گزیده اخبار

1395/9/7 یکشنبه

پنج سرفصل مهم از دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی که باید در برنامه‌ریزی‌ها و رویه‌سازی‌های بسیج مورد توجه جدی قرار گیرند.

این سرفصل‌ها، ناظر به عمل و واقعیت است و باید با برنامه‌ریزی دقیق، به مرحله‌ی اجرا درآیند.

1- متکی بودن بسیج به «بصیرت»:

 بسیج یک حرکت احساسی صِرف نیست، بلکه متکی بر فهمیدن، دانستن و بصیرت است و این جهت‌گیری باید همچنان در بسیج حفظ شود.

 در اوایل انقلاب اسلامی افراد بسیار پرشور و انقلابی بودند امّا اکنون در مقابل انقلاب قرار گرفته‌اند، این افراد به‌دلیل «نداشتن عمق دینی، حرکت بر اساس احساسات و هم‌نشینی با زاویه‌داران با انقلاب»، فاصله‌ی زیادی از انقلاب اسلامی گرفتند و درنهایت در مقابل انقلاب ایستادند.

 علت تأکید مکرر من بر بصیرت در قضایای سال ۸۸ که البته عده‌ای هم از این تأکید ناراحت شدند، اهمیت این موضوع در تشخیص مسیر حق و باطل است.

 -2 گسترده بودن دایره‌ی بسیج برای آحاد ملت و جناحی نبودن بسیج:

 بسیج لشکر انقلاب است و اگر دوگانگی هم وجود داشته باشد، آن دوگانه‌ی «انقلابی» و «ضدانقلابی» است زیرا حتی «غیر انقلابی» را نیز می‌توان جذب کرد.  البته این جذب حداکثری به معنای استفاده از هر روش و اقدامی نیست، اما هر جناح یا فردی که انقلاب را قبول دارد و در خدمت انقلاب است، بسیج شامل او هم می‌شود. بسیج جزو هیچ‌یک از جناح‌های انقلاب نیست بلکه بسیج، جریان و رود عظیم جاری به سمت اهداف انقلاب اسلامی است.

 3- لزوم «هم‌افزایی لایه‌های مختلف بسیج»:

 گستره‌ی بسیج شامل قشرهای مختلف مردم است و باید سازوکار مناسبی برای هماهنگی و هم‌افزایی در آن به‌وجود آید.

 4- «مظهر مردم‌سالاری دینی و اسلامی بودن بسیج»:

 برخی تصور می‌کنند مردم‌سالاری دینی فقط شامل حضور در پای صندوق‌های رأی و انتخابات است در حالی که این موضوع، یکی از جلوه‌های مردم‌سالاری دینی است و معنی واقعی آن یعنی «مردم، سالارِ زندگی جامعه‌ی خود بر اساس دینِ اسلام» هستند. بر اساس این تعریف، بسیج مظهر مردم‌سالاری دینی در همه‌ی عرصه‌ها است، با چنین دیدگاهی، اگر بسیج وارد عرصه‌ی اقتصاد مقاومتی و علم هم شود، اقتصاد مقاومتی و علم نیز مردم‌سالار خواهند شد.

 -5 لزوم تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز در دو سطح رأس و بدنه‌ی بسیج:

 وظیفه‌ی این هیئت‌های اندیشه‌ورز در لایه‌های مختلف بسیج، طراحی برای مأموریت‌های مختلف اعم از جنگ سخت و جنگ نرم، و سازندگی و خدمات‌رسانی است. تشکیل این هیئت‌های اندیشه‌ورز موجب پویایی و خردمندی و تأثیرگذاری بیشتر و پیشرو بودن بسیج می‌شود، در کنار مجموعه‌های اندیشه‌ورز، باید هیئت‌های رصدگر نیز تشکیل شوند که مأموریت آنها مراقبت از نفوذ نکردن ویروس‌ها و مورد آسیب قرار نگرفتن سازمان بسیج است.

1395/8/18 سه‌شنبه
برگزاری باشکوه راهپیمایی روز ملی مبارزه با استکبار

سیزدهم آبان روز تجلی مبارزه با استکبار و« ذلت شیطان بزرگ »گرامی باد


رهبر معظم انقلاب، در دیدار هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان

 

·   فریاد مرگ بر آمریکا، برای دفاع از ارزش‌های انسانی است/ امروز به اعتراف خودشان، آمریکا از ارزش‌های انسانی فرسنگ‌ها دور افتاده؛ در مناظره ریاست جمهوری‌شان دیدید، آمریکا را افشا کردند. چیزهایی که ما می‌گفتیم و عده‌ای نمی‌خواستند باور کنند، اینها چند برابرش را گفتند.

 

·       

اینکه می‌گویند اگر با آمریکا سازش کنیم مشکلاتمان حل می‌شود، فکر خطایی است/

 

·    ۱۰ دلیل می‌شود گفت که این حرف، غلط و دروغ و فریب است و سازش با آمریکا مشکلات را بدتر می‌کند که آخرین این دلایل، برجام است/

 

·   امروز فقط من نیستم که می‌گویم؛ خود مذاکره‌کنندگان ما که زحمت کشیدند و عرق ریختند، می‌گویند آمریکا بدعهد و دروغگو است/

 

·   مذاکره‌کننده‌ی آمریکایی چند روز پیش گفت بعد از برجام هم علیه ایران تحریم تصویب کرده‌ایم.

 

·  

امروز می‌خواهم دو خطا را تصحیح کنم که توسط استکبار و بعضی آدم‌ها در داخل که یا وابسته‌اند یا از نفس‌افتاده، ترویج می‌شود/خطای اول اینکه تبلیغ می‌کنند جمله «هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید» از سر تعصب و جهالت است/ خطای دیگر اینکه می گویند اگر با آمریکا سازش کنیم مشکلاتمان حل خواهد شد.

 

·  

۷۰ جلد کتاب از اسناد لانه‌ی جاسوسی منتشر شده است؛ چرا هیچ نشانه‌ای از این کتاب‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها نیست؟ این یکی از اعتراض‌های من است. وزیر جدید هم در جلسه هستند. چرا این اسناد در کتاب‌های دانش‌آموزان نیست تا جوانان بدانند و بفهمند در کشور چه گذشته است.

1394/12/18 سه‌شنبه

پیام رهبر معظم انقلاب به ‌مناسبت هفته دفاع مقدس و روز تجلیل از شهیدان و ایثارگران

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز (پنج‌شنبه) به ‌مناسبت هفته‌ی دفاع مقدس و روز تجلیل از شهیدان و ایثارگران، پیامی صادر کردند.
متن این پیام که هم‌زمان با مراسم غبارروبی، عطرافشانی و گلباران مزار شهیدان در سراسر کشور از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی محلاتی نماینده‌ی ولیّ فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران قرائت شد، به این شرح است:
 
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
خداوند عزیز و رحیم را سپاس که در دوران ما، معنی و مضمون والای شهادت را، تجسّم بخشید و دلهای پاک و روشنی را مشتاق آن ساخت. این نورافکنهای فروزان، اکنون فضای زندگی را با معنویت خود روشن ساخته‌اند. چشمهای بینا و دلهای بیدار از آن بهره می‌برند و ذخیره‌ی معنوی که جان‌مایه‌ی حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی است، روز به روز افزایش می‌یابد و زندگی را روح و طراوت می‌بخشد. سلام خدا و اولیاء او بر این جانهای تابناک که هم زندگی و هم مرگشان مایه‌ی اعتلای جامعه اسلامی است، و همواره چنین باد ان‌شاء‌الله.




بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا
همزمان با نخستین سالگرد شهادت نزدیک به ۵۰۰ نفر از حاجیان ایرانی در فاجعه‌ی منا
(17/6/95)

 باید بدانیم در حادثه‌ی منا و حوادث مشابه، قدرت‌های پشتیبان آل‌سعود هم شریکند/ دست آمریکا در خون شهدای منا آلوده است/ به پشتیبانی آمریکا است که اینها این گناه بزرگ را مرتکب شدند و عذرخواهی هم نمی‌کنند؛ همچنان‌که در یمن و عراق و بحرین و سوریه هم آمریکایی‌ها شریک جرمند/ پشتیبانی آمریکا است که موجب می‌شود این وقیح‌ها این‌جور خیانت کنند و از پشت خنجر به قلب امت وارد کنند.

 

در حادثه‌ی منا چند هزار نفر به‌خاطر بی‌کفایتی و سوءعمل یک دولت جان می‌بازند و دستگاه‌های حقوق بشری سکوت مرگ گرفته‌اند/ کسانی که دل به سازمان‌های بین‌المللی می‌بندند، واقعیت آنها را ببینند/ اینها گاهی برای حقوق حیوانات جنجال می‌کنند؛ حالا چند هزار انسان در یک حادثه به خاک و خون کشیده شده‌اند و آنها سکوت محض کرده‌اند.

 

حکام سعودی در حادثه‌ی منا حتی یک عذرخواهی زبانی از ملت‌های مسلمان نکردند؛ چقدر اینها وقیح و بی‌شرمند/ اگر نگوییم این حادثه با تعمد بوده، این بی‌تدبیری و بی‌کفایتی، جرم است/ چه تضمینی هست در اوقات مشابه، حادثه‌ی مشابهی رخ ندهد؟/ دنیای اسلام باید گریبان اینها را بگیرد.

 

امت اسلامی در حادثه‌ی منا داغدار شد و هفت هشت هزار نفر شهید شدند اما در کشورهای دیگر غیر از ایران عکس‌العملی نشان ندادند و سکوت کردند/ این سکوت، بلای بزرگی است که جان ملت‌های اسلامی را دربرگرفته و این مصیبت است برای دنیای اسلام.



·   جنایات سعودی‌ها با تسلیحات آمریکایی و چراغ سبز آنها صورت می‌گیرد و وقتی سازمان ملل پس از مدت‌ها قصد محکوم کردن این جنایت‌ها را داشت، با پول، تهدید و فشار، دهان آن را بستند/ دبیرکل روسیاه سازمان ملل به این فشارها اعتراف کرد اما باید به جای اعتراف کنار می‌رفت، نه آنکه بماند و به بشریت خیانت کند.

 

 دشمنی آمریکا منحصر به جمهوری اسلامی نیست، در قضایای اخیر ترکیه اتهامی قوی وجود دارد که کودتا با تدارک آمریکایی‌ها انجام شده؛ اگر این مسئله ثابت شود، رسوایی بزرگی برای آمریکاست/ ترکیه متحد منطقه‌ای آمریکا بود، اما آمریکایی‌ها با اسلام و گرایش اسلامی مخالفند؛ بنابراین در ترکیه نیز که گرایش‌های اسلامی وجود دارد، کودتا به راه می‌اندازند.

 

علنی کردن ارتباطات دولت سعودی با رژیم صهیونیستی، خنجری بر پشت امت اسلامی بود/ تجاوز به یمن و بمباران بی‌وقفه‌ی «خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس» و کودک‌کشی مستمر، جرم بزرگ دیگر دولت سعودی است/ امروز دولت سعودی در دست افراد نابخرد است اما تحلیل دقیق مسائل نشان می‌دهد که دست آمریکا در تمام این قضایا وجود دارد.

 

کارِ کارگر ایرانی را ترویج کنید/ به مسئولین گفته‌ام وقتی جنس قاچاق پیدا می‌کنید این جنس را جلوی همه آتش بزنید/ بنده به معیشت مردم خیلی فکر می‌کنم و دغدغه‌مندم؛ هر چه بررسی می‌کنم راه حلی جز تکیه به مسائل داخلی ندارد/ اینکه هی تُجّار خارجی بیایند تاکنون بی‌نتیجه بوده. اگر کاری هم بکنند در جهت تسلط بر بازار است که به ضرر ماست.

 

اینکه می‌گوییم با آمریکا نمی‌شود مذاکره کنیم، برای تجربه‌ی برجام است. در مسائل منطقه مذاکره با آمریکا سم مهلکی است/ باید راه خودمان را برویم، بگذارید دشمن دنبال شما بدود/ مذاکره شما را از راه صحیح منحرف می‌کند. از شما امتیاز می‌گیرند و به شما هیچ نمی‌دهند. زورگویی و استکبار جهانی یعنی همین.

 

من سال گذشته هم گفتم برجام برای ما یک نمونه و تجربه خواهد بود/ حالا معلوم شد که آمریکایی‌ها در عمل چه می‌کنند؛ در ظاهر وعده می‌دهند اما در عمل توطئه می‌کنند. این آمریکاست/ تجربه‌ی برجام به ما نشان داد در هیچ مسئله‌ای نمی‌توان مثل یک طرف مورد اعتماد با آمریکا مذاکره کرد.

 

 گاهی دشمنان موانعی ایجاد می‌کنند که عاقلانه است موانع را با تدبیر برطرف کنیم اما نباید به او اعتماد کرد؛ نمونه‌اش برجام که مسئولانی که از اول در مذاکرات بودند می‌گویند آمریکا نقض عهد کرده/ ۶ ماه از برجام گذشته و هیچ تأثیر ملموسی در زندگی مردم نداشته. برجام برای برداشتن تحریم بود که برداشته نشده.

 

 

دیدار جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور، با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی vهبر انقلاب:

کسانی که معتقدند برای پیشرفت کشور باید به غرب پناه برد، عقل خود را باخته‌اند زیرا عقل می‌گوید باید از تجربه‌ها درس گرفت/ در برجام ثابت شد که آمریکایی‌ها همچنان سرگرم دشمنی با ملت ایران هستند/

من براساس وظیفه‌ی دینی و شرعی و اخلاقی، تا جان در بدن دارم خواهم ایستاد و به مردم هم اعتماد دارم؛ همچنان‌که به نتیجه‌ی ایستادگی یعنی پیروزی یقین دارم.

رسم شده برخی درعین ادعای حمایت از نظام و امام و انقلاب، موضع خود را درباره‌ی فتنه‌ی ٨٨ روشن نمی‌کنند/ موضع من درباره‌ی فتنه کاملاً صریح است و بر روی این موضوع حساس هستم و ملاک، عدم حمایت از کسانی است که سردمدار یا سوءاستفاده‌کننده از فتنه بودند و هنوز تبری نجسته‌اند.

توصیه می‌کنم تشکل‌های دانشجویی یک «جبهه‌ی واحد ضدآمریکایی- ضدصهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام» تشکیل دهند/ می‌توان در فضای مجازی، کمپین‌های دانشجویان مسلمان را براساس مخالفت با سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی شکل داد.

دانشجویان از نظام اسلامی صریح و بدون تقیه دفاع کنند/ البته منظور از دفاع از نظام، دفاع از رهبری نیست بلکه دفاع از مجموعه‌ی ارزش‌های درهم‌تنیده‌ای است که انقلاب با تکیه بر آنها به رشد و بالندگی خود ادامه می‌دهد.

مسئولان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و مسئولان دانشگاه‌ها به تشکل‌های انقلابی کمک کنند. البته همه‌ی تشکل‌ها در برخورداری از حقوق عمومی یکسان هستند اما منطقی است که مسئولان از تشکل‌های انقلابی و متدین، حمایت کنند و زمینه‌ی حضور فعال‌تر آنها را به وجود آورند.

اگر مواضع تشکل‌های دانشجویی در مسائل اصلی به‌خوبی اعلام شود، دشمنان به گزارش‌های تحریف‌شده درباره‌ی جوانان ایرانی دل خوش نمی‌کنند/

نمایندگان تشکل‌ها پیش از خطبه‌های نماز جمعه مواضعشان را به گوش جامعه برسانند/

برهم زدن هر اجتماع و مجلسی، کاری مضر و یا حداقل بی‌فایده است. در مواقع لازم با تشکیل اجتماعات، حرف خود را در قبال اجتماعات مخالف بیان کنید.

دانشجویان نسبت به جریان رسانه‌ای دشمن با سوءظن برخورد کنند/

دشمنان با هزینه‌های گزاف رسانه‌هایی ضد نظام اسلامی با هدف پوشاندن نقاط قوت نظام و برجسته‌سازی نقاط منفی به راه انداخته‌اند/

راهپیمایی روز قدس در روز جمعه در هوای بسیار گرم و با زبان روزه، حقیقتاً یک پدیده است اما این پدیده در رسانه‌های بیگانه انعکاس لازم را نیافت.

رهبر انقلاب با اشاره به برخی انتقادات دانشجویان درباره‌ی تصمیم‌گیری‌های جاری دستگاه‌ها در کشور: براساس قانون و منطق، رهبری نمی‌تواند در تصمیم‌گیری‌های جزئی و اجرایی وارد شود و اگر مسئولین اجرایی دچار اشتباه شوند، مجلس یا رئیس‌جمهور باید مانع شوند/ البته رهبری در مواردی که احساس کند اقدامی حتی جزئی موجب انحراف نظام می‌شود، باید ورود کند و مانع شود.

سخن برخی افراد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی دنبال بهانه‌جویی برای ناسازگاری با قدرت‌ها است، سخنی سطحی است/ تا زمانی که ملت ایران براساس غیرت و سابقه‌ی انقلابی و اسلام، ایستاده است، این مبارزه وجود دارد/ در این مبارزه، دانشجویان جایگاه و نقش ویژه‌ای دارند.

 


(95/4/8)

 

 

 

سیّدعلی خامنه‌ای
یکم مهرماه ۱۳۹۵

1394/11/19 دوشنبه

بسم الله الرحمن الرحیم

« والفجر و لیال‌ عشر . . . »

پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن ماه سال 1357 بدون شک معجزه ای الهی بود که به دست مردی از سلاله پاک رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم به انجام رسید و چشم امید مسلمانان، مظلومان و مستضعفان جهان را به خود خیره ساخت. انقلاب اسلامی همچون ارمغانی الهی و مائده ای آسمانی در تاریک ترین لحظات تاریخ ملت ایران به جهان اسلام ارزانی شد. این انقلاب در سایه الطاف الهی مرهون پیروی از اسلام ناب محمدی(ص)، رهبری پیامبرگونه امام خمینی(ره)، حضور مردم مسلمان مطیع رهبری و همیشه در صحنه و اتحاد و همدلی مردم حاصل شد.

این چهار رکن توانست در اوج قدرت استکبار در ایران، پایه های آن را فرو بریزد و استخوان بندی استکبار را در منطقه و جهان را به لرزه درآورد. بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و خلف صالحش حضرت امام خامنه ای حفظ الله در سایه هدایت الهی و حضور پر شور و با بصیرت مردم در تمامی صحنه های انقلاب توانسته است  از دسیسه ها و دشمنی های آشکار و پنهان استکبار جهانی به سرکردگی امریکا، شیطان بزرگ، را در هم بکوبد و صهیونیسم جهانی و اسرائیل غاصب را در آستانه نابودی قرار دهد.

اگرچه انقلاب در طبیعت خود ریزش هایی داشته است اما رویش های دائمی و جاری آن در ایران و سایر کشورهای اسلامی، صدای رسا و استکبار ستیز انقلاب اسلامی را همچنان زنده و پویا نگه داشته است. به طوری که استکبار برای جلوگیری از گسترش حرکت های اسلامی متوسل به ایجاد نسخه بدل هایی از قبیل القاعده، طالبان، داعش، جریان سیاسی حاکم بر ترکیه و عربستان نمود تا به کمک برخی مرتجعین منطقه و استفاده گسترده از تروریسم، در اسلام خواهی مردم انحراف و خلل وارد نماید و در جنگ نیابتی با ظاهر مذهبی، توان رو به فزونی اسلام را کاهش دهد. اما با تفضل و تکیه بر خداوند متعال و به برکت آثار قدرتمند ولایت فقیه، خون شهدا و حضور همیشگی مردم با بصیرت، توان الهی جبهه مقاومت اسلامی روز افزون شده و امریکا و عوامل داخل و خارجی اش نخواهند توانست سد راه پیشرفت انقلاب اسلامی شوند. چرا که صاحب انقلاب اسلامی و نجات دهنده مظلومان و مستضعفان حضرت بقیه الله الاعظم(عج) همه جا، حی و ناظر و مدد رسان این مردم و این نظام هستند.   

ما اساتید بسیجی دانشگاه پیام نور همراه مردم بزرگ و ولایتمدار ایران اسلامی با بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولی امر مسلمین رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای دام ظله تجدید بیعت نموده و در راهپیمایی عظیم 22 بهمن شرکت خواهیم کرد.

 

بر ماست که در دهه چهارم و پنجم از حیات اصیل و هدفمند انقلاب اسلامی با مجاهدت و تشریک مساعی، معنویت، هم‌دلی روزافزون، انقلاب اسلامی ایران را با ارائه الگوهای دینی هرچه پرفروغ تر به عنوان یک نظام توسعه‌یافته به جهانیان معرفی و عرضه نمائیم. یکی از کارکردهای الگوهای دینی در کشور ما، مردم سالاری دینی از طریق برگزاری انتخاباتی آزاد و مردمی بوده است.

در این راستا با توجه به در پیش بودن انتخابات مهم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال جاری و اهمیت آن در عرصه ملی و بین المللی همچنین تاکیدات مهم مقام عظمای ولایت ، ضمن دعوت از همه اقشار جامعه جهت حضور گسترده و فعال در انتخابات ، توصیه داریم نسبت به انتخاب نمایندگانی شایسته و در طراز نظام جمهوری اسلامی(طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری مدظله العالی) کوشا باشند.

بسیج اساتید سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور

22 بهمن ماه 1394

1394/11/7 چهارشنبه

 

حضور رهبر انقلاب در مرقد مطهر امام راحل و گلزار شهدای بهشت زهرا

در آستانه‌ی ایام‌الله دهه‌ی فجر و سالروز ورود شکوهمند امام خمینی رحمه‌الله به میهن اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، صبح امروز (شنبه) با حضور در مرقد مطهر امام راحل رحمه‌الله، ضمن قرائت فاتحه، یاد بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی را گرامی داشتند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با حضور بر مزار شهدای هفتم تیر و گلزار شهدای بهشت زهرا، برای ارواح طیبه‌ی شهدا، علو درجات را مسئلت کردند.

 

 

دیدار پاسداران بازداشت‌کننده نظامیان متجاوز آمریکایی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز (یکشنبه) با پاسداران جوان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که با شجاعت در مقابل ورود نظامیان آمریکایی به آب‌های جمهوری اسلامی ایران، اقدام و متجاوزان را بازداشت کرده بودند، دیدار کردند و آنان را از نزدیک مورد تفقد قرار دادند.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در سخنان کوتاهی، این اقدام ستایش‌برانگیز نیروی دریایی سپاه پاسداران را شجاعانه و همراه با ایمان خواندند و خاطرنشان کردند:

 

کار شما بسیار عالی، جالب و به‌هنگام بود و در واقع باید این حادثه را کار خدا دانست که آمریکایی‌ها را به آب‌های ما کشاند تا با اقدام به‌هنگام شما، آن‌گونه با دست‌هایی که بر سر گذاشته بودند، بازداشت شوند.

 

در این دیدار همچنین نماز ظهر و عصر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه شد.

 

دیدار رئیس جمهوری چین با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز (شنبه) در دیدار آقای شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین و هیأت همراه، با اشاره به سابقه‌ی کهنِ ارتباطات تجاری و فرهنگی دو ملت ایران و چین، تأکید کردند:

 

دولت و ملت ایران همواره به دنبال گسترش روابط با کشورهای مستقل و قابل اطمینان همچون چین بوده و هستند و بر همین اساس، توافق رؤسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک ۲۵ ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز است.

 

رهبر انقلاب اسلامی، سخنان رئیس‌جمهور چین مبنی بر لزوم احیای «جاده‌ی ابریشم» و گسترش همکاری‌های کشورهای واقع در این مسیر را ایده‌ای کاملاً منطقی و قابل قبول خواندند و فرمودند:

 

جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه همکاری‌های چین در دوران تحریم را فراموش نخواهد کرد.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «انرژی» را یکی از مسائل مهم دنیا خواندند و خاطرنشان کردند:

 

ایران تنها کشور مستقل در منطقه است که در زمینه‌ی انرژی می‌تواند مورد اطمینان قرار گیرد زیرا برخلاف برخی کشورهای منطقه، سیاست انرژی ایران تحت تأثیر هیچ عامل غیرایرانی قرار نمی‌گیرد.

 

ایشان با اشاره به سیاست‌های سلطه‌گرانه‌ی برخی کشورها به‌ویژه آمریکا و همکاری غیرصادقانه‌ی آنها با کشورهای دیگر افزودند:

 

این وضعیت موجب شده است که کشورهای مستقل، به‌دنبال همکاری‌های بیشتر با یکدیگر باشند و توافق ایران و چین برای روابط استراتژیک ۲۵ ساله در همین چارچوب است که باید با پیگیری جدی دو طرف، توافق‌ها حتماً به مرحله‌ی عملیاتی برسند.

 

غربی‌ها هیچ‌گاه نتوانسته‌اند اعتماد ملت ایران را جلب کنند.

 

سیاست آمریکا نسبت به ایران را در میان کشورهای غربی، بدتر و خصمانه‌تر شده و همین سیاست‌های خصمانه موجب شده است که ملت ایران و مسئولان کشور، گسترش روابط با کشورهای مستقل را پیگیری کنند.

 

 متأسفانه منطقه‌ی ما به دلیل سیاست‌های غلط غربی‌ها و همچنین برداشتی انحرافی و غلط از اسلام دچار ناامنی شده است که خطر گسترش‌یابندگی دارد که باید با همکاری‌های خردمندانه جلوی آن را گرفت.

 

 اصرار آمریکایی‌ها و غربی‌ها در استفاده از عنوان «دولت اسلامی» برای برخی گروه‌های تروریستی و تقویت این گروه‌هابه‌طور غیرمستقیم،  اهانت به مسلمانان است .

 

 ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر تشکیل «ائتلاف مبارزه با تروریسم» فریبکاری بوده و آنها هیچ‌گاه رفتار صادقانه ندارند.

 

رهبر انقلاب اسلامی در پایان اظهار امیدواری کردند: نتایج گفتگوها و توافق‌های تهران به معنی واقعی کلمه برای هر دو طرف سودمند باشد.

 

آقای «شی جین پینگ» سخنان رهبر انقلاب را نیز حکیمانه و دوراندیشانه خواند و افزود:

دولت و ملت چین نسبت به جنابعالی نگاه دوستانه و صمیمانه‌ای دارند و امیدواریم همچون گذشته به پیشرفت روابط دو کشور کمک کنید.

1394/10/13 یکشنبه

بیانیه بسیج اساتید سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور درخصوص شهادت مظلومانه حضرت آیت الله شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان

 

 بسم الله الرحمن الرحیم

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای دام ظله العالی:

شهادت شیخ نمر وریختن به ناحق خون اوخطای سیاسی دولت سعودی است. خداوندمتعال از خون او نمی گذرد وخون بناحق ریخته، بسیار سریع دامان سیاستمداران ومجریان این رژیم راخواهد گرفت.

 

اقدام خباثت آمیز و جنایت کارانه رژیم آل سعود در به شهادت رساندن آیت الله شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان بخشی از یک توطئه صهیونیستی امریکایی برای تشدید تفرقه بین امت اسلامی و اختلاف بین شیعیان و اهل تسنن است، که به فضل الهی و به برکت خون های پاک شهیدان از جمله این شهید عزیز، ناکام و با هوشیاری، هوشمندی و وحدت مسلمانان به گونه ای معکوس، آثار خود را در صحنه ی مقاومت اسلامی و آرمان آزادی قدس شریف آشکارخواهدکرد.

این شهید والامقام از مجاهدان خستگی ناپذیری بود که سلاحش علم، تقوا و رسالتش هدایت مردم به سوی خداوند یگانه بود. بنیان اینگونه جنایات و اقدام ددمنشانه رژیم مرتجع، قرون وسطایی و تروریست پرور سعودی تفکر وهابیت و جریان تکفیری ـ سلفی است که امروز داعش پرچمدار آن است و امریکا و حاکمان عربستان از حامیان اصلی آن هستند.

بی تردید رژیم منفور سعودی هزینه این اقدام شرم آور را خواهد پرداخت. تردیدی نیست که خون پاک این شهید والامقام، وحدت امت اسلامی را تقویت خواهد کرد و با طنین انداز شدن پیام راستین و آگاهی بخش شیخ نمر در جای جای سرزمین حجاز، پرچم مقاومت و مبارزه آن روحانی جلیل القدر به دست آحاد ملت مسلمان عربستان به ویژه جوانان غیور برافراشته نگه داشته شده و در آینده ای نه چندان دور انتقام سختی از جنایتکاران آل سعود گرفته و سقوط و فروپاشی پایه های این رژیم تروریست پرور، منفور و ضد اسلام را رقم خواهد زد.

امروز نکبت و بیچارگی سراسر این رژیم را فرا گرفته و آن را در سراشیبی سقوط و اضمحلال قرار داده است.

 

بسیج اساتید دانشگاه پیام نور ضمن محکوم کردن این جنایت و تسلیت شهادت عالم مجاهد، شهید شیخ نمر باقر النمر، علّو درجات برای ایشان، و صبر جمیل برای بازماندگان ایشان را از خداوند متعال خواستار است.

 

وَ سَیَعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ.

(13/10/94)

1394/8/17 یکشنبه

نشست سالیانه مسئولان بسیج اساتید مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور درآستانه سیزدهم آبان ماه و روز مبارزه با استکبار جهانی در دانشگاه پیام نور برگزارگردید.


 

 در این نشست که جناب آقای دکترمرادی قائم مقام محترم سازمان بسیج اساتید کشور، جناب آقای دکتر رستمی  ریاست محترم دانشگاه پیام نور، مسئولین بسیج اساتید مراکز و استانهای کشور و جمعی از اساتید و معاونین دانشگاه پیام نور حضور داشتند جناب آقای دکتر پارسا مسئول بسیج اساتیددانشگاه پیام نور ضمن عرض خیرمقدم گزارشی از فعالیتهای بسیج اساتیدرا ارایه نمودند.


 

 دکتر مرادی قائم مقام محترم سازمان بسیج اساتید کشور در بیاناتی با عنوان اینکه هدف دشمن از نفوذ ، تغییر محاسبات، ذهنیت ها و تحمیل اراده های خوداست، اظهار داشت:

 غفلت و عدم هوشمندی، نقاط ضعفی است که زمینه نفوذ را فراهم می کند و وظیفه نخبگان و اساتید بسیجی است که در تصمیم سازی ها بینش و دانش عمیقی داشته باشند.


قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور در نشست سالیانه بسیج اساتید مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور افزود:

اساتید بسیجی باید به منظومه فکری و مکتب امام راحل(ره) بیشتر نزدیک شوند و در زمینه های ساختاری به شکلی منسجم و متحد گام بردارند.


وی با عنوان اینکه هرگونه ناهماهنگی زمینه نفوذ را فراهم می کند، تصریح کرد:

اساتید به عنوان مصادیق اصلی نخبگان باید درک درست و جامع از شرایط و موضوعات مورد نظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) داشته باشند و این درک صحیح را به لایه های مختلف جامعه و سطوح گوناگون انتقال دهند.


وی افزود: در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری وجود خطا غیر قابل انکار است و وظیفه نخبگان نگاه عالمانه، دقیق و منصفانه به اتفاقات و تصمیم گیری ها در سطوح گوناگون است تا بتوانیم از هر گونه خطا و اشکالی مصون بمانیم.


دکتر مرادی با عنوان اینکه اساتید علاوه بر نقش معلمی، وظیفه تربیت نیروی انسانی را نیز بر عهده دارند، گفت:

اساتید بسیجی می توانند به شکلی برجسته فضایی مطلوب و منطبق با مکتب و سیره امام راحل(ره) در متن جامعه ایجاد کنند.

 

در ادامه جناب آقای دکتر رستمی ابوسعیدی با اشاره به نقش بارز و برجسته اساتید بسیجی در اقتدار کشور گفت:

نقش اساتید بسیجی در شکل گیری نظام جمهوری اسلامی و بعد از آن، نقشی معنوی و تخصصی است و بدون شک کشور برای اعتلای بیشتر نیازمند تخصص همراه با تعهد اساتید و نخبگان است.


سرپرست دانشگاه پیام نور در نشست سالانه مسئولان بسیج اساتید مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 13 آبان افزود:

 تخصص بدون تعهد و یا تعهد تحجری، زمینه رشد را فراهم نمی نماید.


وی به هجمه دشمنان به نسل جوان اشاره کرد و گفت:

در دنیای ارتباطات و مجازی، هجمه دشمنان متوجه نسل جوان و دانشجویان کشور است تا با ایجاد خودباختگی فرهنگی در جوانان به اهداف خود دست یابند و در این میان اساتید و به ویژه اساتید متعهد در آگاه کردن جوانان دانشجو نقشی برجسته و بارز دارند.


دکتر رستمی ابوسعیدی همدلی و همفکری را یکی از ملزومات مقابله با دشمنان دانست و گفت:

جوانان کشور ما نخبگانی مستعد و توانمند هستند که تاکنون توانسته اند در میادین بین المللی و با کسب مقام های ارزنده، با اقتدار ظاهر شوند و اساتید باید برای روشن شدن مسیر هدفمند این عزیزان، به خوبی به وظایف و تعهداتشان عمل نمایند.

 

وی با عنوان اینکه دانشگاه پیام نور از پتانسیل و توانمندی های ویژه ای برخوردار است، اظهار داشت:

دانشگاه پیام نور به عنوان بزرگ ترین دانشگاه دولتی کشور و جمعیت بالای دانشجویی ،حدود نیمی از دانشجویان دانشگاه های دولتی را تحت پوشش دارد و از این پتانسیل باید به نحو احسن استفاده نمود و نقطه نظرات دانشجویان عزیز می تواند در پیشرفت اهداف دانشگاه موثر باشد.


وی افزود:

این دانشگاه عرصه ای برای اشاعه ارزش های اسلامی است و اساتید می توانند با همدلی، انسجام و همفکری و استفاده از این ظرفیت ها، در جهت اعتلای بیشتر دانشگاه و حفظ ارزش های اسلامی گام بردارند.


سرپرست دانشگاه پیام نور در پایان آمادگی خود را برای دریافت نظرها، پیشنهادها و انتقادات سازنده اساتید بسیجی دانشگاه پیام نور در جهت ارتقا و اعتلای هر چه بیشتر دانشگاه، اعلام کرد.


 

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی راد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور در نشست با مسئولان بسیج اساتید مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور ، دفاتر نهاد را فرصت مغتنمی برای ارتقای اساتید دانست و گفت:

هم اکنون 21 دفتر نهاد در 21 استان راه اندازی شده و برای راه اندازی دفاتر در دیگر استانها نیازمند همکاری اساتید بسیجی هستیم.

برگزاری کلاس های ارتقای اعضای هیات علمی از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری فرصتی بسیار ارزشمند برای اساتید خواهد بود.

 وی همچنین بر راه اندازی مجلات علمی – پژوهشی بین رشته ای اساتید بسیجی تاکید کرد و گفت:

بسیج اساتید متشکل از نخبگانی است که در رشته های مختلف تبحر و تخصص دارند و راه اندازی مجلات علمی بین رشته ای با همفکری تمامی اساتید می تواند در ارتقای هر چه بیشتر دانشگاه موثر باشد.


وی در پایان تعامل اساتید بسیجی را در شبکه های اجتماعی برای اشاعه ارزش های اسلامی ضروری دانست.


درادامه نشست جناب آقای دکتر پارسا مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور.

 با عنوان اینکه بیش از 60 درصد اساتید دانشگاه پیام نور عضو بسیج هستند، اظهار داشت:

بسیج اساتید دانشگاه پیام نور جزو فعال ترین مراکز بسیج اساتید دانشگاه های کشور است و در سال جاری بسیج اساتید دانشگاه پیام نور مرکز سمنان به عنوان مرکز برتر در کل کشور شناخته شد.


مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور در نشست سالانه مسئولان بسیج اساتید مراکز و واحدها افزود:

بسیج اساتید می تواند در جهت تحقق اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران گام های ارزشمندی بردارد و در این راستا ایجاد رشته میان رشته ای پیوست نگاری فرهنگی می تواند در زمینه اشاعه ارزش های دینی به نسل جوان دانشجو نقش ویژه ای ایفا نماید.

وی از حضور ریاست محترم دانشگاه دراین نشست اظهار قدردانی نموده و ضمن تبریک انتخاب شایسته ایشان، اظهار امیدواری کرد که وزارت محترم علوم نسبت به تثبیت مدیریت ایشان اقدام نماید تا آثار عدم تثبیت مدیران سابق دانشگاه تداوم نداشته باشد و انشاالله دانشگاه درجهت تحقق دانشگاه اسلامی درطراز جمهوری اسلامی و درجهت تحقق منویات مقام معظم رهبری دام ظله گام بردارد.

درهمین راستا ایشان یادآوری نمودند که اساتیدبسیجی همواره آماده خدمت و ارایه نظرات به مدیریت محترم جهت رشد و تعالی دانشگاه هستند. لذا دراین نشست 5کارگروه تشکیل خواهدشد و نتیجه بررسیه و نظرات به ریاست محترم ابلاغ خواهد شد.

این کارگروهها عبارتنداز:

«بررسی ارتقای فرهنگی دانشگاه»، «بررسی توانمندی ها و چالش های دانشگاه»، « بررسی ظرفیت ها ، چالش ها و راهکارهای آموزش مجازی»، «بررسی درآمدزایی و بهینه سازی درآمدها» و « بررسی چگونگی ارتقای پژوهشی دانشگاه».

 

در پایان شرکت کنندگان درنشست باحضور برسر مزار شهدای مدفون در دانشگاه تجدید میثاق نمودند.

 


 

1394/8/17 یکشنبه

نشست سالیانه مسئولان بسیج اساتید مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور درآستانه سیزدهم آبان ماه و روز مبارزه با استکبار جهانی در دانشگاه پیام نور برگزارگردید.



 

 در این نشست که جناب آقای دکترمرادی قائم مقام محترم سازمان بسیج اساتید کشور، جناب آقای دکتر رستمی  ریاست محترم دانشگاه پیام نور، مسئولین بسیج اساتید مراکز و استانهای کشور و جمعی از اساتید و معاونین دانشگاه پیام نور حضور داشتند جناب آقای دکتر پارسا مسئول بسیج اساتیددانشگاه پیام نور ضمن عرض خیرمقدم گزارشی از فعالیتهای بسیج اساتیدرا ارایه نمودند.

 

 دکتر مرادی قائم مقام محترم سازمان بسیج اساتید کشور در بیاناتی با عنوان اینکه هدف دشمن از نفوذ ، تغییر محاسبات، ذهنیت ها و تحمیل اراده های خوداست، اظهار داشت:

 غفلت و عدم هوشمندی، نقاط ضعفی است که زمینه نفوذ را فراهم می کند و وظیفه نخبگان و اساتید بسیجی است که در تصمیم سازی ها بینش و دانش عمیقی داشته باشند.


قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور در نشست سالیانه بسیج اساتید مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور افزود:

اساتید بسیجی باید به منظومه فکری و مکتب امام راحل(ره) بیشتر نزدیک شوند و در زمینه های ساختاری به شکلی منسجم و متحد گام بردارند.


وی با عنوان اینکه هرگونه ناهماهنگی زمینه نفوذ را فراهم می کند، تصریح کرد:

اساتید به عنوان مصادیق اصلی نخبگان باید درک درست و جامع از شرایط و موضوعات مورد نظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) داشته باشند و این درک صحیح را به لایه های مختلف جامعه و سطوح گوناگون انتقال دهند.


وی افزود: در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری وجود خطا غیر قابل انکار است و وظیفه نخبگان نگاه عالمانه، دقیق و منصفانه به اتفاقات و تصمیم گیری ها در سطوح گوناگون است تا بتوانیم از هر گونه خطا و اشکالی مصون بمانیم.


دکتر مرادی با عنوان اینکه اساتید علاوه بر نقش معلمی، وظیفه تربیت نیروی انسانی را نیز بر عهده دارند، گفت:

اساتید بسیجی می توانند به شکلی برجسته فضایی مطلوب و منطبق با مکتب و سیره امام راحل(ره) در متن جامعه ایجاد کنند.

 

در ادامه جناب آقای دکتر رستمی ابوسعیدی با اشاره به نقش بارز و برجسته اساتید بسیجی در اقتدار کشور گفت:

نقش اساتید بسیجی در شکل گیری نظام جمهوری اسلامی و بعد از آن، نقشی معنوی و تخصصی است و بدون شک کشور برای اعتلای بیشتر نیازمند تخصص همراه با تعهد اساتید و نخبگان است.


سرپرست دانشگاه پیام نور در نشست سالانه مسئولان بسیج اساتید مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 13 آبان افزود:

 تخصص بدون تعهد و یا تعهد تحجری، زمینه رشد را فراهم نمی نماید.


وی به هجمه دشمنان به نسل جوان اشاره کرد و گفت:

در دنیای ارتباطات و مجازی، هجمه دشمنان متوجه نسل جوان و دانشجویان کشور است تا با ایجاد خودباختگی فرهنگی در جوانان به اهداف خود دست یابند و در این میان اساتید و به ویژه اساتید متعهد در آگاه کردن جوانان دانشجو نقشی برجسته و بارز دارند.


دکتر رستمی ابوسعیدی همدلی و همفکری را یکی از ملزومات مقابله با دشمنان دانست و گفت:

جوانان کشور ما نخبگانی مستعد و توانمند هستند که تاکنون توانسته اند در میادین بین المللی و با کسب مقام های ارزنده، با اقتدار ظاهر شوند و اساتید باید برای روشن شدن مسیر هدفمند این عزیزان، به خوبی به وظایف و تعهداتشان عمل نمایند.

 

وی با عنوان اینکه دانشگاه پیام نور از پتانسیل و توانمندی های ویژه ای برخوردار است، اظهار داشت:

دانشگاه پیام نور به عنوان بزرگ ترین دانشگاه دولتی کشور و جمعیت بالای دانشجویی ،حدود نیمی از دانشجویان دانشگاه های دولتی را تحت پوشش دارد و از این پتانسیل باید به نحو احسن استفاده نمود و نقطه نظرات دانشجویان عزیز می تواند در پیشرفت اهداف دانشگاه موثر باشد.


وی افزود:

این دانشگاه عرصه ای برای اشاعه ارزش های اسلامی است و اساتید می توانند با همدلی، انسجام و همفکری و استفاده از این ظرفیت ها، در جهت اعتلای بیشتر دانشگاه و حفظ ارزش های اسلامی گام بردارند.


سرپرست دانشگاه پیام نور در پایان آمادگی خود را برای دریافت نظرها، پیشنهادها و انتقادات سازنده اساتید بسیجی دانشگاه پیام نور در جهت ارتقا و اعتلای هر چه بیشتر دانشگاه، اعلام کرد.


 

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی راد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور در نشست با مسئولان بسیج اساتید مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور ، دفاتر نهاد را فرصت مغتنمی برای ارتقای اساتید دانست و گفت:

هم اکنون 21 دفتر نهاد در 21 استان راه اندازی شده و برای راه اندازی دفاتر در دیگر استانها نیازمند همکاری اساتید بسیجی هستیم.

برگزاری کلاس های ارتقای اعضای هیات علمی از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری فرصتی بسیار ارزشمند برای اساتید خواهد بود.

 وی همچنین بر راه اندازی مجلات علمی – پژوهشی بین رشته ای اساتید بسیجی تاکید کرد و گفت:

بسیج اساتید متشکل از نخبگانی است که در رشته های مختلف تبحر و تخصص دارند و راه اندازی مجلات علمی بین رشته ای با همفکری تمامی اساتید می تواند در ارتقای هر چه بیشتر دانشگاه موثر باشد.


وی در پایان تعامل اساتید بسیجی را در شبکه های اجتماعی برای اشاعه ارزش های اسلامی ضروری دانست.


درادامه نشست جناب آقای دکتر پارسا مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور.

 با عنوان اینکه بیش از 60 درصد اساتید دانشگاه پیام نور عضو بسیج هستند، اظهار داشت:

بسیج اساتید دانشگاه پیام نور جزو فعال ترین مراکز بسیج اساتید دانشگاه های کشور است و در سال جاری بسیج اساتید دانشگاه پیام نور مرکز سمنان به عنوان مرکز برتر در کل کشور شناخته شد.


مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور در نشست سالانه مسئولان بسیج اساتید مراکز و واحدها افزود:

بسیج اساتید می تواند در جهت تحقق اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران گام های ارزشمندی بردارد و در این راستا ایجاد رشته میان رشته ای پیوست نگاری فرهنگی می تواند در زمینه اشاعه ارزش های دینی به نسل جوان دانشجو نقش ویژه ای ایفا نماید.

وی از حضور ریاست محترم دانشگاه دراین نشست اظهار قدردانی نموده و ضمن تبریک انتخاب شایسته ایشان، اظهار امیدواری کرد که وزارت محترم علوم نسبت به تثبیت مدیریت ایشان اقدام نماید تا آثار عدم تثبیت مدیران سابق دانشگاه تداوم نداشته باشد و انشاالله دانشگاه درجهت تحقق دانشگاه اسلامی درطراز جمهوری اسلامی و درجهت تحقق منویات مقام معظم رهبری دام ظله گام بردارد.

درهمین راستا ایشان یادآوری نمودند که اساتیدبسیجی همواره آماده خدمت و ارایه نظرات به مدیریت محترم جهت رشد و تعالی دانشگاه هستند. لذا دراین نشست 5کارگروه تشکیل خواهدشد و نتیجه بررسیه و نظرات به ریاست محترم ابلاغ خواهد شد.

این کارگروهها عبارتنداز:

«بررسی ارتقای فرهنگی دانشگاه»، «بررسی توانمندی ها و چالش های دانشگاه»، « بررسی ظرفیت ها ، چالش ها و راهکارهای آموزش مجازی»، «بررسی درآمدزایی و بهینه سازی درآمدها» و « بررسی چگونگی ارتقای پژوهشی دانشگاه».

 

در پایان شرکت کنندگان درنشست باحضور برسر مزار شهدای مدفون در دانشگاه تجدید میثاق نمودند.

 


 

1394/8/13 چهارشنبه

 :

13 آبان، روز به ذلت کشیدن" شیطان بزرگ" گرامی باد


 بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانش‌آموزان و دانشجویان :

آمریکا، همان آمریکای قدیم است اما عده‌ای مغرض و یا ساده‌لوح تلاش می‌کنند این دشمن توطئه‌گر را در افکار عمومی ملت به فراموشی و غفلت بسپارند تا آمریکا در فرصتی مناسب خنجر را از پشت فرو کند..

حتی اگر آیات صریح قرآن مجید درباره‌ی ایستادگی و مبارزه با ظلم و استکبار را کنار بگذاریم، حادثه‌ی بزرگ کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، نشان می‌دهد با آمریکا چگونه باید برخورد کرد.

مصدق برای مقابله با انگلیس به آمریکا تکیه کرد و همین خوش‌بینی و ساده‌اندیشی و غفلت، زمینه‌ساز موفقیت کودتایی آمریکایی شد؛ کودتایی که همه‌ی زحمات ملت را در ملی کردن نفت به هدر داد، رژیم مستبد و وابسته‌ی پهلوی را احیا کرد و ایران عزیز را ۲۵ سال در معرض شدیدترین صدمات ملی و ضربات سیاسی – اقتصادی و فرهنگی قرار داد.


امام خمینی ره رهبر مقتدر و مصمم که به وعده‌های الهی، ایمانی عمیق داشت از همان ابتدای شکل‌گیری نهضت برای مردم تبیین کرد که هرچه شرارت و توطئه است زیر سر آمریکا است.

پس از انقلاب، آمریکایی‌ها تا مدت‌ها در تهران سفارت و با دولت ایران ارتباط داشتند اما حتی یک روز از توطئه خودداری نکردند و این تجربه‌ی تاریخی، باید به برخی بفهماند که رابطه و دوستی موجب پایان خصومت‌ها و توطئه‌های آمریکا نمی‌شود.


آمریکایی‌ها با بدفهمی و ناتوانی از تحلیل واقعیات ایران، در تمامی ۳۷ سال اخیر سعی در براندازی اساسی انقلاب داشته‌اند اما به فضل الهی شکست خورده‌اند و از این پس نیز ناکام خواهند ماند.


 در سال‌های اخیر، کسانی مغرضانه و با خط‌دهی آمریکا و یا ساده‌لوحانه تلاش کرده‌اند با چشم‌پوشی بر تجربیات مکرر ملت، چهره‌ای بزک‌کرده از آمریکا ترسیم و این‌گونه وانمود کنند که اگر آمریکایی‌ها، روزی دشمن ایران بوده‌اند، امروز دست از آن توطئه‌ها کشیده‌اند!


هدف از این تلاش‌ها، این است که چهره‌ی واقعی دشمن از ذهن‌ها پنهان شود تا آمریکایی‌ها در نهان، به دشمنی خود ادامه دهند و در فرصت مناسب خنجر را از پشت فرو کنند.

واقعیت این است که اهداف آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران، هیچ تغییری نکرده و آنها اگر بتوانند جمهوری اسلامی را نابود کنند لحظه‌ای درنگ و تأمل نخواهند کرد اما نمی‌توانند، و به یاری حق در سایه‌ی همت جوانان، گسترش و تعمیق بصیرت ملت و پیشرفت ایران، در آینده هم در تحقق این هدف ناکام می‌مانند.


یکی از مسئولان آمریکایی در مذاکرات از تنفر از جنگ گفته و حتی گریه کرده است؛ عده‌ای ساده‌لوح ممکن است این قضیه را باور کنند اما حمایت بی‌دریغ و کمک‌های بی‌وقفه‌ی آمریکا به رژیم جنایتکار، قصاب و آدم‌کش صهیونیستی و حمایت آنها از جنایاتی که در حق مردم یمن می‌شود، ماهیت واقعی آن ادعا و آن گریه را برملا می‌کند.


آنها به‌تدریج فهمیده‌اند که علت ایستادگی ملت، باورها و اعتقادات دینی است به همین علت، امروز با ابزارهای جدید، این اعتقادات و ارزش‌ها را آماج حمله قرار داده‌اند اما دانش‌آموزان، دانشجویان و همه‌ی جوانان ما، این حیله را بی‌اثر خواهند کرد.


آنها به‌تدریج فهمیده‌اند که علت ایستادگی ملت، باورها و اعتقادات دینی است به همین علت، امروز با ابزارهای جدید، این اعتقادات و ارزش‌ها را آماج حمله قرار داده‌اند اما دانش‌آموزان، دانشجویان و همه‌ی جوانان ما، این حیله را بی‌اثر خواهند کرد.


در سیاست‌گذاری، اجرا، تلاش و تحرک، اولویت‌بندی مسائل و زمینه‌های دیگر، ضعف‌هایی داریم که دشمن در موارد بسیاری، از آنها استفاده کرده است.

انتقاد، مایه‌ی پیشرفت است و جامعه نیز آزاد و دارای حق انتقاد است اما نباید این حرف تاریخی امام را از یاد ببریم که مکرر می‌فرمود «هرچه فریاد دارید سر آمریکا بکشید».

شعار و فریاد مرگ بر آمریکای ملت ایران دارای پشتوانه‌ی قوی عقلانی و منطقی و برگرفته از قانون اساسی و تفکرات اصولی است که ظلم و ستم را برنمی‌تابد.

1394/7/13 دوشنبه

بیانات حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا
در مراسم دانش آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان
دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر


 
فرمانده کل قوا با اشاره به فاجعه تأسف بار و خونین منا اظهار داشتند:

مسئولان عربستان به وظایف خودشان عمل نمی کنند و درمواردی عکس آن عمل می کنند و موزیگری می کنند. ایران اگر بخواهد عکس العمل نشان دهد اوضاع آنها خوب نخواهد بود.

 

در این مراسم، ایشان این فاجعه را به دلیل جان باختن هزاران نفر از حجاج مسلمان به ویژه صدها نفر از حجاج ایرانی، عزا و مصیبتی واقعی برای ملت ایران خواندند و با اشاره به لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب با حضور کشورهای اسلامی و از جمله ایران، فرمودند:

 

دولت عربستان در انتقال ابدان مطهر جان باختگان به وظایف خود عمل نمی کند و جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون با خویشتنداری و ادب اسلامی، حرمت برادری را در دنیای اسلام نگه داشته است، اما این را بدانند که اندک بی احترامی به دهها هزار نفر از حجاج ایرانی در مکه و مدینه و عمل نکردن به وظایف برای انتقال ابدان مطهر، عکس العمل سخت و خشن ایران را در پی خواهد داشت.

 

بازتاب وسیع

 سخنرانی رهبر معظم انقلاب در رسانه های خارجی

 

خبرگزاری فرانسه در تیتر خبر خود در خصوص سخنرانی مقام معظم رهبری نوشت:

ایران هشدار داد در صورتیکه عربستان از بازگرداندن جان باختگان ایرانی خودداری کند، با واکنش سختی مواجه خواهد شد.

این خبرگزاری خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران با تمسک به برادری و ادب ایرانیان را از قول رهبر انقلاب مورد اشاره قرار داده و این بخش از سخنان ایشان را مورد تأکید قرار داد:

 

مسئولین سعودی در انجام وظایف خود قصور کرده اند. سعودی ها باید بدانند که کوچکترین بی احترامی به ده ها هزار زائر ایرانی در مکه و مدینه و عمل نکردن به تعهدات خود در بازگرداندن پیکر جان باختگان به ایران، واکنش سخت و سرسختانه ایران را به همراه خواهد داشت.

 

خبرگزاری رویترز نیز که ابتدا با انتشار یک خبر فوری و در ادامه با ۲ بار به روز رسانی فرمایشات رهبر انقلاب تلاش کرد تا از رقبای غربی خود در پوشش اخبار مهم و پرطرفدار عقب نیفتد، محکومیت فاجعه هولناک منا و ضرورت بازگشت فوری متوفیان به ایران را در تیتر این خبر قرار داد.

آیت الله خامنه ای در سخان خود گفت که عربستان سعودی به وظیفه خود در امدادرسانی به مجروحین قصور کرده است و درخصوص بازگرداندن جان باختگان ایرانی به کشورشان مشکل آفرینی می کند. کوچکترین بی حرمتی به ایرانیان با پاسخ سخت ما مواجه خواهد شد. ما تا کنون از خود خویشتنداری نشان دادیم، اما سعودی ها باید بدانند که ایران آنقدر قدرتمند بوده و از چنان توان بالایی برخوردار است که آن ها نمی توانند در هیچ عرصه ای به مواجهه با ما بپردازند.

 

اِی بی سی نیوز:

هشدار مقام معظم رهبری به عربستان در خصوص اتخاذ تدابیر فوری و عاجل در راستای بازگشت پیکر جانباختگان ایرانی اختصاص داده است که در روز عید سعید قربان، قربانی سوء مدیریت و بی کفایتی عربستان در اداه امور حج ابراهیمی شده اند.

این رسانه غربی به نقل از سخنان امروز حضرت آیت الله خامنه ای نوشت:

اگر عربستان به حجاج ایرانی بی احترامی کرده و یا در بازگرداندن متوفیان به ایران قصور کند، این کشور موقعیت مناسبی نخواهد داشت.

 

خبرگزاری شینهوا:

آیت الله خامنه ای امروز چهارشنبه بی تحرکی مقامات عربستان سعودی در ارتباط با کمک به مجروحین فاجعه غمبار منا را مورد انتقاد قرار داده و هشدار داد که عربستان به وظایف و تعهدات خود در قبال زخمی های حادثه در مراسم حج عمل نکرده است.

 

شبکه المیادین:

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تاکید کردند که مقام های سعودی به وظایف خود در قبال وضعیت مجروحان عمل نکرده اند.


"دا هندو":

 گزارش داد آیت الله خامنه ای خواستار حضور ناظرانی از کشورهای مسلمان در عربستان جهت تکمیل تحقیقات در خصوص فاجعه منا شدند.



شبکه خبری "پرس تی وی":

رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کردند که پاسخ ایران در خصوص حادثه منا تند و سخت خواهد بود.



خبرگزاری "شین هوا":

رهبر معظم ایران با اشاره به نقض تعهدات عربستان، انتقاد صریحی از سوء مدیریت ریاض در برگزاری مراسم حج کردند.



خبرگزاری "نیوز یونایتد":

آیت الله خامنه ای خواستار اتحاد کشورهای دنیا اسلام در برابر نقض تعهدات عربستان شدند.



پایگاه خبری "اکسپرس تریبون":

رهبر معظم ایران خواستار عذرخواهی مقامات عربستان از خانواده های قربانیان حادثه منا شدند.



خبرگزاری "میل اند گاردین":

رهبر معظم ایران اسلامی مقامات عربستان را تهدید کردند که در صورت تعلل در بازگرداندن اجساد قربانیان حادثه منا، واکنشی "شدید" خواهند داشت.



پایگاه صهیونیستی "تایمز آو اسرائیل":

آیت الله خامنه ای دستور تحویل هر چه سریع تر اجساد قربانیان منا را صادر کردند.



پایگاه خبری "چنل نیوز ایژیا":

رهبر جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن اقدامات مقامات آل سعود و بی کفایتی خواندن آنها در برگزاری مناسک حج، خواستار بازگشت سریع اجساد قربانیان منا شدند.



شبکه های المنار، روسیاالیوم، الجزیره، اسکای نیوز نیز سخنان رهبر معظم انقلاب را در مورد فاجعه منا منتشر کردند.



خبرگزاری رویترز گزارش:

رهبر عالی ایران مقام های سعودی را به دلیل تعلل در بازگرداندن قربانیان حادثه منا مورد انتقاد قرار دادند.


فرانس پرس:

حضرت آیت الله خامنه ای بر انتقال سریع جان باختگان تاکید کردند و در این مورد به مقام های سعودی هشدار دادند.

1394/6/14 شنبه

بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی:

وقتی مجلس
خبرگان با چنین ویژگی‌های منحصر به‌فردی تشکیل می‌شود نمایندگان این مجلس و استقلال فکری و آگاهی خود را نشان می‌دهند، این موضوع زمینه‌ساز سکینه و آرامش در جامعه می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه باید در هر دو انتخاب مجلس خبرگان دقت لازم و استقلال فکری رعایت شود، گفتند:
 
استقلال فکری به معنای آن است که نمایندگان این مجلس اسیر کلیشه‌ها و ادبیات نظام سلطه نباشند.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند:
البته این توصیه فقط برای نمایندگان مجلس خبرگان نیست بلکه همه‌ی مسئولان و ارکان نظام و همه‌ی صاحب‌نظران سیاسی و اجتماعی و دینی باید مراقب باشند تا هم‌رنگ ادبیات و کلیشه‌های نظام سلطه نشوند.

ایشان با اشاره به تلاش گسترده و تبلیغات پرحجم جبهه استکبار برای تحمیل ادبیات و واژه‌های جعلی خود به مسئولان و تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کشورها، افزودند:

در ادبیات نظام سلطه، مفاهیمی همچون تروریسم و
حقوق بشر معانی خاصی دارند و در این ادبیات حملات بی‌وقفه شش‌ماهه به مردم یمن و کشتن مردم بی‌گناه غزه، تروریسم نیست و سرکوب مردم بحرین به دلیل درخواست برای داشتن حق رأی، نقض حقوق بشر محسوب نمی‌شود!

رهبر انقلاب اسلامی گفتند:
در ادبیات نظام سلطه، دفاع مشروع نیروهای مقاومت در لبنان و فلسطین، تروریسم به حساب می‌آید ولی اقدامات کشورهای مستبد و نزدیک به آمریکا، در منطقه، برخلاف حقوق بشر نیست!

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند:
در این ادبیات ترور
دانشمندان هسته‌ای نیز که صهیونیست‌ها تقریباً به صراحت به آن اعتراف کرده‌اند و برخی کشورهای اروپایی هم به نقش خود در پشتیبانی از این اقدام اذعان داشته‌اند، تروریسم محسوب نمی‌شود!

ایشان با تأکید بر اینکه جعل چنین مفاهیمی و انتظار اینکه همه در چارچوب این ادبیات سخن بگویند یکی از نشانه‌های بارز سلطه و استکبار است، گفتند:

در مقابل، نظام جمهوری اسلامی دارای یک منظومه‌ی فکری اسلامی است که بعد از گذشت سال‌ها همچنان در دنیا دارای جذابیت و طراوت و تازگی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح اجزای منظومه‌ی فکری اسلامی، نفی ظلم و استکبار و استبداد،
عزت ملی و اسلامی و استقلال فکری، سیاسی و اقتصادی را از اجزای این منظومه فکری برشمردند و درخصوص اهمیت استقلال و نقش آن در خودباوری و پیشرفت یک ملت، افزودند:
 
استقلال بخشی از
آزادی است، بنابراین کسانی که استقلال را نفی می‌کنند در واقع مخالف آزادی هستند.

ایشان، شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را در بردارنده‌ی ارتباط منطقی این سه مفهوم دانستند و گفتند:
 
استقلال همه‌جانبه و آزادی فکری و عملی، هر دو در منظومه‌ی فکری اسلامی و نظام جمهوری اسلامی قرار دارند و چنین نظام فکری زمینه‌ساز خودباوری و حرکت بالنده و رو به جلو برای هر ملتی خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی
سبک زندگی اسلامی، نوآوری و هم‌افزایی و اتحاد ملی را از دیگر اجزای منظومه‌ی فکری اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند:

ملت ایران در طول ۳۶سال گذشته به‌واسطه‌ی حرکت در چارچوب این منظومه‌ی فکری توانسته است با وجود موانع فراوان، پیشرفت‌های زیادی را داشته باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افق مورد نظر نظام اسلامی را، ایرانی پیشرفته از لحاظ علم و صنعت، با جمعیتی ۱۵۰ تا ۲۰۰میلیونی و برخوردار از معنویت و به‌دور از سلطه‌گری اما در مقابلِ زورگویان و سلطه‌گران، توصیف کردند و گفتند: دست‌یابی جمهوری اسلامی ایران به این جایگاه، برای جبهه‌ی استکبار بسیار سنگین است، و علت همه‌ی توطئه‌ها و تلاش‌ها در مقابله با نظام اسلامی، جلوگیری از تحقق چنین آینده‌ای است.

ایشان با تأکید بر اینکه ظهور چنین کشور اسلامی، زمینه‌ساز برچیده شدن بساط استکبار و کفر خواهد شد، افزودند: ملت ایران به‌ویژه جوانان، علمای دین و روشن‌فکران دانشگاهی باید حرکت خود را در چارچوب منظومه‌ی فکری اسلامی پیش ببرند و همه از جمله مسئولان نسبت به طراحی و نقشه‌ی دشمن، حساس و هوشیار باشند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند:
نباید به‌واسطه‌ی لبخند دشمن یا احیاناً مساعدت کوتاه‌مدت او در موضوعی خاص، فریب دشمن را خورد بلکه همواره باید متوجه این موضوع باشیم که طراحی و نقشه‌ی او چیست؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک بار دیگر تأکید کردند که دشمن و
استکبار جهانی موضوعی موهوم نیست بلکه واقعیتی است که بزرگ‌ترین مصداق آن دولت آمریکا و کمپانی‌ها و کارتل‌های اقتصادی صهیونیستیِ پشتیبان آن، است.

ایشان با اشاره به توانایی‌ها، قابلیت‌ها و استعدادهای جوانان با ایمان و همچنین ظرفیت‌ها، ثروت‌ها و منابع طبیعی کشور و عمق فرهنگ اسلامی و فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام در میان مردم، خاطرنشان کردند:

همه‌ی مسئولان و شخصیت‌های مؤثر و دارای نفوذ کلام در میان جامعه باید این آینده‌ی روشن را بیش از پیش برای مردم تشریح کنند و ضمن امیدوار کردن آنان به آینده، زمینه‌ساز آرامش و سکینه در کشور شوند.

رهبر انقلاب اسلامی بخش دیگری از سخنان خود را به بیان نکات مهمی درخصوص برجام و مسائل بعد از برجام و همچنین موضوع اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اختصاص دادند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به بحث‌های روزهای اخیر درباره‌ی نقش مجلس شورای اسلامی در بررسی برجام، گفتند:

درخصوص ابعاد حقوقی و قانونی این موضوع و اقتضائات آن، باید صاحب‌نظران و کارشناسان حقوقی نظر دهند اما از نگاه کلی، من معتقدم و به آقای رئیس‌جمهور هم گفته‌ام که مصلحت نیست، مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام کنار گذاشته شود.

ایشان با تأکید بر لزوم ورود مجلس به موضوع بررسی برجام، در عین حال خاطرنشان کردند:

من در مورد نحوه‌ی بررسی و اینکه آن را رد کنند یا تصویب کنند هیچ توصیه‌ای به مجلس ندارم و این، نمایندگان ملت هستند که باید تصمیم بگیرند.

رهبر انقلاب اسلامی درخصوص مسائل بعد از برجام گفتند:
من درباره‌ی این مسائل، برخی نکات را با برادران عزیز و صمیمی خود در دولت، در میان گذاشته‌ام که اکنون برای اطلاع نمایندگان مجلس خبرگان و همه‌ی مردم، آنها را بیان می‌کنم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شش کشور مذاکره‌کننده با ایران و نقش آمریکا در میان این شش کشور، افزودند:

در واقع طرف اصلی ما دولت آمریکا است اما مسئولان آمریکایی خیلی بد حرف می‌زنند و باید تکلیف این‌گونه حرف زدن‌ها روشن شود.

ایشان با اشاره به سخنان مقامات آمریکایی مبنی بر حفظ چارچوب تحریم‌ها، تأکید کردند:

اگر قرار است چارچوب تحریم‌ها حفظ شود، پس ما برای چه مذاکره کردیم؟ و این، کاملاً مخالف علت حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات است زیرا هدف از مذاکرات برداشته شدن تحریم‌ها بود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند:
اگر ما در مذاکرات در برخی موارد کوتاه آمدیم و برخی امتیازات را دادیم عمدتاً برای این بود که تحریم‌ها برداشته شود وگرنه چه لزومی به حضور در مذاکرات بود و ما کار خود را ادامه می‌دادیم و می‌توانستیم از نوزده هزار سانتریفیوژی که داریم، در مدت کوتاهی به پنجاه تا شصت هزار سانتریفیوژ برسیم و غنی‌سازی بیست درصد را نیز ادامه دهیم و تحقیق و توسعه را هم سرعت بیشتری ببخشیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند:
اگر قرار است تحریم‌ها برداشته نشود، پس معامله‌ای هم در کار نخواهد بود، بنابراین باید تکلیف این موضوع مشخص شود.

ایشان خطاب به مسئولان کشور گفتند:
نگویید که آمریکایی‌ها این سخنان را برای قانع کردن رقبای داخلی خود می‌زنند، البته من معتقدم که دعوای داخلی آمریکا واقعی است و آنها با هم اختلاف دارند و علت این اختلاف هم برای ما روشن است، اما آنچه که رسماً گفته می‌شود نیاز به پاسخ دارد و اگر پاسخ داده نشود، صحبت طرف مقابل تثبیت خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به سخنان مقامات آمریکایی مبنی بر تعلیق تحریم‌ها، تأکید کردند:
 
از ابتدا مسئله‌ی ما این نبوده است، ما تأکید داشتیم که تحریم‌ها باید برداشته شوند و نه تعلیق.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند:
البته نظر ما برداشته شدن فوری تحریم‌ها بود اما دوستان در اینجا، این موضوع را به شکلی معنا کردند و ما هم مخالفتی نکردیم ولی تحریم‌ها باید برداشته شوند. اگر قرار است تحریم‌ها تعلیق شوند، ما هم اقداماتی را که باید انجام دهیم، در حد تعلیق و نه در سطح اقدام اساسی بر روی زمین، انجام خواهیم داد.

ایشان خاطرنشان کردند:
البته طرف مقابل می‌گوید برداشتن برخی تحریم‌ها دست دولت آمریکا نیست ما هم می‌گوییم همان تحریم‌هایی که در دست دولت آمریکا و دولت‌های اروپایی است، باید برداشته شوند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بخش دیگری از حرف‌های بد مقامات آمریکا را اظهاراتی کاملاً خارج از موضوع توافق هسته‌ای خواندند و خاطرنشان کردند:

هیأت حاکمه‌ی آمریکا همانند انگلیسی‌های قرن نوزدهم در مورد ایران سخن می‌گویند و گویا دو قرن از دنیا و تاریخ عقب هستند در حالی‌که دنیا تغییر کرده و ابرقدرت‌ها دیگر قدرت و توانایی و عُرضه‌ی آن کارها را ندارند و در طرف مقابل نیز جمهوری اسلامی با توانایی‌های شناخته‌شده و ناشناخته‌ای که در زمان عمل شناخته خواهد شد قرار دارد و ایران مانند فلان کشور عقب‌مانده نیست که هر طوری بخواهند بتوانند با آن صحبت کنند.

رهبر انقلاب، در بیان یکی از اظهارات سلطه‌جویانه‌ی آمریکایی‌ها گفتند:
مقامات آمریکایی می‌گویند انتظار داریم مسئولان و دولت جمهوری اسلامی کاری متفاوت انجام دهند!

ایشان افزودند:
کار متفاوت از نظر آنها کاری متفاوت از گذشته‌ی جمهوری اسلامی و عبور از ارزش‌های اسلامی و از دست دادن پایبندی به احکام اسلامی است، اما چنین چیزی هرگز اتفاق نخواهد افتاد و نه دولت، نه مجلس و نه مسئولین مطلقاً چنین کاری نمی‌کنند و کسی هم که بخواهد چنین کاری بکند، مردم و نظام جمهوری اسلامی از او قبول نمی‌کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین یکی از مصادیق مورد انتظار آمریکایی‌ها گفتند:

از جمله سیاست‌های آمریکا در منطقه، محو و نابودی کامل نیروهای مقاومت، و تسلط کامل بر سوریه و عراق است و توقع دارند که جمهوری اسلامی وارد این چارچوب شود که هرگز چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.

رهبر انقلاب در اشاره به یکی دیگر از اظهارات حساسیت‌برانگیز مقامات آمریکایی گفتند:

آنها می‌گویند برجام فرصت‌هایی را هم در داخل ایران و هم در خارج ایران و منطقه در اختیار آمریکا قرار داده است.

ایشان خطاب به مسئولان در دولت و سایر دستگاه‌ها تأکید کردند:

مسئولان در دولت و در دستگاه‌های گوناگون، به هیچ‌وجه نباید اجازه‌ی این فرصت‌طلبی را در داخل به آمریکا بدهند و در خارج هم باید تلاش کنند که این فرصت‌ها در اختیار آمریکا قرار نگیرد، زیرا هر چه آنها به این فرصت‌های خود نزدیک شوند، یقیناً ذلت، محنت و عقب‌ماندگی ملت‌ها بیشتر خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به مسئله‌ی مهم اقتصاد کشور اشاره کردند و گفتند:


سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یک مجموعه‌ی کامل و غیرقابل تجزیه است و اجرای آنها به برنامه‌ی عملیاتی کامل نیاز دارد، بنابراین از رئیس‌جمهور محترم و دولت خواسته‌ایم که برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یک برنامه‌ی جامع، عملیاتی و کاربردی تهیه شود و انتظار داریم که این اقدام انجام گیرد.

ایشان در خصوص اهمیت تحقق اقتصاد مقاومتی افزودند:
اگر اقتصاد مقاومتی محقق شود دیگر هیچ اهمیتی ندارد که پولی که به ایران باز می‌گردد، ۵میلیارد دلار باشد، یا ۱۰۰میلیارد دلار؛ البته آن مقدار پولی که از دنیا طلبکار هستیم و تاکنون به‌طور ظالمانه جلوی آن را گرفته‌اند باید مورد استفاده قرار بگیرد، اما اقتصاد مقاومتی نباید متوقف به این مسائل شود.

رهبر انقلاب، همچنین بر لزوم تشکیل یک ستاد عملیاتی فعال برای اجرای
اقتصاد مقاومتی تأکید کردند و گفتند:

این ستاد باید در دولت تشکیل شود و با مشخص کردن وظایف هر یک از دستگاه‌ها و پیگیری و زمان‌بندی فعالیت‌ها، یک تحرک عظیم ایجاد کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش پایانی سخنانشان، خطاب به نیروهای مؤمن در سراسر کشور خاطرنشان کردند:
حرکت عمومی به سمت آرمان‌ها و
اهداف اسلامی است و نیروهای مؤمن، اصیل و معتقد که اکثریت قاطع کشور را تشکیل می‌دهند باید با حسن‌ظن به وعده‌ی نصرت خداوند، آمادگی خود را برای کار در میدان‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و در مواجهه با جهت‌گیری‌های دشمن حفظ کنند.

بسیج اساتید دانشگاه پیام نور
1394/6/4 چهارشنبه



زندگانی امام رضا(ع)

زادگاه:

هشتمین پیشوای شیعیان امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در مدینه دیده به جهان گشود.

کنیه ها:

ابوالحسن و ابوعلی

لقبها:

رضا، صابر، زکی، ولی، فاضل، وفی، صدیق، رضی، سراج الله، نورالهدی، قرة عین المؤمنین، مکیدة الملحدین، کفوالملک، کافی الخلق، رب السریر، و رئاب التدبیر

مشهورترین لقب:

مشهورترین لقب آن حضرت «رضا» است و در سبب این لقب گفته اند: «او از آن روی رضا خوانده شد که در آسمان خوشایند و در زمین مورد خشنودی پیامبران خدا و امامان پس از او بود. همچنین گفته شده : از آن روی که همگان، خواه مخالفان و خواه همراهان به او خشنود بودند. سر انجام، گفته شده است: از آن روی او رضا خوانده اند که مأمون به او خشنود شد.»

مادر امام:

در روایتهای مختلفی که به ما رسیده است نامها و کینه ها و لقبهای ام البنین، نجمه، سکن، تکتم، خیزران، طاهره و شقرا، را برای مادر آن حضرت آورده اند.

ولادت:

درباره روز، ماه و سال ولادت و همچنین وفات آن حضرت اختلاف است. ولادت آن حضرت را به سالهای (148 و 151 و 153ق) و در روزهای جمعه نوزدهم رمضان، نیمه همین ماه، جمعه دهم رجب و یازدهم ذی القعده.

فرزندان:

گرچه که نام پنج پسر و یک دختر برای او ذکر کرده اند، اما چنان که علامه مجلسی می گوید: حداکثر تنها از امام جواد به عنوان فرزند او نام برده اند.

شهادت:

روز وفات آن حضرت را نیز به سالهای (202 و 203 و 206ق) دانسته اند. اما بیشتر بر آنند که ولادت آن حضرت در سال (148ق) یعنی همان سال وفات امام صادق علیه السلام بوده است، چنان که مفید، کلینی، کفعمی، شهید، طبرسی، صدوق، ابن زهره، مسعودی، ابوالفداء، ابن اثیر، ابن حجر، ابن جوزی و کسانی دیگر این نظر را برگزیده اند. در باره تاریخ وفات آن حضرت نیز عقیده اکثر عالمان همان سال(203ق) است.

 بنابراین روایت، عمرآن حضرت پنجاه وپنج سال می شودکه بیست و پنج سال آن را در کنارپدرخویش سپری کرده و بیست سال دیگر امامت شیعیان را بر عهده داشته است.

 این بیست سال مصادف است با دوره پایانی خلافت هارون عباسی، پس از آن سه سال دوران خلافت امین، و سپس ادامه جنگ و جدایی میان خراسان و بغداد به مدت حدود دو سال، و سر انجام دوره ای از خلافت مأمون.

 با دسیسه مامون و به شیوه منحوس پدران خود امام(ع) را مسموم کرده و امام به شهادت رسید و پیکر مطهر او را در طوس در قبله  قبه هارونی سرای حمید بن قحطبه طایی به خاک سپردند و امروز مرقد او مزار آشنای شیفتگان است.

  زندگینامه:

زندگى و شخصیت امامان شیعه، دو جنبه ارزشى متمایز و با این  حال مرتبط با هم دارد:

اول :

شخصیت عملى و علمى و اخلاقى و اجتماعى آنان که در طول زندگى ایشان، در منظر همگان شکل گرفته است و فهم و ادراک آن نیاز به پیش زمینه‏  هاى اعتقادى و مذهبى خاص ندارد، بلکه هر بیننده فهیم و داراى شعور و انصاف مى‏تواند، ارزش ها و امتیازهاى آنان را دریابد و بشناسد.

دوم :

شخصیت معنوى و الهى آنان که ریشه در عنایت ویژه خداوند نسبت به ایشان دارد.  شناخت این بعد از شخصیت اهل بیت نیاز به معرفت هاى پیشین  دارد؛ یعنى نخست باید به رسالت پیامبر(ص) ایمان داشت و براساس رهنمودهاى آن حضرت، ولایت عترت را پذیرفت و براى شناخت جایگاه عترت به  روایات و راویان معتبر اعتماد کرد و کوتاه سخن این که بینش هاى مذهبى مختلف، مى‏تواند مانع شناخت این بعد از شخصیت اهل‏ بیت علیهم السلام باشد.

   مأمون خلیفه عباسی ، برای بقا حکومت نا مشروع خود روشی مغایر با روش پدران خود اختیار کرد. او برای اینکه بتواند امام رضا (ع) تحت کنترل خود داشته باشد و همچنین ایشان را در کارهای حکومتی به صورت ظاهری دخیل جلوه دهد؛ ایشان را از مدینه شهر جدشان به طوس پایگاه حکومت عباسیان فراخواند و ایشان را به ولیعهدی خود منسوب کرد.امام رضا (ع) که وضع دشوار زندگی شیعیان را می دید و از سوی دیگر می دانست که با حضور در پایگاه حکومتی شاید بتواند هرچند کم در کارهای مسلمین گشایشی انجام دهد به سوی طوس رهسپار گشتند. سفری سخت و طاقت فرسا که در این سفر خواهر گرامیشان را حضرت معصومه را در شهر قم از دست دادند.

 دانشمندان مذاهب گوناگون که به طوس می آمدند جملگی در بحث و تبادل نظر در مقابل به آن حضرت پی به عظمت و علم والای آن حضرت می بردند و جملگی به این نکته که با حضور آن حضرت چرا باید خلافت مسلمین در دست مامون باشد صحه می گذاشتند.کم کم جلوه های علوی امام بر کسانی که از متعصبین به مامون بودند نیز روشن می گشت و حتی در درون خانواده مامون نیز زمزمه هائی به گوش می رسید. ماه ها بود که بارانی نباریده بود و شهر در بی آبی داشت به بیابانی مبدل می شد. مامون بهترین فرصت را بدست آورده بود تا با تحریک مردم از امام بخواهد که نماز باران بخواند و با توجه به آب و هوای شهر طوس اصلا امکان این را که باران ببارد را نمی داد.

 حضرت در ورود به شهر طوس با استقبال بی نظیر مردم مواجه شدند و از همان روز اول تخم کینه در دل مامون کاشته شد. امام رضا(ع) با این شرط که هیچگونه دخالتی در کار های حکومتی و عزل و نصب ها نخواهند داشت این مسئولیت را قبول کردند. مامون که در ابتدا فرض می کرد که توانسته است با این کار خطر شیعیان را بطور کل از بین ببرد کم کم متوجه شد که نه تنها به هدف خود نرسیده است بلکه با حضور امام در مرکز حکومت و اخلاق و منش و تقوای ایشان روز به روز بر تعداد ارادتمندان آن حضرت افزوده می شود. دیگر طوس به مرکز و کانون توجه مسلمانان مبدل شده بود و نام و آوازه حضرت در سرتاسر بلاد اسلامی پیچیده شده بود.

  امام قبول کردند در گرمای طاقت فرسای شهر به همراه مردم به بیرون شهر رفتند. امام به نماز ایستادند در اواخر نماز بود ولی هنوز لکه ای ابر در هوا نبود.  مامون خوشحال و خرسند از اینکه دارد به مقصود خود می رسد. امام بعد از نماز و در حالی که مردم داشتند با نا امیدی متفرق می شدند دست بر دعا برداشتند . ناگهان آسمان را ابر پوشاند . و غرش آسمان و ابرها خبر از باران داد.

 مامون دیگر چاره ای نداشت جز آنکه خودش هم به اصلح تر بودن امام رضا (ع) صحه گذارد. دیگر تمامی مردم اعم از دوستداران آل عبا و غیره براین باور بودند که مامون به نا حق بر جایگاه خلافت مسلمین تکیه زده است . مامون که می خواست با کشاندن امام به طوس خطر شیعیان را برطرف کند اکنون در چاهی گیر کرده بود که خود با دستان خود آن را کنده بود.دیگر چاره ای برای او نمانده بود به جز آنکه امام را به شهادت برساند. و این بار هم به شیوه منحوس پدران خود امام (ع) را مسموم کردند و جهان اسلام را از وجود آن گوهر بی بدیل بی نصیب کردند. و اکنون پس از سال ها محل دفن آن حضرت به یکی از مراکز بزرگ نشر علوم دینی و پایگاه بزرگ عالم شیعه در آمده است و مایه افتخار ایرانیان است که امام رضا (ع) در کشور آنها به خاک سپرده شده است .

***

حیات اجتماعی امام رضا علیه السلام

دوران حیات امام هشتم اوج گیری گرایش مردم به اهل بیت و دوران گسترش پایگاههای مردمی این خاندان است.

 چنان که می دانیم امام از پایگاه مردمی شایسته ای برخوردار بود و «در همان شهر که مأمون با زور حکومت می کرد او مورد قبول و مراد همه مردم بود و بر دلها حکم می راند... نشانه ها و شواهد تاریخی ثابت می کند که (در این دوران) پایگاه مردمی مکتب علی علیه السلام از جهت علمی و اجتماعی تا حدی بسیار رشد کرده و گسترش یافته بود. در آن مرحله بود که امام علیه السلام مسئولیت رهبری را به عهده گرفت».

 گرچه که در دوران امامت امام رضا علیه السلام دو مرحله فعالیت در سالهای خلافت هارون و سالهای خلافت مامون را می توان از یکدیگر جدا کرد و برای هر یک از این دو مرحله ویژگیهای متمایز از دیگری یافت، اما اگر به ویژگی عمومی این دوران بنگریم، خواهیم دید «هنگامی که نوبت به امام هشتم علیه السلام می رسد... دوران، دوران گسترش و رواج و وضع خوب ائمه است و شیعه در همه جا گسترده اند و امکانات بسیار زیاد است که منتهی می شود به مسئله ولایتعهدی. البته در دوران هارون، امام هشتم در نهایت تقیّه زندگی می کردند. یعنی کوشش و تلاش را داشتند، حرکت را داشتند، تماس را داشتند، منتهی با پوشش کامل ... مثلاً دعبل خزاعی که در باره امام هشتم در دوران ولایتعهدی آن طور حرف می زند دفعتاً از زیر سنگ بیرون نیامده. جامه ای که دعبل خزاعی می پرورد یا ابراهیم بن عباس را که جزو مداحان علی بن موسی الرضاست، یا دیگران و دیگران این جامعه بایستی در فرهنگ ارادت به خاندان پیغمبر سابقه ای نداشته باشد. آنچه در دوران علی بن موسی الرضا علیه السلام یعنی ولایتعهدی پیش آمد نشان دهنده این است وضع علاقه مردم و جوشش محبّتهای آنان نسبت به اهل بیت در دوران امام رضا علیه السلام خیلی بالا بوده است. به هر حال همه اینها موجب شد که علی بن موسی الرضا علیه السلام بتوانند کار وسیعی بکنند که اوج آن به مساله ولایتعهدی منتهی شد».

  حقیقت آن است که در این دوران، بدی اوضاع میان امین و مأمون به امام کمک کرد تا بار سنگین رسالت خویش را بر دوش کشد، بر تلاشهای خود بیفزاید، و فعالیتهای خود را دوچندان کند، چه در این زمان زمینه آن فراهم گشت که شیعیان با او تماس گیرند و از رهنمودهای او بهره جویند، و همین امر در کنار برخوردار بودن امام از ویژگیهای منحصر به فرد و رفتار آرمانی که در پیش گرفته بود سرانجام به تحکیم پایگاه و گسترش نفوذ امام در سرزمینهای مختلف حکومت اسلامی انجامید. او خود یک بار زمانی که درباره ولایتعهدی سخن می گوید، به مامون چنین اظهار می دارد: «این مساله که بدان وارد شده ام هیچ چیز بر آن نعمتی که داشته ام نیفزوده است. من پیش از این در مدینه بودم و از همان جا نامه ها و فرمانهایم در شرق و غرب اجرا می شد و گاه نیز بر الاغ خود می نشستم و از کوچه های مدینه می گذشتم، در حالی که در این شهر عزیزتر از من کسی نبود». در این جا بسنده است سخن ابن مونس - دشمن امام - را بیاوریم که به مأمون می گوید: ای امیر مؤمنان، این که اکنون در کنار توست بتی است که به جای خدا پرستش می شود.

 در چنین شرایطی و پس از آن که حضرت رضا علیه السلام بعد از پدر مسئولیت رهبری و امامت را به عهده گرفت در جهان اسلام به سیر و گشت پرداخت و نخستین مسافرت را از مدینه به بصره آغاز فرمود، تا بتواند به طور مستقیم با پایگاه های مردمی خود دیدار کند و درباره همه کارها به گفتگو بپردازد. عادت او چنین بود که پیش از آن که به منطقه ای حرکت کند، نماینده ای به دیار گسیل می داشت تا مردم را از ورود خویش آگاه کند تا وقتی وارد شهر می شود مردم آماده استقبال و دیدار با او باشند. سپس با گروههای بسیار بزرگ مردم اجتماع بر پا می کرد و در باره امامت و رهبری خود با آنان گفتگو می فرمود. آنگاه از آنان می خواست تا از او پرسش کنند تا پاسخ آنان را در زمینه های گوناگون معارف اسلامی بدهد. سپس می خواست که با دانشمندان علم کلام و اهل بحث و سخنگویان، همچنین با دانشمندان غیر مسلمان ملاقات کند تا در همه باب مناقشه به عمل آورند و با او به بحث و مناظره بپردازند.

 پدران حضرت رضا علیه السلام به همه این فعالیتهای آشکار مبادرت نمی کردند. آنان شخصاً به مسافرت نمی رفتند تا بتوانند مستقیم و آشکار با پایگاه های مردمی خود تماس حاصل کنند. اما در دوران امام رضا علیه السلام این مسئله امری طبیعی بود، چرا که پایگاههای مردمی بسیار شده و نفوذ مکتب امام علی علیه السلام از نظر روحی و فکری و اجتماعی در دل مسلمانان که با امام آگاهانه همیاری می کردند افزایش یافته بود.

 پس از آنکه امام مسئولیت امامت را به عهده گرفت همه توانایی خود را در آن دوره، در توسعه دادن پایگاههای مردمی خود صرف کرد اما رشد و گسترش آن پایگاهها و همدلی آنان با کار امام به این معنی نبود که او زمام کارها را به دست گرفته باشد. با وجود همه آن پیشرفتها و افزایش پایگاه های مردمی، امام بخوبی می دانست و اوضاع و احوال اجتماعی نشان می داد که جنبش امام علیه السلام در حدی نیست که حکومت را در دست گیرد، زیرا با پایگاههای گسترده ای که حضرت داشت، گرچه از او حمایت و پشتیبانی می کردند، اما نظیر این پایگاهها به این درد نمی خورد که پایه حکومت امام علیه السلام گردد. چه، پیوند آن با امام پیوند فکری پیچیده و عمومی بود و از قهرمانی عاطفی نشانی داشت. این همان احساسهای آتشین بود که روزگاری پایه و اساسی بود که بنی عباس بر آن تکیه کردند و برای رسیدن به حکومت بر امواج آن عواطف سوار شدند. اما طبیعت آن پایگاه ها و مانند های آن به درد آن نمی خورد که راه را برای حکومت او و در دست گرفتن قدرت سیاسیش هموار سازد.

 امام رضا علیه السلام در این مرحله خود را آماده آن می کرد تا مهار حکومت را به دست گیرد، اما با شکلی که خود مطرح کرده بود و می خواست نه در شکلی که مأمون اراده می کرد و در آن شکل ولایتعهدی را به او عرضه داشت و او آنرا رد کرد و نخواست.

 این تصویری است از دوران امام که می تواند در تفسیر دو رخداد مهم یعنی مسئله ولایتعهدی و نیز مسئله پیشنهاد خلافت به امام از سوی مأمون ما را راهگشا باشد. به تعبیری دیگر، می توان گفت تنشهای موجود در آن زمان هنوز باقیمانده هایی از طوفانی بود که از چند دهه قبل علیه حکومت اموی و از سوی دو خاندان مهم علوی و عباسی بر پا شده بود. در میان چنین طوفانی بود که قدرت طلبان خاندان عباسی بر اسبهای لجام گسیخته خود می نشستند و هر گونه که می خواستند به سوی هدف خود - و با این دیدگاه که هدف وسیله را توجیه می کند - می رانند و گاه هم در این هیاهو و در غیاب دیده های مردم خنجری هم از پشت به خاندان علوی می زدند و پس از آن میوه ای را که در دست مجروح این خاندان بود، به زور و به چنگال نیزه نیرنگ در می ربودند.

 خاندان عباسی از سویی از نام «آل محمد» سوء استفاده می کرد، چندان که گاه به خاطر نزدیکی طرز کار یا تبلیغاتشان با آل علی، در مناطق دور از حجاز این گونه وانمود می کردند که همان خط آل علی هستند. حتی لباس سیاه بر تن کردند و می گفتند: این پوشش سیاه لباس ماتم شهیدان کربلا و زید و یحیی است، و عده ای حتی از سرانشان، خیال می کردند که دارند برای آل علی کار می کنند.

از سویی دیگر نیز همین خلفای خاندان عباسی از همان روزهای نخست سلطه خود کاملاً میزان نفوذ علویان را می دانستند و از آن بیم داشتند. سختگیریهایی که از همان دوران آغازین حکومت عباسی علیه بذ الحسن به عمل آمد، گواهی بر این ترس و وحشت عباسیان از اهل بیت و علاقه مردم به آنان است.

 گواهی دیگر آن که آورده اند: منصور هنگامی که به جنگ با محمد بن عبدالله و برادرش ابراهیم - از علویان - مشغول بود شبها را نمی خوابید، حتی در همین زمان دو کنیز برای او آوردند که آنها را رد کرد و گفت: «امروز روز زنان نیست و مرا با آنان کاری نه، تا آن زمان که بدانم سر ابراهیم از آن من و یا سر من از آن ابراهیم می شود. او در همین جنگها پنجاه روز جامه از تن نکند و از فزونی اندوه نمی توانست درست سخن خود را پی گیرد.»

 این نگرانی در دوران پس از منصور نیز ادامه یافت و نگرانی مهدی و هارون عباسی بیش از منصور بود، چندان که در همین دوران امام کاظم علیه السلام آن زندانهای سخت خود را گذراند. پس از این دو، نوبت به مأمون رسید. در دوران مأمون مسئله دشوارتر و بزرگتر و مشکل آفرین تر بود. چه، شورشها و فتنه های فراوانی سرتاسر ولایتها و شهر های بزرگ اسلامی را در برگرفته بود تا جایی که مأمون نمی دانست چگونه آغاز کند و چه سان به حل مسئله بپردازد. او می دید و از این رنج می برد که سر نوشتش و سر نوشت خلافتش در معرض تند بادهایی قرار گرفته که از هر سو بر آن می تازد.

 مأمون در کنار این ترس و نگرانی از هوشی سرشار بهره مند بود و اینها همه در کنار هم، او را بدان رهنمون گشت که ابتکاری تازه بر روی صحنه آورد و امام هشتم را با تجربه ای بزرگ رویاروی سازد و مسئله ولایتعهدی را پیش آورد، هرچند در این زمینه نیز، تدبیر امام علیه السلام او را ناکام ساخت.

***

سخنان گهربار حضرت:

1-     انجام کارهای نیک، فریاد رسی بیچارگان و بر آوردن آرزوی آرزومندان است.

2-      از بخششی که زیان آن برای تو بیش از سودی است که به برادرانت میرسد خودداری کن.

3-      ایمان عبارت است از : اقرار به زبان ،‌شناخت با قلب و عمل نمودن با اعضاء و جوارح .

4-      بالاترین درجه عقل خودشناسی است.

5-      آن کس که برای رضای الله کسی را به برادری گزیند، خانه ای را در بهشت بدست آورده است.

6-      بهترین ثروت شخص و برترین اندوخته اش صدقه است.

7-      خوش خلقی دو گونه است : فطری و اختیاری ولی صاحب خلق خوش اختیاری برتر است.

8-      شکیبایی بر بلا زیبا و پسندیده است!  ولی برتر از آن صبر در برابر محّرمات است.

9-      سرآمد طاعت الله تعالی،  صبر و رضاست.

10-     عبادت به زیادی نماز و روزه نیست بلکه به اندیشیدن در امر پروردگار متعال است.

11-     با دوستان فروتن باش ، از دشمن احتیاط کن و با عموم مردم گشاده رو باش.

12-     در شگفتم از آن کس که بردگان را با دارایی خود می خرد و آزاد می‌کند چگونه آزادگان را با اخلاق خوش خود نمی خرد .

13-    بی اعتنایی به دارایی مردم ، بهتر از بذل و بخشش است .

14-    یاری کردن ناتوان ، بهتر از صدقه دادن است.

15-    بهترین مال و ثروت آن است که وسیله حفظ آبروی انسان شود .

16-    برای کودک شیری بهتر از شیر مادرش نیست.

17-    آن کس که خودرادرمعرض تهمت قراردهد نبایدکسی را که به اوگمان بد برده است ملامت کند.

18-     کسی که بخواهد بی نیازترین مردم باشد، باید به آنچه نزد الله تعالی است اطمینان داشته باشد.

19-     آن که در راه حق صبر کند، الله تعالی بهترازآنچه دربرابرش صبرکرده است بدوعوض خواهدداد.

1394/5/25 یکشنبه

- وجود بسیج باید ما را وادار کند به شکر الهی، نشاط جوانان بسیجی باید ما را وادار کند به شکر الهی...

از بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع بسیجیان 29/7/79

*****

- بسیج یعنی حضور بهترین و بانشاط ترین و باایمان ترین نیروهای عظیم ملت

همیشه بهترین و خالص ترین و شرافتمندترین و پرافتخارترین انسانها این خصوصیات رادارند.

از بیانات مقام معظم رهبری در جمع بسیجیان 29/7/79

*****

- چرا درتبلیغات جهانی و رادیوها به بسیج اهانت می شود؟ بسیج را که در خور تشویق وتعظیم و تحسین است مورد اهانت و بی مهری قرار میدهند؟ چون نقش بسیج را درحفظ استقلال ملی، در حفظ غرور ملی در حفظ افتخارات ملی، در تأمین منافع ملی، و بالاخره از همه در اعلاء پرچم اسلام و نظام جمهوری اسلامی میدانندبه جد با بسیج دشمنند، امّا دشمنی آنها فایدهای ندارد.

از بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ بسیجیان 29/7/79

*****

در میدان هاییکه برای منافع ملی، برای اهداف بالا، کشورشان به آنها نیاز دارد،

- انکار بسیج و بی احترامی به آن، یا نابخردانه است، یا خائنانه است.

از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با گروه کثیری از سپاهیان و بسیجیان در مشهد 10/6/78

*****

تا وقتی برای این کشور امنیت لازم است تا وقتی که این کشور و این ملت به امنیت احتیاج دارد.یعنی همیشه، چون همیشه احتیاج به امنیت هست، به نیروی بسیج به انگیزه بسیجی، به سازماندهی بسیجی و به عشق و ایمان بسیجی احتیاج است.

- بسیج یعنی نیروی کارآمد کشور برای همه میدانها.

از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با سپاهیان و بسیجیان 2/9/77

*****

- ملتهایی که مردم در آن از نظر مسئولان آن کشور نقشی دارند،

همه جا چیزی شبیه بسیج هست منتهی به این درخشندگی، به این فراگیری، به این زیبایی، به این فداکاری،من در جایی سراغ ندارم...

از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با سپاهیان و بسیجیان 2/9/77

*****

- علت اینکه در کشور ما بسیج این طور درخشان شد و شکفت چه بود؟

از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با سپاهیان و بسیجیان 2/9/77

*****

ایمان عاشقانه، ایمان عمیق، ایمان توام با عواطف که از خصوصیات ملت ایران است، مثل بعضی ازملتهای دیگر، عواطف در این ملت جوشان است کلید بسیاری از مشکلات است. این ایمان با آن عواطف همراه شد و این رودخانه عظیم خودشان را به این دریای پهناور تبدیل کرد و مشکلات را در هر جایی که لازم بود از بین برد.

- بسیج عبارت است از مجموعه ای که در آنها پاک ترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور جمع شده اند.

از بیانات مقام معظم رهبری در جمع بسیجیان به مناسبت هفته بسیج 5/9/76

*****

... مجموعه ای که دشمن را بیمناک ودوستان را امیدوار و خاطرجمع می کند.

- بسیج یکی ازبرکات انقلاب و از پدیده های بسیار شگفت آور و مخصوص این انقلاب است

از بیانات مقام معظم رهبری در جمع بسیجیان 5/9/76

*****

- بسیج یک حرکت بی ریشه و سطحی و صرفاً ازروی احساسات نیست، بسیج یک حرکت منطقی وعمیق و اسلامی و منطبق بر نیازهای دنیای اسلام - و به طریق اولی. اینهم یکی از آن چیزهایی است که امام بزرگوار ما با دید الهی خود، با حکمتی که خدای متعال به او ارزانی کرده بود، برای کشور و ملت و انقلاب ما بهیادگار گذاشت. جامعه اسلامی است. قرآن کریم می فرماید: هو الذی ایدک بنصره و بالمؤمنین ای پیامبر، خدای متعال تو را، هم به وسیله نصرت خودش و هم از طریق مؤمنین مؤید قرار داد و کمک کرد. این خیل عظیم مؤمنینی که در اینجا مورد اشاره آیه قران قرار گرفته اند، عبارت دیگری است از آنچه که امروز به نام بسیج در جامعه ما قرار دارد.

از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان نواحی و پایگاهها و گردانهای بسیج سراسر کشور 8/9/74

*****

-

عظیم ترین و ماندگارترین یادگار [ امام عزیز و عظیم القدر ما] همین بسیج مردمی است که در همه جا حضور دارد.

از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان و بسیجیان 27/8/81

*****

- این کار خدابود که بسیج ملت ایران بتواند در سخت ترین میدانها که همان میدان جنگ است چنان قدرتی از خود نشان بدهد که دیرباورترین افراد هم قبول کنند که ملت ایران دارای توانایی است.

*****

- بسیج یعنی کل نیروهای مؤمن و حزب اللهی کشور ما این که امام گفتند "بسیج بیست میلیونی" یعنی این.

از بیانات مقام معظم رهبری در پادگان امام حسن مجتبی (ع) 5/9/69

*****

- اگر نبود آنهمه تلاش و جهاد مخلصانه که شما رزمندگان نیروهای مسلح و بسیج مردمی دردوران جنگ هشت ساله نشان دادید و حقیقتاً اسلام را روسفید و امت رسول الله(صلی الله علیه و آله) را سربلند ساختید و اگر نبود خونهای مطهر و معطریکه در راه خدا بر زمین ریخته شد؛ یقیناً امروز از نظام اسلامی اثری نبود وپرچم قرآن چنین سربلند نمی شد.

پیام به خانواده های شهدا، مفقودان در آستانه هفته دفاع مقدس 23/6/68

*****

- محور دفاع از انقلاب، همین آحاد عظیم میلیونی بسیج هستند.

از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیعت جمع کثیری از بسیجیان نمونه6/4/68

*****

از بیانات مقام معظم رهبری در جشن بزرگ منتظران ظهور 3/9/78

*****

بسیجی یعنی دل باایمان، مغز متفکّر دارای آمادگی برای همه میدانهایی که وظیفه این انسان را به آن میدانها فرا می خواند، این معنای بسیجی است.هرجا وظیفه ای باشد، انسان بسیجی در میدان آن وظیفه، حاضر است.

از بیانات مقام معظم رهبری در جشن بزرگ منتظران ظهور 3/9/78

*****

- بسیج به معنی حضور آمادگی در همان نقطه ای است که اسلام و قرآن و امام زمان(ارواحنا فداه) و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است. لذا پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) مهدی موعود عزیز، یک پیوندناگسستنی و همیشگی است.

از بیانات مقام معظم رهبری در جشن بزرگ منتظران ظهور 3/9/78

*****

- امام فرمودند "بسیج باید سازماندهی بشود، باید یکدیگر را بشناسند، باید آمادگی به وجود بیاورند و آن را حفظ کنند" امروز هم تکلیف بزرگ شما همین کارست.

*****

- فرهنگ بسیجی، فرهنگ معنویت و شجاعت و غیرت و استقلال و آزادگی و اسیر خواستهای حقیر، نشدن است. 8/9/74

*****

بسیج یک امر احساسی است. بسیج یک امر منطقی و فکری و ریشه دار و عمیق است و کسانی که در کار این حقیقت بزرگ شرکت دارند؛ همه آحادملتند، هر کسی که بسیجی است باید به بسیجی بودن خود افتخار کند. بسیجی بودن، مایه سرافرازی و سربلندی پیش پروردگار است8/9/74

- هفته بسیج در حقیقت فرصت و بهانه ای برای زنده نگه داشتن ارزشها و روح بسیجی در آحادملت، مخصوصاً جوانان پرشور و مدافعان عاشق صادق است. ...

از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نیروهای مقاومت بسیج 7/9/69

*****

- شما بسیجیها باید به گونه ای رفتار کنید که احترام و محبت مردم جلب شود. شما بایدنمونه اخلاق و تواضع و مهربانی و رعایت مقررات باشید

از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیعت جمع کثیری از بسیجیان نمونه 6/4/68

*****

همان طور که امام و پیشوای راحل عظیم الشأن ما فرمودند، من هم آرزو می کنم و از خدامی خواهم که با بسیجیان محشور باشم. بسیج یک افتخار و یک ارزش است. سعی کنید این روحیه بسیجی را برای کشور و انقلاب و اسلام حفظ کنید.. آن کسی بسیجی تر است که مقررات را بیشتر رعایت می کند، به خاطر آنکه این فرد بیشتر از همه براینظام دل می سوزاند و مقررات، لوازم قطعی اداره درست نظام است.

- سپاس وستایش و تمجید و تحسین فراوان خود را بر جوانان بسیجی مؤمن در سرتاسرکشور، این دلهای پاک، این دلهای تپنده با عشق به خدا، با ایمان به حقیقت،با اخلاق و با صفا، نثار می کنم.

از بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع نیروهای شرکت کننده در مانور عظیم طریق القدس 3/2/76

*****

- من به بسیجیان عزیز فعّال این کشور علوی و فاطمی، عرض می کنم؛ امیرالمؤمنین علیه الصّلاه والسلام را الگوی خودتان قرار دهید که بهترین و بزرگترین الگوبرای بسیجیان مسلمان در همه عالم، علی ابن ابیطالب علیه السلام است.

از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مدّاحان به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) 3/9/73

*****

- روحیه بسیجی و معرفت بسیجی باید فراگیر شود تا این کشور بتواند بار سنگینی را که بردوش دارد که همان بار هدایت الهی و سعادت انسانهاست - به سرمنزل برساند، لذا بسیج تمام شدنی نیست.

از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان بسیج27/8/71

 

1394/4/16 سه‌شنبه


آنچه باید در باره شب قدر بدانیم!

·   شب‌های قدر فرصتی است برای بازگشتن به سوی حضرت حق و توبه کردن از گناهان و پیمودن راه درست. شب قدر، فرصتی است برای پاک کردن ظاهر و باطن از هر آلودگی.

·    شب قدر شب زاری و سبک شدن روح از بار گناهان و رهایی از دوزخ است، فرصتی دوباره برای اظهار شرمساری و پشیمانی از گذشته‌ها است. مبادا این فرصت را از دست دهیم و در این شب روحانی، از امور معنوی غافل شویم. مبادا شب قدر بگذرد و ما همچنان غرق در ناپاکی‌ها باقی بمانیم و خود را از عمق منجلاب به معراج پاکی و وارستگی نرسانیم. مبادا شبِ نماز و تلاوت بگذرد و ما از برکات این لحظه‌های شکوهمند و شیرین بی بهره بمانیم.

چرااین‌ شب‌ها"قدر"نامگذاری شده است؟

·    شب قدر از این جهت نامگذاری شده است چون تمامی مقدرات بندگان در طول سال در شب قدر معین می‌شود. خداوند در آیات 3 و 4 سوره دُخان می‌فرماید: إِنَا اَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارِکَةٍ اِنَا کُنَا مُنْذِرینَ فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکیمٍ *ما این کتاب مبین را در شبی پر برکت نازل کردیم و ما همواره انذار کننده بوده‌ایم، در آن شب که هر امری بر طبق حکمت خداوند تنظیم و تعیین می‌گردد.

 شب قدر کدام شب است؟

·    ابتدا باید گفت: شب قدر در ماه رمضان است تردیدی وجود ندارد چون خداوند می‌فرماید: شَهْرُ رَمَضانَ اَلَّذِی اُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلْنّاسِ وَ بَیِناتِ مِنَ الْهُدی وَ الْفُرْقانِ* ماه رمضان ماهی که قرآن بعنوان راهنمای مردم و نشانه‌های هدایت و جداکننده حق از باطل در آن نازل شده است. و در سوره قدر نیز می‌فرماید: إِنا اَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر*ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم. جمع میان این دو آیه شریفه به ما می‌گوید: 

·    شب قدر در ماه رمضان است اما اینکه کدام شب از شب‌های ماه رمضان، شب قدر است تفسیرهای زیادی شده است از جمله:

شب اول، شب هفدهم، شب نوزدهم، شب بیست و یکم، شب بیست و سوم،شب بیست و هفتم، شب بیست و نهم

·         اما مشهور و معروف در روایات این است که شب قدر در دهه آخر ماه رمضان و شب 21 یا 23 است.

·    حسان بن مهران می‌گوید: از محضر امام صادق (ع) شب قدر را پرسیدم: فرمود: شب قدر را در میان شب 21 و 23 جست و جو کن.

·    ابو بصیر در محضر امام صادق (ع) به امام عرض کرد فدایت شوم آن شبی که امید رحمت و مغفرت و زیادی حسنات وجود دارد کدام شب است؟ فرمود: شب قدر، شب 21 یا 23 است. راوی اصرار کرد کدام یک از این دو شب است و پرسید: اگر من نتوانم هر دو شب را عبادت کنم کدام یک را انتخاب نمایم؟

·    امام صادق (ع) در پاسخ فرمود: چه آسان است دو شب برای آنچه می‌خواهی مخفی بودن شب قدر در میان شب‌های سال، یا در میان شب‌های ماه مبارک رمضان، برای این است که: مردم به همه این شب‌ها اهمیت دهند، همانگونه که خداوند: رضای خود را در میان انواع طاعات پنهان کرده، تا مردم به همه طاعات روی آورند غضبش را در میان معاصی پنهان کرده، تا از همه بپرهیزند دوستانش را در میان مردم مخفی کرده، تا همه را احترام کنند اجابت را در میان دعاها پنهان کرده، تا به همه دعاها روی آورند اسم اعظم را در میان اسمائش مخفی ساخته، تا همه را بزرگ دارند و وقت مرگ را مخفی ساخته، تا در همه حال آماده باشند و این، فلسفه مناسبی به نظر می‌رسد.


اهمیت احیاء در شب قدر

·    یکی از موضوعاتی که در ارتباط با شب قدر در احادیث اهل بیت(ع) مطرح شده است شب زنده‌داری است چیزی که از روایات بدست می‌آید خود احیاء و شب زنده‌داری موضوعیت دارد. چند روایت را در این رابطه مطرح می‌کنیم:

  احیاء شب قدر عذاب را برمی‌دارد!

·    مرحوم کلینی در کافی و صدوق در من لایحضره الفقیه از رسول خدا (ص) نقل کرده‌اند که فرمود: هرکس شب قدر را زنده بدارد تا سال آینده عذاب از او برگردانده می‌شود.

 خواب در شب احیاء نهی شده است:

·         مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار از امام باقر(ع) و او از پدرانش نقل کرده‌اند که: پیامبر خدا (ص) نهی کرده که از شب 21 و 23 غفلت شود و نهی کرده که کسی در آن شب بخوابد.

·         امام صادق (ع) در حال بیماری شب 23 احیاء نگه داشت.

مرحوم شیخ طوسی از یحیی بن علاء نقل کرده که گفت:

·   امام صادق (ع) سخت بیمار بود دستور داد او را به مسجد پیامبر خدا (ص) بردند آنجا بود تا صبح شب 23 ماه رمضان.

احیاء موجب آمرزش گناهان می‌شود.

·    مرحوم صدوق از امام کاظم (ع) نقل کرده که فرمود: هرکس در شب قدر غسل کند و آن شب را تا سپیده دم زنده بدارد از گناهانش بیرون می‌آید.(ایسنا)

منابع:

قاموس قرآن، سید علی اکبر قرشی

فروع الکافی

تفسیر نور الثقلین

تفسیر نمونه/ جمعی از نویسندگان

بحار الانوار / مجلسی

فضائل الاشهر الثلاثة

عیون اخبارالرضا / صدوق ج 1



اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است:

اعمالی که در هر سه شب انجام می‌ شود و به اعمال مشترک معروف است و اعمالی که مخصوص هر یک از شب‌های مبارک نوزدهم، بیست و یکم و بیست ‌و سوم است.

 اعمال مشترک شبهای قدر:

۱) غسل کردن که بهتر است مقارن غروب آفتاب غسل کرده و نماز عشا با غسل خوانده شود.

۲) خواندن ۲ رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره‌ی توحید را خوانده و بعد از نماز هفتاد مرتبه گفته شود: اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ.

۳) قرآن مجید را باز کرده و در مقابل خود گذاشته و دعای زیر را بخوانید و بعد از آن حاجت خود را از خدا بخواهید.

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکِتَابِکَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِیهِ وَ فِیهِ اسْمُکَ الْأَکْبَرُ وَ أَسْمَاؤُکَ الْحُسْنَى وَ مَا یُخَافُ وَ یُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِکَ مِنَ النَّارِ.

خداى از تو درخواست مى‏کنم به حق کتاب نازل شده‏ات،و آنچه در آن است،و در آن است نام بزرگ‏ترت، و نامهاى نیکوترت‏ و آنچه بیم‏انگیز است و امیدبخش، اینکه مرا از آزادشدگان از آتش دوزخ قرار دهى.

۴) مصحف شریف (قرآن کریم) را بر سر گرفته سپس هر حاجت که دارد بخواهد .

و مناجات زیر را بخوانید :

اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ   وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ   وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ

خدایا به حق این قرآن، و به حق کسى‏که آن را بر او فرستادى، و به حق‏ هر مؤمنى که او را در قرآن ستودى، و به حق خود بر آنان، پس احدى شناساتر از تو به حق تو نیست.

سپس ده مرتبه بگوید:

بِکَ یَا اللَّهُ

به ذاتت اى خدا

و ده مرتبه

بِمُحَمَّدٍ

به حق محمّد

و ده مرتبه

بِعَلِیٍّ

به حق على

و ده مرتبه

بِفَاطِمَةَ

به حق فاطمه

و ده مرتبه

بِالْحَسَنِ

به حق حسن

و ده مرتبه

بِالْحُسَیْنِ

به حق حسین‏

و ده مرتبه

بِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ

به حق على بن الحسین

و ده مرتبه

بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ

به حق محمّد بن على

و ده مرتبه

بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ

به حق جعفر بن محمّد

و ده مرتبه

بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ

به حق موسى بن جعفر

و ده مرتبه

بِعَلِیِّ بْنِ مُوسَى

به حق على بن موسى

و ده مرتبه

بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ

به حق محمد بن على

و ده مرتبه

بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ

به حق على بن محمّد

و ده مرتبه

بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ

به حق حسین بن على

و ده مرتبه

بِالْحُجَّةِ

به حق حجّت.

۵) زیارت  امام‌حسین(ع)

در روایت آمده هنگامى که شب قدر مى‏شود، منادى از آسمان هفتم از پشت عرش ندا سر مى‏دهد که خدا هرکه را به زیارت مزار امام حسین علیه السّلام آمده آمرزید.

۶) احیا داشتن (بیدار ماندن و عبادت کردن) در این شب‌ها.

در روایات بسیاری از پیامبر(ص) و معصومین(ع) نقل شده است هر کس شب قدر را احیا کند، گناهان او آمرزیده شود هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگینى کوهها و پیمانه دریاها باشد.

۷) فضیلت و پاداش بسیار دارد که صد رکعت نماز خوانده شود و بهتر است که در هر رکعت بعد از سوره‌ی مبارک حمد، ده مرتبه سوره‌ی توحید خوانده شود.

۸) خواندن دعای زیر و طلب بخشش و رحمت از خدا برای گشایش امور مسلمین و خلق خدا:

اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ لَکَ عَبْدا دَاخِرا لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعا وَ لا ضَرّا وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءا أَشْهَدُ بِذَلِکَ عَلَى نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِیلَتِی فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِیعَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَیْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُکَ الْمِسْکِینُ الْمُسْتَکِینُ الضَّعِیفُ الْفَقِیرُ الْمَهِینُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِی نَاسِیا لِذِکْرِکَ فِیمَا أَوْلَیْتَنِی وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِکَ فِیمَا أَعْطَیْتَنِی وَ لا آیِسا مِنْ إِجَابَتِکَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِی سَرَّاءَ [کُنْتُ‏] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِیَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ

خدایا شام کردم درحالى‏که براى تو تنها بنده کوچک و خوارى هستم،که براى خویش سود و زیانى را به دست ندارم،و نمى‏توانم از خود پیش‏آمد بدى را بازگردانم،به این امر بر خویش گواهى مى‏دهم،و در پیشگاهت به ناتوانى و کمى چاره‏ام اعتراف مى‏کنم،خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست،و آنچه را به من و همه مردان و زنان مؤمن،از آمرزش در این شب وعده دادى وفا کن، و آنچه را به من عنایت فرموده‏اى کامل ساز،که من بنده بیچاره،درمانده،ناتوان،تهیدست خوار توام.خدایا مرا فراموش کننده‏ ذکرت قرار مده،در آنچه سزاوار آنم فرمودى،و نه فراموش کننده احسانت،در آنچه عطایم نمودى،و نه ناامید از اجابتت،گرچه مدّت زمانى طولانى گردد،چه در خوشى یا ناخوشى،یا سختى،یا آسانى،یا عافیت،یا بلا،یا تنگدستى،یا در نعمت‏ همانا تو شنونده دعایى.

این دعا را کفعمى از امام زین العابدین علیه السّلام روایت کرده که در این شبها،در حال قیام و قعود و رکوع و سجود مى‏خواندند،

و علاّمه مجلسى فرموده:

بهترین اعمال در این شبها، درخواست آمرزش و دعا است، براى‏ حوایج دنیا و آخرت خود، و پدر و مادر و خویشان، و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان‏که زنده‏اند، و چه آنان‏که از دنیا رفته‏اند، و خواندن اذکار، و صلوات بر محمّد و آل محمّد علیهم السّلام به هر اندازه که بتواند.

در این شب‌های مبارک، اعمال زیر نیز سفارش شده است:

۱) خواندن ۲ رکعت نماز برای سلامتی امام زمان (عج) و تعجیل در ظهور آن حضرت

۲) خواندن ۲ رکعت نماز برای شادی روح همه‌ی درگذشتگان و اسیران خاک و ۲۵ بار گفتن ذکر "اللهم اغفرلی لجمیع المومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات"

۳) خواندن ۲ رکعت نماز تقدیم به اهل بیت پیامبر(ص) و خواندن دعای توسل

۴) خواندن ۲ رکعت نماز حضرت زهرا(س):

در رکعت اول بعد از حمد صد مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد صد مرتبه سوره توحید

۵) خواندن سوره‌های مبارک سجده، عنکبوت، روم، دخان و قدر

 

اعمال شب نوزدهم:

علاوه بر اعمالی که در بالا ذکرشد:

۱) صد مرتبه گفته شود: "اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَ اَتوبُ اِلَیه"

۲) صد مرتبه گفته شود: "اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ"

 

اعمال شب بیست و یکم:

علاوه بر اعمالی که در بالا ذکرشد:

۱) خواندن دعای جوشن‌کبیر

 

اعمال شب بیست و سوم:

علاوه بر اعمالی که در بالا ذکرشد:

۱) خواندن سوره‌های مبارک سجده، عنکبوت، روم و دخان

۲) هزار مرتبه خواندن سوره‌ی قدر

۳) خواندن دعاهای جوشن‌کبیر، مکارم‌الاخلاق و افتتاح

۴) خواندن دعای فرج

"أَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنْ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فِی هذِهِ السَّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَة وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلِیلاً وَعَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فِیها طَوِیلاً َ"

۵) خواندن ۸ رکعت نماز و طلب استغفار و دعا برای خلق خدا

 

ویژگى های شب قدر

الف. شب نزول قرآن است

إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ( سوره قدر). انا انزلناه فی لیله مبارکه( سوره دخان)

ظاهر آیه شریفه « انا انزلناه فى لیله القدر» این است که همه قرآن در شب قدر نازل شده است و چون تعبیر به انزال کرده که ظهور در یکپارچگى و دفعى بودن دارد نه تنزیل، که ظاهر در نزول تدریجى است.

قرآن کریم به دو گونه نازل شده است:

1- نزول یکباره در یک شب معین.

2- نزول تدریجى در طول بیست و سه سال نبوت پیامبر اکرم (ص) .

آیاتى چون «قرانا فرقناه لتقراه على الناس على مکث ونزلناه تنزیلا.»( اسراء / 106 ) نزول تدریجى قرآن را بیان می ‏کند.

در نزول دفعى (و یکپارچه)، قرآن کریم که مرکب از سوره‏ ها و آیات است ‏یک دفعه نازل نشده است ‏بلکه به صورت اجمال همه قرآن نازل شده است چون آیاتى که درباره وقایع شخصى و حوادث جزیى نازل شده ارتباط کامل با زمان و مکان و اشخاص و احوال خاصه‏اى دارد که درباره آن اشخاص و آن احوال و درآن زمان و مکان نازل شده و معلوم است که چنین آیاتى درست در نمی ‏آید مگر این که زمان و مکانش و واقعه ‏اى که درباره ‏اش نازل شده رخ دهد به طورى که اگر از آن زمان‏ها و مکان‏ها و وقایع خاصه صرف نظر شود و فرض شود که قرآن یک باره نازل شده، قهرا موارد آن آیات حذف مى‏شود و دیگر بر آنها تطبیق نمی ‏کنند، پس قرآن به همین هیئت که هست دوبار نازل نشده بلکه بین دو نزول قرآن فرق است و فرق آن در اجمال و تفصیل است. همان اجمال و تفصیلى که درآیه شریفه «کتاب احکمت ایاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر.»( هود / 1) به آن اشاره شده است. و در شب قدر قرآن کریم به صورت اجمال و یکپارچه بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد و در طول بیست و سه سال به تفصیل و به تدریج و آیه به آیه نازل گردید.

 

ب. شبى با عظمت

این شب، شبى باعظمت و ناشناخته است و این ناشناختگى به دلیل عظمت آن شب است ( وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ).

 ج. بهتر از هزارماه

شب قدر از هزار ماه بهتر است. (لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ).

 د. شب نزول ملائکه وروح

در این شب مبارک، ملائکه و روح با اجازه پروردگار عالمیان نازل مى‏شوند (تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ) و روایات تصریح دارند که آنها بر قلب امام هر زمان نازل می ‏شوند.

از امام صادق علیه السلام در مورد روح سؤال شد. حضرت فرمودند: روح از جبرئیل بزرگتر است و جبرئیل از سنخ ملائکه است و روح ازآن سنخ نیست. مگر نمی ‏بینى خداى تعالى فرموده: «تنزل الملئکه والروح‏» پس معلوم می ‏شود روح غیر از ملائکه است. (تفسیر برهان، ج‏4، ص‏481)

 ه) شب سلام و امنیت

«سلام هى حتى مطلع الفجر.»

 کلمه سلام و سلامت ‏به معناى عارى بودن از آفات ظاهرى و باطنى است. و جمله «سلام هى‏» اشاره به این مطلب دارد که عنایت الهى تعلق گرفته است‏ به این که رحمتش شامل همه آن بندگان بشود که به سوى او روى مى‏آورند و نیز به این که در خصوص شب قدر باب عذابش بسته باشد. به این معنا که عذابى جدید نفرستد.

البته بعضى از مفسرین گفته ‏اند: مراد از کلمه «سلام‏» این است که در شب قدر ملائکه از هر مؤمن مشغول به عبادت بگذرند، سلام می ‏دهند.

 و. تقدیر امور سال

خداوند متعال در شب قدر حوادث یک سال آینده را از قبیل مرگ و زندگى، وسعت ‏یا تنگى روزى، سعادت و شقاوت، خیر و شر، طاعت و معصیت و... تقدیر مى‏کند.

در آیه شریفه «انا انزلناه فى لیله القدر»کلمه «قدر» دلالت‏ بر تقدیر و اندازه ‏گیرى دارد و آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم.‏» که در وصف شب قدر نازل شده است‏ بر تقدیر دلالت می ‏کند. چون کلمه «فرق‏» به معناى جدا سازى و مشخص کردن دو چیز از یکدیگر است. و فرق هر امر حکیم جز این معنا ندارد که آن امر و آن واقعه ‏اى که باید رخ دهد را با تقدیر و اندازه ‏گیرى مشخص سازند.

امور به حسب قضاى الهى داراى دو مرحله‏ اند، یکى اجمال و ابهام و دیگرى تفصیل. و شب قدر به طورى که از آیه «فیها یفرق کل امر حکیم.‏» برمی ‏آید شبى است که امور از مرحله اجمال و ابهام به مرحله فرق و تفصیل بیرون می ‏آیند.

این نزول براى تحقق هر امرى است و هر امر حکیمى در آن شب مبارک جدا می ‏گردد. که در سوره «دخان» بدان اشاره شده (مِنْ کُلِّ أَمْرٍ) و این نزول - که مساوى با رحمت خاصه الهى ‏بر مومنان شب زنده‌دار است - تا طلوع فجر ادامه دارد (سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ).

در این شب تمام حوادث سال آینده به امام هر زمان ارائه می ‏شود و وى از سرنوشت خود و دیگران با خبر می ‏گردد.

 امام باقر علیه السلام می ‏فرماید: «انه ینزل فى لیلة القدر الى ولى الامر تفسیر الامور سنةً سنةً، یؤمر فى امر نفسه بکذا و کذا و فى امر الناس بکذا و کذا؛

در شب قدر به‏ ولى امر (امام هر زمان) تفسیر کارها و حوادث نازل می ‏شود و وى درباره خویش و دیگر مردمان مأمور به دستورهایى می ‏شود.»

 ز. شب تقدیر و اندازه ‏گیرى

شب قدر، شب تقدیر و اندازه‏ گیرى است؛ زیرا در این سوره - که تنها پنج آیه دارد - سه بار «لیلة القدر» تکرار شده است و این نشانه اهتمام ویژه قرآن به مسئله اندازه ‏گیرى در آن شب خاص است.

 

مرحوم کلینى در کافى از امام باقر علیه السلام نقل می ‏کند که آن حضرت در جواب معناى آیه «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ» فرمودند: «آرى شب قدر، شبى است که همه ساله در ماه رمضان و در دهه آخر آن، تجدید می ‏شود. شبى که قرآن جز در آن شب نازل نشده و آن شبى است که خداى تعالى درباره‏ اش فرموده است:

«فیها یفرق کل امر حکیم؛ در آن شب هر، امرى با حکمت، متعین و ممتاز می ‏گردد.»

آنگاه فرمود: «در شب قدر، هر حادثه‏ اى که باید در طول آن سال واقع گردد، تقدیر می ‏شود؛ خیر و شر، طاعت و معصیت و فرزندى که قرار است متولد شود یا اجلى که قرار است فرارسد یا رزقى که قرار است برسد و ... .» (المیزان فى تفسیر القرآن، ج 20، ص، 382)

1394/4/1 دوشنبه

« 31خرداد سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز بسیج اساتید، بر اساتید بسیجی گرامی باد »



شهید دکتر مصطفی چمران یک فرد برجسته و بسیار خوش‌استعداد بود. یک دانشمند تمام‌عیار بود. هنرمند بود. دل باصفائى داشت؛ عرفان نظرى نخوانده بود؛ شاید در هیچ مسلک توحیدى و سلوک عملى هم پیش کسى آموزش ندیده بود، اما دل، دل خداجو بود؛ دل باصفا، خداجو، اهل مناجات، اهل معنا.

دنیا و مقام برایش مهم نبود؛ نان و نام برایش مهم نبود؛ به نام کى تمام بشود، برایش اهمیتى نداشت. باانصاف بود، بى‌رودربایستى بود، شجاع بود، سرسخت بود. در عین لطافت و رقت و نازک‌مزاجى شاعرانه و عارفانه، در مقام جنگ یک سرباز سختکوش بود.

دانشمند بسیجى این است؛ استاد بسیجى یک چنین نمونه‌اى است. این نمونه‌ى کاملش است که ما از نزدیک مشاهده کردیم. در وجود یک چنین آدمى، دیگر تضاد بین سنت و مدرنیته حرف مفت است؛ تضاد بین ایمان و علم خنده‌آور است. این تضادهاى قلابى و تضادهاى دروغین - که به عنوان نظریه مطرح میشود و عده‌اى براى اینکه امتداد عملى آن برایشان مهم است دنبال میکنند - اینها دیگر در وجود یک همچنین آدمى بى‌معنا است. هم علم هست، هم ایمان؛ هم سنت هست، هم تجدد؛ هم نظر هست، هم عمل؛ هم عشق هست، هم عقل.

مقام معظم رهبری دام عزه

 

1394/3/24 یکشنبه

 

پیامبراکرم(ص)فرمودند:

ایها الناس!من حس منکم فی هذا الشهر خلقه کان له جوار علی الصراط یوم تزل فیه الاقدام، . . . ، و من اکرم فیه یتیما اکرمه الله یوم یلقاه، و من وصل فیه رحمه و صله الله ...

 ای مردم هر کس در این ماه اخلاق خود را نیکو سازد، برای او نیکو گذری از صراط خواهد بود در روزی که قدمها در آن می لرزد، . . .

 هر کس در این ماه یتیمی را گرامی بدارد خداوند او را در روز ملاقات گرامی می دارد.

 کسی که در این ماه با رحم خود صله کند (به نزد او برود و به او خدمتی نماید) خداوند در روز ملاقات او را به رحمت خویش می پیوندد.

 کسی که در این ماه قطع رحم نماید خداوند رحمت خویش را در روز ملاقات از او قطع خواهد کرد.

 هر کسی یک نماز مستحبی بخواند خداوند برائت و آزادی از آتش را برای او خواهد نوشت.

 اگر کسی در این ماه فریضه ای را به جای آورد، از برای او است ثواب هفتاد فریضه در غیر ماه مبارک رمضان.

 هر کسی زیاد درود و صلوات بر من فرستد خداوند روز قیامت کفه میزان عملش را سنگین خواهد نمود در روزی که کفه میزان اعمال «دیگران » سبک است.

 هر کسی یک آیه از قرآن در این ماه تلاوت کند، برای او است اجر کسی که یک ختم قرآن در غیر ماه رمضان نموده است.


 

رمضان، ماه سوزانده شدن گناهان

 

رمضان در لغت به معنای سوزانیدن است:

"رَمِض یومنا، یَرمَض، رَمَضًا یعنی اشتدّ حرّه". 

لذا الرَّمَض و الرَّمْضاء به معنای شدت حرارت است.

روایتی داریم از رسول اکرم (ص) که می‏فرمایند:

«شهرُ رمضانَ سُمِّیَ بذلک لِأَنّه یُرمِض الذنوبَ  « بحار الانوار، ج 55، ص 341»

علت اینکه ماه رمضان را رمضان نامیده اند این است که در ماه رمضان گناهان سوزانده می‏شوند و آتش می‏گیرند.

در این خصوص تعبیر زیبایی از استاد مرحوم آیت الله سعادت پرور وجود دارد که می‏فرمودند این روایت نه به این معناست که در ماه رجب و شعبان گناهان پاک نمی‏شود و به ماه رمضان می‏رسد، در ماه شعبان و رجب هم گناهان پاک می‏شود؛ اما مراتب پاک شدن فرق می‏کند.

 

هر کس، در هر مرتبه ای که باشد، محتاج ماه رمضان است.

عرض بنده این است که هر کسی در هر مرتبه ای که قرار دارد، اگرچه ماه شعبان را هم به درستی درک کرده باشد، ماه رجب را هم به درستی درک کرده باشد، باز هم محتاج ماه رمضان است. این طور نباشد که بگوید من پاک و بدون گناه وارد رمضان شدم، دیگر چه گناهی دارم که در این ماه آمرزیده شوم؟ ماه رمضان ماه آتش زدن آن گناهان است.

و چه گناهی بالاتر از انانیت و منیت داشتن برای سالک وجود دارد؟

 

در اشعار ابن فارض آمده است:  «وجودُک ذنب لا یُقاس به ذنب»

همین که می‏گویی "من" ! ،    این گناهی است که هیچ گناهی با آن قابل مقایسه نیست.

 

همین که می‏گوییم "من"، این هوای نفس است. این همان ظریف‏ترین خدایی است که همه عبادت می کنند. و این قبیل معبودها، این شرک‏ها، این‏هاست که باید در ماه رمضان آتش بگیرد. لذا نامگذاری ماه رمضان به این نام به خاطر همین ریزه کاری هاست.

 

در ماه رمضان همه، از عابد و زاهد، فاسق و صالح، همه باید به درب خانه‏ی خداوند بروند:

- فاسق به دلیل گناهان بیِّن و روشن خود،

- عابد به خاطر دل خوشی به عبادتش،

- سالک به خاطر توجه به انانیتش، در هر مرتبه ای که وجود دارد.

 

امام سجاد(ع) در دعای خودشان گریه و زاری می‏کنند، می‏گویند خدایا، گناهان مرا ببخش. این تعبیر به آن خاطر است که توجه، به همین مرتبه و انانیت است که من در عالم بشریت‏ام؛ توجه به بشریت خودم دارم. هرکس در مرتبه‏ی خودش توجه به این انانیت باید داشته باشد. لذا ماه رمضان خیلی با ارزش است.

 

گرسنگی کمترین خورش پروردگار در ماه رمضان است!  حتّی گرسنگیِ بدون نیت هم انسان را سبک می‏کند؛ در روایت هست که اگر کافر هم گرسنگی بکشد، خداوند به او حکمت عطا می‏کند، گرچه این حکمت وبالش  می‏شود.

 

 مرتاضهای هندی با اینکه در کفر و بت پرستی غوطه ور هستند، اما وقتی گرسنگی می‏کشند، نورانیت پیدا می‏کنند و حداقل چیزی که کسب می کنند اینست که می توانند از غیب خبر بدهند، می توانند با چشمان یک شیء را بلند کنند یا این که با جن و شیاطین ارتباط برقرار کنند. لذا گرسنگی بدون نیت هم خاصیت دارد.

 

و روزه گرسنگی با نیت قلبی است. مرحوم میرزا جواد آقا می‏فرمایند: در ماه رمضان خداوند بنا بر نیت انسان چشم دلش را به مرتبه‏ای باز می‏کند. با در نظر گرفتن این مطلب، در روایت است که:

قال اللّه عزّ و جلّ: الصّوم لی و أنا أجزی به «تهذیب‏الأحکام، ج4، ص 152»

اگر اَجزی را به فتح الف بخوانیم یعنی من به آنها اجر می‏دهم نه اینکه به ملائک بگویم تا به آنها اجر دهند.

ولی اگر روایت را با دیدگاه عرفا بخوانیم - مانند امام که خداوند رحمتشان کند-، این روایت را این طور می‏خواندند: "الصوم لی و انا اُجزی (به ضم الف)" من جزای آن هستم؛ که مقام خیلی بالایی است. و نظر مرحوم میرزا جواد آقا همین است که عرض شد.

 

کسی که برای بهشت روزه می‏گیرد، انا اَجزی (به فتح الف) برایش صدق می کند؛ کسی که برای رسیدن به مقامهای بالای بهشتی روزه می‏گیرد، باز  انا  اَجزی (به فتح الف) برایش معنا پیدا می کند؛ اما کسی که روزه می‏گیرد تا به آن مقامات لطیف تر برسد، و فقط برای خداوند روزه می گیرد و کاری هم به چیز دیگر ندارد، انا اُجزی (به ضم الف) برای او صدق می کند. لذا می بینیم که اجر روزه دار به نیت آنها بستگی دارد.

 

« روزه، گرسنگی و سکوت»

روایت زیاد است ولی هیچ چیز زیباتر از همین روایت حدیث معراج نیست. می‏فرماید:

"یا احمد، و عزتی وجلالی" ما اول عباده العباد و توبتهم و قربتهم الا الصوم و الجوع والصمت

و إن اول معصیت یعملها العبد شبع البطن، فتح السان بما لایعنی، مخالقة المخلوقین...

قسم به عزت و جلالم اول قدم بندگی بندگان خاص من و توبه آنها، و اول مرتبه‏ نزدیکی آنها به من این است:  « روزه، گرسنگی و سکوت»

 

و اولین گناهی که بنده مرتکب می‏شود (و از من دور می‏شود): شکم‏پُری، حرف زیاد زدن و با  افراد نا اهل رفاقت کردن است.

 

یا احمد، لیس شیء من العباده احب الی من الصوم والصمت؛ فمن صام و لم یحفظ لسانه کان کمن قام و لم یقرا فی صلاته شیئا فاعطیه اجر القیام و لا اعطیه اجرالعابدین.

هیچ بندگی، هیچ عبادتی محبوب تر نزد من نیست جز روزه و سکوت؛ کسی که روزه بگیرد و زبانش را حفظ نکند مانند کسی است که به نماز می‏ایستد ولی قرائت نمی‏خواند؛ من اجر قیام نماز را به او می‏دهم ولی اجر نمازگزار را به او نمی‏دهم.

 

البته سکوت به معنای اصلا حرف نزدن نیست؛ گرچه با دیدگاهی این طور هم هست، ولی بنده به شما توصیه نمی‏کنم زیرا موجب افراط و تفریط می‏شود و ممکن است خدای نکرده به گناه بیفتید، ولی اندازه حداقلی مورد نظر ما کنترل زبان است.

 

ماه رمضان نظیر ندارد و در قیامت شفاعت می کند!

هیچ ماهی از ماهها شبیه ماه رمضان نیست. در روایات داریم که در قیامت ماه رمضان مثل قرآن شفاعت می‏کند، برخی را به بهشت دعوت می‏کند و برخی را نیز طرد می‏کند. خلاصه ماه رمضان حساب خاصی دارد.

 

در روایت داریم تمام کتب آسمانی در ماه رمضان بر پیامبران الهی نازل شد. این روایت را علامه مجلسی در کتاب بحار الانوار نقل می‏کند: پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان بر حضرت ابراهیم نازل شد، تورات بر موسی در شب ششم ماه رمضان نازل شد، انجیل در شب سیزدهم ماه مبارک رمضان بر حضرت عیسی (ع) نازل شد، زبور داود (ع) در شب هجدهم ماه رمضان نازل شد و قرآن در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان بر نبی اکرم(ص) نازل شد. این یک حسابی دارد.

 

پیامبر اکرم(ص) فرمودند:

"من انسلخ عنه شهر رمضان" کسی که ماه رمضان از او عبور کند "و لم یُغفَر له" و مشمول مغفرت پروردگار قرار نگیرد "فلا غَفَر الله له" ایشان می‏گوید خدا او را نیامرزد. (اقبال، ص 270)

وقتی پیامبر رحمت می‏گوید خدا نیامرزدش خیلی هشدار خطرناکی است. این روایت را مرحوم میرزا جواد آقا می‏گویند خوشحال نباشید که این روایت را پیامبر اکرم(ص) فرمودند، اتفاقا هشدار است.

 

در این خصوص آقای جوادی آملی تعبیر زیبایی دارند. ایشان می‏فرمایند اگر ما در ماهی بودیم که شیاطین را غل و زنجیر نکرده بودند، رحمت‏های الهی نازل نمی‏شد، ملائکه رحمت کمک نمی‏کردند، در آن ماه اگر کسی گناه بکند یا کار بدی انجام دهد، مثل سایر ماه‏های سال باید توبه کند، استغفار کند، به هر حال کار بدی کرده. اما اگر او را بیاورند در نزد مولا، در گل و ریحان و باغ و چمن، دائم هم دارند از او پذیرایی می‏کنند: رحمتهای پروردگار چپ و راست از بالا و پایین و از هر طرف و همه جهت او را در بر گرفته باشد و قرآن نیز نازل شده باشد و در مقابل شیاطین را غل و رنجیر کرده باشند، در این همه نعمت باز هم انسان لجن بخورد، تو باغ هست ولی لجن می‏خورد. داخل باغ و در کنار گل و ریحان است اما باز با کثافات خودش را آلوده می‏کند، بوی گند و کثافت و و میته می‏دهد، این آدم را باید چه کار کرد؟

 

ما خوشحال نباشیم در ماه مبارک رمضان شیاطین را غل و زنجیر کرده اند، از یک لحاظ خوشحال باشیم ولی از طرف دیگر یک هشدار تند است برای ما که خودت را محک بزن. اگر در ماه رمضان هم تو برنگشتی، پیداست وضعَت خیلی خراب است، تو ماه رمضان هم عوض نشدی پیداست وضعت خیلی خراب است. لذا پیامبر اکرم(ص) فرمودند: فلا غفر الله له. دیگر خدا نیامرزدش.

 

اشتغالات دنیایی در این ماه کراهت دارد!  از لحظات و ساعات آن استفاده کنیم!

ماه رمضان ماهی است که اشتغالات دنیایی در آن کراهت دارد. عرض نمی‏کنم که کار نکنید زیرا یکماه که نمی‏شود آدم بیکار باشد. ولی انسان کلاً کارش را کم کند. ماه، ماه میهمانی خداست، در ماه میهمانی خدا،  آدم باید واقعاً همتش به میهمانی باشد.

 

قرائت با تدبر قران و قرائت دعای سحر

همچنین این دستور استاد را به شما عرض می‏کنم که دعای سحر را فراموش نکنید؛ و در تمام سحرها بخوانید. همان دعای اللهم انی اسئلک من بهائک بابهاه و... [در جای دیگر استاد فرمودند این دعا در قنوت نماز وتر در نماز شب خوانده شود که برکاتش در طول سال مشخص می‏گردد]

دیگر اینکه قرائت با تدبر قرآن را فراموش نکنید.

ماه رمضان ماه قرائت قرآن است، ماه وقت گذاشتن روی کارهای عبادی است، ماه اصلاح کارهای آخرت است. مثلا آدم وصیت‏نامه اش را درست کند.

 

کنترل کلام و زبان

اینها دستورات عمومی بود. دستور خاص من به شما رفقا این است که نسبت به صحبت کردن مراقب باشید. سعی کنید حتی الامکان صحبتهای زائد و صحبتهایی را که انسان را با آدمهای گناهکار درگیر می‏کند و بگو مگو‏های اجتماعی را در این ماه به صفر برسانید. لذا اگر رفقا سوال کنند که شما برای مراقبه ماه رمضان چه توصیه ای می‏کنید من می‏گویم مراقبه حدیث معراج! یعنی مراقبه بر زبان که اگر انسان زبانش را در ماه مبارک رمضان کنترل کند، روزه اش مانند نمازی است که با قرائت صحیح خوانده شود. (منبع: موسسه جلوه نور)

 

دو چیز موجب کنترل نفس سرکش است

پیامبر عظیم الشان اسلام در راه تعدیل غرائز جنسی و کنترل شهوات، به جوانان یک دستور العمل بسیار ارزشمند می دهد، و در سخنان بسیار حکیمانه خویش چنین می فرماید: «معاشر الشباب علیکم بالبائة فمن لم بستطع فعلیه بالصوم فان الصوم له و جاء» .

ای جوانان بر شما باد ازدواج، و نکاح، (که برای اجرای این سنت نبوی (صلی الله علیه و آله) بشتابید) و هر گاه بعضی از شما قدرت بر ازدواج ندارد، پس روزه بگیرد، زیرا روزه کنترل کننده و مهار کننده است (که باید با روزه نفس سرکش را از طغیان و تجاوز و به گناه افتادن حفظ نمود)، که

حضرت صادق ( علیه السلام) فرمود: «الصوم و جاء المؤمن » .

روزه کنترل می کند مؤمن را از شهوترانیها و مهارش می نماید از تجاوز به نوامیس مردم.

 

با روزه شیطان را رو سیاه و کمرش را بشکنید

در اینکه روزه شیطان را از انسان دور نموده و از ارتکاب گناه باز می دارد پیامبر اسلام فرمود:

«الا اخبرکم بشی ء ان انتم فعلتموه تباعد الشیطان منکم کما تباعد المشرق من المغرب قالوا بلی، قال: الصوم یسود وجهه و الصدقة تکسر ظهره و الحب فی الله و الموازرة علی العمل الصالح یقطعان دابره و الاستغفار یقطع وتینه و لکل شی ء زکوة و زکوة الابدان الصیام » (سفینة البحار، کلمه صوم)

 

پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) به اصحاب خویش (خطاب کرد) آیا آگاه نکنم شما را به چیزی که اگر شما آن را انجام دهید شیطان از شما دور می گردد، همچون بعد و فاصله مشرق از مغرب؟عرض کردند بلی یا رسول الله (صلی الله علیه و آله) حضرت فرمود: روزه صورت شیطان را سیاه و صدقه (بر مساکین و مستمندان) کمرش را می شکند، و حب و دوستی در راه خدا و مبادرت به عمل صالح دنباله اش و نسلش را قطع می نماید، و طلب آمرزش از خداوند، رگ وتینش را قطع می گرداند و از برای هر چیزی زکات است و زکات (تزکیه) بدن، روزه است.

 

استقامت و ثبات روزه دار

امام صادق علیه السلام فرمود:

«ما من صائم یحضر قوما یطعمون الا سبحت اعضاؤه و کانت صلوات الملائکة علیه و کانت صلواتهم له استغفارا» (سفینة البحار، کلمه صوم)

هیچ روزه داری حاضر نمی شود در محضر جمعیتی که مشغول خوردن غذا هستند، (و او روزه خویش را حفظ نماید) مگر اعضاء و جوارح او تسبیح خدا می کنند (و او فیض بزرگ ثواب تسبیح خدا را درک می نماید) و فرشتگان خدا او را درود و سلام می دهند، و درود فرشتگان خدا برای او آمرزش و استغفار است.

 

روزه فقط امساک از طعام و شراب نیست

مداینی می گوید امام ( علیه السلام) سپس فرمود:

«ان الصیام لیس من الطعام و الشراب وحده انما للصوم شرط یحتاج ان یحفظ حتی یتم الصوم، و هو صمت الداخل اما تسمع ما قالت مریم بنت عمران:

«انی نذرت للرحمان صوما فلن اکلم الیوم انسیا» (سوره مریم)

یعنی صمتا.

همانا روزه فقط امساک از طعام و شراب به تنهائی نیست، بلکه هر آینه از برای روزه شرطی است که می بایستی آن را حفظ کنی (از آنچه که باعث نقص است) تا آنکه به کمال برسد، و صوم کامل همانا صوم داخل است (یعنی از تمام آلایش درونی منزه باشد که او فقط با صمت و سکوت و دوری از خلق الله تحقق پیدا می نماید) .

 

امام علیه السلام به جراح مداینی فرمود: آیا نشنیدی آنچه که مریم بنت عمران فرمود: براستی من نذر کرده ام برای پروردگار رحمان روزه (سکوت بگیرم) پس امروز با هیچ کسی سخن نمی گویم امام فرمود: حضرت مریم نذر روزه سکوت داشته است.

 

وقتی روزه می گیرید چشم و زبان و گوش و. . . خود را نیز حفظ کنید

«فاذا صمتم فاحفظوا السنتکم عن الکذب، و غضوا ابصارکم، و لا تنازعوا و لا تحاسدوا و لا تغتابوا و لا تماروا و لا تکذبوا و لا تباشروا و لا تخالفوا و لا تغاضبوا و لا تسابوا و لا تشاتموا و لا تفاتروا و لا تجادلوا و لا تتاذوا و لا تظلموا و لا تسافهوا و لا تضاجروا و لا تغفلوا عن ذکر الله و عن الصلاة » .

در این فراز از سخنان گهربار خویش حضرت فرمود:

(ای مداینی) هر گاه روزه گرفتید، پس حفظ و کنترل نمائید زبانتان را از دروغ، و چشمانتان را از (هر چه دیدنش بر او حرام است) بپوشانید، (و در حال روزه) منازعه و دعوا (که لازمه اش بد گوئی و فحاشی است) ننمائید و به همدیگر حسادت نورزید و غیبت نکنید و ترش رو و غضبناک نباشید و با یکدیگر دشمنی نکنید و دروغ نگوئید، (و با زنان) مباشرت ننمائید، و مخالفت همدیگر ننمائید (آنجا که مخالفت جائز نیست) و نسبت به همدیگر خشم و غضب ننمائید، و همدیگر را لعن و ناسزا نگوئید، و شماتت و ملامت نکنید، (و در کارهای خیر مثل قرائت قرآن و نماز و ذکر) سستی و بیحالی به خود راه ندهید، و مجادله نکنید، اذیت و ظلم (به زیر دستان و خدمتگزاران و افراد تحت سرپرستی) ننمائید، و سفاهت و خود را به حماقت زدن بخود راه ندهید (حلیم و با وقار باشید) کسی را ضجر و شکنجه ندهید، و از یاد خدا غافل نشوید و نماز را فراموش ننمائید، (مراد نمازهای مستحبی و نوافل یومیه مخصوصا نافله شب را از یاد نبرید)

 

هنگام روزه سکوت و وقار و صبر و صدق خود را حفظ کنید

«و الزموا الصمت و السکوت و الحلم و الصبر و الصدق، و ....

نفس خویش را الزام کنید به سکوت و خاموشی، و حلم و بردباری، و صبر و استقامت، و صدق و راستی، و از اهل شر و فساد دوری گزینید، و از قول زور لهویات و موسیقی بنیانکن اخلاق، و دروغ، و فریفتن و گول زدن، و خصومت و دشمنی با همدیگر، و سوء ظن و بدگمانی نسبت به یکدیگر و غیبت و نمامی و فتنه انگیزی از کل این اوصاف ضد اخلاق پرهیز نمائید و اجتناب کنید.

 

چون عبد خائف از مولای خویش به پیشگاه خدا خاضع و خاشع باشید

و (در حال روزه داری) خود را مشرف بر آخرت کنید و منتظر ایامی (که در پیش دارید) و منتظر وعده های الهی باشید، و زاد و توشه خویش را برای ملاقات ذات اقدس الهی فراهم سازید،

و بر شما باد (در حال روزه) به سکینه و وقار، و خشوع و خضوع به پیشگاه حضرت احدیت چون بنده ذلیل خائف که از مولایش به شدت می هراسد، در حالی که آزادند و با اختیار خویش به پیشگاه مولا و آقای خود احساس خوف و رجا می نمایند، و خود را در ترس و رعب فرو برده و در عین حال عشق به مولا و ترس از او آنان را بخود مشغول ساخته است،

و به حق قلوبتان را از عیبها تطهیر و باطنتان را از خبائث پاک می نماید، و جسمتان را از تمامی قاذورات و کثافات تمیز نموده، و شما را از غیر خداوند، بری و بیزار می کند، و شما را در روزه داریتان به وسیله سکوت به تمام جهات (از دروغ و غیبت و فتنه انگیزی و. . . )

 

چه کم اند روزه داران واقعی و چه زیادند گرسنگان؟

پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود:

 همانا روزه فقط پرهیز از طعام و شراب نیست، هر آینه خداوند خوردنیها و آشامیدنیها را حجاب و حایل از غیر این دو از فواحش و گناهانی چون دروغ و غیبت و زنا و ظلم از افعال و اقوال که باعث افطار روزه یا تقلیل کمال روزه می شود قرار داده است!

  آنگاه پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود:

چه کم اند روزه داران واقعی، و چه زیادند گرسنگان روزه دار، که حظی جز گرسنگی نمی برند و این است آداب و شرائط و فوائد و خصوصیات روزه و اوصاف روزه دار، خداوند به ما نیز این توفیق را عطا فرماید.

 

 رمضان ماه تزکیه و اخلاق

ایها الناس!من حس منکم فی هذا الشهر خلقه کان له جوار علی الصراط یوم تزل فیه الاقدام، . . . ، و من اکرم فیه یتیما اکرمه الله یوم یلقاه، و من وصل فیه رحمه و صله الله 

ای مردم هر کس در این ماه اخلاق خود را نیکو سازد، برای او نیکو گذری از صراط خواهد بود در روزی که قدمها در آن می لرزد، . . . ،

هر کس در این ماه یتیمی را گرامی بدارد خداوند او را در روز ملاقات گرامی می دارد،

کسی که در این ماه با رحم خود صله کند (به نزد او برود و به او خدمتی نماید) خداوند در روز ملاقات او را به رحمت خویش می پیوندد،

کسی که در این ماه قطع رحم نماید خداوند رحمت خویش را در روز ملاقات از او قطع خواهد کرد.

هر کسی یک نماز مستحبی بخواند خداوند برائت و آزادی از آتش را برای او خواهد نوشت،

اگر کسی در این ماه فریضه ای را به جای آورد، از برای او است ثواب هفتاد فریضه در غیر ماه مبارک رمضان،

هر کسی زیاد درود و صلوات بر من فرستد خداوند روز قیامت کفه میزان عملش را سنگین خواهد نمود در روزی که کفه میزان اعمال «دیگران » سبک است،

هر کسی یک آیه از قرآن در این ماه تلاوت کند، برای او است اجر کسی که یک ختم قرآن در غیر ماه رمضان نموده است.

1394/3/2 شنبه

سالروز حماسه سوم خرداد

بر دلاورمردان عرصه پیکار و جهاد مبارک باد

 

سوم خردادماه، سالروز آزادسازی خرمشهر،  به عنوان یک روز ملی در کشور شناخته شده است. زیرا از این مقطع به بعد، جنگ در جبهه نیروهای نظامی ایران از حالت دفاعی خارج شد و به صورت تهاجمی درآمد و آغازی بر پیروزیهای پیاپی بعدی گردید. به همین دلیل بود که از فردای آزادسازی شهر خرمشهر هیأتهای صلح بین‌المللی مأموریت خود را برای متوقف کردن جنگ آغاز کردند و صدور قطعنامه‌های بازدارنده سازمان ملل آغاز شد.

 

آزادسازی خرمشهر با تکیه بر علم و ایمان نیروهای داخلی، از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود. امام خمینی(ره) در این رابطه تصریح داشتند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.» «من از دور بر دست و بازوی شما رزمندگان اسلام بوسه می‌زنم و بر این بوسه افتخار می‌کنم»

 و ارادتمندان آن پیر صفا دل در پاسخ با احساسات صادقانه او عاشقانه گریستند. به هر حال ملت ایران از این میدان، پیروزمندانه خارج شد.

 

در ساعت 2 بعد از ظهر روز سوم خرداد 1361 پس از 24 روز رزم بی‌امان، خرمشهر به طور کامل از اشغال نظامیان بعثی عراق خارج شد و عملیات پیروزمند بیت‌المقدس که در دهم اردیبهشت این سال آغاز شده بود، با این آزادسازی به پایان رسید.

 

شهر خرمشهر در چهارم آبان 1359 در پی 35 روز پایداری و جانفشانی به اشغال نظامیان عراقی درآمد و به مدت 578 روز (19 ماه) در تصرف بعثی‌ها باقی ماند.

 

پس از آزادسازی شهر، پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی برفراز مسجد نیمه ویران «جامع خرمشهر» و پل تخریب شده این شهر به اهتزاز درآمد و رزمندگان اسلام در اولین عکس‌العمل نماز شکر را در مسجد جامع خرمشهر اقامه کردند.

 

بخشهای زیادی از سرزمین دلاور خیز ما از چنگال دشمنان متجاوز آزاد شد و عده زیادی از نیروهای دشمن نابود شدند و هزاران تن از آنان به اسارت درآمدند.
سلاحهای سبک و سنگین و مهمات انبوهی همراه با تجهیزات و ادوات مختلف به غنیمت رزمندگان اسلام درآمد.

 

هر ملتی در طول تاریخ خود گردنه‌های متعددی پیش روی دارد. سخت‌ترین این گردنه‌ها و در عین حال ماندگارترین آنها دفاع از استقلال،‌تمامیت، شرف و بویژه اندیشه‌ها و باورهای ملتها است.

 

پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و برچیده شده نظام 2500 ساله شاهنشاهی که با خواسته استثمارگران دنیای نوین در تضاد بود، ارزشهای جدیدی فراسوی ملت کهن و بافرهنگ ایران قرارداد. ملت ایران بار دیگر با بازگشت بیش از پیش به فرهنگ اسلامی و ملی خویش به مقابله با همه تهاجمات برخاست.

 

در این بین حمله ارتش تا بن دندان مسلح صدام که با حمایت دنیای استکباری غرب به وقوع پیوست، بارزترین این تهاجمات بود. این جنگ که در داخل کشور به «دفاع مقدس 8 ساله» مشهور شد، برگ زرینی بر پرونده افتخارات مردم این سرزمین افزود و ایران و ایرانی توانست از این گردنه پر پیچ و خم تاریخ معاصر خود، سرافراز عبور کند.

 

چیزی حدود 35 سال از آغاز این جنگ می‌گذرد. اما هنوز آن گونه که شایسته حماسه‌سازیها و دلاوریهای این ملت است ارزشهای مترتب بر این دفاع مقدس در میان نسل سوم انقلاب معرفی نشده است. در حالیکه هویت ملی و اسلامی نسل حاضر با تاریخ فداکاریها و ایثارگریهای مردم در دوران دفاع گره خورده است و اگر بناست این نسل به خویشتن خویش بازگشته و راه بنیانگذار جمهوری اسلامی و مدافعان این مرز و بوم را ادامه دهد باید طرحی نو درانداخته شود، اما چگونه؟

 

به عبارت دیگر بایستی به این سئوال پاسخ داد که اگر در دوران دفاع مقدس وظیفه آحاد مردم حضور در مناطق جنگی، پشتیبانی تدارکاتی و مالی از رزمندگان و مقاومت و پایداری در برابر کاستی‌های بوجود آمده از جنگ بود، اگر در آن دوران بسیج مردمی ،  شاخص و محور حرکت و مقاومت بود،  وظیفه نسل امروز در دنیای کنونی چیست؟

 

ما معتقدیم که در ادامه این راه همچنان به فرهنگ ارزشمند بسیجی نیازمندیم با این تفاوت که اگر در آن زمان، از فرهنگ بسیج، توقع تشکیل یک نیروی توانمند و قابل اتکاء در بعد نظامی را داشتیم امروز از این فرهنگ انتظار بسیج مردم در عرصه‌های علم،‌نرم‌افزاری و فن‌آوری داریم.

 

فراموش نکنیم آن روز نیز قدرتهای بزرگ با حمایتی که از دشمنان ما به عمل آورده بودند، پیروزی ما در جبهه‌ها را غیر ممکن می‌دانستند ولی ما پیروز شدیم و توانستیم استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود را از گزند تعرض بیگانگان حفظ کنیم.

 

امروز نیز همان قدرتها، پیروزی ما را در صحنه‌های علمی و فن‌آوری ناممکن می‌دانند و برای اثبات باور خود به هرگونه تهدید، کارشکنی، سنگ‌اندازی و بحران‌سازی متوسل می‌شوند ولی ما که «فرهنگ بسیج» را تجربه کرده‌ایم معتقدیم این گونه تلاش‌ها در مسیر حرکت ما بازدارنده نخواهد بود و با همان اراده که در جبهه نظامی پیروز شدیم در جبهه علمی و فرهنگی و فن‌آوری نیز به مدد دانش و ایمان نیروهای داخلی بویژه نسل جوان به پیروزیهای بزرگی رسیده و خواهیم رسید.

1394/2/30 چهارشنبه

حلول ماه شعبان و فرخنده اعیاد شعبانیه

میلاد سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین،  علمدار کربلا  ابوالفضل العباس و سیدالساجدین امام زین‏ العابدین « علیهم السلام» مبارک باد.

ایام نشاط و شور امت آمد

هنگام سرور و اخذ حاجت آمد

در روز سه و چهار ماه شعبان

از جانب حق سه پیک رحمت آمد

میلاد حسین است و ابوالفضل و علی

یعنی که سه منشأ سعادت آمد

آن ماه که ماه حاجتش میخوانند

ما بین دو خورشید امامت آمد

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:

هر کس روزی از ماه مرا روزه بگیرد من در قیامت شفیع او خواهم بود و هر کس دو روز آن را روزه بگیرد گناهان گذشته او بخشیده می شود و اگر کسی سه روز آن را روزه گرفت به او گفته می شود اعمال خودت را از سر گیر.

روزه ماه شعبان وسوسه های درونی و پریشانی خاطر و آشفتگی های قلبی را از بین می برد.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

..... هر کس تنها یک روز از این ماه را روزه بگیرد حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى النَّارِ؛ خداوند بدن او را بر آتش جهنم حرام می کند.( وسائل‏ الشیعة ، 10/493)

 

امام رضا علیه السلام فرمود: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یُکْثِرُ الصِّیَامَ فِی شَعْبَانَ؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله در ماه شعبان بسیار روزه می گرفت و اگر همسران آن حضرت روزه قضایی(1) از ماه رمضان گذشته داشتند آن را تا ماه شعبان به تاخیر می انداختند تا مبادا نیاز حضرت را رد کنند.

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله مرتب می فرمود: شعبان ماه من است و برترین ماههای خدا بعد از ماه رمضان است؛ پس هر کس یک روز از آن را روزه بگیرد من در قیامت شفیع او خواهم بود. (فضائل‏الأشهرالثلاثة، ص 55، ح33)

 

در روایت دیگری امام صادق علیه السلام فرمود: مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ مِنْ شَعْبَانَ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ؛ هر کس سه روز از شعبان را روزه بگیرد بهشت بر او واجب شده و رسول خدا صلی الله علیه و آله در قیامت شفیع او خواهد بود. (فضائل‏ الأشهرالثلاثة ص 61 ح42)

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

تَتَزَیَّنُ السَّمَاوَاتُ فِی کُلِّ خَمِیسٍ مِنْ شَعْبَانَ در هر پنج شنبه ماه شعبان آسمانها را تزیین می کنند. ملائکه عرضه می دارند: پروردگارا! روزه داران امروز را ببخش و بیامرز و دعای آنها را اجابت کن!

 

در روایت دیگری رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: شَعْبَانُ شَهْرِی وَ شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ؛ شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه خداست. هر کس روزی از ماه مرا روزه بگیرد من در قیامت شفیع او خواهم بود و هر کس دو روز آن را روزه بگیرد گناهان گذشته او بخشیده می شود و اگر کسی سه روز آن را روزه گرفت به او گفته می شود اعمال خودت را از سر گیر. (الأمالی ‏للصدوق، ص 19، مجلس6، ح 1)

 

امام باقر علیه السلام فرمود: إِنَّ صَوْمَ شَعْبَانَ صَوْمُ النَّبِیِّینَ وَ صَوْمُ أَتْبَاعِ النَّبِیِّینَ؛ روزه شعبان، روزه پیامبران و پیروان آنهاست. پس هر کس در ماه شعبان روزه بگیرد پس به این ندای رسول خدا صلی الله علیه و آله لبیک گفته که فرمود: خداوند رحمت کند کسی را که مرا در ماهم یاری کند. (المقنعة ص 37)

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: مَنْ صَامَ یَوْمَ الْإِثْنَیْنِ وَ الْخَمِیسِ مِنْ شَعْبَانَ؛ هر کس روز دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه بگیرد؛ بیست حاجت دنیایی و بیست نیاز آخرتی او برآوره می شود. (إقبال‏ الأعمال ص68)

 

امام رضا علیه السلام فرمود:

مَنْ صَامَ أَوَّلَ یَوْمٍ مِنْ شَعْبَانَ وَجَبَتْ لَهُ الرَّحْمَةُ هر کس روز اول شعبان را روزه بگیرد رحمت الهی برایش حتمی می شود و هر کس دو روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، به طور قطع در روز قیامت، رحمت، آمرزش و کرم الهی شامل حال او خواهد شد.(فضائل‏ الأشهرالثلاثة، ص 5، ح31)

 

امام صادق علیه السلام فرمود:

صِیَامُ شَعْبَانَ ذُخْرٌ لِلْعَبْدِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ؛ روزه شعبان، اندوخته ایست برای روز قیامت. اگر بنده ای در ماه شعبان زیاد روزه بگیرد به طور قطع خداوند متعال وضع معیشتی او را رو به راه کرده و او را از شر دشمنانش حفظ می کند. آنگاه فرمود: کمترین پاداشی که نصیب روزه دار یک روزه شعبان می شود این است که بهشت بر او واجب می شود. (الأمالی ‏للصدوق، ص16، مجلس5، ح1)

 

زید شَحّام می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: آیا کسی از نیاکان شما در ماه شعبان روزه می گرفت؟ فرمود: نَعَمْ کَانَ آبَائِی یَصُومُونَهُ وَ أَنَا أَصُومُهُ وَ آمُرُ شِیعَتِی بِصَوْمِهِ بله؛ در این ماه هم پدران من روزه می گرفتند هم من روزه می گیرم و هم به شیعیانم توصیه می کنم که از روزه این ماه غفلت نکنند. هر کس از شما شیعیان روزه های ماه شعبان خود را به ماه رمضان ختم کند قطعا خدا دو بهشت به او می دهد و هر شب به هنگام افطار فرشته ای از عرش او را ندا می دهد که تو پاک شدی؛ بهشت گوارای تو باد و تو را همین بس که رسول خدا صلی الله علیه و آله را بعد رحلتش شادمان کردی. (المقنعة، ص37)

 

امام صادق علیه السلام فرمود: مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ مِنْ شَعْبَانَ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ؛ هر کس سه روز از شعبان را روزه بگیرد بهشت بر او واجب شده و رسول خدا صلی الله علیه و آله در قیامت شفیع او خواهد بود.

 

امام صادق علیه السلام فرمود امیرالمومنین علیه السلام در جلسه ای با اصحابش برای آبادی دین و دنیای مومن چهارصد نکته به آنها آموختند که یکی از آن نکات این است صَوْمُ شَعْبَانَ یَذْهَبُ بِوَسْوَاسِ الصَّدْرِ وَ بَلَابِلِ الْقَلْبِ؛ روزه ماه شعبان وسوسه های درونی و پریشانی خاطر و آشفتگی های قلبی را از بین می برد.(الخصال 2/611)

 

امیر المؤمنین علیه السلام مى فرمود:

 از زمانى که ندای منادى رسول خدا صلى الله علیه و آله در ماه شعبان را شنیدم روزه شعبان از من فوت نشد و تا مدتى که حیات دارم فوت نخواهد شد إن شاء الله تعالى.

 

امام علی علیه السلام مى فرمود:

روزه دو ماه شعبان و رمضان توبه و مغفرت از خداست.

 

 اسماعیل بن عبد الخالق می‌گوید: نزد حضرت صادق علیه السلام بودم که ذکر روزه شعبان در میان آمد. حضرت صادق  علیه السلام نکاتی در فضیلت روزه شعبان فرمود؛

.... حتى آنکه مردى مرتکب خون حرام مى شود پس ماه شعبان را روزه مى گیرد و او را نفع مى بخشد و آمرزیده مى شود.

 

از حضرت صادق علیه السلام نقل شده است که آن حضرت در باب فضیلت روزه رجب فرمود چرا غافلید از روزه شعبان؟

راوى عرض کرد یابن رسول الله چه ثوابی دارد کسى که یک روز از شعبان را روزه بگیرد؟

حضرت فرمود به خدا قسم بهشت ثواب اوست.

 

عرض کرد یابن رسول الله بهترین اعمال در این ماه چیست؟ فرمود:

صدقه دادن و استغفار. هر کس  در ماه شعبان صدقه دهد، خداوند آن صدقه را رشد دهد همچنان که یکى از شما شتر تازه متولد شده‌ای را تربیت مى‌کند تا آن که در روز قیامت به صدقه دهنده برسد در حالتى که به اندازه کوه اُحُد شده باشد.

تذکر: کسی که روزه قضا بر عهده اوست نمی تواند روزه مستحبی بگیرد.

 ( منبع: تبیان و سایت اطلاع رسانی مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی)


1394/1/29 شنبه

از حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) روایت شده که:

ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد!

 

رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌گردد و غضب الهى از او دور می گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد.

 

از حضرت موسى بن جعفر(علیه السلام) روایت شده است که:

هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می گردد.

 

و همچنین فرمودند: رجب نام نهرى است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر است. هر کس یک روز از رجب را روزه بگیرد البته از آن نهر بیاشامد.

 

از امام صادق(علیه السلام) روایت است که حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) فرمودکه:

 

ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است!

 

و رجب را "أصب" مى‏گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى‏شود پس بسیار بگوئید:

 «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَه»

 

ابن بابویه از سالم روایت کرده است که گفت:

در اواخر ماه رجب که چند روز از آن مانده بود، خدمت امام صادق(علیه السلام)رسیدم. وقتی نظر مبارک آن حضرت بر من افتاد فرمودکه آیا در این ماه روزه گرفته‏اى؟

گفتم نه والله اى فرزند رسول خدا!

 

فرمود که آنقدر ثواب از تو فوت شده است که قدر آن را به غیر از خدا کسى نمى‏داند به درستى که این ماهى است که خدا آن را بر ماه‌هاى دیگر فضیلت داده و حرمت آن را عظیم نموده و گرامی داشتن روزه دار را در این ماه بر خود واجب گردانیده است.

 

پس گفتم یابن رسول الله اگر در باقیمانده این ماه روزه بدارم آیا به بعضى از ثواب روزه‏داران آن نائل مى‏گردم؟ فرمود:

 

اى سالم هر کس یک روز از آخر این ماه را روزه بدارد خدا او را ایمن گرداند از شدت سکرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر کس دو روز از آخر این ماه را روزه بگیرد از صراط به آسانى بگذرد و هر کس سه روز از آخر این ماه را روزه بگیرد ایمن گردد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدت‌ها و هول‌هاى آن روز و برات بیزارى از آتش جهنم به او عطا کنند.

 

و بدان که براى روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده است و روایت شده که اگر شخصی قادر بر آن نباشد هر روز صد مرتبه این تسبیحات را بخواند تا ثواب روزه آن را دریابد:

 

سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِى التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزََّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ .

 

درکرامت و فضیلت این ماه، حضرت امام صادق(علیه السلام) نیز مى فرماید:

آن گاه که قیامت برپا شود، منادى الهى فریاد زند:
 «أین الرجبیّون؟»; کجایند آنانکه ماه رجب را گرامى داشتند و از آن، بهره ها بردند؟ از آن انبوه جمعیت، گروهى برخیزند که نور جمالشان محشر را روشن کند. بر سر آنان تاج هاى شاهى که مرصّع به درّ و یاقوت است، قرار دارد و در طرف راست هرنفر از آنان هزار فرشته، در سمت چپ نیز هزار فرشته به او کرامت و تعظیم الهى را تبریک گویند. از جانب الهى ندا آید
:

 

بندگان و کنیزانم، به عزت و جلالم سوگند، شما را جاى و مقام گرامى و عطایاى فراوان دهم و شما را در جایى جاى دهم که از زیر آن نهرها جارى است و شما در آن جاوید خواهید بود زیرا شما داوطلبانه براى من در ماهى که من بزرگش داشتم روزه گرفتید. سپس، خطاب به فرشتگان فرماید: فرشتگان من! بندگان و کنیزان را به بهشت داخل کنید.

در اینجا حضرت صادق(علیه السلام) فرمود:
این پاداش، براى کسى است که گرچه یک روز از اول یا وسط یا آخر ماه رجب را روزه بدارد
.

 

پیامبر گرامى ما در بیان عظمت و اهمیت ماه رجب مى فرماید:

خداى متعال، در آسمان هفتم، فرشته اى به نام «داعى» قرار داده است. هرگاه ماه رجب فرا رسد، آن فرشته دعوت کننده، هرشب تا به صبح گوید:

 

خوشا به حال کسانى که به ذکر الهى مشغولند; خوشا به حال کسانى که با میل و رغبت تمام، رو به سوى درگاه خدا آرند. و خداوند مى فرماید:

من همنشین کسى هستم که با من همنشین باشد، و مطیع کسى هستم که فرمان مرا ببرد و آمرزنده ام کسى را که از من طلب آمرزش کند.

 

این ماه رجب ماه من، بنده هم بنده من، و رحمت هم از آن من است; هرکس مرا در این ماه بخواند، پاسخ مثبت دهم; و هرکس از من چیزى بخواهد، به او عطا کنم; و هرکس از من هدایت جوید، هدایتش کنم.

 

من این ماه را وسیله ارتباط بین خود و بندگانم قرار داده ام پس هرکس به آن چنگ زند، به من مى رسد.

 

امام صادق(علیه السلام) از پدران گرامیش از امام على(علیه السلام) نقل مى کند که آن حضرت فرمود:

...هرکس به خاطر خدا در ماه رجب صدقه بدهد، خداوند وى را آنچنان اکرام فرماید که نه چشمى دیده و نه گوشى شنیده و نه بر قلب انسانى خطور کرده باشد.

 

فضیلت نیمه ماه مبارک رجب

در کتاب شریف اقبال آمده است: حضرت آدم از خداوند پرسید خدایا محبوب‌ترین روزها و گرامی‌ترین زمانها نزد تو کدام است.

 

خداوند وحی فرمود: محبوب‌ترین روزها نزد من نیمه رجب است. ای آدم در این روز بکوش  تا با قربانی کردن، میهمانی دادن، روزه داشتن، نیایش کردن، بخشش خواستن‌، لا اله الا الله گفتن به من تقرب و نزدیکی جویی.

 

ای آدم من چنین تقدیر کردم که فرزندی از فرزندان تو را به پیامبری برانگیزم و روز نیمه رجب را به او و به امت ویژه سازم که در آن روز چیزی از من نخواهند جز اینکه بدانان ببخشم و عفو و گذشت نخواهند جز اینکه از گناهانشان درگذرم ای آدم آنکه نیمه رجب را روزه دارد ذکر گوید، خضوع و خشوع کند و از صدقه دهد، نفس خویش را پاس دارد پاداشی جز بهشت نخواهد داشت ای آدم به فرزندانت گوشزد کن که در ماه رجب نفس خویش را پاس دارند و از کج راهی بپرهیزند که گناه در این ماه بس بزرگ است.

 

   و نیز از حضرت امام صادق ‏علیه السلام که فرمودند:

در شب نیمه رجب دوازده رکعت نماز مى ‏خوانى و در هر رکعت حمد و سوره، و چون فارغ شدى از نماز مى ‏خوانى بعد از آن چهار مرتبه سوره مبارکه حمد و معوذتین و سوره مبارکه اخلاص و آیة الکرسى را و سپس چهار مرتبه مى ‏گوئى بعد از آن: سُبْحانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ للَّهِ‏ِ وَلا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ اَکْبَرُ سپس می گویی:  اَللَّهُ اَللَّهُ رَبّى‏ لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً وَما شآءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ

 

منبع: مفاتیح الجنان، من لا یحضره الفقیه ج 2، وسائل الشیعه ج 7

 

1393/12/12 سه‌شنبه

اولین نشست علمی تخصصی اقتصاد مقاومتی و نقش دانشگاه پیام نور،  باحضور ریاست محترم دانشگاه پیام نور، معاونین، روسای استانها و اساتید محترم عضو هیئت علمی دانشگاههای پیام نور سراسر کشور بصورت حضوری و غیر حضوری (ویدئو کنفرانس) در روز دوشنبه مورخ(11/12/93) برگزار گردید.



 دراین همایش که بیش از 300نفر از اعضاء محترم هیأت علمی دانشگاه پیام نور سراسر کشور مشارکت داشتند، محورهای "شناخت مفهوم و شاخصه های اقتصاد مقاومتی، گفتمان سازی، نقش فرهنگ بسیجی و مدیریت جهادی در تحقق اقتصاد مقاومتی و راهکارها و نقش دانشگاه پیام نور در تحقق اقتصاد مقاومتی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد در سال آتی دومین نشست جهت پیگیری مباحث ارائه شده و اخذ نظرات اساتید محترم برگزار گردد.

در این نشست جناب آقای دکتر سرلک ریاست عالی دانشگاه پیام نور با تاکید بر لزوم تدوین و تبیین مدل مناسبی از اقتصاد مقاومتی و استراتژی تحقق آن در این دانشگاه گفت: آنچه از عنوان « اقتصاد مقاومتی» برداشت می شود، مقاوم سازی اقتصاد است و ما باید راهی بیابیم که در دانشگاه پیام نور با بهره گیری از آموزه ها و فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ضمن مقاوم سازی اقتصاد در دانشگاه پیام نور تاثیر مثبتی در مقاوم سازی اقتصاد ملی داشته باشیم.

ایشان پرورش نیروی انسانی متعهد و ایجاد دانشگاه کار آفرین و ثروت آفرین و رضایت مندی دانشجویان و هدفمندی هزینه ها و مدیریت منابع را، از جمله اهداف مهم پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه ها برشمردند.

 

جناب آقای دکتر ابوالحسنی معاون محترم آموزش و تحصیلات تکمیلی نیز ضمن تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور و پی گیری مباحث مفهوم شناسی ، شاخص سازی و آسیب شناسی وضع موجود را تشریح نمودند.

 

جناب آقای دکتر نجفی معاون فرهنگی ، اجتماعی و دانشجویی به تحقیق و توسعه در حوزه اقتصاد مقاومتی و فرهنگ سازی با استفاده از ظرفیت های داخلی در این حوزه در دانشگاه اشاره نمودند.

 

دکتر فلاح و دکتر خداداد به چیستی و مبانی و محورهای اقتصاد مقاومتی در کشور و دانشگاه پرداخته ومطالبی راارائه نمودند.

 

حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا کریمی معاون محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به ضرورت توجه به مبادی فرهنگی، تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید نمودند.

 

در ادامه نشست تعدادی از اساتید همچون آقایان دکتر شوکت فدایی ، دکتر خلج و..... و اساتیدی از استانهای مختلف کشور هم ضمن تشریح دیدگاههای خویش در بحث اقتصاد مقاومتی ، به دغدغه نحوه اجرا سازی مبانی اقتصادی مقاومتی در دانشگاه پیام نور پرداختند.

1 2