اخبار

گزارش اولین همایش ملی اربعین پژوهی بسیج اساتید دانشگاه پیام نور
 گزارش اولین همایش ملی اربعین پژوهی بسیج اساتید دانشگاه پیام نور      

این همایش درتاریخ1399/7/9 در دانشگاه پیام نوربرگزارگردید. این همایش با قرائت قرآن، سرود جمهوری اسلامی ومداحی وبا هدایت واجرای آقای دکترجعفری آغازگردید. پس ازآن دبیر علمی همایش آقای دکترپارسا ودبیراجرایی آقای دکترعبداللهی به تشریح فعالیتها و مقالات دریافتی پرداختند. دراین همایش ریاست دانشگاه پیام نور آقای دکترزمانی با بیان خیرمقدم پیام وزیر محترم علوم به این همایش راقرائت نمودند. پس ازآن قائم مقام بسیج اساتید آقای دکتر ابن الدین وحجه الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و آقای دکترغفاری معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سخنرانی نمودند. ومقالات بررسی میزان گرایش و بهره گیری زائران عرب زبان کشورها به زبان فارسی  توسط آقای دکتر عسکری از دانشگاه پیام نور استان مازندران، رتبه بندی عوامل اقتصادی موثر بر پیاده روی عظیم اربعین توسط آقای دکتر یونسی از دانشگاه پیام نور استان مرکزی، اربعین و ماهیت مردمی آن توسط آقای دکتر کریم شکر زاده از دانشگاه پیام نور استان تهران و ظرفیت های قاعده مند ناظر به ابعاد تمدنی پیاده روی اربعین توسط  آقای دکتر کریم ترابی ازدانشگاه پیام نور استان زنجان ارایه گردید.تشریح مباحث مطرح شده به شرح زیر است.
 


برکات تحقیق اربعین پژوهی دانشگاهیان پیام نور به جامعه برمی گردد

رئیس دانشگاه پیام نور با اشاره به رسالت اجتماعی این دانشگاه گفت: امروز میزبان محققانی هستیم که این رسالت دانشگاه را به تصویر کشیده اند و برکات این تحقیق و پژوهش از اربعین با ارزش ترین واقعیت تاریخ به جامعه برمی گردد.
دکتر محمدرضا زمانی امروز در همایش ملی اربعین پژوهی که در به صورت ویدئوکنفرانس در سازمان مرکزی برگزار شد، افزود: اگر بخواهیم حرکت های اجتماعی، سیاسی، مذهبی و ارزشی در جامعه عمق و تداوم داشته باشد بهترین روش بازنمایی توسط پژوهشگران و محققان است.
وی ضمن قدردانی از اساتید بسیجی دانشگاه پیام نور گفت: اربعین رویدادی بسیار بزرگ است که نیازمند تحلیل بسیار بزرگ هم هست و این حرکت ملی نقش موثری در تداوم این واقعه ارزشمند خواهد شد.

لزوم پیشگامی مشعل داران عالم در مقابل هجمه های جعل و تحریف اربعین

 
 
دکتر منصور غلامی در پیامی به همایش ملی اربعین پژوهی که به همت بسیج اساتید دانشگاه پیام نور امروز در سازمان مرکزی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، بر لزوم پیشگامی و روشنگری مشعل داران عالم برای جلوگیری از هجمه های دشمنان در جعل و تحریف اربعین حسینی تاکید کرد.
 
در متن پیام وزیر علوم،تحقیقات و فناوری آمده است
بزرگی و عظمت رخدادهای تاریخی چون اربعین حسینی به این است که محصور در ظرف زمانی و فضایی معینی نبوده و در مسیر تاریخ تبدیل به آیین و فرهنگ ماندگار شده اند؛ و خود تبدیل به ظرف و بستری برای تبلیغ و تبیین فرهنگ ایثار ،شهادت و آزادگی شده اند.
بی گمان واقعه بزرگ و بی بدیل شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدلله الحسین علیه السلام و اصحاب وفادارش،در سال ۶۱ هجری، چون منظومه ای است که فراراه همه عالمان آزاده قرار دارد تا با غور و کاوش های عمیق و پربار خود جلوه ها و ساحت های تازه ای را از آن واقعه در اختیار عاشقان و علاقمندان این مسیر ماندگار و پربرکت قرار دهند. اربعین و فرهنگ برآمده از آن به سان کاروانی است که با حرکت پیوسته و رویش های خود توانسته تبدیل به جریانی انسانی -اجتماعی شود که همه آزادگان را در گرداگرد خویش،تجمیع نموده است و این کاروان از روز آغازین تاکنون سال به سال بالنده و شوریده تر شده است به نحوی که همگان در تلاشند تا در آن قافله نام خویش را ثبت نمایند.
این کاروان که ریشه در جان عموم مردم از همه اقشار و صنوف دارد، از یک سو همواره در حال تعمیق  و ترغیب فرهنگ حسینی بوده و خواهد بود و از سویی دیگر از جانب راهزنان عقیده و ایمان با انواع پیرایه بندی ها، دروغ پردازی ها،تردید  افکنی ها،تحریف ها و جعل ها مورد هجوم قرار گرفته یا خواهد گرفت لذا با احساس چنین خطراتی لازم است که مشعل داران عالم و مومن ، پیشگامی و روشنگری لازم را عهده دار شوند تا از تحریف این حرکت ایمانی، انسانی و اجتماعی جلوگیری نموده و جایگاه عظیم پیاده روی اربعین را در ایجاد همبستگی و هم افزایی  امت اسلامی بر پایه ایمان و اعتقاد بیش از پیش،متبلور نمایند.
اینجانب از یکایک دلدادگان و شیفتگان مکتب امام حسین علیه السلام به ویژه مجموعه بسیج اساتید دانشگاه پیام نور که با احساس وظیفه دینی و انسانی دست به قلم شده و با تحقیقات فاخر خود ساحتی از این پدیده زیبای فرهنگی، انسانی و ایمانی را معرفی و مکتوب ساخته اند، کمال تشکر و سپاس را دارم و امیدوارم که خدای متعال بانیان و حامیان این همایش،ملی را با الطاف کریمانه خود ماجور نماید.
در پایان از خداوند حکیم می طلبیم که در سالی که به دلیل بیماری فراگیر کرونا از زیارت آن مزار مطهر محروم شده ایم، به برکت این تلاش معنوی نام همه تلاشگران را در شمار زائران اربعین قرار دهد و این فعالیت پژوهشی و عالمانه که معطوف به امر مهم اربعین پژوهی است را آغازگر راهی نورانی به سوی ورود و اهتمام هر چه بیشتر جامعه علمی کشور در تولید دانش و معرفت اصیل و اثرگذار در حوزه شناخت آموزه ها، سیره و عمل اهل بیت قرار دهد
 
 

رئیس بسیج اساتید دانشگاه پیام نورتاکید کرد:
 لزوم ضرورت شناخت اربعین توسط عالمان حوزه و دانشگاه       
 
رئیس بسیج اساتید دانشگاه پیام‌نور بر شناخت ابعاد گوناگون اربعین تاکید کرد.
رئیس بسیج اساتید دانشگاه پیام نور در همایش ملی اربعین پژوهی که به صورت ویدئوکنفرانس در دانشگاه پیام نور برگزار شد، افزود:
اربعین پیام جاودانگی عاشورا است برای شناخت هرچه بیشتر و پاسداری از ابعاد گوناگون اربعین حسینی و پاسداری از آن باید عالمان حوزه و دانشگاه مجاهدتی ویژه داشته باشند.
 
از ماموریت های جدی اساتید بسیجی حضور هوشیارنه، عالمانه،عادلانه و به موقع در صحنه های انقلاب اسلامی، برای دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی است.



 
 
زیارت اربعین، زیارت بسیاروالا وپر مفهومی است. ما دربخشی از این زیارت به خداوند باری تعالی عرضه می کنیم که شما اباعبدا... الحسین (ع) را به عنوان حجت قراردادی، همانطور که همه اوصیاء الهی حجت بودند، پس ما حجت داریم، یعنی شاخص داریم. حضرت حق در دعوت به جبهه حق هیچ عذری برای هیچکس باقی نگذاشت، یعنی همه دعوت شده ایم در طول تاریخ به جبهه حق. امام حسین (ع) در نصیحت وخیرخواهی هیچ کوتاهی نکرد، جان خودش را در راه خدا داد تا ما از جهالت ، حیرت وضلالت بیرون بیائیم. امروز بستر های خروج از این ضلالت فراهم است. وقتی ما در ضلالت نیستیم که چراغ راه وهدایتگر داشته باشیم. امروز هدایت گر جریان انقلاب اسلامی، مقام عظمای ولایت حضرت آیت ا... خامنه ای(مد ظله العالی) هستند. پیروی از این عزیز ما را از ضلالت و جهالت خارج خواهدکرد و هرکسی ازاین محور خارج شد، گمراه شد. به حول و قوه الهی در دانشگاه ها، بسترهای تمهید کننده دنباله روی این حرکت فراهم است. نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها، بسیج اساتید، بسیج دانشجوئی وبسیج کارکنان ، جریان های انقلابی کوچک وبزرگ و همه کسانیکه حول ولایت جمع شده اند بخشی از این جریان هستند.
سازمان بسیج اساتید به عنوان یک جنبش، به عنوان یک نهضت انقلابی در دانشگاه، دنبال این است که اساتید موجود بین تخصص خودشان و مسائل و مشکلات کشور و انقلاب اسلامی یک نسبت برقرارکند. اگر این نسبت را بخوبی برقرارکرد استاد بسیجی است. برای ایجاد چنین سیستمی، گروههایی به نام گروههای مساله محور پیش بینی شده که در دانشگاهها، هر حداقل سه نفر استادی که رشته های همسو دارند بتوانند یکی از مشکلات کشور را در تخصص خودشان هست هدف قرار دهند و برای آن سیاست راهبردی در حل مساله پیدا کنند. دانشگاه پیام نور به حول وقوه الهی در اکثر کانون های خودشان این گروه را شکل داده که یکی از این گروهها، گروه مساله محور اربعین است. اربعین راهی است بسوی امام، راهی است بسوی ظهور.
دومین کاری که از اساتید بسیجی انتظار می رود رصد ارزشهای انقلاب اسلامی است. هر استاد بسیجی در هر نقطه ای از کشور که زندگی می کند نسبت به تخصص خودش وتصمیمات اجرایی که در حال شکل گیری است باید دارای رصد باشد. هر جا خلاف منافع انقلاب اسلامی وکشور تصمیمی اتخاذ شود باید به موقع در صحنه حضور داشته باشد واگر مشکل پیدا شد ابتدا به عنوان نصیحت به حکمرانان حضور پیدا کند و نظر اصلاحی خودش را دال بر امربه معروف ونهی ازمنکر به حکمران مربوطه بگوید، اگر پذیرفته شد به هدف رسیده و اگر پذیرفته نشد ماموریت دارد تا گفتمان سازی کند، رسانه ای کند، سخنرانی کند، مقاله بنویسد سرکلاسش ودر مجامع از نظریه علمی که