اخبار

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از دانشجویان

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از دانشجویان
۱۳۹۸/۳/۱

 

 
 

یکی از ناطقان سؤال کردند که کمبودها در اداره‌ی کشور به ساختار برمیگردد یا به کارگزاران. ساختار قانون اساسی خوب است. البته ساختارها میتوانند تکمیل شوند/ نظام پارلمانی که درباره‌ی آن بحث شد، ما مفصل در مجمع بازنگری قانون اساسی آن را بررسی کردیم و نتیجه این شد که مشکلاتش از نظام ریاستی بیشتر است/ اما ما کارگزاران اشکال، ناتوانی و کوتاهی داریم. گاهی کارگزاران حرکت اشتباهی میکنند که در جامعه شکاف بزرگ ایجاد میکند.

 

یکی از دانشجویان درباره خصوصی‌سازی سؤال کرد و خواستار توقف آن بود/ البته در خصوصی‌سازی خطاهای بزرگی صورت گرفته که بنده هم مکررا تذکراتی داده‌ام. اشکالاتی هست. منتها اصل خصوصی‌سازی نیاز مبرم اقتصاد است؛ این از جمله اشکالات ساختار بود که اصلاح شده است/ البته در عمل اشکالاتی وجود دارد؛ خطاها و بی‌توجهی‌ها و لغزش‌هایی صورت گرفته که باید جلوی لغزش‌ها را گرفت.

 

در صحبت‌ها بود که تصویب برجام را به رهبری نسبت داده‌اند؛ خب شما چشم و هوش دارید و همه چیز را میبینید. نامه‌ای که درباره‌ی برجام نوشته شد و شرایطی که ذکر شده که در این صورت تصویب میشود را ببینید. منتها اگر این شرایط اجرا نشده، وظیفه‌ی رهبری این نیست که وارد بشود. نظر ما این است که رهبری وارد کار اجرایی نشود، مگر جایی که به حرکت کل انقلاب ضربه میزند. اما آنطور که برجام عمل شد، من خیلی اعتقادی نداشتم و بارها هم به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه گفتیم و تذکر دادیم.

 

«عظمت حادثه انقلاب و ماندگاری آن»، «عظمت راه طی شده و کارکرد انقلاب تا امروز»، «چشم‌انداز پیش‌روی انقلاب» و «عظمت نقش نیروی جوان متعهد» است/ ما یک حرکت عمومی لازم داریم برای رسیدن به چشم‌انداز. این حرکت طبعاً با محوریت جوان متعهد انجام میشود. جوان هم لزوماً ۲۲ و ۲۵ ساله نیست. ۳۵ ساله و ۴۰ ساله‌ها هم جوانند و میتوانند در نظام مدیریت کشور، تحول عظیم ایجادکنند.

 

در یکی دو سال اخیر، تشکل‌های دانشجویی چه در مسائل کشوری و چه در مسائل بین‌المللی کارهای خوبی کردند. در مسئله‌‌ی هفت‌تپه و ماشین‌سازی رفتند و مشکل را حل کردند؛ اینها نه پول دارند و نه قدرت قانونی اما حضورشان در پیگیری مطالبات کارگران اثر داشته/ درباره‌ یمن، نیوزلند، نیجریه و... دانشجوها اعلام حضور کردند. حضور جلوی سفارت‌ها خوب است؛ البته متانت و عقلانیت لازم است. در همه‌جا از دیوار بالا رفتن خوب نیست؛ هرچند در یک جاهایی مثل لانه جاسوسی خوب است.

 

این فرصت مغتنم انس با قرآن و نماز و دعا را به یک عادت نیکو و ماندگار تبدیل کنید.در مطالبتان غالباً دردها و نگرانی‌ها را بیان کردید، من نیز با بیان نگرانی‌ها و اشکالها کاملاً موافقم ولی توجه داشته باشید اگرچه روحیه‌ی نشاط و طلبکاری خیلی خوب است اما در بیان تعابیر و انتقادها باید دقت کنید چراکه بی‌دقتی در بیان، علاوه بر مؤاخذه‌ی خدایی، آثار نامطلوب دیگری خواهد داشت.

 

ساختار قانون اساسی ساختار خوبی است و اشکالی ندارد، البته در همه‌ی کشورها از جمله در کشور ما ساختارها در طول زمان تکمیل و نواقص و خلأهای آنها برطرف میشود، همانند اینکه در گذشته، مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود نداشت اما امروز وجود دارد.این مسائل را در مجمع بازنگری قانون اساسی به تفصیل بحث کردیم و به این نتیجه‌ی امروز رسیدیم، چراکه مشکلات نظام پارلمانی برای کشور بیش از مشکلات نظام ریاستی است.

 

در ساختار مشکلی وجود ندارد البته امکان کم و زیاد کردن آن وجود دارد، اما کارگزاران، اشکالها، کوتاهی‌ها، ناتوانی‌ها و سلایق گوناگونی دارند که نتیجه‌ی آن، این کمبودها میشود. البته اشتباه‌های ما مسئولان مانند اشخاص عادی نیست و شکافهای بزرگی در متن جامعه ایجاد میکند.

 

بنده در این خصوص مکرراً تذکراتی داده‌ام که در برخی موارد منجر به اصلاح یا توقف کار نیز شده است، اما اصل خصوصی‌سازی نیاز مبرم اقتصاد و کشور ما است و نباید جلوی آن گرفته شود، بلکه باید جلوی لغزشها و خطاها در خصوصی‌سازی گرفته شود.

 

من همواره جریان جوان انقلابی را تأیید کرده و میکنم، البته این به معنای تأیید یک کار خلاف یا غلط نیست که ممکن است از تعدادی جوان انقلابی سر بزند. بنابراین من خطا را تأیید نمیکنم اما جوان انقلابی را حتماً تأیید میکنم و اگر چیزی غیر از این نقل شد، حتماً آن را قبول و باور نکنید.شما البته چشم و هوش دارید و همه‌چیز را میفهمید. در آن نامه‌ای که درباره‌ی برجام به مسئولان نوشتم مشخص است که تصویب باید چگونه باشد؛ در آن نامه شرایطی ذکر شده که در آن صورت، تصویب میشود.البته اگر آن شرایط و خصوصیات اجرا و اعمال نشد، وظیفه‌ی رهبری این نیست که وسط بیاید و بگوید برجام نباید اجرا شود.

 

این بحث که وظیفه‌ی رهبری در این‌گونه مواقع اجرایی چیست، مقوله‌ای است، اما معتقدم در زمینه‌های اجرایی نباید رهبری وارد میدان شود و کاری را اجرا کند یا جلوی آن را بگیرد، مگر در مواردی که به حرکت کلی انقلاب ارتباط پیدا میکند که در آنجا وارد میشویم.

 

من به برجام به آن صورتی که عمل و محقق شد، خیلی اعتقادی نداشتم و بارها نیز به خود مسئولان این کار از جمله به آقای رئیس‌جمهور و وزیر محترم امور خارجه این مطلب را گفتیم و موارد زیادی را به آنها تذکر دادیم.

 

بعضی دوستان انتقادهایی کردند که خوب و بسیاری از آنها نیز بجاست، اما لحن انتقاد را تند نکنید، در بیان انتقادها نقطه‌ضعف به طرف مقابل ندهید و جوری حرف نزنید که بتوانند شما را در مراجع قضائی محکوم کنند و از افراط و تفریط در بیان، و نفی قاطع یک مجموعه بپرهیزید. شما فرزندان من هستید، تلاش کنید صحبتتان درست بیان شود.

 

حمایتهای مجموعه‌های دانشجویی از کارگران و ورود به نحوه‌ی واگذاری‌ها در مجتمع کشت‌وصنعت نیشکر هفت‌تپه و ماشین‌سازی تبریز و یا مطالبه از سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام در برخی موضوعها و همچنین برگزاری تجمعها در حمایت از مردم یمن و موضع‌گیری درباره‌ی حوادث نیوزیلند و نیجریه، اقدامات خوبی بود که انجام گرفت.

 

در اجتماعات و مطالبه‌گری‌ها، سخن منطقی، تأثیرگذار خواهد بود و من ضمن تأیید این‌گونه حرکتها بر استمرار آنها تأکید دارم.متأسفانه این حرکت، روال مطلوبی ندارد و مجموعه‌های دانشجویی و هیئتهای اندیشه‌ورز آنها باید نسبت به طراحی برنامه‌های مطالعاتی برای دانشجویان، اقدام کنند.

 

این بیانیه، یک ترسیم کلی از گذشته، حال و آینده‌ی انقلاب اسلامی است که در آن چهار نقطه‌ی اصلی و کلیدی وجود دارد: ۱- عظمت وقوع و ماندگاری انقلاب اسلامی ۲- عظمت کارکردِ انقلاب اسلامی تا به امروز ۳- عظمت چشم‌اندازی که انقلاب اسلامی باید به آن برسد و ۴- عظمت نقش نیروی جوان متعهد در مسیر پیش رو.

 

اکنون ما نیازمند یک حرکت عمومیِ منضبط، پرسرعت و همراه با پیشرفتِ محسوس و با محوریت جوان متعهد و حزب‌اللهی، به سمت چشم‌انداز و اهداف بلند انقلاب اسلامی هستیم تا حضور تأثیرگذار جوانان، در نظام مدیریتی کشور تحول به وجود آورد.

 

جوانان چگونه و در چه فرایندی میتوانند به این حرکت عمومی ورود و در آن نقش‌آفرینی کنند؟ «شناخت واقعی از صحنه»، «جهت‌گیری مشخص»، «برخورداری از عامل یا عوامل امیدبخش» و «اتخاذ راهکارهای عملی برای هدایت این حرکت عمومی.»

 

کسانی که محور و محرک این حرکت هستند، باید از عناصر موجود و درگیر در صحنه شناخت کافی داشته باشند و بدانند که «جمهوری اسلامی در چه وضعی است»، «فرصتها و تهدیدهایش چیست» و «دوستان و دشمنانشان چه کسانی هستند.»

 

جهت‌گیری حرکت عمومی ملت ایران به سمت تشکیل جامعه‌ی اسلامی و در نهایت تمدن پیشرفته‌ی اسلامی است.ظرفیتهای اثبات‌شده‌ی ملت ایران در شکل‌دهی و به سرانجام رساندن کارهای بزرگ (که در پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی ظهور کامل داشت)، مهم‌ترین نقطه‌ی امید حرکت عمومی ملت ایران به سمت تحقق اهداف و چشم‌انداز روشن کشور است.

 

فرسودگی و انحطاط تردیدناپذیر تمدن غربی که البته بروز ملموس آن زمان‌بر خواهد بود، نقطه‌ی امید دیگری در روند حرکت عمومی ملت ایران است.تبیین این عناصر چهارگانه در افکار عمومی، به ذهن فعال و زبان گویا نیاز دارد اما عنصر چهارم به برنامه‌ریزی، هدایت، تمرکز، فعالیت لحظه‌به‌لحظه و پیگیری نیز نیاز دارد تا کاروان عظیم جامعه و بویژه جوانان را به پیش ببرد.

 

برنامه‌ریزی و ارائه‌ی راهکار برای هدایت حرکت عظیم ملت بر عهده‌ی جریانها و حلقه‌های میانی از جمله تشکلهای دانشجویی است که غالباً مجموعه‌های جوان، خوش‌فکر و فعال هستند و میتوانند نقش و شأنِ محور بودن برای حرکت عمومی جامعه را بر عهده بگیرند.تعبیر آتش به اختیاری که قبلاً بیان شد، مربوط به این‌گونه مجموعه‌ها است.

 

هرجا گروهی جوان با ذهن فعال و پویا شکل بگیرد، میتواند با تأثیرگذاری در محیط اطراف و دیگر مجموعه‌ها در «عزم و حرکت و بینایی و پیشرفت حرکت عمومی ملت» مؤثر باشد.

 

«حزب‌بازی» بی‌برکت است اما تشکیل گروه‌های فعال سیاسی با هدف فهم کردن و تحلیل موضوعها و حوادث سیاسی و انتقال این تحلیل به دیگران، میتواند تأثیری بسیار اساسی داشته باشد.تشکیل میزگردها و کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها راهکار دیگر رهبر انقلاب برای حضور مؤثر جوانان در صحنه بود.

 

جوانان منتظر حرکت رئیس دانشگاه یا مسئولان دیگر نباشند، خودشان با مطالعه‌ی خوب و با حضور افراد دارای ذهن فعال و زبان گویا این میزگردها و کرسی‌های آزاداندیشی را شکل دهند.در حال حاضر درصد زیادی از دانشجویان در تشکلها فعال نیستند، اما اگر این‌گونه فعالیتها انجام شود، درصد بیشتری از دانشجویان به تشکلها و فعالیتهای دانشجویی راغب میشوند.

 

ارائه‌ی خدمات از جمله حضور گروه‌های جهادی در مناطق مختلف، راهکار بسیار مهم دیگری است که هرقدر تقویت و هدف‌دار شود میتواند میزان نقش‌آفرینی جوانان را در صحنه افزایش دهد.البته همه‌ی این راهکارها باید با الهام از جهت‌گیری کلی کشور یعنی «رسیدن به جامعه‌ی اسلامی و تمدن پیشرفته‌ی اسلامی» صورت گیرد.

 

این فعالیتها به ورود نسل جوان متعهد به عرصه‌ی مدیریت کشور منجر خواهد شد و طبعاً هنگامی که جوانان متعهد و حزب‌اللهی به معنای حقیقی کلمه، جزو مدیران ارشد کشور شدند، حرکت عمومی شتاب و رونق بیشتری خواهد گرفت.

 

فعالیتهایی که با هدف ورود و تأثیرگذاری جوانان در جریان عمومی کشور صورت میگیرد، نباید به کارها و اهداف علمی مجموعه‌های جوانان ضربه بزند، بلکه باید هر دو کار را با هم به پیش برد، چراکه میتوان هم نخبه‌ی پیشتازِ علمی بود و هم در گروه‌های جهادی یا نشریات و مجموعه‌های دانشجویی فعالیت کرد.کسانی که در این نشریات فعال هستند، میتوانند با تشکیل مجموعه‌هایی، بعد از دوران دانشجویی نیز در عرصه‌ی نشر ادامه‌ی حرکت بدهند و مؤثر باشند.

 

مجموعه‌های دانشجویی نباید منتظر دعوت باشند، باید هرکس و هر تشکلی در هر زمینه‌ای توانایی دارد، خودجوش و البته با فکر و ذهن فعال و منضبط وارد عرصه شود و بدون توجه به مشکلات، تأثیرگذاری کند.

 

دشمن با هدف فلج کردن نسل جوان درصدد است آنان را به شهوات، مواد مخدر و برخی فعالیتهای بیهوده در فضای مجازی مشغول و به نومیدی بکشاند اما با حرکات نشاط‌آور و امیدآفرین جوانان و مجموعه‌های دانشجویی، این توطئه نیز خنثی خواهد شد.

 

حتی اگر صد اشکال و ایراد در مسئولان یا عملکرد دستگاه‌ها می‌بینید هرگز ناامید نشوید و با توکل به خدا، با مشکلات مبارزه و افق روشن آینده را محقق کنید.شما جوانان اطمینان داشته باشید که زوال دشمنان بشریت یعنی تمدن منحط آمریکایی و زوال اسرائیل را شاهد خواهید بود.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر