر انقلاب با اشاره به آن گفتند: این مسئله مخصوص امروز نیست و حتی در دهه ۶۰ هم که جبهه‌ها مملو از جوانان مؤمن بود، افرادی در تهران و شهرهای بزرگ نه تنها بی‌خیال و بی‌مسئولیت بودند بلکه کشور را هم مسخره می‌کردند که شرح حال‌ رزمندگان و روایت احساس دلتنگی آنها در زمان بازگشت به شهرهای بزرگ، به علت همین مسئله بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: امروز هم افرادی هستند که به اسلام و انقلاب و حتی به تعهد ایرانی پایبند نیستند، اما اینها ملت ایران نیستند؛ همچنانکه در مدینه النبی هم عده‌ای بودند که قرآن از آنها به منافقین و یا مُرجِفون یعنی شایعه‌پراکنان و ترس و تردید پراکنان یاد می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، گسترش هزاران هسته مقاومت در مساجد و هیئت‌های سراسر کشور و برخاستن جوانان مدافع حرم و امنیت از آنها، وجود دانشجویان و طلبه‌های با بصیرت و استوار، فعالان سخت‌کوش جهاد تبیین و گروههای کمک مؤمنانه را نقاط امیدآفرین دیگری در حرکت پر افتخار ملت و جوانان با وجود انبوه لغزشگاهها دانستند و افزودند: فعالان حوزوی و دانشگاهی و صاحبان جایگاههای اجتماعی و مورد توجه مردم، با رفع شبهات و خنثی کردن شیوه‌های بدخواهان برای بدبین کردن جوانان به مسئولان و به حرکت سیاسی و اقتصادی کشور و همچنین بدبین کردن افراد به یکدیگر،  در تقویت ایمان و امید مردم تلاش کنند.
«بدبین کردن مردم به انتخابات» یکی دیگر از شیوه‌های یأس‌آفرینی دشمن بود که رهبر انقلاب با اشاره به آن گفتند: درباره انتخابات در آینده صحبت خواهم کرد اما انتخابات امسال انتخابات بسیار مهمی است که از هم اکنون دشمن توپخانه خود را برای تخریب آن فعال کرده، آن هم در حالیکه ۹ ماه با انتخابات فاصله داریم.
 
1402/2/23 شنبه

 
بیانیه پایانی نشست مسئولان استانی بسیج اساتید سراسر کشور؛
عفاف و حجاب جزء لاینفک هویت و فرهنگ ایرانی و اسلامی است/ اعلام آمادگی جهت کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور
در بیانیه پایانی نشست مسئولان استانی بسیج اساتید سراسر کشور که به مدت دو روز در تهران برگزار شد تاکید شد که عفاف و حجاب جزء لاینفک هویت و فرهنگ ایرانی و اسلامی است.
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید، نشست مسئولان استانی بسیج اساتید سراسر کشور با شعار ( انسجام سازمانی - جهاد گفتمانی - تعالی حکمرانی ) پس از دو روز و با سخنرانی تعدادی از مسئولان در تهران به پایان رسید. در پایان این نشست دو روزه حاضرین در این نشست در بیانیه ای تاکید کردند که عفاف و حجاب جزء لاینفک هویت و فرهنگ ایرانی و اسلامی است.
 
متن این بیانیه به شرح زیر است:
 
باسمه تعالی
بیانیه پایانی نشست مسئولان مراکز استانی سازمان بسیج اساتید سراسر کشور
 
سپاس بیکران خدای عزوجل را که بار دیگر به ما خدمتگزاران بسیجی به نیابت از 53 هزار استاد بسیجی توفیق داد تا در راستای «انسجام سازمانی، جهاد گفتمانی و تعالی حکمرانی» گردهم آمده تا با برنامه ریزی و هماهنگی هرچه بیشتر، اراده خویش را جهت خدمت به دین مبین اسلام و خلق خدا به منصه ظهور رسانده و اعلام می نماییم:
1-  بار دیگر با آرمان های  بلند حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بیعت نموده، آمادگی خویش را جهت کمک به تحقق شعار سال جاری «مهارتورم و رشد تولید» اعلام داشته و در این راستا با تمام توان خویش  به ویژه ظرفیت های علمی و تخصصی در رشته های مرتبط با مسائل اقتصادی در خدمت نظام و در کنار مسئولان کشور خواهیم بود.
2- نهضت استادی بسیج ضمن حمایت قاطع از مقاومت دلیرانه ملت سرافراز فلسطین در برابر رژیم غاصب صهیونیستی، از همه ی آزادگان عالم به ویژه اساتید مسلمان در سراسر جهان می خواهد تا ضمن محکومیت ظلم روزافزون و جنایات سبوعانه این رژیم کودک کش، تمام توان خود را در جهت حمایت همه جانبه از ملت مظلوم فلسطین بکارگیرند. صهیونیست های خبیث هم بدانند این نوع جنایت ها نمی تواند در روند نابودی و فروپاشی این رژیم تغییر ایجاد نماید.
3- عفاف و حجاب جزء لاینفک هویت و فرهنگ ایرانی و اسلامی است . تاریخ کشورمان ثابت کرده هر خدعه ای در جهت خدشه به این فرهنگ والا محکوم به شکست است. ضمن توصیه مشفقانه به همه ی خواهران و برادران گرانقدر نسبت به توجه به این مهم، به دشمنان ملت مسلمان ایران خاصه آمریکای جنایتکار و صهیونیزم بین‌الملل هشدار می دهیم از ادامه شیطنت و مکر خویش علیه ارزش‌ها و اعتقادات ملت بزرگ ایران دست برداشته و بدانند که تجربه تلخ آندلس علیه ملت بصیر ایران تکرار نخواهد شد؛ چراکه ما اساتید بسیجی، جامعه استادی و نخبگی کشور در کنار سایر جهادگران عرصه نبرد شناختی با پیگیری مجدانه جهاد تبیین و روشنگری، جوانان خود را از نقشه شوم و مخرب شما نامحرمان آگاه ساخته و مطمئن باشید آگاهی و بصیرت ملت ما خواب شما را آشفته خواهد نمود.
4 - ضمن حمایت از دولتمران انقلابی و قوای سه گانه و تقدیر از زحمات آنها، از سران قوای سه گانه انتظار داریم با حفظ وحدت و همدلی، مطالبه رهبر معظم انقلاب را مبنی بر حرکت به سوی حکمرانی مطلوب و در تراز انقلاب اسلامی با جدیت پیگیری نمایند. شبکه تخصصی نخبگانی بسیج اساتید آمادگی خود را جهت به میدان آوردن نهاد علم برای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور و نقش آفرینی در راستای نیل به تمدن نوین اسلامی اعلام می دارد.
5 - انتظار می رود سازمان ها و شرکت های دولتی با توجه به ضرورت تحقق شعار فوق راهبردی سال، بیش از هر زمان دیگری تلاش دو چندان  خود را در راستای مهار تورم و رشد تولید مبذول دارند و جلوی هرگونه افزایش قیمت را گرفته و در این مسیر ثابت قدم باشند.
در پایان به همه دوستان انقلاب اسلامی در منطقه و سراسر جهان اطمینان می دهیم که مردم با بصیرت ایران اسلامی قدردان خادمان خویش بوده و مقهور جنگ شناختی دشمن در جهت تحریف، جعل، و وارونه نشان دادن حقایق نخواهد شد و ان شاءالله مسیر پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی تا ظهور امام زمان (عج) ادامه خواهد یافت.
 
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
نشست سراسری مسئولان استانی بسیج اساتید کشور
تهران – اردیبهشت 1402
1402/1/30 چهارشنبه
 
گزیده بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی دانشجویان
۱۴۰۲/۰۱/۲۹
قانون قطعی خدا غلبه راه پیغمبران است/ پیروزی انقلاب غلبه حق بر باطل بود/ در جنگ تحمیلی همه علیه ما بودند اما پیروز شدیم
خدای متعال که در قرآن مکرر گفته «كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلي‏»؛ کتب اللّه یعنی قانون قطعی خدا است که راه پیغمبران غلبه پیدا خواهد کرد. دیگر بحثی ندارد. «إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذينَ آمَنُوا»؛ خدا از مؤمنین دفاع خواهد کرد، در این هیچ تردیدی نیست. یا «نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً»؛ در این هیچ تردیدی وجود ندارد، این قول خدای متعال است. خود ما واقعیتها را هم دیدیم. حالا ما اینها را یک روزی از قرآن و نهج‌البلاغه و صحیفه‌ی سجادیه نقل میکردیم، اما در زندگی خودمان تصور نمیکردیم.
ما در این سن خودمان دیدیم، پیروزی انقلاب را دیدیم. این غلبه‌ی حق بر باطل بود. کسی فکر نمیکرد، هیچکس اصلاً تصور نمیکرد. مرحوم آقای طالقانی به خود من گفت، گفت وقتی آن روزی که امام گفت شاه باید برود. ما گفتیم آقا چه حرفهایی میزند! یعنی کسی مثل آقای طالقانی! مرحوم آیت‌اللّه طالقانی آدم کوچکی نبود. یک مبارز عمیقِ عریقِ سابقه‌دارِ آن‌چنانی امیدوار نبود، اما شد. انقلاب پیروز شد. حادثه‌ی عجیبی بود جنگ تحمیلی. همه علیه ما، آمریکا علیه ما، شوروی علیه ما، ناتو علیه ما، کشورهای مسلمان علیه ما، ترکیه‌ی همسایه‌مان علیه ما، همه، همه. ما پیروز شدیم. در یک چنین جنگی که همه علیه ما بودند، ما پیروز شدیم. پس بنابراین تجربه‌های ما هم همین را نشان میدهد.
حل مشکلات بنگاههای تولیدی راهش فقط «خصوصی‌سازی» بود / اداره‌ی بنگاه‌ها توسط دولت عامل مشکلات و فساد بود
در مورد مسئله‌ی خصوصی‌سازی که بعضی از دوستان گفتند و تکرار کردند و بیرون هم همانها را میگویند: هر قانون خوبی را ممکن است بد عمل کنند. اینی که ما امکانات کشور، امکانات تولیدی، کارخانجات، اینها را بدهیم دست دولت، دستگاههای تولیدی و بنگاههای تولیدی بزرگ را دولت نمیتواند، مشکلات به وجود می‌آید، فساد به وجود می‌آید. چه قدر در این چند سال این مسائل پیش آمده. این راهش فقط خصوصی‌سازی بود. هیچ چاره‌ی دیگری وجود نداشت واقعاً و این کار ناگهان انجام نگرفت. با فکر، با مطالعه، با پیش‌بینی، ساعتها بحث کردن انجام گرفت. بله، من قبول دارم، آن توقعی که بنده داشتم از خصوصی‌سازی، تا حالا آن توقع برآورده نشده. اما کارهای خوبی هم انجام گرفته.
اینی که شما میگویید بنگاه دولتی را دادند به بخش خصوصی، او دلارش را به دولت برنمیگرداند، این درست نیست. آنی که دلار را برنمیگرداند، همان بنگاه فعلاً دولتی است.
البته بخش خصوصی هم اشکالاتی دارد؛ مراقبت میخواهد، دقت میخواهد، رعایت میخواهد.
رهبر انقلاب با اشاره به طرح موضوع رفراندوم از سوی یکی از دانشجویان:
مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است؟ / در قضایای گوناگون نباید با شتاب‌زدگی برخورد کرد
حرف مردم را باید گوش بدهند، حرف مردم کجاست؟ خب مردم در همه‌ی مسائل که حرف ندارند یا یک حرف ندارند، باید فکر کنند، مطالعه کنند، سازوکاری دارد حرف مردم، حرف مردم همینی است که الان وجود دارد یعنی یک نفر را انتخاب میکنند بعنوان رئیس‌جمهور این مال مردم است، یک عده‌ای را انتخاب میکنند بعنوان نماینده‌ی مجلس این حرف مردم است،‌ حرف مردم را این‌جوری میشود فهمید دیگر. حالا یکی از برادران گفت رفراندوم اگر چنانچه شما این‌جوری میگفتند. اگر چنانچه از اول در همه‌ی مسائلی که پیش می‌آمد رفراندوم میکردید حالا آن حساسیت روی رفراندوم وجود نداشت. کجای دنیا این کار را میکنند؟ مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است، مگر همه‌ی مردمی که در رفراندم باید شرکت کنند و شرکت میکنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟ چطور میشود رفراندوم کرد؟ در مسائلی که تبلیغات میشود کرد، حرف میشود زد، از همه طرف اصلاً یک کشور را برای یک مسئله شش ماه درگیر بحث و جدل و گفتگو و دو قطبی‌سازی میکنند برای اینکه یک مسئله‌ای رفراندوم بشود. در همه‌ی مسائل رفراندوم بکنیم؟ این‌جوری نیست قضایا که این‌جور ساده آدم از روی‌شان [بگذرد] یکی از آفتها شتاب‌زدگی است، شتاب‌زدگی نباید بشود.
دو توصیه مهم امشب رهبر انقلاب خطاب به جوانان دانشجو:
قصدتان دیده شدن نباشد /  شما فکر و خبر و تحلیل به فضای مجازی بدهید نه به عکس
قصد دانشجو دیده شدن نباشد؛ ــ ببینید این را من تأکید میکنم ــ نه شخص دانشجو نه تشکل دانشجویی اینجور نباشد که یک حرفی را بزند برای اینکه دیده بشود. این بی‌برکت میکند کار را، حرف را بی‌برکت میکند، بی‌اثر میکند و ضرر هم دارد.
در فضای مجازی غرق نشوند؛ خب حالا فضای مجازی با همه‌ی حرفهایی که گفته میشود در کشور وجود دارد. شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. بعضی‌ها نشسته‌اند که از طرف فضای مجازی سیل‌وار، تحلیل و خبر و مطلب و مبنا به اینها داده بشود این غلط است. شما روی فضای مجازی سوار شوید، شما فضای مجازی را هدایت کنید، شما فکر و خبر و تحلیل به فضای مجازی بدهید نه به عکس.
جوانان موتور پیشران حرکت کشورند / شهدا نقطه‌های برجسته‌اند، مثل شهیدان زندگی کنید
جوان ایرانی مورد کینه‌ی دشمنان است.
دشمن استکبار، کارتلهای صهیونیستی که بر اروپا و آمریکا تسلط دارند، اینها بلاشک با مسئولین جمهوری اسلامی خیلی بدند، دستشان برسد تکّه پاره‌شان میکنند. اما با جوانها بدترند. چرا؟ برای خاطر اینکه اگر جوانها و انگیزه‌های جوانها و جوانهای کشور نباشند از دست مسئولین کشور کاری بر نمی‌آید، کار را درواقع جوانها دارند انجام میدهند، حرکت و پیشرفت به دست جوانهاست لذا با جوانها کینه دارند اینها. از اول انقلاب تا امروز جوانها بودند که کارهای بزرگ را در جبهه‌های مختلف، میدانهای مختلف بعهده گرفتند و پیش بردند. من این را میگویم بیشتر برای اینکه مسئولین کشور توجه کنند و خوشبختانه توجه هم میکنند، از خیلی از جوانها استفاده میکنند، اما بیشتر استفاده باید بکنند در میدانهای مختلف.
در میدان مدیریتهای دولتی، جوانهایی از قبیل شهید موسی کلانتری، شهید تندگویان، اینها وزیر بودند جوان جوان، جوان. شهید قندی، شهید عباسپور همینهایی که همه‌شان شهید شدند اینها جوان بودند.
در میدان نظامی شهید همت، شهید خرازی، شهید بابایی، شهید حسن باقری، شهید شیرودی، شهید اردستانی، شهید صیاد شیرازی.
در میدان هنر و ادبیات؛‌ شهید آوینی،‌مرحوم سلحشور، مرحوم طالب‌زاده، البته اینها آخر عمرشان سن‌شان بیشتر بود اما در همین جوانی اینها خیلی کارها کردند و امثال اینها که کم هم نیستند.
در میدان علم و تحقیق؛ شهید تهرانی‌مقدم، مرحوم کاظمی‌ آشتیانی، شهید مجید شهریاری، شهید رضائی‌نژاد، شهید احمدی روشن.
در همین زمان معاصر شما شهید حججی، مصطفای صدرزاده، آرمان علی‌وردی، روح‌الله عجمیان. اینها برجسته‌اند، نقطه‌های واقعاً برجسته‌اند.
هزارها، ده‌ها هزار، صدها هزار جوان ایرانیِ مسئولیت‌شناس امروز وجود دارند، اینها موتور حرکتند. اینها موتور پیشران حرکت کشور و حرکت نظامند، همه‌ی شما، یکایک شما باید اینجوری باشید. مثل شهیدان زندگی کنید.
جوانهای عزیز! راه روشن انقلاب را با جدیت دنبال کنید/ کشور به آرمان‌خواهی و امید و عقلانیت احتیاج دارد
رهبر انقلاب عصر امروز در دیدار رمضانی دانشجویان: راه روشن را جوانهای عزیز! با جدّیت دنبال کنید؛ راه روشن انقلاب و اسلام و کشور و نظام و اینها را با جدّیت دنبال بکنید. کشور به شماها نیاز دارد. احتیاج دارید به آرمان‌خواهی ، احتیاج دارید به امید، احتیاج دارید به عقلانیت. آرمان‌خواهی یعنی همان افقهای دور که اشاره کردم. این اگر نباشد امکان ندارد. آرمان‌خواهی موتور حرکت است، موتور پیشران حرکت آرمان‌خواهی است. امید سوخت این موتور است، اگر امید نباشد این موتور حرکت نمیکند. آرمان‌خواهی در دلش میماند غصه‌اش را میخورد اگر امید وجود نداشته باشد. عقلانیت هم فرمان این موتور است.
وظیفه‌ی امروز دانشجوی مطلوب، «ایجاد تحوّل در جامعه خود و جهان» است / حرکت‌تان را مبنایی و با نگاه به افق‌های بلند تنظیم کنید
من میخواهم شما حرکت‌تان را مبنایی کنید؛ یعنی با نگاه افقهای بلند پیش‌رو حرکت‌تان را تنظیم کنید. خب شما اهل حرکتید دیگر. بالاخره بهترین جوانهای کشور غالباً دانشجوهای ما هستند و شما دانشجوهای مؤمن میخواهید حرکت کنید. من میخواهم این مقصود تأمین بشود: «نگاه به افقهای دوردست».
 از من میپرسند به نظر شما وظیفه‌ی یک دانشجوی مطلوب و دارای همّت بلند و آینده‌نگر چیست؟ بنده جوابم این است: اول، ایجاد تحوّل در ذهن و در واقعیت جامعه‌ِی خود، این یک. بعد ایجاد تحوّل در ذهن و واقعیت جهان. تعجب میکنید؟ دانشجو مثلاً واقعیت جهان را عوض بکند؟ تعجب ندارد. شما امروز دانشجو هستید اما فردا همین دانشجوی امروز مدیر سیاسی است، اداره‌کننده‌ی یک بخش مهمی از کشور است. اینهایی که الان مسئولین کشورند دیروز دانشجو بودند دیگر مثل شما.
رهبر انقلاب با اشاره به جنگ تبلیغاتی دشمن برای بدبین کردن ما به خود:
رسانه‌های دشمن می‌گویند ملت ایران از دین و انقلاب روگردان شده اما واقعیت‌های کشور برخلاف این است
رسانه‌های جورواجور بدخواه اصرارشان این است که ثابت کنند ملت ایران از اعتقادات دینی روگردان شده، از احساسات انقلابی روگردان شده. آنها میگویند، یک دنباله‌هایی هم اینجا دارند، اینها هم میگویند، در فضای مجازی میگویند، در روزنامه میگویند، در حرفهای گوناگون میگویند که مردم از دین روگردان شدند. یک نفری که دچار غفلت باشد، فکر نکند، قبول میکند، باور میکند. اما یکدفعه میبینید شما شب قدر شد، جلسات امسال از پارسال پرشورتر است، تضرّع و گریه و ابتهال و حضور جوانها و اشک جوانها در این جلسات از پارسال بیشتر است، روز قدس میشود، جمعیت از پارسال فشرده‌تر است. 22 بهمن میشود، جمعیت دو برابر پارسال است. یعنی خلاف آنچه که او میگوید، وجود دارد، اما او وسوسه‌ی خودش را میکند.
 
1401/11/24 دوشنبه
دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش با رهبر انقلاب
۱۴۰۱/۱۱/۱۹
 

 
همزمان با سالروز حادثه ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۷ و بیعت تاریخی از جمعی از همافران نیروی هوایی با امام خمینی(ره) صدها تن از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش با فرمانده کل قوا دیدار کردند.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار، با تجلیل از ارتش مؤمن، انقلابی، عزیز، مردمی و پیش‌برنده کارهای بزرگ و شگفت‌آور، حادثه ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۷ را عاملی مهم و موج‌آفرین در پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن آن سال و همچنان پیشقراول و روحیه بخش در ۲۲ بهمن‌های سالهای پس از انقلاب دانستند و با تبیین هدف اصلی دشمن برای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی و از بین بردن آن از طریق ایجاد اختلاف و بی اعتمادی ، تأکید کردند: مهمترین وظیفه در مقابل این نقشه پلید، حفظ راهبرد وحدت است و به توفیق الهی ۲۲ بهمن امسال مظهر اتحاد و اعتماد ملی خواهد شد و مردم این پیام را به طور صریح به همه بدخواهان خواهند رساند که تلاش آنها برای ایجاد بی‌اعتمادی و از بین بردن اتحاد ملی، خنثی شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حادثه ۱۹ بهمن را همچنان پیش‌درآمدی اثرگذار و روحیه‌بخش به مردم برای روز ۲۲ بهمن و نشان دادن عظمت و عزت ملت ایران خواندند و گفتند: ۲۲ بهمن، اوج قله حرکت پر افتخار ملت ایران و یادآور پر شکوه‌ترین روز تاریخ ملت ایران است چرا که مردم در این روز عزت، عظمت و قدرت خود را به دست آوردند.
ایشان با تأکید بر اینکه ۲۲ بهمن همچنانکه تا کنون زنده نگه داشته شده، باید در آینده نیز زنده نگه داشته شود، افزودند: انقلابِ زنده، انقلابی است که پیرایه‌ها و آرایش‌های خود را زنده نگه دارد و در هر دوره، با شناخت نیازها و خطرات، آن نیازها را برطرف و خطرات را خنثی کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علت شکست یا بازگشت دیکتاتوری‌های سخت و تلخ در انقلاب‌های بزرگ جهان مانند انقلاب فرانسه و شوروی را غفلت از نیازها و خطرات اصلی و مشغول شدن به مسائل و دعواهای شخصی دانستند و خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامی خود را از این آفات مصون نگه داشت. البته ما هم مشکلاتی داشتیم و همت‌ها و تشخیص‌ها در دولت‌های مختلف یکسان نبود اما حرکت کلی، حرکت به سمت قله، و پیشرفت مادی و معنوی بود.
ایشان با اشاره به ابتکار، پیشرفت، دست پُر و منطق قوی ملت ایران در عرصه‌های گوناگون، به حضور برجسته جوانان دهه هشتادی در مراسم اعتکاف امسال به عنوان نمونه‌ای از رشد ملی پرداختند و گفتند: دیدید که چقدر راجع به دهه هشتادی‌ها لطیفه‌های مسخره‌آمیز تولید کردند اما در آمارها و گزارش‌های اعتکاف امسال بیان شد که جمع زیادی از آنها، دهه هشتادی‌ها بودند.
رهبر انقلاب لازمه حیات و پویایی انقلاب را توجه به رفع نیازها دانستند و با تمرکز و تأکید بر یک نیاز اساسی و مهم یعنی «اتحاد ملی» گفتند: اتحاد ملی نقش بسیار مهمی در پیروزی و پیشرفت انقلاب داشت و سدّ و دیواره‌ای محکم و سر به فلک کشیده در برابر دشمن است که باید امروز هر چه ممکن است این وحدت افزایش پیدا کند.
 
ایشان، نقشه و هدف واضح دشمن علیه نظام اسلامی را به زانو درآوردن انقلاب خواندند و گفتند: البته آنها خلاف این را می‌گویند همچنانکه حدود ۱۵ سال قبل رئیس‌جمهور وقت آمریکا صریحاً در نامه‌ای به من نوشت که ما قصد تغییر نظام شما را نداریم ولی ما همان زمان گزارش‌هایی داشتیم که در مراکز خود در حال طراحی برای از بین بردن جمهوری اسلامی بودند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان علت تلاش‌های بدخواهان برای از بین بردن جمهوری اسلامی گفتند: جمهوری اسلامی، این منطقه مهم، راهبردی و پُر منفعت را از دست آنها خارج کرده و علاوه بر آن، ندای استقلال و باج ندادن را نه فقط به عنوان یک مسئله سیاسی بلکه به عنوان یک باور و ایمان دینی بلند کرده است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ممکن است برخی کشورهای دیگر نیز خواهان سیاست استقلال از آمریکا باشند اما این سیاست با داد و ستد، گفتگو، نشستن پشت میز مذاکره و احیاناً پرداخت زیر میزی به افراد مؤثر عوض می‌شود همچنانکه نمونه‌های آن را در دنیا می‌بینید اما استقلال و باج ندادن جمهوری اسلامی، برخاسته از ایمان و تأکید قرآن به اعتماد نکردن به مستکبران، و غیرقابل خرید و فروش است و کسی که حاضر به عبور از این عقیده ایمانی باشد صلاحیت اشتغال در نظام جمهوری اسلامی را از دست می‌دهد.
ایشان پس از برشمردن هدف دشمن یعنی به زانو درآوردن جمهوری اسلامی و بیان علت دشمنی‌ها، به تبیین راهبرد تحقق این هدف پرداختند و گفتند: راهبرد آنها «ایجاد اختلاف» است زیرا در این صورت ، امید به آینده از بین خواهد رفت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: ایجاد بدبینی میان دسته‌جات سیاسی ، بی‌اعتمادی مردم نسبت به یکدیگر و نسبت به حکومت، و ایجاد بدبینی بین سازمانها، جزو راهبردهای تحقق اهداف بدخواهان ایران است.
ایشان خاطرنشان کردند: اختلاف‌هایی قهراً وجود دارد اما نباید آنها را به گسل تبدیل کرد؛ همچنانکه یک وقت مسئله زن را مطرح می‌کنند یک وقت مسئله شیعه و سنی، و زمان دیگر مسئله اختلاف نسلی را.
رهبر انقلاب مهمترین تاکتیک برای گسترش اختلاف را دروغ‌پردازی و شایعه‌سازی دانستند و تأکید کردند: وقتی دشمن، وحدت ملی را آماج حملات خود قرار داده باید با حفظ این اتحاد و وحدت، نگذاریم در خواسته پلید خود پیروز شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ۲۲ بهمن امسال را مظهر اتحاد ملی خواندند و گفتند: به توفیق الهی ۲۲ بهمن امسال مظهر حضور، عزت، اعتماد مردم به یکدیگر و اتحاد ملی است.
ایشان تأکید کردند: توصیه من به آحاد مردم عزیزمان این است که سعی کنند این راهپیمایی و روز بزرگ و حرکت با شکوه را مظهر اتحاد و اعتماد ملی قرار دهند و این پیام را به صراحت به دشمن برسانند که تلاش او برای از بین بردن اتحاد ملی خنثی شده است و نمی‌توانند مردم را از یکدیگر و از نظام جدا و نظام را به مردم بدبین کنند یا گروههای مختلف مردم را به جنگ با یکدیگر بکشانند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه اختلاف نظر و اختلاف سیاسی به طور طبیعی اشکالی ندارد، افزودند: اما این اختلافها نباید به زد و خورد و تهمت زنی و افترا به یکدیگر منتهی شود و در مقابل راهبرد دشمن، همه باید راهبرد وحدت را اتخاذ کنیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در بخش دیگری از سخنانشان، حادثه ۱۹ بهمن ۵۷ را مقدمه‌ای مؤثر و موج‌آفرین در پیروزی انقلاب دانستند و گفتند: انتشار تصویر بیعت همافران با امام بزرگوار درآن روز، تغییری اساسی در اوضاع ایجاد کرد چرا که تنها ابزار رژیم حقیر و ظالم پهلوی برای سرکوب مردم، ارتش بود اما مردم و انقلابیون با دیدن هم‌جهتیِ ارتش با انقلاب روحیه گرفتند و در مقابل سران رژیم و پشتیبانان آمریکایی آن، شکست روحی مهمی خوردند.
ایشان مهمترین پیام ۱۹ بهمن ۵۷ را نشان دادن ترکیب ارتش آینده انقلاب خواندند و گفتند: حضور همافران در مدرسه علوی که هر روز هزاران نفر از مردم برای بیعت با امام به آنجا می‌آمدند، نشان داد که ارتش آینده، ارتشی مردمی، انقلابی، مؤمن، مقیّد به نظم و خطرپذیر است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: خطرپذیری جوانان ارتشی در مقابل متجاوزان آن روز یعنی رژیم آمریکا و عوامل پهلوی، آن هم در شرایطی که هنوز سرنوشت انقلاب معلوم نبود، در سالهای متمادی پس از انقلاب نیز ادامه یافت و ارتش در مقابل همه متجاوزان سینه سپر کرد.
ایشان، تصویر امام در روز ۱۹ بهمن را تصویر و مظهر قدرت، عزت، ایمان تزلزل‌ناپذیر، مستحکم همچون قله دماوند و در عین حال همراه با نگاه مهربانانه و پدرانه به جوانهای متعلق به ارتشِ دوران پادشاهی دانستند و خاطرنشان کردند: ارتش در کنار مردم ایستاد و انقلابی ماند که این انقلابی بودن مسئله مهمی است زیرا بعضی‌ها انقلابی می‌شوند ولی انقلابی نمی‌مانند اما ارتش جمهوری اسلامی امروز به مراتب انقلابی‌تر، مؤمن‌تر و خالص‌تر از روزهای اول است و هر جا لازم بوده با جوانمردی و از خودگذشتگی در کنار مردم نقش‌آفرینی، و برای دفاع از کشور ایستادگی کرده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقایسه ارتش امروز با ارتش دوران پهلوی را نشان‌دهنده قدرت و توانایی انقلاب برای تحقق کارهای بزرگ خواندند و با برشمردن نمونه‌هایی همچون متلاشی شدن چند ساعته ارتش پر طمطراق و پر ادعای رضاخانی در مقابل تهاجم شهریور ۱۳۲۰، یا همدستی ارتش محمدرضا با جاسوس‌های آمریکایی و انگلیسی در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی و مردم گفتند: ارتش در آن دوره به حدی بی‌هویت، توسری خور و زیر یوغ بیگانگان بود که یک تیمسار ارتش جرأت حرف زدن در مقابل یک افسر جزء آمریکایی را نداشت.
ایشان ارتش امروز را نماد استقلال و استحکام، و مورد اعتماد و عزیز در بین مردم و مسئولان خواندند و افزودند: امروز ارتش با مردم و در کنار مردم و جزو مردم است و اگر در گذشته حتی حق دست زدن به قطعه هواپیمای خریداری شده از آمریکایی‌ها را نداشت امروز با وجود تحریم، خودش سازنده و مبتکر هواپیما و رقم زننده کارهای شگفت‌آورو بزرگ و عزت‌آفرین برای مردم است که نمونه آن دیروز نمایش داده شد.
رهبر انقلاب، نتیجه معنوی این تلاشها را دستیابی به بالاترین ارزش یعنی محبوب شدن نزد پروردگار دانستند و خطاب به ارتشیان گفتند: عزیزان افتخار کنید که جزو ارتش جمهوری اسلامی هستید. هم ملت و هم مسئولان قدر ارتش را می‌دانند و شما نیز با تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف سازمان، قدردان خود باشید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان با ابراز همدردی با مردم مصیبت‌زده از زلزله اخیر در سوریه و ترکیه و طلب رحمت برای جان‌باختگان، گفتند: مسئولان کشور ما نیز بحمدالله کمک‌هایی کرده و باز هم خواهند کرد.
 
1401/5/26 چهارشنبه
بزرگداشت اولین سالگرد درگذشت و رونمایی از یادمان استاد مرحوم دکتر علیرضا پارسا رئیس فقید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور
 
این مراسم با حضور خانواده مرحوم دکتر پارسا،رئیس بسیج اساتید کشور،رئیس،اعضای هیات رئیسه، رئیس دفترنهادرهبری، مشاورین،برخی روسای استانی و جمعی از مدیران و همکاران علمی و اداری  در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار گردید


 

.

.

.

.

.

.
.
.

.
.
.
.
1401/5/22 شنبه
مراسم گرامیداشت  اولین سالگرد زنده یاد استاد آقای دکتر پارسا

مراسم گرامیداشت  اولین سالگرد زنده یاد استاد آقای دکتر پارسا به همراه قرائت زیارت عاشورا برگزار می گردد.

 
زمان : سه شنبه مورخ 1401/5/25  ساعت 7 الی 9 صبح
 
 مکان: مسجد امام رضا (ع) سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور
 
 از همه همکاران محترم علمی و اداری جهت حضور در این مراسم دعوت بعمل می آید.
 
 بسیج اساتید دانشگاه پیام نور
 
1401/3/16 دوشنبه


بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم سی و سومین سالگرد رحلت امام خمینی ( رحمه الله)

۱۴۰۱/۰۳/۱۴
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اجتماع پرشور مردم در مرقد مطهر رهبر کبیر انقلاب به مناسبت سی‌وسومین سالگرد عروج آن عزیز سفر کرده، امام خمینی را روح جمهوری اسلامی، شخصیتی حقیقتاً استثنایی وامامِ «دیروز و امروز و فردای ملت ایران» خواندند و تأکید کردند: نسل جوان و هوشمند کنونی برای اداره آینده کشور و رساندن ملت به قله‌های پر شکوه به نرم‌افزاری مطمئن، جامع، شتابدهنده وتحول‌آفرین یعنی درسها و گفتار و رفتار امام نیاز دارد.
ایشان همچنین با بیان توصیه‌هایی مهم، مردم و فعالان انقلابی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را به جلوگیری از هویت‌زدایی از انقلاب و تحریف امام، افشای دروغ و جنگ روانی دشمن، جلوگیری از نفوذ رگه‌های ارتجاع و سبک زندگی غربی، و قدرشناسی از مسئولان انقلابی سفارش کردند.
رهبر انقلاب در این مراسم که بعد از دو سال به صورت حضوری برگزار شد، با اشاره به ابعاد همچنان ناشناخته شخصیت امام خمینی گفتند: با وجود حرفها و نوشته‌های فراوان درباره آن حکیم هدایتگر، ناگفته‌ها درباره عظمت و قدرت شخصیتی و رهبری او بسیار است و نسل جوان که امام را به‌درستی نمی‌شناسد، برای ایفای مسئولیت ملی و انقلابی و برداشتن گام دوم انقلاب و اداره بهینه کشور، باید درس‌های پیش‌برنده و تعیین‌کننده مکتب امام را بیاموزد تا با اطمینان به‌سوی آینده درخشان کشور گام بردارد.
ایشان، انقلاب اسلامی را بزرگ‌ترین انقلابِ تاریخ انقلابها خواندند و با مقایسه روند دو انقلاب مشهور معاصر یعنی انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب شوروی با انقلاب اسلامی گفتند: در این انقلابها معنویت مغفول بود و هر دو انقلاب بعد از مدتی کوتاه منحرف شدند و مردم را که باعث پیروزی آنها بودند به کنار زدند و عملاً به دوران گذشته برگشتند اما انقلاب اسلامی بعد از پیروزی هم با انتخابات پی در پی، تکیه مستمر بر مردم و توجه همزمان به جنبه‌های مادی و معنوی انسان جلو رفته است که این واقعیات از جمله دلایل برجسته‌ی برتری انقلاب اسلامی بر همه انقلابهای تاریخ، ونشان‌دهنده عظمت رهبری امام است.
ایشان حضور ملت را عامل قطعی پیروزی انقلاب برشمردند اما گفتند: آن دست قدرتمند، شخصیت فولادین، دل مطمئن و زبان ذوالفقارگونه که توانست اقیانوس عظیم ملت را به میدان بکشاند و به تلاطم بیاورد و بدون یأس ونا امیدی در میدان نگهدارد و جهت حرکت را به آنها تعلیم دهد، امام بزرگوار و خمینی عظیم بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح جلوه‌هایی از رهبری پُر مغز و پُر معنای امام خمینی و قدرت نافذ ایشان در تعیین و تعلیم میدان مبارزه، به حوادث خطیر دوران نهضت و جمهوری اسلامی اشاره کردند و افزودند: امام در بیانیه‌های سال آخر حیات‌شان و وصیت‌نامه خود، میدان مبارزه را حتی برای دوران بعد از خود نیز تعیین و مشخص کرده است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه امام (ره) از نظر خصوصیات شخصی به معنی واقعی کلمه ممتاز بود، به بیان برخی ویژگی‌های ایشان پرداختند و گفتند: «پاکی و پرهیزگاری»، «معنویت و حالات عرفانی»، «شجاعت»، «حکمت و عقلانیت»، «محاسبه گری»، «امید به آینده»، «صداقت»، «وقت شناسی و نظم»، «توکل و اطمینان به وعده الهی» و «اهل مبارزه بودن» از جمله خصوصیات بارز امام راحل بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از بیان برخی ویژگی‌های ممتاز امام، به تبیین مبانی و اصول مکتب امام پرداختند و افزودند: زیربنای مکتب امام چه در دوران مبارزه و چه در دوران انقلاب «قیام لله» بود و این زیربنا مبنای قرآنی داشت.
ایشان هدف قیام برای خدا در همه مراحل را «اقامه حق»، «اقامه عدل و قسط» و «ترویج معنویت» برشمردند و خاطرنشان کردند: امام یک مبارز واقعی بود و در میدان قیام لله حضور دائمی داشت.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: حرکت امام در دوران مبارزه چند نقطه برجسته داشت که عبارتند از نترسیدن، صراحت با مردم، اعتماد به مردم، قدردان مجاهدت مردم بودن و دمیدن امید به دلها.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس به بیان نکات برجسته حرکت امام در دوران ایجاد جمهوری اسلامی پرداختند و خاطرنشان کردند: مهمترین دغدغه و نقشه راه امام در این دوران، فاصله‌گذاری میان طرح «جمهوری اسلامی» با «فرهنگ و قاموس غربی» بود. بر همین اساس امام اصرار داشت که جمهوری اسلامی وام گرفته از «جمهوری» و «مردم سالاری» غربی نیست بلکه برگرفته از اصل اسلام است.
رهبر انقلاب اسلامی یکی از ویژگی های بارز الگوی جدید امام را، هماهنگ‌سازی دوگانه‌های به‌ظاهر متناقض دانستند و گفتند: در الگو و نظام سیاسی جدیدی که امام ارائه کرد، «هم معنویت است هم رأی مردم»، «هم اجرای احکام الهی است هم رعایت اقتضائات و مصلحت‌های عمومی»، «هم اصرار بر عدالت اقتصادی و رعایت حال ضعفا است هم اصرار بر تولید ثروت»، «هم نفی ظلم است هم نفی ظلم‌پذیری»، «هم تقویت علم و اقتصاد است هم تقویت بنیه دفاعی کشور»، «هم انسجام و وحدت ملی است هم پذیرفتن تنوع آرا و گرایشهای مختلف سیاسی»، «هم تأکید بر تقوا و طهارت مسئولان است هم تأکید بر کارشناسی و کاربلدی مسئولان».
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس سؤال مهمی را مطرح کردند و گفتند: این مکتب و الگویی که امام طراحی و پایه‌گذاری کردند تا چه میزان در زمان امام و بعد از ایشان تحقق پیدا کرده است؟
 ایشان افزودند: پاسخ من با اطلاع از حقایق کشور این است که «جمهوری اسلامی در همه سرفصل‌ها همچون مردم‌سالاری، پیشرفت‌های علمی، امور دیپلماسی، اقتصادی و خدمات عمومی موفقیت‌های بزرگی به‌دست آورده که انکار آنها بی‌انصافی است البته ناکامی‌ها نیز کم نبوده است یعنی هم پیشرفت داشتیم و هم ضعف و ناکامی.
رهبر انقلاب اسلامی در بیان علت ضعف‌ها و ناکامی‌ها افزودند: برای یافتن علت، امام ما را راهنمایی کرده و می‌گویند «کارنامه شما در گرو تلاش و مجاهدت است»، یعنی هر جا ملت و مسئولین با اراده قوی وارد میدان شوند، آنجا عرصه پیشرفت‌ها است و هر جا سستی در اراده‌ها به‌وجود آید، موجب عقب‌ماندگی می‌شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند، البته نقش جبهه گسترده دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز نیز نباید نادیده گرفته شود.
ایشان افزودند: این دشمنی را جمهوری اسلامی به‌وجود نیاورد بلکه چون ذات جمهوری اسلامی، مخالف ظلم و استکبار و منکرات و موافق معنویت است، طبیعتاً ظالمان و مستکبران و عاملان به منکر و مخالفان معنویت با آن دشمنی می کنند.
رهبر انقلاب یکی دیگر از عوامل دشمنی با جمهوری اسلامی را فاصله‌گذاری جدی امام با غربی‌ها دانستند و گفتند: حمایت از فلسطین و دادن سفارت رژیم غاصب به ملت فلسطین، انتقاد از ریاکاری‌ها و جنایتهای کشورهای اروپایی و امریکا نمونه‌های مهمی از فاصله‌گذاری امام میان تمدن و تفکر و نظام اسلامی با تمدن و تفکر غربی است.
رهبر انقلاب همچنین امتیاز بزرگ امام را آشنا کردن مردم با مفهوم مقاومت و تزریق روح ایستادگی در ملت خواندند و گفتند: به برکت امام امروز ملت ایران ملتی کاملاً مقاوم و مستحکم است و مقاومت به یکی از واژه‌های برجسته در ادبیات سیاسی دنیا تبدیل شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه از دو توطئه و خواب آشفته دشمنان برای ملت ایران پرده برداشتند و گفتند: جزء اول این نقشه، امید بستن دشمنان به اعتراضات مردمی برای ضربه زدن به کشور است که از طریق کار روانی و فعالیت در فضای مجازی و با پول، مزدورپروری و انواع حیله‌ها به دنبال قرار دادن مردم در مقابل نظام اسلامی هستند.
ایشان جزء دوم از این توطئه را القاء محاسبات غلط درباره رو به سقوط بودن جمهوری اسلامی دانستند و افزودند: بدخواهان، ابتدای انقلاب می‌گفتند شش ماه دیگر انقلاب سقوط خواهد کرد و بعد که محاسبه آنها غلط از آب درمی‌آمد وعده شش ماه دیگر را می‌دادند در حالی‌که امروز بیش از هشتاد، شش ماه از انقلاب گذشته و آن نهال باریک به درختی تناور و مقتدر تبدیل شده است، و محاسبات امروز آنها نیز همچون گذشته کاملاً غلط است.
رهبر انقلاب تأکید کردند: در جمهوری اسلامی، عاملِ مردم عامل بسیار مهمی است و دشمنان نخواهند توانست ملت را در مقابل نظام اسلامی قرار دهند.
ایشان در تحلیل علت محاسبات پی در پی غلط دشمنان ایران، به نقش تعدادی از مشاوران ایرانیِ خائن در شکل دادن به این محاسبات اشاره کردند و گفتند: این مشاوران خیانتکار نه تنها به کشور خود بلکه حتی به آمریکایی‌ها هم خیانت می‌کنند چرا که با این مشورت‌های غلط موجب شکست خوردن آنها می‌شوند.
«رویگردان شدن مردم ایران از دین و روحانیت و نظام اسلامی» نمونه‌ای از مشورت‌ها و محاسبات غلطی بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آن اشاره و خاطرنشان کردند: علاوه بر بیان این حرفها از جانب آمریکایی‌ها که تحت تأثیر مشاوران ناآگاه و خائن است، معدود افراد ساده‌لوحی نیز در داخل کشور این سخنان غلط را در رسانه‌ها بیان می‌کنند.
ایشان با تأکید بر اینکه امروز گرایش مردم به دین و انقلاب یقیناً بیش از ابتدای انقلاب است، به نمونه‌هایی برجسته از حضور شکوهمند مردم در تجلیل از مقاومت و روحانیت اشاره کردند و گفتند: تشییع میلیونیِ بدنِ قطعه‌قطعه شهید سلیمانی و بزرگداشت آن مرد انقلابی، مبارز و مجاهد، و تشییع جنازه و ابراز احساسات مردم به درگذشت مراجع و فقهای عالی‌قدری همچون آیت‌الله صافی‌گلپایگانی و آیت‌الله بهجت با گرامیداشت هیچ شخصیت سیاسی و هنری دیگر در کشور قابل مقایسه نیست و نشان‌دهنده اعتقاد مردم به روحانیت، دین، جهاد و مقاومت است.
رهبر انقلاب اسلامی، حضور مشتاقانه جوانان در مراکز اعتکاف و اجتماعات عظیم معنوی و همچنین راهپیمایی‌های با شکوه ۲۲ بهمن و روز قدس را نشانه‌های دیگری از وفاداری ملت به به راه امام بزرگوار دانستند و افزودند: نمونه دیگری از ارادت دینی مردم، اظهار شوق و ارادت آحاد مردم از پیر و جوان و کودک در سراسر کشور به ساحت حضرت ولی‌عصر(عج) در قالب سرودی است که این روزها پخش شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش پایانی سخنانشان هفت توصیه مهم خطاب به فعالان عرصه‌های انقلابی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بیان کردند.
رهبر انقلاب در توصیه اول به جوانان هوشمند و فرزانه تأکید کردند: نگذارید دشمن و ضدانقلاب از انقلاب شما هویت‌زدایی و حقیقیت آن را وارونه‌نمایی کند.
ایشان با توصیه به اینکه «نگذارید یاد امام که روح انقلاب است در جامعه کمرنگ شود و امام را تحریف کنند»، توصیه سوم خود را به «جلوگیری از نفوذ ارتجاع »اختصاص دادند و گفتند: ارتجاع به معنی بازگشت به سیاست و سبک زندگی غربی است و نباید گذاشت با نفوذ سبک زندگی غربی که در دوران فاسد پهلوی موجود بود، کشور به سمت ارتجاع برود.
ایشان در توصیه چهارم بر «افشای دروغ و فریب و جنگ روانی دشمن» تأکید و با اشاره به نمونه‌ای تازه از این جنگ روانی خاطرنشان کردند: چندی قبل دولت یونان با دستور آمریکایی‌ها نفت کشورمان را دزدید اما وقتی دلاورانِ از جان‌گذشته‌ی جمهوری اسلامی، کشتی نفتی دشمن را ضبط کردند، در تبلیغات فراگیر خود ایران را به دزدی متهم کردند، در حالی‌که آنها بودند که نفت ما را دزدید و پس گرفتن مال دزدی، دزدی نیست.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با توصیه به «استفاده از سرمایه ایمان مردم برای تولید عمل صالح»، توصیه ششم خود را به «جلوگیری از القاء بن‌بست در کشور» اختصاص دادند و گفتند: در فضای مجازی عده‌ای یا از روی غفلت و یا بخاطر پول، کارشان القاء به بن‌بست رسیدن کشور است البته در زمان امام هم عده‌ای در روزنامه‌ها نوشتند کشور به بن‌بست رسیده است که امام فرمودند این شما هستید که به بن‌بست رسیده‌اید نه جمهوری اسلامی.
ایشان در توصیه آخر، «وظیفه قدرشناسی از مسئولان انقلابی» را یادآور شدند و خاطرنشان کردند: امام بزرگوار همچنان‌که به مجریان نهیب می‌زدند در مواردی نیز صریحاً از آنها قدردانی می‌کردند، بنابراین امروز که دشمن در صدد تخریب مسئولان انقلابی است، وظیفه سنگین قدرشناسی باید ادا شود.
رهبر انقلاب با اشاره به جلوه‌هایی از فعالیت‌های ارزشمند مسئولان در روزهای اخیر، گفتند: چند شبانه‌روز حضور مستقیم یک وزیر در آبادان و ملاقات رئیس‌جمهور و معاون او با آسیب‌دیدگان حادثه و آرامش دادن به آنها، نمونه‌هایی با ارزش و درخور قدرشناسی است؛ البته باید عاملان خرابکاری‌ها در قضیه آبادان و در قضایای دیگر نیز مجازات شوند.
 
1400/11/18 دوشنبه
مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور
رسالت فرهنگی اساتید بسیجی عمق بخشی فکری، دینی و ارزشی است
 

دکتر محمد تقی امینی گفت : بسیج اساتید ماموریت صیانت و حفظ ارزش های دینی و آموزه های انقلاب، ترویج گفتمان انقلاب و دفاع از ارزش های انقلاب را برعهده دارد.
مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور با عنوان اینکه رسالت فرهنگی اساتید بسیجی عمق بخشی فکری، دینی و ارزشی است، افزود: اعتقاد بر این است که اساتید بسیجی باید پرورش دهنده هر دو بال علمی و دینی دانشجویان باشند.
وی فلسفه وجود بسیج را آموزش ارزش های انقلاب دانست و اظهار داشت: دانشگاه محیط فرهنگی است و در این محیط فرهنگی باید آسیب شناسی صورت گیرد .
دکتر امینی با تاکید بر اینکه وظیفه بسیج اساتید روشنگری، ایستادگی و دفاع از ارزش های انقلاب است، افزود: دانشگاه ها مهم ترین هدف دشمنان برای تاثیرگذاری منفی در جامعه هستند و بر این اساس افکار ارتباطی، الحاقی، ارتجاعی و انحرافی را در دانشگاه ها و بین اساتید و دانشجویان برنامه ریزی می کنند تا آنها را از انقلاب جدا کنند.
وی مشارکت اساتید بسیجی در حل مسائل و مشکلات کشور را ضروری دانست و تصریح کرد:از آنجا که اساتید بسیجی در رشته های مختلفی دارای تخصص هستند، می توانند در حل مشکلات جامعه نیز اثرگذار باشند. هر استاد می تواند مسئله محور باشد و با انجام کار پژوهشی در راستای حل مشکلات و چالش های کشور گام اساسی بردارد.
مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور اذعان داشت: بهترین محل حل مشکلات جامعه محیط های تخصصی دانشگاهی است و بسیج اساتید می تواند با تشکیل اتاق فکردر محیطی آرام و علمی گره های جامعه را بگشاید و راهکارهای ارتباط موثر دانشگاه با بخش های صنعتی را ارائه کند.
1400/11/6 چهارشنبه
  برگزاری نشست سالانه مسئولان کانون های بسیج اساتید دانشگاه پیام نور
مسئول دفتر هماهنگی بسیج اساتید دانشگاه کشور
عمق بخشی دینی و حفاظت از ارزش های انقلاب مهم ترین وظیفه است
دکتر محمد تقی امینی در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دکتر پارسا مسئول پیشین بسیج اساتید دانشگاه پیام نور گفت: بسیج مدرسه عشق است و با توجه به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) هر کس که در این مدرسه وارد می شود ، توفیق خدمت عاشقانه را دریافت کرده است .
مسئول دفتر هماهنگی بسبج اساتید کشور در دانشگاه پیام نور عمق بخشی دینی به مسائل،حفاظت از ارزش های انقلاب،ترویج  گفتمان امام و رهبری، ارائه راهکار مناسب برای حل مسائل و مشکلات کشور با حفظ روحیه انقلابی و همچنین کمک به مسنولان کشور را از مهم ترین وظایف بسیج اساتید دانشگاه پیام نورعنوان کرد.
وی تصریح کرد: امروز ما باید با روشنگری و عمق بخشی دینی، از انقلاب و ارزشهای ان دفاع کنیم
دکتر امینی با تاکید لزوم حضور مستمر بسیجیان در صحنه گفت :از واجباتی که بر ما امروز وظیفه است، کمک به مسئولان برای گسترش اسلام و پیروزی در منطقه است .
 
  مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور
شش شاخص مهم برای دستیابی به دانشگاهی معنوی و موفق / اساتید بسیجی در کنار درس، نکات اخلاقی و معنوی را آموزش دهند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور گفت: دانشگاه ها بعد ازانقلاب شاهد تغییرات مثبت دینی و معنوی بوده اند و امروز شاهد هستیم که بسیج اساتید، دانشجویان و کارمندان فعالیت های ارزنده ای در جهت گسترش ارزش های دینی و معنوی انجام می دهند.
حجت الاسلام والمسلمین نبوی در نشست سالانه مسئولان کانون های بسیج اساتید دانشگاه پیام نور با عنوان اینکه انتظارما از بسیج اساتید بسیار بالاست، افزود: دانشگاهی در رشد و گسترش ارزش های معنوی ودینی موفق است که طبق بیانات مقام معظم رهبری دارای 6 شاخص مهم باشد.
وی نخستین شاخص را مدیریت انقلابی عنوان کرد و افزود: مدیران دانشگاه باید باید دغدغه مند بوده و غیرت دینی داشته باشند. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، سیستم آموزشی و محتوای آموزشی را دو شاخص مهم دیگر دانست و اظهار داشت: دانشگاه پیام نور دانشگاهی کتاب محور و منبع محور است اما از آنجا که کتب درسی در بخش علوم انسانی هنوزبومی سازی نشده ، اساتید بسیجی می توانند در کنار موضوعات درسی، نکات اخلاقی، دینی و معنوی را به دانشجویان آموزش دهند.
حجت الاسلام والمسلمین نبوی با اشاره به چهارمین شاخص افزود: اساتید انقلابی و متدین چهارمین شاخص مهم است . وظیفه بسیج اساتید در دانشگاه این است که در جهت جذب حداکثری اساتید و ارائه اطلاعات دینی و مذهبی در حلقه های صالحین و ارتقای اطلاعات اساتید در این زمینه اهتمام ورزند.
وی شاخص مهم دیگر را فضای دانشگاه عنوان کرد و اذعان داشت: فضای دانشگاه باید از معنویات پر شود به نحوی با نصب احادیثه و تصاویر شهدا بتوان بر معنویت دانشگاه افزود.
وی با اشاره به دانشجو به عنوان آخرین و مهم ترین شاخص گفت: نقش اساتید در دانشگاه با وجود دانشجویان معنا پیدا می کند چرا که رسالت اساتید پرورش و تربیت دانشجویان است و از این رو اساتید باید نسبت به آینده دانشجویان دغدغه مند باشند و برای رشد تمامی ابعاد شخصیتی دانشجویان تلاش کنند.
 
سرپرست دانشگاه پیام نور
نقش ویژه اساتید بسیجی در خنثی سازی توطئه های فرهنگی/ اساتید بسیجی هم چهره علمی باشند و هم مرجع معنوی
سرپرست دانشگاه پیام نور اساتید و فرهیختگان بسیجی را بهترین الگو و موتور محرکه جامعه دانست و با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر اینکه اساتید فرماندهان جنگ نرم هستند، افزود: در برهه ای که دشمن قصد دارد به فکر، اندیشه و فرهنگ این کشور حمله کند، نقش اساتید و تفکر بسیجی می تواند در خنثی سازی این توطئه ها بسیار موثر باشد.
دکتر ابراهیم تقی زاده در نشست سالانه مسئولان کانون های بسیج اساتید دانشگاه پیام نور که امروز در سازمان مرکزی برگزار شد،  توانمندسازی و دانش افزایی اساتید را بسیار مهم دانست و گفت: اساتید بسیجی باید با برگزاری کارگاه های آموزشی بسترهای افزایش آگاهی و بصیرت دیگر اساتید دانشگاه را فراهم آورند.
  وی با عنوان اینکه اساتید نقش بسیار مهمی در تبیین جهت و تعیین سرنوشت دانشجویان دارند، اظهار داشت: دانشجویان همواره اساتید را پدر معنوی خود می دانند و نقش الگوسازی اساتید در بین دانشجویان بسیار کم نظیر است چرا که اکثر دانشجویان اساتید را پدر معنوی خود دانسته و توصیه های آن ها را در مهم ترین و حساس ترین انتخاب های خود ترجیح می دهند.
 وی به وظیفه مهم معنوی اساتید بسیجی اشاره کرد و اظهار داشت: در برهه حساس کنونی که دشمنان با ایجاد شبهات قصد تفرقه انگیزی و توطئه در دانشگاه ها را دارند، اساتید بسیجی باید با ارتقای اطلاعات دینی و مذهبی دانشجویان، پاسخگوی این شبهات باشند.
 وی تصریح کرد: اساتید بسیجی باید هم در عرصه های علمی و پژوهشی چهره علمی بوده و هم از لحاظ اخلاقی و معنوی مرجع و الگوی دانشجویان باشند.
وی بر ورود بهنگام اساتید برای رفع معضلات و آسیب های اجتماعی تاکید کرد و با اشاره به پتانسیل های دانشگاه پیام نور افزود: دانشگاه پیام نور بزرگترین دانشگاه دولتی کشور با حدود ۴ هزار عضو هیات علمی و قریب به ۴۰۰ هزار دانشجو دارای ظرفیت های ویژه ای است که می تواند در تربیت دانشجویان در طراز انقلاب اسلامی و دانشگاه تمدن ساز پیشرو باشد.
سرپرست دانشگاه پیام نور اذعان داشت: دانشگاه پیام نور دانشگاهی منبع محور است و می توان منابعی غنی تالیف کرد که در کنار علم و ارتقای سطح دانش دانشجویان، ابعاد معنوی و مذهبی آنها را نیز ارتقا دهد.
 
دکتر علم الهدی در نشست سالانه کانون های بسیج اساتید دانشگاه پیام نور
نقش سازنده بسیج اساتید در مقابله با انحرافات فرهنگی/ بسیج اساتید؛ تشکلی ارزشمند برای حل مشکلات جامعه
 مشاور سرپرست دانشگاه پیام نور با اشاره به جایگاه و بسیج اساتید دانشگاه پیام نور در جریانات تاثیرگذار و کلان گفت: بسیج اساتید تشکلی ارزشمند است که باید فعال تر از گذشته قدرت خود را به نمایش بگذارد و با حل مشکلات فرهنگی جامعه، منشاء خدمات ارزنده و باقی الصالحات باشد.
دکتر علم الهدی در نشست سالانه کانون های بسیج اساتید دانشگاه پیام نور که امروز در سازمان مرکزی برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور نیروهای ارزشی و انقلابی در بسیج اساتید دانشگاه پیام نور  گفت: جریان ارزشی که بر فضای اجرایی کشور و دانشگاه حاکم شده، مایه مباهات و فرصتی برای اجرای جریانات اثر گذار و نهادینه سازی برکات بسیج در کشور است.
وی افزود: بسیج اساتید در دانشگاه پیام نور امروز به عنوان موثرترین نهاد غیر اداری دانشگاه محسوب می شود  و باید در حوزه انتصابات مشاورانی برای ریاست دانشگاه باشند تا افراد شایسته با ارزش های انقلابی بر کرسی های مدیریتی قرار گیرند.
دکتر علم الهدی با تاکید بر اینکه بسیج اساتید دانشگاه پیام نور باید در حوزه مسائل فرهنگی فعال تر و پویاتر نسبت به گذشته گام بردارد، اظهار داشت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در فضای کنونی و وجود چالش های فرهنگی در کشور، وظیفه اساتید بسیجی به عنوان یک تشکل انقلابی، سنگین تر است و انتظار می رود قوی تر از قبل در صحنه وارد شده و پیشتاز یک حرکت انقلابی در مقابله با انحرافات فرهنگی باشد .
 وی همچنین از مصوبه شورای بسیج اساتید سازمان مرکزی دانشگاه پیام‌نور در خصوص چاپ نشریه فرهنگی به صورت ماهنامه یا فصلنامه خبر داد.
مشاور سرپرست دانشگاه پیام نور در پایان، برگزاری نشست هایی با موضوعات حجاب، مقابله با انحرافات فرهنگی، برگزاری گردهمایی با  موضوع مسائل فرهنگی ، تشکیل حلقه صالحین ، گردهمایی در خصوص مسائل روز جامعه،  برگزاری سخنرانی های علمی و سمینارها، کرسی‌های نقد و نظر در حوزه‌های فرهنگی  با حضور اساتید بسیجی را از جمله مهم ترین اولویت های کانون های بسیج اساتید کشور عنوان کرد.


.

.

.

.

.
.
.
.
1400/8/19 چهارشنبه
رئیس دانشگاه پیام نور در نشست با مسئولان بسیج اساتید
لزوم مشارکت اساتید بسیجی در بسیج سازندگی/ نقش ویژه بسیج اساتید در تدوین رشته های مبتنی بر متون اسلامی
 
رئیس دانشگاه پیام نور با عنوان اینکه بسیج اساتید مجموعه ای متشکل از اساتید توانمند و انقلابی است که می توانند در بسیاری از زمینه ها نقش آفرین باشند،  از بسیج اساتید خواست آنچه در توان دارند برای پیشبرد اهداف دانشگاه و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی به کار گیرند.
دکتر ابراهیم تقی زاده رسالت بسیج اساتید را بسیار حساس و مهم خواند و افزود: چشم انداز دانشگاه پیام نور در راستای سند اسلامی شدن دانشگاه ها، برنامه راهبردی و همچنین فرمایشات مقام معظم رهبری کاملا مشخص است و با کمک بسیج اساتید می توانیم گام های بسیار مثبتی در راستای تحقق این چشم انداز برداریم.
وی با تاکید بر مشارکت اساتید بسیجی در بسیج سازندگی اذعان داشت: دانشگاه پیام نور دارای ظرفیت های ویژه ای است که می تواند ضمن امضای تفاهم نامه با دیگر ارگان ها، این ظرفیت ها را در اختیار دیگر ارگان ها قرار داده و خدمات مطلوبی را  ارائه کند.
وی با تاکید بر پرهیز از هر نوع موازی کاری اظهار داشت: تمام بدنه دانشگاه در کنار ظرفیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، بسیج اساتید، معاونت فرهنگی و شورای فرهنگی به صورت همگرا باید در مسیری مشخص حرکت کنند.
وی  بازنگری منابع درسی و اصلاح آیین نامه های ارتقا و فعالیت های علمی را نیز از دیگر اولویت های دانشگاه عنوان کرد و اظهار داشت: جای خالی رشته های بین رشته ای با محوریت متون اسلامی احساس می شود که برای تدوین این رشته ها، اساتید بسیجی می توانند بسیار مثمر ثمر باشند.
رئیس دانشگاه پیام نور افزود: بدون شک از تمامی پیشنهادات سازنده اساتید بسیجی که تاکنون نیز در روشنگری و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی موثر بوده اند و با برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، مناظره ها، کارگاه ها، راه اندازی اندیشکده ها و پژوهشکده ها  در راستای این رسالت بزرگ گام برداشته اند، استقبال می شود.
دکتر محمد تقی امینی جانشین بسیج اساتید دانشگاه پیام نور اظهار داشت: اساتید بسیجی  خدمت به کشور را وظیفه انقلابی خود می دانند و از آنجا که نسبت به ارزش های انقلاب حساسیت ویژه دارند، قطعا در همه زمینه ها داوطلب و پیشرو خواهند بود.
وی با اشاره به عملکرد بسیج اساتید گفت: برگزاری 38 کرسی علمی ترویجی و کرسی های هم اندیشی دیگر دانشگاه ها ، برگزاری 6 نشست کانون بسیج اساتید و جلسات مختلف توجیهی از جمله اقدامات بسیج اساتید در سال 1400 است.
وی از راه اندازی شبکه بانوان اساتید در سطح کشور خبر داد و گفت: از طریق این شبکه از ظرفیت بانوان استاد و بسیجی دانشگاه پیام نور بهره مند خواهیم شد و تاکنون نیز جلسات متعددی در زمینه حجاب و عفاف و نقش زنان در انتخابات و نقش زنان در حفظ بنیان خانواده و .. توسط این شبکه برگزار شده است.
 
بسیج اساتید دانشگاه پیام نور - سه شنبه 1400/8/18

.

.

.

.

.

.
1400/8/3 دوشنبه
بیانات مقام معظم رهبری دردیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌ و جمعی از مسئولان نظام
۱۴۰۰/۰۸/۰۲

 
 
وحدت اسلامی یک امر اصولی و فریضه قرآنی است و تحقق هدف والای ایجاد تمدن نوین اسلامی بدون اتحاد شیعه و سنّی ممکن نیست.خداوند با ابلاغ برنامه کامل سعادت بشر به پیامبر، او را مأمور به اجرا و مطالبه این برنامه از پیروان خود کرد بنابراین مؤمنین در هر دوره‌ای از زمان باید وظایف خود را بشناسند و به آن عمل کنند.
 
قدرتهای سیاسی و مادی از گذشته اصرار دارند که اسلام را نه یک دین جامع و دارای برنامه برای همه شئون زندگی بشر، بلکه منحصر در عمل فردی و عقیده قلبی معرفی، و با تئوریزه کردن آن از زبان نویسندگان و روشنفکران، اینگونه القاء کنند که اسلام در مسائل مهمی مانند «تمدن‌سازی و مدیریت جامعه»، «اقتصاد و تقسیم قدرت و ثروت»، «جنگ و صلح»، «سیاست داخلی و خارجی»، «اقامه عدل و مقابله با ظلم و اشرار» نه مرجع فکری است و نه راهنمای عملی.
 
عرصه فعالیت و دخالت اسلام، همه گستره و شئون زندگی بشر از اعماق قلب و مسائل عبادی تا مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و بین‌المللی است و کسی که این معنا را انکار کند، قطعاً به بیّنات و آیات متعدد قرآن کریم توجه نکرده است.
 
مطالبه نظم اجتماعی در اسلام بدون توجه به مسئله حاکمیت و تعیین امام ممکن نیست و در قرآن نیز از پیامبران به‌عنوان امام یعنی رهبران و فرماندهان جامعه یاد شده است.البته جمهوری اسلامی در این زمینه وظیفه سنگین‌تری برعهده دارد و مسئولان کشور بویژه مسئولان فرهنگی باید به وظیفه خود عمل کنند.
 
وحدت اسلامی یک امر اصولی است نه امر تاکتیکی و مخصوصِ شرایط خاص، و این هم‌افزایی موجب قوی شدن مسلمانان می‌شود تا در ارتباطات با کشورهای غیر اسلامی نیز با دست پُر وارد تعامل شوند.امروز کلمه شیعه و سنّی در ادبیات سیاسی آمریکایی‌ها هم وارد شده در حالی‌که آنها با اصل اسلام مخالف و دشمن هستند.
 
انفجارهای تأسف‌بار و گریه‌آور اخیر در مساجد افغانستان علیه مردم مسلمان و نمازگزار از جمله همین حوادث است که به دست داعش انجام شد و آمریکایی‌ها صراحتاً بیان کرده بودند ما داعش را ایجاد کردیم.
 
در این زمینه باید بحث، تبیین، تشویق، برنامه‌ریزی و تقسیم کار دائمی انجام شود و به‌عنوان نمونه در همین قضیه افغانستان، یکی از راههای جلوگیری از حوادث، حضور مسئولان محترم کنونی این کشور در مراکز و مساجد و یا تشویق برادران اهل سنت به حضور در اجتماعات مشترک است.
 
شاخص اصلی برای اتحاد مسلمانان قضیه فلسطین است و هر چه جدیت بیشتری برای احیاء حقوق فلسطینیان به خرج داده شود، اتحاد اسلامی تقویت می‌شود.اقدام بعضی دولت‌های منطقه برای عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی گناه و خطایی بزرگ می باشد این دولت‌ها باید از این حرکت و راه ضد وحدت اسلامی برگردند و خطای بزرگ خود را جبران کنند.
 
صبر یعنی پایداری و مقاومت در مقابل گناه و سستی در انجام وظیفه، و همچنین مقاومت در مقابل دشمن و مصائب گوناگون.با پایداری و مقاومت، و تحمل فشارها و مشکلات، راه را ادامه دهید و متوقف نشوید.
 
قرآن کریم حتی عدالت را درباره دشمنان لازم می‌داند.در مقوله عدالت نیز مسئولان مخاطب اول هستند. در همه تصمیمات و مقررات باید مسئله عدالت مورد توجه باشد و در مواردی که لازم است پیوست عدالت برای تدوین و اجرای آنها در نظر گرفته شود.
 
گاهی در فضای مجازی با خلاف‌گویی، تهمت و قول بغیر علم، بر خلاف عدالت رفتار می‌شود که هم افرادی که با این فضا سر و کار دارند و هم کسانی که مسئولیت آن را در اختیار دارند باید مراقبت کنند.باید یاد بگیریم عادلانه رفتار کنیم و حتی در موقعیتی که حرف کسی را قبول نداریم، مخالفت خود را با تهمت، دروغ و اهانت آلوده نکنیم.
 
اخلاق اسلامی یعنی تواضع، گذشت، سهل‌گیری در مسائل شخصی، احسان، و پرهیز از دروغ، تهمت و سوءظن به مؤمنین باید به‌عنوان یک دستورالعمل دائمی مورد توجه قرار داشته باشد.
 
اینکه ما ادعا می‌کنیم مسلمان و جمهوری اسلامی هستیم باید با اقدام همراه باشد و در عمل پیرو پیامبر عظیم‌الشأن باشیم.
 
1400/7/11 یکشنبه
مراسم اربعین سید و سالار شهیدان امام حسین علیه السلام و بزرگداشت چهلمین روز درگذشت استاد فقید آقای دکتر علیرضا پارسا عضو هیات علمی و رئیس دفاتر هماهنگی کانون های بسیج اساتید دانشگاه پیام نوربا حضور دکترکریمی فیروزجائی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه، معاونین، مدیران، اعضای هیات علمی، اعضای بسیج اساتید، بسیج کارکنان و همکاران دانشگاه پیام نور در روز یکشنبه 4 مهر1400 در جوار مقبره شهدای گمنام دانشگاه پیام نور برگزار شد.
 

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.
1400/6/3 چهارشنبه



 پیام تسلیت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پی درگذشت دکتر علیرضا پارسا عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
 

جناب آقای دکتر زمانی
رئیس محترم دانشگاه پیام‌نور
 
اِنّا لله و اِنّا اِلَیهِ راجِعون
 
درگذشت جناب آقای *دکتر علیرضا پارسا* ، عضو محترم هیات علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی و رئیس دفاتر کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه پیام نور موجب تاسف و تالم شد.
 فقدان این استاد گرانقدر، دانشمند فرزانه و بسیجی مخلص و انقلابی را به جنابعالی، خانواده محترم آن مرحوم، همکاران، دانشجویان و اساتید گرانقدر دانشگاه پیام‌نور و جامعه علمی و دانشگاهی کشور تسلیت عرض نموده و از پروردگار متعال برای آن زنده‌یاد، رحمت و مغفرت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت می‌نمایم.
 
منصور غلامی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
 
 ---------------------------------------------
 
 
پیام تسلیت رئیس دانشگاه پیام نور در پی درگذشت استاد فرهیخته انقلابی دکتر علیرضا پارسا
رئیس دانشگاه پیام نور در پیامی ضایعه درگذشت استاد فرهیخته دکتر علیرضا پارسا، عضو هیات علمی و رئیس دفتر هماهنگی کانون های بسیج اساتید دانشگاه پیام نور را تسلیت گفت.
در متن پیام رئیس دانشگاه پیام نور آمده است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
رحلت برادر عزیز مرحوم دکتر علیرضا پارسا، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مایه ی اندوه عموم دوستداران، دانشجویان و اساتید گردید. آن استاد فرزانه در سال های پر برکت عمر خویش، ضمن تربیت شاگردان پرشمار، همواره  تلاش های پردامنه ای در حفظ و گسترش ارزش های قرانی و انقلابی در دانشگاه داشت. چه در دوران مسوولیت های مختلف در سطوح گوناگون دانشگاه از صف تا ستاد و چه در دوره ی  مدیریت بسیج اساتید دانشگاه پیام نور، نقش پر فروغی داشت.
عروج آن مجاهد پر تلاش در عصرجمعه ای که سرشار از اندوه سوگواری کاروان شهیدان کربلا است، حکایت از آن دارد که او نیز به خیل محبوبان سیّد و سالار شهیدان پیوسته است.
اینجانب این ضایعه را به  خانواده ی مکرم ایشان و جامعه ی علمی دانشگاه پیام نور تسلیت می گویم و از خداوند حکیم، رحمت بی کران برای او و شکیبایی و اجر برای بازماندگان خواهانم.
 
محمدرضا زمانی
رئیس دانشگاه پیام نور
۲۹ مرداد ۱۴۰۰ شمسی

---------------------------------------------


 
پیام تسلیت رئیس سازمان بسیج اساتید در پی درگذشت استاد فرهیخته بسیجی علیرضا پارسا
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در پیامی ضایعه درگذشت علیرضا پارسا، استاد فرهیخته بسیجی و رئیس دفتر هماهنگی بسیج اساتید دانشگاه پیام نور را تسلیت گفت.
در متن پیام رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در پی ضایعه درگذشت استاد فرهیخته بسیجی علیرضا پارسا آمده است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
 
با نهایت تاسف و تاثر، خبر درگذشت غم انگیز دانشمند فرزانه و فداکار، بسیجی مخلص و انقلابی، جانباز دفاع مقدس، *مرحوم زنده یاد دکتر علیرضا پارسا* رئیس محترم دفتر هماهنگی بسیج اساتید دانشگاه پیام نور و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور که سالها در این دانشگاه با عشق و علاقه مشغول تدریس به فرزندان این مرز و بوم بود، موجب اندوه و تاسف فراوان گردید.
دلبستگی و تعلق خاطر آن استاد گرانمایه به پرورش علمی و اخلاقی جوانان این مرز و بوم وتلاش برای شکوفایی و بالندگی استعدادهای بالقوه فرزندان برومند وطن در کنار سخت کوشی، آزادگی و عزّت نفس او را به مثابه یک استاد فرهیخته در عرصه علم جاودانه ساخت. بی تردید التیام فقدان جانسوز این استاد وارسته جز با رضایت بر مشیّت الهی میسّر نخواهد بود.
اینجانب ضمن ابراز همدردی، فقدان تاثر برانگیز این استاد توانمند، متعهد و دلسوز را به خانواده محترم  آن و جامعه علمی و دانشگاهی کشور تسلیت عرض می نمایم و از ذات باری تعالی برای آن عزیز سفر کرده، غفران واسعه ی الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواستارم.
 
 محمدرضا مردانی
  رییس سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها،
و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور
 
 ---------------------------------------------
 
بسم الله الرحمن الرحیم
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَاعَاهَدُوااللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَابَدَّلُوا تَبْدِيلًا
 
استادبسیجی ویادگار دوران دفاع مقدس؛ دکتر علیرضا پارسا رییس بسیج اساتید ودفترهماهنگی کانون های استادی دانشگاه پیام نور به ملکوت اعلی پیوست؛
آن استادجانباز ازمصادیق آیه شریفه رجال صدقوا بود؛ همنشین شهیدان ومجاهدان بود اماتاآخر برسرپیمان ایستاد ودرراه تحقق آرمانهای انقلاب بخصوص دردانشگاه پیام نور درپایتخت وواحدهای استانی آن بصورت شبانه روزی درمیدان مجاهدت حاضرمیشد؛ برای اسلامی شدن دانشگاه درمتن، ساختار وتمهید وتربیت اساتید اسلام‌گرا ووطن خواه ونیز برای ایفای مسوولیت اجتماعی وسیاسی دانشگاه اهل تدبیر واقدام های بی هیاهو بود؛ درعین حال واجد اخلاق وتقوای فردی واجتماعی بود؛
ثلمه فقدان این استادبسیجی را به حضور رهبرفرزانه انقلاب، جامعه علمی کشور، سازمان بسیج استادان واساتید بسیجی کشور وبخصوص به خانواده معزز ایشان تسلیت گفته وبا آرزوی صبر واجر برای این خاندان گرامی، حشر آن مجاهد رابااصحاب امام حسین(ع) ازخدای رحمان مسئلت دارم.
                                                                         مجتبی زارعی
 
---------------------------------------------

 
رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در پیامی ارتحال مسئول بسیج اساتید و دفتر هماهنگی کانون های دانشگاه پیام نور را تسلیت گفت:
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ
خبر ارتحال استاد گرانقدر، دانشمند فرزانه، بسیجی مخلص و انقلابی *دکتر پارسا* موجب تاثر و تالم خاطر گر‌دید، حقیر این مصیبت را به جامعه علمی کشور بخصوص اعضای دانشگاه پیام نور ‌و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه ایزد منان برای آن مرحوم غفران و رحمت الهی و حشر با حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و برای سایر اعزه معزا صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم.
                                    دکتر سید محمود هاشمی
رئیس بسیج اساتید و دفتر هماهنگی کانون های دانشگاه آزاد اسلامی




---


 
 
1399/12/25 دوشنبه
پنجمین گردهمایی روئسا، جانشینان و اعضای شوراهای استانی و ملی سازمان بسیج اساتید به میزبانی سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور در روز چهار شنبه مورخ 1399/12/20برگزار گردید.
 

.

.

.
1399/11/20 دوشنبه
قدرت منطقه‌ای ایران قابل مقایسه با کشورهای منطقه نیست
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه ایران مردمی‌ترین کشور در دنیاست، گفت: اکنون قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران قابل مقایسه با کشورهای منطقه نیست و همچنان پیشرفت ادامه دارد.
محمد دهقان عضو حقوقدان شورای نگهبان در نخستین اجلاس سراسری اساتید بسیجی دانشگاه پیام نور با عنوان انقلاب اسلامی، خودباوری و موفقیت که بعداز ظهر امروز در دانشگاه پیام نور برگزار شد، گفت: باید نقاط قوت خود را تقویت کنیم و نقاط ضعف را شناسایی و نسبت به تغییر آن گام برداریم؛ در دوران انقلاب، البته مسیر را امام خمینی(ره) به مردم نشان داد و از طرفی امام (ره) درباره جدایی دین از سیاست مخالف بود که ما باید به این مسائل حساس باشیم.
وی افزود: ۵۰ روز از انقلاب گذشته بود که انتخابات مربوط به خبرگان قانون اساسی را انجام داد و بلافاصله بعد از آن قانون توسط مردم تأیید شد و به دنبال آن انتخابات ریاست جمهوری انجام شد در واقع در همه اتفاقات و جریانات مردم حضور داشتند و تا کنون هم موفق بودند به طوری که برجسته‌ترین و  مردمی‌ترین کشور را داریم.
عضو شورای نگهبان تصریح کرد: پیشرفت‌های کشور علی‌رغم فشارهای ۴۲ ساله از اهمیت بسزایی است که افتخار جمهوری اسلامی ایران است در واقع در طی این چند دهه تحریم‌های ظالمانه را برای کشور وضع کردند اما با این وجود کشور دارای استقامت بوده و همچنان قدرتمند هستیم.
دهقان افزود: بسترهای جهش اقتصادی در کشور فراهم است و آینده روشنی خواهیم داشت؛ همچنین  اکنون رتبه ۱۷ علمی در جهان هستیم و در حال حاضر ۱۲۰ محصول کشاورزی در کشور تولید می‌شود به طوری که می‌توان گفت ۹۰ درصد نیاز کشور تولید داخل است. این در حالیست که اوایل انقلاب چالش ما با آمریکا این بود که مراقبت کنند ما اسلحه برای جنگ ۸ سال دفاع مقدس خریداری نکنیم.
وی ادامه داد: اکنون قدرت منطقه‌ای ایران قابل مقایسه با کشورهای منطقه نیست.
دهقان افزود: امام خمینی (ره) در پیامی در جمع معلمان تربیت معلم گفت ما از شر رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم اما به این زودی‌ها از شر تربیت یافتگان خلاص نخواهیم شد پس باید همچنان از اسلام و انقلاب مراقبت کنیم در واقع باید شعار نه غربی و نه شرقی حفظ شود.
 
انقلاب اسلامی به دنبال عزت‌خواهی و مردم‌سالاری است
قائم مقام رئیس بسیج اساتید کشور با بیان اینکه ۲۶۰ کانال ماهواره به دنبال جنگ شناختی برای تغییر باورها هستند، گفت: انقلاب جمهوری اسلامی به دنبال مردم سالاری و عزت خواهی است و این انقلاب پایدار خواهد بود.
محمدرضا ابن‌الدین حمیدی قائم مقام رئیس بسیج اساتید کشور در نخستین اجلاس سراسری اساتید بسیجی دانشگاه پیام نور با عنوان انقلاب اسلامی، خودباوری و موفقیت که بعداز ظهر امروز برگزار شد، گفت: صحبت‌های خود را با عنوان یک سوال شروع می‌کنم چرا انقلاب اسلامی دارای دشمنان زیادی است که در پاسخ باید بگویم انقلاب ما در طول دوران خود همیشه درگیری بین رژیم حاکم و مردم را سرکوب می‌کرد که در روزهای ۱۹ تا ۲۱ بهمن نمونه بارز آن است.
وی ادامه داد: هویت انقلاب ما با هویت تمام انقلاب‌های دیگر متفاوت است زیرا دشمنان بر این اعتقاد هستند که ما برای آزادی خواهی می‌‌جنگیم که این ایدئولوژی غرب است. 
قائم مقام رئیس بسیج اساتید کشور تصریح کرد: انقلاب ما از جنس فرهنگی است و به قول شهید بهشتی انقلاب ارزش‌هاست؛ موضوع فرهنگی در ذهن قرار دارد و این انقلاب برای تربیت نیروی انقلابی شکل گرفته است که امروز دشمنان در تضعیف این مسأله کار می‌کنند. در واقع ما برای تحول در فرهنگ انقلاب کردیم نه برای تحول در اقتصاد که این موضوع حائز اهمیت است.
ابن‌الدین اضافه کرد: بسیاری از مردم در جهان به این نتیجه رسیده‌اند که مبنای انسانی غرب، پوشالی است و هیچ ارزش درونی و انسانی در آن وجود ندارد. اکنون ۲۶۰ کانال ماهواره‌ای به دنبال جنگ شناختی برای تغییر باورها هستند. اما انقلاب ما به دنبال مردم سالاری و عزت‌خواهی است و به دست هیچ کسی از بین نخواهد رفت.
وی در پایان به خاطره‌ای از زمان انقلاب اشاره کرد و افزود: در حد فاصله ۱۹ تا ۲۱ بهمن یگانی نظامی برای سرکوب نیروی های ارتشی هما فرا آمده بودند که با پشتیبانی مردم، یگان نظامی سرکوب شدند.
 

.


 
1399/10/20 شنبه
سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم انقلاب در سالروز قیام 19 دی
۱۳۹۹/۱۰/۱۹
 
 
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (جمعه) در سخنانی تلویزیونی به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم، بر ضرورت حراست از یاد و نام این قیام تعیین‌کننده و مضمون دینی و ضدّآمریکایی آن تأکید کردند و با افتخارآمیز خواندن تولید واکسن کرونا در کشور، گفتند: حضور منطقه‌ای و ثبات‌آور و افزایش قدرت دفاعی و موشکی ایران ادامه خواهد یافت، در مورد برجام هم ما اصرار و عجله‌ای برای بازگشت آمریکا نداریم مهم این است که تحریم‌ها باید فوری و کامل برداشته شود.
 
رهبر انقلاب اسلامی قبل از بیان مباحث اصلی خود درباره‌ی حماسه‌ی ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم و برخی مسائل روز، از حضور حماسی و خودجوش مردم در تجلیل از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی قدردانی و تأکید کردند: این فعالیت خودجوش و حماسه‌گونه، ناشی از عواطف، بصیرت و انگیزه‌های عالی مردم بود و روح تازه‌ای در کالبد کشور و ملت دمید.
 
ایشان همچنین از تجمع بزرگ و شگفت‌انگیز مردم عراق در بغداد و چند شهر دیگر در سالگرد این دو شهید بزرگ تجلیل کردند و یاد همراهان سردار سلیمانی و ابومهدی (شهیدان پورجعفری، مظفری‌نیا، طارمی، زمانی‌نیا) و نیز شهدای عراقی همراه را گرامی داشتند.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با بزرگداشت یاد شهدای جانباخته‌ی کرمان در مراسم تشییع سردار سلیمانی و نیز شهیدان جان‌باخته در حادثه‌ی بسیار تلخ و ناگوار سانحه‌ی هواپیمایی در آسمان تهران، از خداوند متعال برای آن عزیزان لطف و رحمت و برای بازماندگان صبر و تسلّا و آرامش مسألت کردند.
 
رهبر انقلاب افزودند: مسئولان نیز در این زمینه وظایفی دارند که به آنها تذکر داده شده است.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به چهلمین روز شهادت دانشمند بزرگ کشور شهید فخری‌زاده افزودند: دو شخصیت بزرگ علمی که این اواخر از دست دادیم یعنی شهید فخری‌زاده و آیت‌الله مصباح یزدی، هر دو در عرصه‌های کاری خویش، چهره‌های برجسته‌ای بودند که باید از میراث ارزشمند آنها مراقبت شود و راه آنان به بهترین وجه ادامه یابد.
 
رهبر انقلاب در بخش اصلی سخنانشان با تأکید بر تأثیر تعیین‌کننده قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم، نگهبانی و حراست از یاد این حادثه و نیز مضمون عمیق آن را ضروری برشمردند.
 
ایشان افزودند: قیام ۱۹ دی از نقاط اوج حیات ملت ایران است چرا که عزم، اراده و بصیرت ملت را نشان می‌دهد. بنابراین باید یاد آن زنده و پُر نشاط بماند و راه آینده را روشن کند.
 
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش دست‌های خائن و تحلیلگران مغرض برای تغییر مضمون و محتوای حوادث بزرگ ملت‌ها در جهت منافع قدرت‌های بزرگ گفتند: با گسترش وسایل ارتباط جمعی، امکان تغییر مضمون اینگونه حوادث بیشتر شده است.
 
ایشان تحریف واقعیت رویدادهای مهم کشورها و جهان، آن هم با زبان و قلم اشخاص و نویسندگان معروف را از کارهای مهم دستگاههای جاسوسی و امنیتی برشمردند و با اشاره به کتابی که در زمینه‌ی اینگونه فعالیت‌های سازمان سیا منتشر شده است، افزودند: این کتاب نشان می‌دهد که سیا چگونه با تسلط بر مطبوعات و رسانه‌های بزرگ آمریکایی و حتی اروپایی، حوادث را تحریف و تفسیرهای تأمین کننده‌ی منافع آمریکا را به افکار عمومی القا می‌کند.
 
رهبر انقلاب در تبیین ضرورت نگهبانی از مضمون قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم افزودند: حادثه‌ی قم به این شهر منحصر نماند و با الگوسازی و گسترش به دیگر شهرها، زمینه‌ساز پیروزی انقلاب عظیم مردم ایران شد، بنابراین باید از مضمون آن به‌خوبی مراقبت کرد.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، خشم متراکم‌شده‌ی مردم نسبت به رژیم دیکتاتور، فاسد و وابسته‌ی پهلوی را یکی از دو مضمون اصلی قیام ۱۹ دی دانستند و افزودند: این حرکت تعیین‌کننده، اساساً دینی بود چرا که بر رهبری، بیانیه‌ها، سخنان و درس‌های امام خمینی(ره) به عنوان مرجع تقلید متکی بود و ایشان هم از روز اول قیام در سال ۱۳۴۱، مردم را بر اساس مبانی دینی رهبری و هدایت می‌کرد.
 
رهبر انقلاب اسلامی، مضمون دوم قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ را «ضدّ آمریکایی و ضدّ استکباری» خواندند و یادآوری کردند: چند روز قبل از آن قیام، رییس‌جمهور وقت آمریکا در تهران حمایت صد در صدی خود را از رژیم منحط، مستبد و وابسته پهلوی اعلام کرده بود، بنابراین حرکت مردم قم علیه رژیم پهلوی یک حرکت ضد آمریکایی هم بود.
 
ایشان در جمع بندی این بخش از سخنانشان گفتند: قیام دینی و ضد آمریکایی ۱۹ دی در واقع اولین ضربه‌ی تبر ابراهیمی بر پیکر بت بزرگ به حساب می‌آید، ضرباتی که تا امروز ادامه یافته است.
 
رهبر انقلاب با اشاره به اوضاع در هم ریخته‌ی بت بزرگ استکبار افزودند: «افتضاح انتخاباتی»، «حقوق بشری که هر چند روز یک سیاهپوست قربانی آن می‌شود»، «بر ملا شدن ماهیت ارزش‌های ادعایی آمریکا که موجب تمسخر دنیا، حتی دوستان آمریکا شده»، «اقتصاد فلج»، و «دهها میلیون بیکار و گرسنه و بی‌خانمان» نشان دهنده‌ی اوضاع نابسامان آمریکا است که البته عجیب نیست، اما عجیب این است که عده‌ای هنوز آرزو و قبله‌شان آمریکا است.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: عده‌ای خیال می‌کنند که اگر با آمریکا آشتی کردیم، کشور بهشت بَرین می‌شود. این افراد باید به ایران قبل از انقلاب نگاه کنند که چگونه حمایت آمریکا باعث جلوگیری از پیشرفت کشور، گسترش فقر اقتصادی و علمی و رواج فساد و بی بند و باری فرهنگی شد. ضمن اینکه امروز هم اوضاع رژیم‌هایی که در منطقه قربان‌صدقه آمریکا می‌روند، بر همه روشن است.
 
رهبر انقلاب، بازگشت به سلطه جهنمی قبل از انقلاب را هدف اصلی آمریکایی‌ها در فشارهای ۴۲ ساله بر ایران دانستند و افزودند: فرق آمریکا با برخی اروپایی‌ها در این است که آمریکایی‌ها به علت سابقه سلطه قبلی خود بر ایران و منطقه، دنبال تکرار آن وضع هستند و باید همه در مقابل این هدف شوم هوشیار باشند.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره سخنان صریح یک کارشناس معروف آمریکایی گفتند: آمریکایی‌ها تا هنگامی که بر منطقه سلطه نیابند، منافع خود را در ایجاد بی‌ثباتی در ایران، عراق، سوریه، لبنان و دیگر کشورهای منطقه جستجو می‌کنند که این هدف را گاهی با کارهایی شبیه فتنه ۸۸ در ایران و گاهی با تشکیل داعش پیگیر می‌شوند.
 
ایشان با اشاره به حوادث روزهای اخیر در آمریکا مانند حمله به کنگره و فرار نمایندگان از تونل‌های مخفی افزودند: آنها در فتنه ۸۸ به دنبال نا امنی و ایجاد آشوب و جنگ داخلی در ایران بودند که موفق نشدند و خداوند همین مساله را در سال ۹۹ بر سر خودشان آورد.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بخش دیگری از سخنانشان را به پاسخ قطعی و پایانی نظام اسلامی به ادعاهای جبهه استکبار به سرکردگی آمریکا علیه جمهوری اسلامی در ۳ موضوع «تحریم»، «حضور منطقه‌ای ایران» و «توان دفاعی و قدرت موشکی کشور» اختصاص دادند.
 
ایشان در خصوص مسئله‌ی تحریم تأکید کردند: جبهه‌ی غرب و دشمنان موظفند حرکت خباثت‌آمیز تحریم علیه ملت ایران را که واقعاً یک خیانت، جنایت و دشمنی بی‌جهت علیه مردم است، فوراً متوقف کنند و همه‌ی تحریم‌ها را بردارند.
 
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته بارها تأکید کرده‌ایم که باید اقتصاد را با فرض برداشته‌نشدن تحریم‌ها جوری برنامه‌ریزی کنیم تا کشور به خوبی اداره شود و با رفتن و آمدن تحریم و با بازیگری‌های دشمن دچار مشکل نشود که این کار با اتکا به ظرفیتهای داخلی و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی ممکن است. اگرچه تحریم‌ها نیز به تدریج در حال بی‌اثر شدن هستند.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: بنابراین این حرف طرف مقابل که فلان کار را بکنید یا نکنید، بیخود است و تحریم‌ها که خیانت و جنایت در حق ملت است، باید برداشته شود.
 
رهبر انقلاب اسلامی، معنا و منطق حضور منطقه‌ای ایران را تقویت دوستان و طرفداران جمهوری اسلامی خواندند و گفتند: حضور جمهوری اسلامی در منطقه «ثبات‌آفرین» و موجب رفع بی‌ثباتی است همچنان‌که در سوریه و عراق این واقعیت را همه دیدند. بنابراین، این حضور، قطعی است و باید وجود داشته باشد و خواهد داشت.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری تجربه تلخ ناتوانی کشور در مقابل حملات هوایی صدام، خاطرنشان کردند: ایران آن روزها در مقابل موشکباران و بمباران تهران و شهرهای مختلف ناتوان و بی‌دفاع بود و جمهوری اسلامی حق نداشت کشور را در آن شرایط نگه دارد.
 
ایشان با یادآوری نمونه‌هایی از قدرت دفاعی امروز ایران مثل ساقط کردن پرنده‌ی متجاوز آمریکایی در آسمان ایران و یا در هم کوبیدن پایگاه عین‌الاسد، گفتند: دشمن در مقابل این واقعیتها ناگزیر است قدرت و توانایی‌های دفاعی ایران را در محاسبات و تصمیمات خود در نظر بگیرد.
 
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان به مسئله‌ی پر تکرار دیگری در افکار عمومی یعنی برجام، و کنار گذاشتن بخشی دیگر از تعهدات و آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد اشاره کردند و گفتند: این بحث را مطرح می‌کنند که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد؟ جمهوری اسلامی هیچ اصرار و عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد، بلکه مطالبه‌ی منطقی ما رفع تحریم‌ها و بازگرداندن حق غصب‌شده ملت است که این وظیفه‌ی آمریکا و اروپایی‌های دنباله‌‌رو آن است.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: اگر تحریم‌ها برداشته شد بازگشت آمریکا به برجام معنا می‌دهد البته مسئله‌ی خسارت‌ها که جزو مطالبات ما است در مراحل بعدی دنبال خواهد شد، اما بدون رفع تحریم‌ها بازگشت آمریکا به برجام حتی ممکن است به ضرر کشور هم باشد.
 
ایشان خاطرنشان کردند: در این موارد به مسئولان در قوای مجریه و مقننه گفته شده که با دقت و رعایت کامل ضوابط پیش بروند.
 
رهبر انقلاب اسلامی تصمیم مجلس و اقدام دولت برای کاهش بخش دیگری از تعهدات برجام را کاملاً درست و عقلانی دانستند و گفتند: عمل کردن جمهوری اسلامی به همه‌ی تعهدات خود در شرایطی که طرف مقابل به همه‌ی تعهدات خود عمل نمی‌کند، بی‌معنی است.
 
ایشان افزودند: البته اگر آنها به تعهدات خود بازگردند ما نیز برمی‌گردیم، همچنان‌که بنده از ابتدای برجام گفتم اقدامات باید به صورت متناظر و «کار و تعهد آنها در مقابل کار و تعهد ما» باشد که البته این، اولِ کار انجام نگرفت اما اکنون باید انجام شود.
 
موضوع دیگری که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند، منافات نداشتن بکارگیری جوانان با انگیزه و کاربلد، با استفاده از افراد کارکشته و با تجربه بود.
 
ایشان به پخش بخشی از سخنانشان در یک برنامه تلویزیونی که در صدر آن بر روی کار آمدن «دولت جوان حزب‌اللهی» و در ادامه بر استفاده از افراد با تجربه تأکید شده بود، اشاره کردند و گفتند: این دو مورد با هم منافاتی ندارد، بنده از قدیم به تکیه به نیروهای جوان اعتقاد راسخ داشته‌ام به این معنی که به آنها اعتماد و در برخی مدیریتهای مهم کشور از آنها استفاده، و از ابتکار، انگیزه و نشاط آنها استقبال شود.
 
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: باید از کار، روحیه و خلاقیت جوانان و بچه‌های کشور حداکثر استفاده بشود اما این به معنای حذف و کنار گذاشتن نسل قبل نیست، بلکه بر حسب اقتضاء، یک‌جا مدیریتِ جوان و یک‌جا مدیریت فرد مجرّب و کارکشته لازم است همچنان‌که در زمان امام بزرگوار نیز همین‌طور بود. البته در خصوص دولت جوان حزب‌اللهی در ایام نزدیک انتخابات سخن خواهیم گفت.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شهید سرافراز سردار سلیمانی افزودند: البته بعضی از افراد میانسال هم مثل جوانان هستند. شهید سلیمانی در حدود ۶۰ سالگی از هیچ چیز نمی‌ترسید و تحرّک، تلاش و فعالیتهای متراکم او اعجاب‌آور بود.
 
ایشان با تشکر از وزارت بهداشت و دست‌اندرکاران تولید واکسن آزمایش‌شده برای مقابله با کرونا، این واکسن را مایه‌ی افتخار و عزت کشور خواندند و با انتقاد از افرادی که هر کار بزرگ در کشور را انکار می‌کنند، به سوابقی از این انکارها در مقابل پیشرفتهای علمی اشاره و خاطرنشان کردند: سالها قبل وقتی جوانان کشور دستگاههای سانتریفیوژ را درست کرده بودند، عده‌ای نامه نوشتند که مبادا فریب این ادعاها را بخورید، همچنین پس از موفقیت مرحوم کاظمی و جوانان همکار او در سلولهای بنیادی پیغام‌های مشابهی داده شد اما آن پیشرفت‌ها واقعاً قابل باور بود و پس از آن نیز پیشرفت‌ها ۱۰ برابر شد.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه، ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور را ممنوع اعلام کردند و گفتند: آمریکایی‌ها اگر توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح کرونایی در کشورشان به‌وجود نمی‌آمد که در یک روز حدود ۴ هزار نفر تلفات داشته باشند. ضمن اینکه اساساً به آنها اعتمادی نیست و گاهی این واکسن‌ها برای آزمایش بر روی ملت‌ها است.
 
ایشان افزودند: البته با سابقه‌ای که فرانسوی‌ها در قضیه‌ی خون‌های آلوده دارند، به آنها هم خوش‌بین نیستم، اما تهیه واکسن از کشورهای دیگر هیچ مشکلی ندارد.
 
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم استمرار مراقبتهای بهداشتی مردم و انجام وظایف مسئولان برای مقابله با کرونا، گفتند: برخی تجربه‌های خوب، موفق و امتحان‌پس داده دارویی در زمینه کرونا وجود دارد که مسئولان هم آنها را تصدیق می‌کنند، این موارد نباید انکار شود بلکه باید مورد بررسی قرار بگیرد.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان خطاب به ملت ایران، مردم قم و حوزه‌ی علمیه‌ی معظّم خاطرنشان کردند: دیروز ملت ایران در سایه اتحاد، عزم راسخ، دینداری، حضور بهنگام و مجاهدت توانست با رقم زدن این انقلاب عظیم، مسیر تاریخ دنیا و بشر را تغییر دهد و امروز نیز ملت با توانایی‌ها و تجارب و امکانات بیشتر می‌تواند بر همه‌ی موانع در زمینه‌ی مسائل اقتصادی مثل تولید و ارزش پول ملی و در زمینه مسائل فرهنگی، سیاسی و نظامی فائق آید.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10