در مورد مساله پیدا کرده دفاع کند وافکارعمومی را مدیریت کند واین مطالبه عمومی که به حق است دنبال کند. این دو ماموریت اساسی، جایگاه مرجعیت اجتماعی استاد بسیجی را ارتقاء خواهد داد. استاد بسیجی که بتواند از زبان مردم، به زبان مردم، مطالبات مردم را طلب کند،آن استاد سخنگو مردم است،آن استاد به واقع جایگاه مرجعیت خودش را به عنوان استاد وما هو استاد داشته تقویت خواهد کرد.
نهضت اساتید بسیجی وقتی می توانند مثمر ثمر باشنددر کشور که بتوانند مشکل یا مشکلاتی از مردم را شناسایی کنند، مطالبه کنند وراه حل بدهند. حوزه اربعین یکی از این حوزه های جدی و مجمع نظر حرکت کشور وانقلاب اسلامی به سمت تمدن نوین اسلامی است. گام های پنج گانه ترسیم شده در نیل به تمدن اسلامی که انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی، ما الان در مرحله دولت اسلامی هستیم. ما برای دولت سازی اسلامی باید پایمان را به میدان بگذاریم. ما در دولت سازی اسلامی موفق نبودیم. برای اینکه الگو هایمان را از خودمان نمی گیریم. الگوهایمان را از ارزشهای الهی ودینی خودمان نگرفتیم. ارزشهای موجود متاسفانه الگو گیری از بیرون کشور دارد.
متن چالشی این دو رئیس جمهور موجود وکاندید آمریکا را دیدید. واقعاً جای تاسف دارد. اگر این دو تا نمایندگان برتر مردم آمریکا هستند همدیگر را حیوان خطاب می کردند وتا جائیکه ممکن بود همدیگر را لجن مال کردندو چهره بدون نقاب آمریکا را نشان دادند.آن کسانیکه از درون کشور، الگو های حکمرانیشان را از بیرون بگیرند، مشابه همین کارها را انجام دادند ودیدیم. ما در دولت سازی اسلامی وظیفه داریم که مردم را هوشیار کنیم،آگاه کنیم، جامعه هدف ما دانشجویان وخانواده هایمان، دوست واطرافیان و همه کسانیکه حرف مارا می شنوند، مقالات ما را می خوانند وگفته هایمان را گوش می دهند. ما موظف هستیم همه مردم را و همه مخاطبان خودمان را به یک انتخاب برتر ، به یک انتخاب همسو با جامعه تمدن اسلامی هدایت کنیم. این بخش قابل توجه ای از وظایف اساتید انقلابی امروز است.نهضت استادی به عنوان الگو ومرجع رفتار مردم، مرجعیت اجتماعی برای شکل دهی این تمدن نوین اسلامی باشیم. ما باید در جهت تقویت جبهه قدرت نرم خودمان برای شکل دهی شبکه ملی قدرت نرم خودمان برنامه ،روش والگوی هدفی داشته باشیم. حضور سرکلاس بدون برنامه قبلی و بدون پیش بینی روشهای آینده و بدون جهت گیری به احتمال زیاد تا 1400 می تواند ما را گرفتار روشهای حکمرانی غلطی که بعضاً شاهدش هستیم، مجدداً ما را گرفتار کند.لذا حضور هوشیارنه، عالمانه،عادلانه و به موقع در صحنه های انقلاب اسلامی، برای دفاع از ارزشهای ترسیم شده انقلاب اسلامی از ماموریت های جدی است.
 
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور:
اربعین پیونده دهنده عینی ظهور امام زمان(عج) و عاشوراست.
 
حجت الاسلام والمسلمین نبوی گفت: اربعین پیوند دهنده عینی ظهور امام زمان(عج) و عاشوراست .
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور امروز در همایش ملی اربعین پژوهی که به صورت ویدئوکنفرانس در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد، افزود: راهپیمایی اربعین سیاسی ترین راهپیمایی جهان و ظهور امام زمان (عج) نیز مهم ترین مسئله آینده جهان به شمار می رود و مورد توجه ادیان قرار گرفته است ، پیونده این دو واقعه ارزشمند نقشی موثر در زمینه سازی ظهور حضرت ولی عصر(عج) دارد.
وی برگزاری همایش ملی اربعین پژوهی در دانشگاه پیام نور را اقدامی ارزشمند خواند و ابراز امیدواری کرد: پژوهش های محققان و عالمان نقشی موثر در نشر فرهنگ عاشورا و اربعین حسینی داشته باشد.
 
 

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت
 
اربعین، بهترین مسیر آماده شدن یاران دین در عصر ظهور است
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درهمایش ملی اربعین پژوهی، گرامیداشت اربعین در شرایط کنونی را ضروری خواند و تصریح کرد: اربعین، بهترین مسیر آماده شدن یاران دین درعصر ظهور است و هرچه در این مسیر کاستی ها کاهش و کمال افزایش یابد قلب امام عصر(عج) خوشحال خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در همایش ملی اربعین پژوهی که امروز در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نوربه صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: اربعین بعنوان یکی از ارزنده ترین نمادها و نماهای ماندگار بهترین و ویژه ترین پیامها را به جامعه منعکس کرده و خواهد کرد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه در سراسر صحن امام علی (ع) در نجف اشرف می توان نماها و سخنان گوهر بار مولای متقیان را مشاهده کرد، به عبارت " أَکْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ - بیشترین قربانگاه عقل ها در پرتو طمع هاست" اشاره کرد و گفت: تمام کسانی که عقل و خردشان قربانی شده در آن زمان طمع بر آنها حاکم شده است که ازجمله آنها عمرسعد است که خرد خود را زیرپا گذاشت و به طمع ملک ری خون امام حسین را ریخت.
وی نمونه های دیگری از سخنان حکیمانه امام علی (ع) را یادآور شد و با اشاره به اینکه در کتیبه ورودی حرم امام حسین (ع) نوشته شده است: قال سید الکونین (ص) : حسین منی و انا من حسین - رسول خدا (ص) فرمودند: حسین ازمن است و من از حسین هستم" افزود: این سخنان از باب لطف پدر بزرگ به نوه نیست بلکه از باب عنایت ویژه است یعنی حسین زنده کننده راه پیامبر است و اگر حسین بن علی برای اصلاح کار امت قیام نمی کرد بنی امیه با اقدامات خود این امت و دین را ازبین می برد.
حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه ابوسفیان از بنی امیه خواست که اجازه ندهند حاکمیتی که بدست آنها افتاده است بدست فرد دیگری بیافتد، اظهار داشت: به همین دلیل معاویه فرزند خود را روی کار آورد و در ادامه نیز حاکمیت در اختیار شاخه مروانی بنی امیه قرار گرفت چرا که نمی خواستند حاکمیت در اختیاردیگران قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) بود که با فداکاری دین پیامبر را زنده کرد، گفت: خون حسین بن علی قطاری را که منحرف شده بود به مسیر اصلی خود بازگرداند و با الگوگیری و جهت گیری از پیامبر، جان خود  را برای احیای راه نبی اکرم فدا کرد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه با اشاره به اینکه امام حسن مجتبی(ع) را افرادی شهید کردند که از ایشان حمایت نکردند، گفت: جبهه خودی همیشه باید تلاش کند در صحنه باشد اما خودی ها امام حسن (ع) را تنها گذاشتند و ایشان یار نداشت.
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) برای ایستادن در مقابل اموی ها همانند پیامبر که در ۱۳ سال مکه کادرسازی و مهاجرین را تربیت کردند؛ به کادرسازی پرداخت، اظهارداشت: حسین بن علی در دوران معاویه و بین سال های 50 تا 60 هجری کادرسازی و یارانی را تربیت کرد که شب عاشورا حاضر نشدند فرزند پیامبر را تنها بگذارند و گفتند اگر هفتاد بار نیز در راه شما شهید شویم دست از یاری شما بر نمی داریم.
حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه امام حسین(ع) میراث دار انبیاء و دعوت و استقامت را با الهام از روش پیامبر در برنامه های خود قرار داد، گفت: پیامبر به    صورت های مختلف دعوت خود را به اطلاع مردم می رساند و امام حسین نیز به شیوه های مختلف دعوت خود را انجام  داد و در تاریخ داریم جلساتی که آن امام درمکه داشت به نگرانی عبدالله بن زبیر منجر شد.
وی به ماجرای جذب زهیرتوسط امام حسین(ع) اشاره کرد و با برشمردن نمونه هایی از سختی هایی آن امام در راه ابرازعقیده و حاکمیت دین خدا و استقامت دربرابرمحرومیت ها، اظهارداشت: اگر پیامبر هجرت نمود امام حسین نیزهجرت کرد، اگرپیامبردعوت کرد امام حسین نیزدعوت کرد و اگر پیامبر سختی ها، نبردها و دفاع داشت امام حسین نیز همین کار را در سطح خود انجام داد.
نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت یکی از ویژگی های پیامبر را خیرخواهی عنوان کرد و گفت: پیامبر حد کمال و خیرخواهی را برای امت انجام داد، ایشان خیرخواه همه مردم بود و این خیرخواهی را در امام حسین نیز می بینیم.
وی افزود: امام حسین همچون پیامبرخیرخواه است و درحالیکه فرزندان و یاران خود را از دست داده و جنگ کاملا یک طرفه شده بود از خیرخواهی دست بر نداشت و عمر سعد را صدا و با خیرخواهی راهنمایی کرد چرا که می خواست عاقبت به خیر شود
وی افزود: امام حسین آن قدرخیرخواهی کرد که عذر را از افراد گرفت و نصیحت و  خیر خواهی را پیش برد.
حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان نمونه هایی از شجاعت امام علی (ع) اظهار داشت: امیرالمومنین می فرماید وقی که درگیری تند میشد و کوره جنگ فوران می زد ما به پیامبر پناه می بردیم درحالیکه ایشان از همه به دشمن نزدیکتر بود .
وی به نقل از راوی وقایع عاشورا گفت: حسین بن علی که به ظاهر شکست خورده بود و فرزندان، اهل بیت و یاران اش شهید شده بودند قوی و محکم و شجاع در میدان حاضر بود و وقتی حمله می کرد لشکر دشمن پراکنده میشد.

 
 

جریان اربعین را جریان خروشان انسان‌های متعالی اهل توجه رقم می‌زنند
 
 
حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی گفت: اربعین تعاریف رایج در جوامع بشری را تغییر داده است تعریف از انسان و آنچه که در بستر ایجاد و تولید ادبیات علمی در مفاهیم و انسان شناسی غربی و نظام مسلط برای تعریف انسان در حال شکل دهی است، در فضای اربعین شکسته می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در همایش اربعین پژوهشی که توسط دانشگاه پیام نور برگزار شد ضمن تشکر از برگزار کنندگان این همایش گفت: پدیده اربعین یک پدیده منحصر به فرد و ویژه و دارای اختصاصات فراوانی است که در حوزه‌های مطالعاتی مختلف می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد و نتیجه آن شامل دستاوردهای متفاوتی می شود و اینکه به پدیده اربعین با عنوان یک موضوع پژوهشی توجه بشود از یک سو مایه سپاس و تشکر از عزیزان است اما از سوی دیگر جامعه علمی و دانشگاهی ما باید به این نکته توجه داشته باشد که این کندی و تاخیر در پرداخت به پژوهش در حوزه یک پدیده اجتماعی بی نظیر از نظر ابعاد از نظر مشارکت و میزان حضور اجتماعی قابل تامل است و جا دارد که مجموعه های علمی نسبت به حوادث و آنچه که پیرامون جامعه رخ می دهد با سرعت بیشتری حرکت کنند چه بسا در بعضی از پدیده ها سرعت واکنش مجامع علمی سرعت مناسبی است که در همین پدیده کرونا مشاهده شد.
وی در ادامه افزود: محورهایی که عزیزان ما در همایش مورد توجه قرار داده‌اند نشان می‌دهد که نگاه ما به پدیده اربعین صرفاً یک نگاه دینی و معرفتی نیست درست است که مبنای وقوع این رفتار زمینه‌های دینی و معرفتی است اما همانطور که حادثه عاشورا ابعاد سیاسی فرهنگی و سیاسی و اجتماعی مختلفی دارد پدیده اربعین هم متصل و تداوم جریانات عاشورا است و از ویژگی ها و ابعاد عاشورا بهره‌مند است و باید مورد توجه قرار بگیرد
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: آنچه که هدف انسان‌های غیر قانع نسبت به وضع موجود و دارای تحول و آرمان خواه و قالب شکن است؛ این است که ساختارهایی که دست بر رشد انسان و حرکت رو به جلو انسان بگذارد و مانع این حرکت بشود را بشکند و به سمت نقاطی که ما از آن به عنوان آرمانشهر از آن یاد می‌کنیم حرکت بکند. اسلام به عنوان یک دین تحول آفرین و تحول خواه و خواهان انسان طالب تحول دائما آن انسان ها را به سمت جلو حرکت داده است و از آنها این حرکت سریع را مطالبه کرده است جامعه مهدوی و ترسیم جامعه مهدوی و آن نقطه متعالیه تحقق همه آرزوهای بلند بشری به عنوان جامعه ظهور در حقیقت نشان دادن یک آمار شهر و یک مدینه فاضله به انسانهاست و اقدام به حفظ وضع موجود و کم تحرکی را از انسان می گیرد و او را طالب تحول و طالب حرکت به سمت آرمان شهرها رقم می زند.
وی با اشاره به یکی از ظرفیت اربعین اظهار کرد: طبیعتاً ما برای اینکه به سمت آن آرمانشهر حرکت کنیم مطمئنیم اربعین یکی از این ظرفیت های عالیه تحقق این آرمان شهر است خصوصیاتی که در راهپیمایی اربعین از نظر اجتماعی سیاسی و همگرایی های مختلف وجود دارد و انتقال ابعاد عاطفی انسانها و انتقال مجموعه ای از معارفی که به آحاد شرکت‌کنندگان منتقل می‌شود و آن حالت خودسازی و به نوعی طلب تزکیه و تطهیر درونی که در شخص شرکت کننده در راهپیمایی اربعین یا شخص حمایت کننده از این ها رخ می دهد وسایر ابعادی که در فضای اربعین می‌شود، همه اینها مقدمه سازی برای رخداد آن اتفاق بزرگ است و این ظرفیت در اربعین وجود دارد
حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی با اشاره به توجه رسانه ای به موضوع اربعین افزود: اولین کاری که در این زمینه باید انجام دهیم توجه رسانه‌ای به مفهوم اربعین است در دنیایی که رسانه ها برای اهداف و منافع و نظام مسلط و تمدن مسلط دنیاست و طبیعتاً در این سیاست‌گذاری رسانه‌ای منافع این تمدن و این نظام اولویت دارد و در این فضا لزوم پیدا کردن یک مسیر و مجرا و ابزار و پنجره ای به سمت افکار عموم برای انتقال محتوا بسیار ضروری می‌نماید و حرکت حضرت زینب کبری سلام الله علیها و امام زین العابدین علیه السلام در اربعین همان ایجاد جریان رسانه‌ای قوی و رسا برای پیام رسانی در مقابل جریان مسلط بر ابزارهای رسانه است و این اتفاق در حرکت حضرت زینب هست و در حرکت جریان عمومی اربعین هم باید وجود داشته باشد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اربعین تعاریف رایج در جوامع بشری را تغییر داده است تعریف از انسان و آنچه که در بستر ایجاد و تولید ادبیات علمی در مفاهیم و انسان شناسی غربی و نظام مسلط برای تعریف انسان در حال شکل دهی است، در فضای اربعین شکسته می‌شود و ما در اربعین شاهد یک انسان هستیم که تمام آنچه که از منیت ها و خودخواهی ها و دنیا طلبی ها و آفیت طلبی ها درباره آن تعریف شده است به هم ریخته است و شکل جدیدی از یک انسان متعالی و فداکار و بی تعلق داشته های دنیا و متحمل سختی و رنج برای رسیدن به یک هدف عالی است این اتفاق در راهپیمایی اربعین وجود دارد و این تعریف از انسانهایی است که نمونه های آن هم اندک نیستند که به عنوان استثنا تلقی بشود و بستری میلیونی از چنین انسان هایی در فضای اربعین وجود دارد.
وی در ادامه افزود: اگر ما توانستیم انسان و تعریفش را در نگاه خودش تغییر بدهیم و نگاه انسان ها را به یکدیگر تغییر بدهیم باید بدانیم که یکی از مقدمات رسیدن به آن آرمانشهر را فراهم کرده ایم آرمانشهر مهدوی مدینه فاضله نهایی انسان ها نمی تواند مرکب از انسانهای گرگ صفت و خودخواه و امنیت طلب و دنیاگرا بشود و طبیعتاً اولین گام تحول درونی ما در اربعین است.
وی با اشاره به وجه دیگری از اربعین حسینی خاطر نشان کرد: از نکات دیگر که در اربعین قابل توجه و قابل تامل برای اندیشمندان و مجموعه اندیشه و فکر و جامعه علمی است موضوع خروج از قالب‌های متداول ترسیم شده و تحمیل شده بر انسان تحت عنوان دولت شهروندهایی که در نظام بین‌المللی در حال تعریفش هستند این که انسان را به عنوان یک شخصیت حقوق بین الملل بشناسند و مواجهه کردن افراد با دولت‌ها به تعبیر خودشان دولت‌های یاغی برای اعمال نظم بیشتر مدنظر خودشان در جامعه جهانی است و آن چیزی که در حال اتفاق افتادن است این است و آنچه که در اربعین در حال رخ دادن است با خروج از این نظام دولت شهروند به سمت نظام امت و امامت از نظامی که انسانها رابطه ای که با رهبر و هدایت گر و آن حاکم جامعه دارد نه از جنس تبادلات بین شهروندان و دولت در قالب های مختلف و تئوری های مختلف بلکه از جنس نظریه امت و امامت و تعلق درونی امام و امت و آن وابستگی عاطفی و ایثارگری و از خودگذشتگی بین امام و امت است.دولت ها در اربعین قیم مردم نیستند حداکثر کار این است که دولت ها بتوانند در ایجاد بخشی از این حماسه خودشان هم سهیم باشند و احساس ادای وظیفه نسبت به شرکت کنندگان اربعین بکنند.
حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی اظهار کرد: جریان اربعین را جریان خروشان انسان‌های متعالی اهل توجه رقم می‌زنند نه سیاست گذاری یک حزب یا جریان سیاسی یک دولت و یا یک جریان حاکم این نکته قابل تأملی در این فضا است که طبیعتاً پیوند اجتماعی بین انسان‌ها در فضای اربعین بر اساس هویت های پیش ساخته و هویت های جعلی که امروزه ما به عنوان هویت‌های تحمیل شده بر انسان‌ها که در قالب مرزها و قلمروهای جدید است نمی‌بینیم و در فضای اربعین این هویت ها می شکند و آن هویت «انما المومنون اخوه» حاکم می شود و مناسبات افراد مبتنی بر طبقه اجتماعی نیست و اصلاً طبقه ها رنگ می بازد و هر کسی که به هدف اربعین نزدیک تر باشد در این بزم مقرب تر است و طبیعتاً باید برای رسیدن روان آرمان شهر و آن نقطه‌ای که انسان های تشنه کمان و انسان های تشنه تعالی و انسان های دارای فطرت این است که بتوانند اول الگوی مناسب را ببینند و بعد خودشان این الگو را همسان سازی کنند و حرکت را به وجود بیاورند
وی در پایان گفت: این پژوهش که در فضای این همایش اتفاق افتاده است ان‌شالله با تداومی که خواهد داشت و با استفاده از تجربیاتی که در این همایش دیده شده است برای دفاع عالمانه و عمیق از نهضت امام حسین و از اربعین حسینی برای انتشار پیام اربعین در بین جریان نخبگی و جریان دانشمندان در سطح ملی و در سطح بین المللی و به خصوص و فضایی علمی و دانشگاهی خود ما می تواند موثر باشد و می تواند زمینه ساز تفکر و تأمل جریان های علمی ما نسبت به این موضوع باشد و موجب ایجاد ادبیات جهانی برای معرفی امام حسین علیه السلام و نقش آفرینی در این باره خواهد شد.
 
 
 
 
 
نقش موثر بزرگ ترین دانشگاه دولتی در واکاوی اربعین حسینی/ اربعین فصل جدیدی را در عرصه پژوهش باز  می کند


معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: اربعین فصل جدیدی را در عرصه های مهم پژوهشی باز می کند و این واقعیت بزرگ تاریخی، اجتماعی و فرهنگی در واقع یک میدان پژوهشی وسیع است که دارای قابلیت بسیاری برای واکاوی پژوهشگران در ابعاد مختلف است
.

به گزارش روابط عمومی، دکتر غفاری در همایش ملی اربعین پژوهی که امروز به صورت ویدئوکنفرانس در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد، افزود: دانشگاه پیام نور به عنوان دانشگاهی که در ابعاد و وسعت جغرافیایی به عنوان بزرگ ترین دانشگاه دولتی ملی به شمار می رود، نقش موثری در نگاه علمی به این رویداد تاریخی ارزشمند خواهد داشت.
وی افزود: محققان و پژوهشگران دانشگاه با واکاوی علمی این رویداد بزرگ می توانند ضمن دفاع علمی و پژوهشی از اربعین، با انتشار مقالات،  رسالت اجتماعی و دینی خود را برای انتقال ارزش ها و فرهنگ عاشورای حسینی تحقق بخشند.
وی تصریح کرد: پژوهش در وقایعی که دارای امتداد تاریخی هستند، دو تاریخ گذشته و امروز را به یکدیگر پیوند می دهد و در واقع یافتن سرنخ هایی از گذشته و ارائه تفسیر ها و فهم های جدی تر ، راه را برای بازنمایی و بازتولید این واقعیت در جایی که الان با آن مواجه هستیم، باز می کند و اثرگذاری مثبتی برای نسل جدید خواهد داشت.
دکتر غفاری همچنین بر نقش بی بدیل رسانه تاکید کرد و گفت: اربعین خود رسانه است و امروز هم همایش ها و نتایج حاصل از آن در حکم رسانه هستند. تولیداتی که با ارزش علمی و پژوهشی، واقعیت تاریخ را در ابعادی متفاوت بازنمایی می کنند و می تواتند نقش مهمی در ادای حق این واقعه حماسی بزرگ داشته باشند.
 






 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر