موضوعات و مقالات

چهارشنبه 11 تیر 1393 امام خمینی(ره) شخصیت ماندگار تاریخ

« 14خرداد سالروزعروج ملکوتی بنیانگذارجمهوری اسلامی ایران گرامی باد »

السلام علیک یا روح الله الموسوی الخمینی(ره)

نام بلند امام خمینی (ره) شخصیت ماندگار انقلاب اسلامی ، هرگز از خاطره ها محو نمی شود . او شمع فروزانی است که روشنای خلوت غم گرفته مسلمانان شد و قلوب آزادگان و عدالتخواهان را به حقیقت نور رهبری کرد . از این روست که او را عزت بخش مسلمانان و عامل حیات مجدد اسلام در زمان معاصر دانسته اند . هرجا که درباره دفاع از ملل ستمدیده و عدالتخواه سخن به میان می آید ، امام و انقلابش ، برای مخاطبان حضوری آشنا دارند . اینک ، نام خمینی ، فریاد بیداری نسل حاضر است . او دین را به عنوان راهی برای زندگی همراه با عزت و احترام در عصر جدید ، نشان داد . پس، نکوداشت نام و یاد او ، به معنای ارج نهادن به عقلانیت ، دین مداری و حقیقت طلبی است.

یاد معمار بزرگ انقلاب اسلامی گرامی باد.

 چهره قرن

مجله فرانسوی Islam L De Message Le در مقاله ای ، امام خمینی را چهره قرن خواند و در قسمتی از آن نوشت : « برخی از نظریه پرداران سیاسی معتقدند که هر رهبر قدرتمندی ، دوران نفوذ، اقتدار و سقوط دارد . اما نکته تامل برانگیز در رهبری امام خمینی ، تداوم نفوذ او در مرحله انقلاب ، پیروزی و نیز پس از درگذشت وی است . این معما توجه محققان علوم اجتماعی را به خود جلب کرده است که چگونه با گذشت سالها از رحلت آیت ا... خمینی ، شخصیت وی همچنان مقدس و محبوب است و مسلمانان جهان همچنان او را سمبل پاکی ، پارسایی ، مردم داری ، شجاعت و سازش ناپذیری می دانند . »

 

امام خمینی به عنوان اندیشه بیدار امت اسلامی ، شخصیتی روحانی بود . او به عنوان فقیهی اسلام شناس ، عارفی خداجو و رهبری شجاع و فرزانه ، در راه اصلاح بنیانهای جامعه ایران ، قدم گذاشت و با پیروزی انقلاب ، نظامی متاثر از آموزه های اسلام را پی ریزی کرد . نظامی که معیارها و موازین نوینی را مطرح نمود و فرهنگی اصیل برمبنای کرامت انسان را بنا نهاد . این نظام به نام جمهوری اسلامی ایران ، امروز برای بسیاری از ملتها شناخته شده و مورد توجه و علاقه آنهاست .

 ویژگی نهضت امام خمینی در این است که ارزشهای آن ، فراتر از گستره زمانی و فراگیر است . او تلاش داشت با انقلاب اسلامی ، مسیر تاریخ را از بستر ناهموار آن ، به شاهراه اصلی برگرداند تا درنهایت ، ملتها از بند قدرتهای خودکامه رها شوند و به آئین الهی راه یابند .

 در اندیشه امام خمینی ، حکومت تنها هنگامی مقدس و ارزشمند است که حقیقت خواه باشد و جامعه را به کمال و سعادت رهنمون شود . این مسئله تنها با بازگشت به اصالتهای انسانی ممکن است . از همین روست که در طول زندگانی انقلابی امام ، هیچ گاه آن عارف حکیم ، در حصارهای جغرافیایی و تاریخی عصر حاضر محصور نماند و زندگی همراه با معنویت و یاد خدا را ترویج کرد .

 « آلوین تافلر » استراتژیست آمریکایی می گوید:

 " وقتی آیت ا... خمینی برای گورباچف ، رهبر اتحاد جماهیر شوروی پیام فرستاد ، درواقع به حکومتهای دنیا ، پیامی تاریخی داد که بسیاری از تحلیلگران از دریافت و تحلیل آن عاجز ماندند . مضمون واقعی پیام امام ، فرا رسیدن عصری جدید از حاکمیت جهانی است که غربی ها باید آن را با دقت مورد نظر و بررسی قرار دهند . زیرا در ادامه حرکت امام خمینی ، قلمرو اندیشه های او ، می تواند جایگاه و اقتدار حکومتها را تغییر دهد . "

 پروفسور حمید مولانا ، استاد دانشگاه ارتباطات در آمریکا ، موفقیت امام خمینی را به دلیل ویژگیهایی می داند که در ایشان ممتاز بوده است : وی می گوید :

« جایگاه امام خمینی در بیداری مسلمانان جهان بی نظیر است . به نظر بنده از قرن پانزدهم در دنیای غرب و شاید پس از صدر اسلام ، شخصیتی را ندیده ایم که نهضت ، افکار و عملکرد او این همه در سطح جهان تاثیر داشته باشد . امام خمینی از قدرتمندان جهان ، واهمه ای نداشت و در عین حال ، معنای قدرت را در سطح جهانی تغییر داد . پیش از او قدرت ، تنها براساس منابع و امکانات مادی تعریف می شد ، ولی در گفتمان امام خمینی ، قدرت در سطح جهانی به معنای قدرت در عقاید و پرورش افکار و اندیشه هاست .

 امام خمینی با مستضعفین جهان و با همه طبقات به ویژه در کشورهای اسلامی ، ارتباطی مردمی و عاشقانه برقرار کرد . ایشان بیش از هر رهبر دیگری موفق شد پیامهای اجتماعی و سیاسی قرآن را به زبان ساده به توده های مردم برساند . زندگی معنوی و بی تجمل او ، به وی صلاحیت رهبری مستضعفان را بخشید . ما در بین رهبران انقلاب های دنیا ، اینگونه ایستادگی و پرهیز از تجملات را ملاحظه نمی کنیم . »

 آیت ا... خمینی متفکری است که با فرانگری خود ، نظریه عزت مسلمانان و قدرت یافتن مستضعفان جهان را مطرح کرد . او، موجب گرایش روزافزون ملل مختلف به باورهای دینی شد و روحیه خودباوری ، اعتماد به نفس و استقلال طلبی را در ملتها تقویت نمود .

 امام خمینی هرگاه درباره دفاع از حقوق انسان سخن می گفت ، حقوق تمامی ملل را بدون توجه به نژاد ، قوم و مذهبشان در نظر داشت . فراخوانی همه ملل به دفاع از ارزشهای انسانی و مبارزه با ظلم و بیداد ، باعث محبوبیت گسترده امام در خارج از مرزهای ایران شد . امام خمینی خطاب به ملتهای دربند می فرمود : " حق را با چنگ و دندان به دست آورید و از هیاهوی تبلیغاتی ابرقدرتها و عمال سرسپرده آنان نهراسید ."

 آیت ا... خامنه ای در بیان ویژگیهای امام خمینی می فرماید :

« خصلتهایی که در امام بود ، هرکدام به تنهایی کافی بود از یک فرد ، انسانی بزرگ بسازد . امام انسانی خردمند ، هوشیار و زیرک و با اراده ای پولادین بود که هیچ مانعی نمی توانست او را از راه باز دارد . درعین حال بسیار رئوف و مهربان بود . »

 رهبر انقلاب اسلامی می افزاید : « فتح دلهای امت اسلامی در سراسر عالم که علیرغم اختلاف علایق و مسلکها ، در مقابل عظمت و راه او ، همراهی نشان دادند ، ناشی از اخلاص آن مرد بزرگ بود . برای خدا حرف می زد ، برای خدا اقدام می کرد ، برای خدا حمایت می کرد و برای خدا حاضر بود تنها بماند و حرکت کند . اخلاص او ، نقطه اساسی حیات او بود و راه آن بزرگوار هم فقط با اخلاص طی شدنی است . »

 اینک بسیاری از ناظران سیاسی معترفند که با وجود امام خمینی و انقلاب اسلامی ، نیروی شگرف اسلام برای ساختن تمدن و امتیازات فرهنگ جهان شمول اسلام ، نمایان شد . در حال حاضر نیز علیرغم تمامی تلاشهای مخرب دشمنان ، اسلام در حال بازیابی نقش اصلی خود در صحنه معادلات جهانی است .(iran. dari) 

بر روح بلند امام خمینی ره ، درود می فرستیم و از خداوند می خواهیم که به ما توفیق دهد که راه او را که راه اسلام و قرآن است ، به درستی و حقیقی بشناسیم و از سطحی نگری پرهیر نماییم!        مبادا نام ویاد امام تنها لقلقه زبان باشد و خدای ناکرده فقط سوء استفاده از نام او و به کام خود!

متاسفانه برخی  دم از همراهی و نزدیکی به امام می زنند ولی فرامین و دستورات اورا فراموش نموده اند! از نزدیکان امام اند اما فرسنگها از امام عزیز فاصله گرفته اند!  کلمات نغز و دستورات صریح ایشان که در نوارهای صوتی و تصویری موجود می باشد را از یاد برده اند و همچنان ساز خودرا می زنند!

از امام می گویند اما  ولی فقیه را ( که تاکید امام راحل بود)  زیر سوال می برند و علیه این شخصیت پاک و بی آلایش که آبروی خود را در کف اخلاص قرار داده و از حقوق شخصی خود چشم پوشی کرده است، توطئه می کنند!

خودرا به امام می چسبانند اما شورای نگهبان را ( که امام از تک تک آنان تعریف وتمجید نموده) تضعیف کرده و بصورت هماهنگ و با برنامه،  علیه آنان جوسازی می کنند!

خودرا عاشق امام معرفی می کنند اما در مواجهه با کسانی که عکس امام عزیز را آتش می زنند و  به قرآن اهانت می کنند، سکوت اختیار می کنند و غیر مستقیم مشوق آنان می شوند!

حقیقتاً در چنین مواقعی قسم حضرت عباس را باور کنیم یا  دُم های متعدد خروسان  را ؟؟؟

 خدایا به حق همان امام عزیزت چنان هشیاری ای به ما عطا کن که فریب این صحابه دروغین را نخوریم!   همانان که در زمان پیامبر(ص) هم به او نزدیک شدند و برای خود جایگاهی کسب کرده و پس از او به دستوراتش خیانت نمودند! و همچنان پس از قرنها نام او را مستمسکی برای پیشبرد اهداف باطل خود کرده اند!

 

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر